آشنایی با انواع ساعت های مچی و تاریخچه آنها

آشنایی با انواع ساعت های مچی و تاریخچه آنها

ساعت را می توان یکی از اختراعات کاربردی بشر در طول تاریخ نامید که از دیرباز برای مدیریت زمان استفاده می شده است اما با گذشت زمان کاربرد های دچار تغییر و تحول شده است. امروز از ساعت به عنوان یک اکسسوری استفاده می کنند و نوع ساعت مورد استفاده نشانه ای از طبقه اجتماعی فرد می باشد. امروز برند های معروف ساعت مچی اقدام به ساخت ساعت از طلا، نقره و استیل کرده اند تا بتوانند برای همه سلایق و برای همه طبقات جامعه ساعت تولید کنند. کاربرد های ساعت امروز بیشتر نزدیک به کامپیوتر شده است و با داشتن برنامه های مخصوص خدمات زیادی را ارائه می دهند در این مقاله سعی داریم تا با معرفی انواع ساعت مچی و کابرد های آنها تاریخچه ساعت را نیز بیان نماییم  و شما را با نحوه کار آنها آشنا کنیم از همین رو توصیه می شود مطالب این مقاله را با دقت دنبال کنید.

پیدایش ساعت های مچی

پروژه ساعت های مچی پیشرفته از قرن 17 و با ساخت ساعت های کوکی استارت خورد که به این نوع ساعت ها که در آن زمان رواج داشت ساعت های مکانیکی نیز گفته می شد. این ساعت های با چرخاندن موتور اصلی و نگه داشتن یک چرخ تعادل نوسانی کار می کردند. در دهه 1960 ساعت های الکترونیکی کوارتز اختراع شدند  که توسط یک باطری کار می کردند این ساعت ها به وسیله بلور های ارتعاشی کوارتز کار می کردند، تا سال 1980 ساعت های کوارتز بیشتر بازار ساعت های مکانیکی را تصرف کرده بودند و از لحاظ تاریخی این برهه را انقلاب کوارتز نامیدند. سال 2010 نیز شاهد عرضه ساعت های هوشمند بودیم که به همانند کامپیوتر طراحی شده بودند و به صورت مچی بودند و امکاناتی همانند کامپیوتر را به فرد عرضه می داشتند. به طور کلی ساعت های به روز امروزی اغلب قابلیت نمایش روز، ماه و سال را دارا می باشند و از سویی دیگر قابلیت هشدار، زمان سنج و تایمر نیز در بعضی از ساعت های الکتریکی وجود دارد. با این وجود ساعت های هوشمند دارای قابلیت هایی نظیر GPS ، فناوری بلوتوث، ماشین حساب و یا چک کردن ضربان قلب را نیز دارا می باشند. امروزه اکثر ساعت های ارزان قیمت و قیمت متوسط در جهان برای استفاده از نگهداری زمان استفاده می شود و اغلب از نوع کوارتز می باشند. با این حال بعضی از این ساعت ها به دلیل زیبایی و ساخت دقیق و پر از زرق و برق انها از قیمت بالایی برخوردارند که اغلب به صورت ساعت های مکانیکی ساده هستند  که از این جمله ساعت ها می توان به ساعت های گردنی سنتی اشاره کرد. تا سال 2018 گرانترین ساعت به حراج گذاشته شده Patek Philippe Henry Graves Supercomplication  شناخته می شد و در تاریخ 1989 ساخته شده بود و به قیمت نزدیک 24 میلیون دلار در ژنو و در یازده نوامبر 2014 به فروش رفت

بعضی از افراد معتقدند که تاریخچه پیدایش ساعت به قرن 15 برمیگردد اما بعضی دیگر بر این باورند که تا قرن 17 از ساعت های مکانیکی خبری نبوده است. کلمه watch  از کلمه woecce انگلیسی مشتق شده است که به معنی نگهبان می باشد  و معتقدند که نگهبانان شهر در قدیم برای تغییرات زمان در محل کار از آن استفاده می کرده اند. یک جهش بزرگ در سال 1657 با اختراع فنر های تعادلی توسط رابرت هوک و کریستین هویگنس رخ داد و این نوآوری باعث افزایش دقت ساعتها گردید و خطای چندین ساعتی در روز را به چندین دقیقه در روز کاهش داد. که نتیجه آن اضافه کردن دقیقه شماره به ساعت ها در 1680 در بریتانیا و 1700 در فرانسه بود. دومین موج نواوری در ساعت ها مربوط به 1695 می باشد که با اختراع و بهبود چرخ دنده ها escapement همراه بود  که توسط آقای توماس تامپیون صورت گرفت و توسط آقای جرج گراهام در دهه 1720 توسعه یافت.

پیدایش ساعت های مچی اغلب به قرن 16 می رسد و برای اولین بار الیزابت اول در انگلیس و در سال 1571 از ساعت مچی استفاده کرده است که به عنوان یک هدیه از طرف Robert Dudley بوده است. ساعت های مچی در قدیم اغلب مورد استفاده زنانه قرار می گرفت و مردان از ساعت های جیبی استفاده می کردند که به مرور زمان این رسوم برچیده شد و برای اولین بار مردان نظامی در ابتدای قرن 19 از ساعت مچی برای هماهنگ سازی مانورها در طول جنگ از آن استفاده کردند. افسران ارتش انگلیس در دهه 1880 در طول جنگ های خود در برمه از ساعت های نظامی استفاده می کردند. مدل های اولیه ساعت های مچی اصولا بند چرمی بودند و این روال تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت که در این زمان تولید کنندگان اقدام به ساخت ساعت های سفارشی کردند. در سال 1903 یک شرکت سوئیسی به نام Dimier Frères & Cie ساعت مچی با استفاده از مفتول های فلزی ساخت  که نخستین ساعت های فلزی دنیا محسوب می شوند. هانس ویلسدورف نیز در سال 1905 به لندن نقل مکان کرد و کسب و کار خود را همراه با آلفرد دیویس پایه ریزی کرد که ساعت های این شرکت بعدا تحت عنوان رولکس شناخته شدند. جنگ جهانی اول تاثیرات خود را بر ادراکات مردم نسب به ساعت مچی مردانه گذاشته بود و بازار عظیمی را در دوران پس از جنگ برای این ساعت های باز کرده بود. ساعت های طراحی شده برای زمان جنگ دارای شمارنده های درخشان و بزرگ با شیشه نشکن بودند. در پایان جنگ  تقریبا تمام مردان که در جنگ حضور داشتند ساعت مچی بر دست داشتند که آن ساعت ها به مرور زمان به مدل امروز تغییر شکل داده است و در اختیار ما قرار دارد. تا قبل از جنگ جهانی مردان حاضر به استفاده از ساعت نبودند و نسب استفاده از ساعت های جیببی به مچی در بین مردان 1 به 50 بود که بعد از جنگ این نسبت به کلی تغییر کرد.

ساختار ساعت های کوارتز

معرفی تجاری ساعت های کوارتز در سال 1969 به صورت امگا بتا 21 و سیکو آسترون یک پیشرفت انقلابی در تکنولوژی ساخت ساعت بود که در آن چرخ های تعادلی که از 5 یا 6 ضربه در ثانیه نوسان داشتند از یک رزوناتور کریستال کوارتز استفاده کردند تا ارتعاش 8192 هرتز را به یک مدار نوسان ساز باتری هدایت کنند.

در مقایسه با ساعت های الکترونیکی می توان گفت که ساعت های مکانیکی از دقت کمتری برخوردارند و هزینه نگهداری و تعمیر انها به مراتب بالاتری از ساعت های الکتریکی است اما با این وجود این ساعت های کلکسیونی علاقمندان خاص خود را دارا می باشند.

ساعت های مکانیکی با استفاده از یک لنگرک یا میله انرژی را ذخیره می کنند و از این انرژی برای حرکت چرخ دنده های استفاده می کنند. این ساعت ها از چندین بخش تشکیل می شوند که توزیع انرژی و قدرت در آنها به وسیله رقاصک ها انجام می شود.

ساعت های اتوماتیک مکانیکی

این نوع ساعت های انرژی اصلی خود را از حرکات بدن بدست می آورند. این ساعت ها اولین بار توسط ابرایهم لوئیس پرولت در سال 1770 بر روی ساعت های جیبی اختراع شد و سپس یک تعمیر کار بریتانیایی به نام جان هاروود در سال 1923 این فناوری را بر روی ساعت های مچی پیاده کرد. در این نوع ساعت ها از نیروی گریز از مرکز استفاده می شود که فنر ها و چرخ دنده ها به حرت در آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه