آشنایی با فلز رادیوم و روکش رادیوم

آشنایی با فلز رودیوم و روکش رودیوم در دنیای زیورآلات

اگر شما به زیورآلات و بدلیجات سفید رنگ علاقه دارید ولی نمی خواهید (به دلایل مختلف) هزینه ی بسیار زیادی را برای پلاتین یا دیگر زیورآلات سفید بپردازید و به دنبال گزینه مناسبی برای جایگزینی هستیند بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از زیورآلات سفید از جمله طلای سفید یا پلاتین از دوران گذشته مورد توجه مردم و زیبا پسندان بوده است چرا که درخشش و زیبایی آن باعث می شود تا بتوان انواع لباس ها را با آن ها ست کرد و زیبایی و دلنشینی خود را دوچندان نمود.

زیورآلات و بدلیجات با روکش رودیوم می تواند یک گزینه مناسب و جدید برای افرادی باشد که به دنبال زیورآلات سفید هستند.

آشنایی با فلز رودیوم و روکش رودیوم در ساخت زیورآلات

فلز رودیوم یکی از گرانقمت ترین و با ارزش ترین فلزات در جهان می باشد که اغلب با رادیوم اشتباه گرفته می شود  و به عنوان یک فلز با ارزش در صنایع مختلفی کاربرد دارد. این فلز در سال 1803 و توسط ویلیام هاید ویکرز کشف شده است و  نام آن از یک شهر در جنوب آفریقا به اسم رودیا اقتباس شده است. فلز رودیوم یک فلز نادر و به رنگ سفید-نقره ای می باشد که از خانواده فلز پلاتین است و سختی بالایی نیز دارد. فلز رودیوم از انعطاف بالایی برخوردار است و می توان انواع طرح ها و ایده ها را با ظرافت بالایی با آن به واقعیت تبدیل کرد و به همین دلیل پتانسیل یک فلز گران قیمت را به خوبی داراست.

آشنایی با فلز رودیوم و روکش رودیوم در دنیای زیورآلات
ساعت نقره با آبکاری رودیوم

فلز رودیوم به خوبی در برابر واکنش ها و اکسیده شدن مقاومت می کند و به آسانی تغییر رنگ نمی دهد و به همین دلیل برای فلزاتی که واکنش پذیری بالایی دارند به عنوان روکش استفاده می شود.

چرا رودیوم به عنوان روکش انتخاب می شود ؟

روکش رودیوم بیشتر اوقات به عنوان روکشی برای جواهرات و زیورآلات طلا و نقره از جمله حلقه ست عروسی نقره و یا طلا و سرویس نقره، ساعت نقره و … استفاده می شود چرا که درخشش و زیبایی آن ها را بیشتر می کند و باعث می شود در برابر تغییر رنگ و واکنش های شیمیایی مقاوم تر شوند. روکش رودیومی که بر روی انواع زیورآلات و بدلیجات استفاده می شود و آن ها در برابر خراش و خط و خش نیز بسیار مقاوم تر شوند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود از رودیوم به عنوان روکش زیورآلات استفاده شود ایجاد حساسیت در آبکاری هایی نظیر نیکل است زیرا رودیوم بر خلاف نیکل که فلزی ارزان قیمت است با پوست های حساس سازگار است از همین رو افرادی که پوست های حساس نیز دارند به راحتی می توانند از زیورآلات طرح طلا سفید استفاده کنند.

شاید جالب باشد که بدانید بیشتر جواهرات و طلا های سفید که در بازار موجود است از طلای زرد تولید شده است و برای تغییر رنگ آن به سفید و افزایش درخشندگی مقدار کمی از فلز نیکل را به آن اضافه می کنند و به همین دلیل است که پوست برخی از افراد به طلای سفید حساسیت می دهند.

آیا روکش رودیوم نقاط ضعفی هم دارند ؟

روکش رودیوم تاثیر بسیار زیادی در درخشندگی و طول عمر و مقاوم بودن زیورآلات دارد ولی باید توجه داشته باشید که این فقط یک روکش است و با گذشت زمان ممکن است این روکش از بین برود و در این صورت باعث می شود که زیورآلات شما مقاومت خود را از دست بدهد. برای اینکه طول عمر زیورآلات و بدلیجات خود را افزایش دهید بهتر است مقاله مربوط به روش های نگهداری درست از زیورآلات را مطالعه بفرمایید

موارد کاربرد های دیگر فلز رودیوم

فلز رودیوم تنها در بخش زیورآلات مورد استفاده قرار نمی گیرد و موارد کاربرد بیشماری در سنایع خودروسازی و یا الکترونیک دارد. امروزه شرکت هایی نظیر بنز اقدام به آبکاری سپر ماشین های لوکس خود با فلز رودیوم کرده اند که زیبایی ماشین را دوچندان کرده است.از دیگر موارد کاربرد رودیوم در صنعت خودرو می توان به استفاده از آبکاری رودیوم در تولید دیسک ترمز و تعلیق اشاره کرد از خوردگی و زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند. همچنین از رودیوم برای پوشش دهی به کانکتورها و تراشه‌های الکترونیکی در صنایع الکترونیکی استفاده می شود تا از خوردگی آنها نیز جلوگیری شود.

تفاوت فلز رودیوم با رادیوم

اغلب در ایران از واژه آبکاری رادیوم به جای آبکاری رودیوم استفاده می کنند و این در حالی است که این دو فلز از لحاظ ساختار و خواص فیزیکی و شیمیایی با هم کاملا متفاوت هستند. رادیوم یک عنصر شیمیایی با نماد Ra و شماره اتمی 88 است که در جدول تناوبی در گروه فلزات قلیایی خاکی قرار می گیرد. رادیوم یک فلز سنگین و تخریب پذیر است که به دلیل خطرات بالای پرتوزایی استفاده آن در صنایع محدود است اما در طرف دیگر رودیوم یک فلز با نماد Rh و شماره اتمی 45 است که در جدول تناوبی در گروه فلزات انتقالی قرار دارد و خاصیت پرتوزایی ندارد.

سخن آخر

 از جمله برند های معروفی که اقدام به استقاده از روکش رودیومی بر روی زیورآلات خود می کند ژوپینگ xuping است. این شرکت انواع زیورآلات ژوپینگ از جمله دستبند دخترانه ، انگشتر ، گوشواره و سرویس های زیورآلات  که به رنگ سفید ارائه می دهد را با استفاده از رودیوم پوشش می دهد که باعث افزایش درخشش و زیبایی و در عین حال مقاومت آن می شود.

8 comments

  1. abc

    فلزی که در طلا و بدلیجات استفاده میشود رودیم است نه رادیم!!
    ْبه علت نا آشنابودن صنعتگران و بازاری ها اشتباهای در ایران میگویند رادیم!
    رادیم سوخت هسته ای و رادیواکتیو و بسیار خطرناک و از فلزات قلیایی خاکی است که در طلاسازی کاربردی ندارد!!
    رودیم را در گوگل جستجوپکنید فلزی از خانواده پلاتین است!
    مقاله خود را اصلاح و به صنف طلاکار اطلاع دهید رودیم را با رادیم اشتباه نگیرند!

    1. بسیار ممنون از اطلاع رسانی شما. مقاله ما طبق نظر شما بازنویسی و تصحیح میشود. از راهنمایی شما بی نهایت متشکریم

    2. علی

      آیا از. و زوم د. ردایجات هم رنگ طلا استفاده می‌شود

    3. Shirin

      شما یک اشتباه در این مقاله پیدا کنید بعد کامنت بذارید. در این مقاله هم بر تفاوت رادیوم و رودیوم تاکید شده . لطفاً متن رو بخونید بعد اطلاعاتتان را کامنت بذارید

  2. علی

    علت استفاده از رودزوم گرام قیمت در بدلیجات xp وآیا می‌تواند گوشواره ای کا گناره های آن رودیوم ووسط آن زرد همانند طلا باشد با علامت xp طلا باشد

  3. یک ایرانی

    لطفا درباره مضرات بعضی از فلزات بکار برده شده مثل رودیم که عنصری سرطان زاست هم بنویسید هر ارزانی بی علت نبوده و نیست امیدوارم که نظر من منتشرشود.

    1. با سلام و عرض ادب. حتما نظر شما منتشر میشه عزیز. ولی راجع به سرطان زا بودنش من چیزی نمی دونم و نشنیدم. لطفا اگر منبع دقیقی درباره حرفتون دارید بفرمایید.

    2. من فکر میکنم شما فلز رادیوم رو با رودیوم اشتباه گرفتید. رادیوم یک فلز سرطان زا هست ولی رودیوم خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه