ماکازیت چیست

مارکازیت چیست و چه تفاوتی با پیریت دارد؟

کلمه مارکازیت یکی از واژه های متداول است که امروزه در بخش زیورآلات استفاده می شود.مارکازیت یکی از نگین های پرکاربرد در بخش زیورآلات  و ساخت ساعت می باشد که زیبایی و درخشندگی فوق العاده بالایی را دارا می باشد. این نگین اغلب بر روی زیورآلات طرح طلا روس  و یا ساعت نقره استفاده می شود و جزو نگین های پرکاربرد محسوب می شود. مارکازیت دارای نمونه های مشابه زیادی نظیر پیریت است که اغلب تشخیص آنها از یکدیگر مشکل است. در این مقاله سعی داریم تا با تبیین تفاوت بین پیریت و مارکازیت مشخصات کلی این نگین زیبا را برشماریم لذا توصیه می شود در صورت تمایل مقاله زیر را با دقت مطالعه فرمایید.

مارکازیت چیست و چه ساختاری دارد؟

مارکازیت معدنی را به نام پیریت آهن سفید یا سولفید آهن (fes2)  می شناسند. این ماده معدنی دارای ساختاری بلورین است  و از لحاظ ساختار از پیریت و سولفید آهن با ساختاری مکعبی ساخته شده است.مارکازیت نسبت به پیریت سبک تر است و در نتیجه شکننده تر می باشد. این ماده معدنی دارای درخشش فلزی می باشد و رنگی بین زرد کمرنگ تا قهوه ای تیره را دارا می باشد ولی اغلب رنگی که ما با آن آشنا هستیم رنگ نقره ای مایل به مشکی است که در بخش زیورآلات و جواهرات استفاده می شود. مارکازیت به دلیل ساختی بالا به وسیله چاقو خراش برنمیدارد و این یک ویژگی بارز برای این ماده معدنی است. نکته مهمی که باید همواره در نظر گرفت این است که در جواهر سازی پیریت را به نام مارکازیت می شناسند و جواهرات مارکازیت اغلب از پیریت ساخته شده اند و از از مارکازیت معدنی نمی باشند. در قرون وسطی از کلمه مارکازیت هم برای پیریت و هم برای مارکازیت معدنی استفاده می شده است که تا باه حال نیز ادامه دارد و بعضی افراد برای پیریت و مارکازیت معدنی از عبارت یکسانی استفاده می کنند این در حالی است که در جواهر سازی به دلیل شکننده بودن امکان استفاده از مارکازیت معدنی وجود ندارد. با این وجود در اغلب جواهر فروشی ها ادعای استفاده مارکازیت را دارند.

مارکازیت می تواند به عنوان یک ماده اولیه و یا یک ماده ثانویه تشکیل شود . مارکازیت تحت شرایط بسیار اسیدی و در دمای پایین تشکیل می شود . این ماده معدنی در سنگ های رسوبی( شیل، سنگ آهک و زغال سنگ) و همچنین در رگه های هیدروترمال با درجه حرارت پایین شکل میگیرد.

چند نوع مارکازیت وجود دارد؟

مارکازیت نیکل که در مکان هایی نظیر دنیسون دراری، آنتاریو کانادا یافت می شود

آرسنیک مارکازیت: این نوع از مارکازیت نیز در معدن فریدریش اوت، معدن کورپینز و … یفات می شود و فرمول آن به صوت Fe(S, As)2 است.

مارکازیت و پیریت تقریبا دارای عناصر یکسانی هستند و هر دو از لحاظ شیمایی دارای fes2 می باشند. اما از ساختار های بلوری این دو باهم متفاوت هستند . مارکازیت نسبت به پیریت دارای سرعت واکنش پذیری بالایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه