آشنایی با انواع مروارید ، ساخت و نگهداری آنها

مروارید چیست و راه های تشخیص اصل بودن آن

مقاله مربوط به “مروارید چیست و راه های تشخیص اصل بودن آن” در ارتباط با یکی از جواهرات پرطرفدار و زیبای زنانه می باشد که برای مدت های طولانی نمادی از خلوص و زیبایی بوده است. مروارید را امروزه می توان در انواع گردنبند و آویز های مختلف و یا در طراحی گوشواره و … مشاهده کرد که دارای انواع مختلفی می باشند. در مقالات قبلی در ارتباط با مروارید پرورشی و تفاوت آن با مروارید مصنوعی بحث شد در این مقاله نیز سعی داریم از طریق آشنایی با انواع مروارید ،نحوه ساخت و نگهداری آن اطلاعات جامع تری را در اختیار شما دوستان قرار دهیم.از همین رو می توانید با مطالعه دقیق مطالب زیر و کاربرد آنها ما را از نظرات گرانبهای خود اگاه سازید.رئوس مطالبی که در این مقاله باهم مرور خواهیم کرد به شرح زیر است.

مروارید زمانی تشکیل می شود که موادی همانند شن و ماسه راه خود را به سوی پوسته صدف پیدا میکنند و در این میان صدف شروع به ترشح مادی براق و گرد و غبار مانند برای دفع انها می کنند که حاصل جمع شدن این مواد مروارید را تشکیل می دهد. چگونگی تشکیل مروارید در انواع مختلف آب ها متفاوت است از همین رو می توان در آب های آزاد انواع مختلف مروارید را یافت کرد و فرآیندی بدون دخالت انسان می باشد اما در مروارید پرورشی که توسط انسان ها در آزمایشگاه انجام می شود با تزریق موادی به داخل صدف فرآیند آغاز می شود. در هر دو این فرآیند ها کیفیت مروارید را درخشندگی و شفافیت آن تعیین می کند و مروارید هایی که از درخشش و شفافیت بالایی برخوردارند از ارزش بالایی برخوردار خواهند بود. سطح مروارید باید صاف و بدون علامت باشد اما شکل مروارید می توان به صورت گرد، ناهمگون و یا گلابی شکل باشد. مروارید های غیر گرد که به اصطلاح misshapen گفته می شود را به عنوان باروک(baroque) می شناسند.

زمانی که شما قصد خرید مروارید را دارید باید این نکته را مد نظر داشته باشید که منشاء و چگونگی تشکیل مروارید به چه شکل بوده است زیرا قیمت مروارید طبیعی با مروارید پرورشی متفاوت و از سوی دیگر قیمت مروارید طبیعی آب شور با آب شیرین متفاوت می باشد.

برای مروارید ها معمولا چندین دسته بندی وجود دارد که معروف ترین آنها منشا و نجوه ساخت مروارید می باشد که آنها را به دو دسته مروارید های طبیعی، پرورشی و مصنوعی تقسیم بندی می کند. از همین رو انواع مروارید طبیعی که مبینیم توسط نرم تنان و صدف در دریاها ساخته می شود که خود به دو گروه آب های شیرین و آب های شور تقسیم بندی می شود، نوع دیگر مروارید را می توان پرورشی نامید که در استخر های پرورش نرم تنان ساخته می شود و از لحاظ ساختار و رنگ کاملا مشابه نمونه طبیعی هستند و نوع سوم که ارزان ترین نوع مروارید محسوب می شود را مروارید های مصنوعی می نامند که اغلب به صورت پلاستیکی می باشد و بیشتر جنبه تزئینی دارد که در ادامه به معرفی مروارید ها طبیعی و پرورشی می پردازیم که اهمیت زیادی دارند و اغلب از این مروارید ها استفاده می شود. شما می توانید از انواع مختلف مروارید در صنعت و حرفه خود استفاده کنید و این بسته به میزان بودجه شما می تواند متغیر باشد.

مروارید طبیعی و اصل

از دیرباز بیشترین مروارید طبیعی و اصل در خلیج فارس بوده است که اکثرا قبلا برداشت شده اند بنابراین مروارید طبیعی بسیار نادر است. ممکن شما مروارید کوچک طبیعی را برای خرید درنظر داشته باشید اما باید این را در نظر داشته باشید که باید هزینه گزافی را بابت آن پرداخت کنید.

آشنایی با انواع مروارید ،نحوه ساخت و نگهداری آن

مروارید پرورشی

مروارید پرورشی در مزارع مخصوص کشت و رشد می کند. در این فرآیند جانوران نرم تنی همانند حلزون را در مزرعه بزرگ می کنند و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدند یک تکنسین مروارید ها را در بدن حلزون ها کاشت می کند و سپس حلزون ها یا همان molluscs به آب منتقل می شوند و اجازه رشد پیدا می کنند. این را باید در نظر داشت که هر نرم تنی مروارید تولید نخواهد کرد و هر مروارید که تولید می شود لزوما از کیفیت بالایی برخوردار نیست. از میان ده ها هزار مروارید ممکن است نیاز به جداسازی چند ساعته برای ساختن یک گردنبند باشد. مروارید ها را می توان هم در آبهای شیرین مشاهده کرد و هم قابلیت رویت و کشت در آب های شور را دارا می باشند علاوه برای این حلزون ها و یا همان نرم تنان قادر به تولید مروارید ها مختلفی در آب های مختلف هستند. نمونه ای از مروارید های پرورشی با کیفیت در فروشگاه لوکس گلامور نیز موجود می باشد که شما می توانید در بخش گردنبند نقره زنانه و یا دستبند نقره مشاهده کنید.

مروارید آب شیرین در داخل آب های شیرین نظیر دریاچه ها، رودخانه و حوضچه ها تشکیل میشود و اغلب توسط صدف ها یا سایز نرم تنان ایجاد می شود. مروارید آب شیرین معمولا ارزان تر از مروارید آب شور می باشد و اشکال و اندازه های مختلفی را دارا می باشد. همچنین این مروارید ها دارای درخشندگی کمتر و شکل ها نامنظم تر هستند.

مروارید های آب شور نیز معمولا در اقیانوس ها و دریا های شور تشکیل می شوند و اغلب در ایجاد آنها صدف ها و یا سایز نرم تنان تولید می شود. مروارید آب شور به طور کلی گران تر از مروارید آب شیرین می باشد و دارای طیف گشترده ای از رنگ ها و اشکال می باشد همچنین از لحاظ درخشش نسبت به مروارید آب شیرین درخشش بالاتری دارا می باشد و شکل آن گردتر است. که در زیر به معروفی انواع مختلف مروارید آب شور می پردازیم.

مروارید اصل AKOYA

این مروارید در آب های چین و ژاپن رشد می کند و معمولا دارای قطر 2 میلی متری هستند اما در موارد نادری نیز وجود دارد که قطر آنها به 10 میلی متر می رسد. این مروارید ها به طور معمول سفید یا شیری هستند و معمولا جنس آنها از ماده به نام Pinctada fucata martensii oyster می باشد که منجر ه تولید مروارید کوچک می شود. این نوع مروارید در اصل از ایالات متحده آمریکا و توسط MIKIMOTO  وارد ژاپن شده است و سپس وارد چین شده. البته باید توجه داشت که نمونه چینی آن دارای کیفیت پایین تری است.

مروارید اصل دریای جنوب

این نوع مروارید در فیلیپین، استرالیا و اندونزی تولید می شود و دارای قطری برابر با 9 تا 20 میلی متر می باشند. این نوع از مروارید پرورشی می تواند به رنگ های شیری، سفید و یا طلایی باشد.

مروارید چیست و راه های تشخیص اصل بودن آن

مروارید سیاه تاهیتی

بر خلاف نام این نوع مروارید در تاهیتی کشت نمی شود و اغلبت در در چندین نقطه از جزایر پلینزی فرانسه رشد داده می شوند. اندازه آنها بین 8 تا 16 میلی متر است. این مروارید ها به طور طبیعی دارای رنگ آبی، بنفش، سبز و خاکستری هستند اما آنها را به طور کامل به اسم مروارید سیاه می شناسند. مروارید سیاه را یا تاهیتی را به عنوان مهم ترین مروارید های پرورشی می شناسند و رنگ ها آنها به صورت کاملا طبیعی ایجاد می شود از این مروارید اغلب در صنعت زیورآلات استفاده می شود و بهترین گزینه برای ساختن گردنبند می باشد.

مروارید رنگ آبی اصل

این نوع مروارید در صدف paua  رشد می کند که یک گونه Abalone  است. این گونه مروارید دارای صیف وسیعی از رنگ آبی می باشد گرچه می توان رنگ های دیگر آن نظیر طلایی، صورتی، سبز، قرمز و بنفش را نیز پیدا کرد. با توجه به این که نور سبب تغییر رنگ در این گونه از مروارید می شود ممکن است بر روی کیفیت مروارید نیز اثر بگذارد و ویژگی های منحصر به فردی به مروارید بدهد.

مروارید اصل میب MABE  

مروارید MABE  بسیار متفاوت تر از آنچه که شما می کنید است. این مروارید با نمونه مروارید های عادی تفاوت زیادی دارد و عمدترین تفاوت در نحوه تولید آن می باشد. این نوع مروارید را به عنوان مروارید تصفیه شده نیمه کروی می شناسند و به جاری رشد در درون جانوران نرم تن مانند حلزون در داخل صدف رشد داده می شود. رشد مروارید در داخل صدف باعث می شود تا نیمه مروارید به صورت تخت و نیمه دیگر به صورت کروی باشد و این دلیل نامگذاری این مروارید می باشد. این مروارید اغلب در صدف های مناطق استرالیا، اندونزی، ژاپن و پلینزی فرانسه رشد داده می شود. این نوع مروارید نیز دارای طیف گسترده ای از نگ های میباشد که شامل رنگ های صورتی روشن تا آبی می شود. مروارید منحصر به فرد میب باعث می شود که این مروارید ها رنگ های درخشان و رنگین کمانی داشته باشند. از مروارید  MABE  به عنوان بال پنگوئن نیز یاد می شود

انواع مروارید اصل در جهان

مروارید را به عنوان تنها جواهر دنیا می شناسند که به طور کامل از مواد آلی ساخته شده است که از ارزش بالایی برخوردار است بدیهی است که نگهداری و مراقبت صحیح از مروارید باعث افزایش عمر سرمایه شما خواهد شد. بسیاری از مواد بهداشتی مانند اسپری مو و عطر می توانند به زیبایی و درخشندگی مروارید آسیب برسانند.  شما باید همیشه توجه داشته باشید که از یک جعبه جدا برای نگهداری جواهرات و زیورآلات مروارید استفاده نمایید و از برخورد با سنگ هایی جواهری دیگر اجتناب شود  زیرا درجه سختی سنگ ها و مروارید با یکدیگر متفاوت می باشد و این کار می توان به خراشیده شدن یکی از جواهرات و شنگ ها منجر شود.

مروارید را می توان یکی از زیباترین جواهرات از دیرباز تا به حال دانست که به مرور زمان روش تولید و به دست آورن آنها نیز دچار تغییر و تحول شده است در این مقاله سعی شد تا باطریق آشنایی با انواع مروارید ،ساخت و نگهداری آنها اطلاعات جامعی را درباره آنها کسب نمایید. شناخت و آشنایی با انواع مروارید ها یکی از مشکل ترین کارها می باشد بنابراین فروشگاه لوکس گلامور توصیه می کند هنگام خرید مروارید از فروشگاه های معتبر و دارای نشان اعتماد الترونیک اقدام به خرید نمایید

  • مروارید طبیعی دارای ساختاری لایه بندی شده و متحد المرکز است، در حالی که ساختار داخلی انواع پرورشی متغیر بوده و بستگی به نوع مهره کروی که به عنوان هسته اولیه درون صدف جای گرفته، دارد.
  • اگر روی مروارید اصل ناخن بکشیم، پودر آن تولید می شود در صورتی که مروارید بدل به این صورت نمی باشد
  • در اندازه های یکسان، مروارید طبیعی سنگین تر از نوع مصنوعی می باشد. البته مروارید هایی که از شیشه ساخته میشوند اغلب سنگینتر هستند.
  • مروارید های طبیعی در سطح خود دارای بینظمی هایی هستند و اندازه های آنها با هم متفاوت می باشد در حالی که مروارید های مصنوعی بی نقص، همرنگ و هم اندازه می باشند
  • چنانچه دو مروارید طبیعی را بهم دیگر سایش دهید نوعی حالت زبری را حس می کنید و پودر آن ایجاد می شود. درصورتی که در نوع مصنوعی کاملا صاف و صیقلی و بدون پودر هستند.
  • بهتر است از ذره بین یا لوپ جهت مشاهده سطح آن با بزرگنمایی پنج یا ده بیشتر استفاده کنید. سطح مروارید طبیعی دارای پستی بلندی بوده و مانند خطوط شنی در بیابانیست که بوسیله باد تشکیل شده است.
  • اگر مروارید طبیعی را در دستان خود بگیرید حتی در فصل گرما نیز احساس سردی به شما منتقل می کند درصورتی که در گونه های شبیه سازی شده معمولا گرم هستند.

اطلاعات چندان دقیقی در این باره منتشر نشده ولی احتمالا دانه مروارید می تواند حدود 100 الی 150 سال عمر کند. امروزه حتی انواعی دیده شده که چند قرن عمر داشته ولی سالم بنظر رسیده اند. جانور نرم تن درون صدف حدود هشت سانتیمتر و طول عمری به طور متوسط 13 سال می باشد.

البته نحوه صحیح مراقبت از آنها نیز مهم است. چنانچه آن را در تماس با مناطق خشک و مرطوب، اسیدها، مواد آرایشی، اسپری ها و عرق بدن قرار دهید دوام و جلای آن را تحت آسیب قرار می دهد.

قیمت مروارید بسته به عوامل مختلف می تواند متغیر باشد که از آن جمله می توان به اندازه، شکل، رنگ، درخشندگی، کیفیت سطح و موقعیت جغرافیایی اشاره کرد.به طول کلی مروارید های آب شور به دلیل کمیاب بودن و کیفیت بالاتر، گرانتر از مروارید های آب شیرین می باشند و مواردی که در دریای جنوبی و تاهیتی یافت می شود معمولا جزو گرانترین ها می باشند. مروارید ها معمولا قیمتی از چند صد دلار تا ده ها هزار دلار را دارا می باشند. مروارید ها آب شیرین معمولا کم هزینه ترین نوع مروارید هستند که گاها قیمت آنها به چند دلار نیز می رسد. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ارزش یک مروارید با کیفیت و منحصر به فرد بودن آن سنجیده می شود نه با بر چسب قیمتی که روی آن زده شده است.

شایان ذکر است که قیمت مروارید پرورشی به مراتب در بازار کمتر از مروارید اصل می باشد و شما اگر قصد خرید مروارید را دارید و یا می خواهید زیورآلات ساخته شده از مروارید نظیر سرویس نقره و یا طلا را خریداری کنید بهترین گزینه مروارید پرورشی می باشد زیرا تمام خصوصیات و ویژگی های مروارید اصل را دارا می باشد اما در صورتی که به کلکسیون دار می باشید و یا به مشغول جمع آوری جواهرات زینتی هستید می توانید در هنگام خرید مروارید اصل شناسنامه معتبر از فروشنده دریافت کنید.

سوالات پرتکرار در مورد مروارید اصل

در این بخش قصد داریم به سوالات پرتکرار در مورد مروارید پاسخ دهیم تا اطلاعات کاملی را در مورد این گوهر زیبا به دست آورید از همین رو می توانید سوالات خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید تا جواب شما داده شود.

  1. آیا مروارید پرورشی تغییر رنگ می دهد؟

    مروارید پرورشی دارای تمام ویژگی های ساختاری مروارید اصل است از همین رو بدون تغییر رنگ است و می توانید به عنوان جایگزین مروارید اصل از آن استفاده کنید.

  2. سختی مروارید اصل چقدر است؟

    معمولا سختی مروارید در مقیاس موس 2.5 می باشد اما این عدد با توجه به نوع مروارید و تنوع آنها می تواند متفاوت باشد. از همین رو می توان گفت مروارید جزو عناصر نرم است که باید به صورت صحیح نگهداری شود تا دچار آسیب و خراش نشود.

  3. قیمت مروارید پرورشی چقدر است؟

    مروارید پرورشی موجود در بازار دارای کیفیت های متفاوتی هستند و شما می توانید از گرمی 30 هزار تومن به بالا مروارید پرورشی با کیفیت را خریداری کنید به همین رو اگر به دنبال مروارید قیمت مناسب و با کیفیت هستید مروارید پرورشی را می توان بهترین گزینه دانست.

  4. مرغوب ترین مروارید های جهان کدام ها هستند؟

    بهترین نوع مروارید اصل را می توان مروارید های خلیج فارس و تاهیتی دانست البته مرغوبیت مروارید در این مناطق نیز با یکدیگر متفاوت است و شما می توانید در یک منطقه هم مروارید مرغوب صید کنید و هم مروارید بی کیفیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه