آشنایی با انواع پارچه – اسم انواع پارچه ها

شاید بتوان گفت پارچه یکی از کاربردی ترین اختراعات بشر می باشد و به واسطه این اختراع امروزه شاهد انواع پوشاک و لوازمی هستیم که پارچه های مختلف عنصر اصلی تشکیل دهنده آنها می باشند.با گذشت زمان دنیای پارچه ها گسترده تر شد و امروزه شاهد طیف وسیعی از انواع پارچه ها هستیم که هریک کاربردی خاص دارند و بر اساس مواد تشکیل دهنده و نوع بافت به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند.  نکته ی دیگری که باید در مورد پارچه ها به آن توجه کرد این است که برای هر نوع لباسی  باید از یک جنس پارچه استفاده کرد که با مدل لباس نیز همخوانی داشته باشد.در مقالات پیشین انتخاب لباس مجلسی متناسب با فرم بدن  را مورد بررسی قرار دادیم و در این مقاله برای این که بهتر بتوانید متناسب با مدل لباسی که مدنظرتان است نوع پارچه ی آن را انتخاب کنید، قصد داریم شما را با انواع پارچه آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

پارچه ها را بر اساس مواد اولیه ی تشکیل دهنده میتوان به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

  • پارچه‌هایی که مواد اولیه ی آنها را گیاهان تشکیل میدهند، مانند کتان، پنبه، کنف و غیره؛
  • پارچه‌هایی که مواد اولیه ی آنها را پوست،مو وپشم حیوانات تشکیل میدهند، مانند ابریشم، پشم، خز طبیعی و غیره؛
  • پارچه‌هایی که مواد اولیه ی آنها را مواد معدنی تشکیل میدهند، مانند آزبست ( پنبه‌ی نسوز) و پارچه‌های شیشه‌ای؛
  • پارچه‌هایی که مواد اولیه ی آنها را مواد شیمیایی تشکیل میدهند مانند نایلون، داکرون و ترگال.

حال به بررسی نام انواع پارچه، جنس آنها و معرفی هر یک می پردازیم:

لیست مطالبی که در این مقاله می خوانید:

آشنایی با پارچه مخمل

آشنایی با پارچه جین

آشنایی با پارچه کتان

آشنایی با پارچه ابریشم

آشنایی با پارچه نخی

آشنایی با پارچه جیر

آشنایی با پارچه ساتن

آشنایی با پارچه حریر

آشنایی با پارچه کنفی

آشنایی با پارچه دانتل

آشنایی با پارچه ریون

آشنایی با پارچه کرپ

آشنایی با پارچه مخمل

پارچه مخمل

پارچه مخمل برای اغلب ما یادآور لباس های اعیانی پادشاهان در فیلم ها می باشد. این پارچه در گذشته فرآیند ساخت دشواری داشت و از این رو دارای قیمت بالا بود و پوشیدن لباس های مخمل اغلب در میان درباریان و قشر مرفه جامعه رواج داشت، اما امروزه به دلیل پیشرفت فناوری، هزینه تولید پارچه مخمل کمتر شده استو برای بسیاری افراد قابل تهیه می باشد. این پارچه زیبا حالتی کرکی دارد که یک روی آن صاف و روی دیگر دارای پرزهای لطیف و نزدیک به هم و به یک سو خوابیده‌است که در ساخت آن از پنبه، ابریشم، پشم و یا کتان استفاده میشود و برای لباس های مجلسی گزینه مناسبی می باشد.

آشنایی با پارچه جین

پارچه جین

پارچه جین که در ایران اغلب آنرا با نام lee یکی از برندهای تولید کننده پارچه جین میشناسند، پارچه ایست دارای تار و پودهای فشرده و مشخص از جنس پنبه.این پارچه به سبب زیبایی و استحکام بالا در میان مردم دارای محبوبیت بسیار زیادیست که باعث شده طی سالیان این پارچه همچنان جایگاه خود را در رتبه های بالا حفظ کند. پارچه جین دارای انواع مختلفی چون کاغذی،نخی، کشی و غیرکشی است که در رنگرزی آن از گیاهان استفاده میشود و برای پوشاک مختلفی از جمله شلوار، کت،کلاه و … کاربرد دارد

آشنایی با پارچه کتان

همه ی ما نام دانه های کتان را شنیده ایم و دلیل شباهت این نام با پارچه کتان در مواد اولیه ی تشکیل دهنده این پارچه می باشد.در ساخت پارچهکتان ز الیاف ساقه های کتان استفاده میشود. پارچه کتان قابلیت جذب بسیار بالایی دارد و انتخابی بسیار مناسب برای دوخت لباس های تابستانی می باشد، زیرا پارچه هایی خنک، سبک و با دوام می باشند.

نکته ای که در مورد پارچه کتان اهمیت دارد، اینست که بدانید این پارچه بعد از شستشو کوتاه شده و به اصطلاح آب میرود، بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر است پارچه ای که تهیه میکنید اندکی بیشتر از متراژهای تعیین شده باشد و همچنین قبل از دوخت لباس، پارچه کتان خود را بشویید و سپس اقدام به دوخت لباس کنید.

آشنایی با پارچه ابریشم

پارچه ابریشم

ابریشم از جمله الیاف حیوانیست و برای تولید پارچه‌های دستباف زیبا، لطیف و با ارزش به کار می‌رود.این پارچه لوکس و گران قیمت، دارای سطحی نرم و براق است که از جوشاندن پیله های کرم ابریشم به دست میآید. این پارچه زیبا در دوخت انواع روسری، کراوات، لباس های مجلسی و … کاربرد دارد. دیبا، پرنیان و پرند نام هایی بوده است که درباریان متاسب با طرح های روی پارچه ابریشم به آن نسبت میدادند. برای مثال دیبا به پارچه ابریشمی تک رنگ و پرنیان به ابریشم چند رنگ نسبت داده شده است.

به سبب وجود پروتیین در بافت پارچه ابریشم، این پارچه حرارت را از خود عبور نمیدهد و اگر آنرا بسوزانید بویی همچون سوخت تارهای مو به مشامتان میرسد و جالب است بدانید که ابریشم طبیعی جزو پارچه هاییست که در طبیعت تجزیه میگردد.

آشنایی با پارچه نخی

اغلب مردم پارچه پنبه ای را به اشتباه با نام پارچه نخی می شناسند و در واقع پارچه نخی به تمام پارچه های بافته شده از الیاف گفته میشود و در این مقاله نیز بنابر دید عموم مردم ما نیز از نام پارچه نخی هم معنی پارچه پنبه ای استفاده میکنیم. پارچه نخی به راحتی هوا را از میان تار و پود خود عبور میدهد و برای افرادی که پوست های حساس دارند بسیار مناسب است و از این پارچه برای دوخت انواع لباس استفاده میگردد.

پارچه نخی همان پارچه پنبه ای است که در زبان عامیانه میان مردم به آن پارچه نخی گفته می شود. از جمله خصوصیات پارچه می توان به مواردی همچون عبور هوا از میان تار و پود آن، خنک بودن، نرمی، گوله نشدن، عدم ایجاد حساسیت و انتقال حررات بدن به بیرون اشاره کرد.

آشنایی با پارچه جیر

پارچه ی جیر نیز مانند چرم منشا حیوانی دارد که در ساخت آن از پوست گوسفند،بز و گوسالهاستفاده میگردد که با روشهایی خاص دباغی شده و سطح گوشتی آنها حالتی مخمل مانند به خود میگیرد. پارچه های جیر قدرت جذب بسیار بالایی دارند و در رنگ های مختلف برای مصارف گوناگونی همچون دوخت لباس، کیف، کفش و … تولید می گردد. .

آشنایی با پارچه ساتن

پارچه ساتن دارای سطحی براق و صاف است که در دوخت لباس های مجلسی بسیار مورد توجه قرار میگیرد و در تولید آن از ابریشم،پنبه،نایلون و پلی استر استفاده میگردد. ساتن با توجه به ویژگی ها أنواع مختلفی دارد که هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارند. به طور عمده تنوع ساتن به نوع الیاف به کار رفته در بافت و روشهای بافت ساتن ارتباط دارد. برخی از بافت های ساتن به عنوان نمونه عبارتند از: ساتن آنتیک، ساتن بارونت، ساتن پشت کرپ، ساتن دوشس و ….

آشنایی با پارچه حریر

حریر، پارچه ای لطیف، لخت و سبک با الیاف پنبه است که با نام هایی همچون موسلین و مرمر نیز شناخته میشود و دارای طرح ها و رنگ های بسیار متنوع است و به سبب نازکی آن در دوخت لباس ها اغلب از پارچه ای همچون ساتن برای آستر آن استفاده می گردد و بهتر است پارچه آستر را همرنگ حریر انتخاب کنید تا نقش و طرح های آن به زیبایی خود نمایی کنند. این پارچه انتخاب مناسبی برای دوخت لباس های مجلسی و تابستانی می باشد.

آشنایی با پارچه کنفی

پارچه کنفی پایه ی گیاهی دارد و از الیاف ساقه گیاه شاهدانه تولید میشود. پارچه‌های کنفی نرم و لطیف نیستند! بلکه سطحی نسبتاً زمخت و سفت و سخت دارند. پارچه‌های کنفی معمولاً از قیمت پایینی برخوردار هستند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها اقتصادی و مقرون به صرفه می‌باشد و در دوخت انواع لباس و تزئینات منزل کاربرد دارند. کنف پارچه ای سبک است ، به این معنی که قابل تنفس است  و  به طور موثری انتقال رطوبت را از پوست به محیط را تسهیل می کند ، بنابراین برای آب و هوای گرم ایده آل است.

آشنایی با پارچه دانتل

پارچه دانتل، یک نوع پارچه در زمینه عموماً توری می‌باشد که دارای طرح های درشت بوده و در بافت آن از ابریشم، کتان و گاها طلا و نقره استفاده میشود. این پارچه ابریشمی اغلب برای دوخت لباس عروس و نامزدی استفاده می شود. زیبایی و ظرافت دانتل و نقش های برجسته آن خیره کننده است و البته این زیبایی دارای قیمت بالایی نیز می باشد.

آشنایی با پارچه ریون

پارچه ریون

ریون یکی از معروف‌ترین الیاف‌های مصنوعی در جهان است. ریون را به اشکال مختلفی مانند ابریشم، کتان و پشم تولید می‌کنند و در رنگهای مختلف برای مصارف گوناگون تولید میگرددو دارای انواع ریون جودون،ریون رگه دار، ریون زنبوری و انواع دیگری می باشد. پارچه ریون دارای جذب رطوبت بالا بوده و به ندرتچروک شده و برای دوخت لباسهای راحتی و تابستانی گزینه مناسبی می باشد.

آشنایی با پارچه کرپ

کرپ پارچه ای نرم و به نسبت براق بوده و به خوبی بر روی اندام می نشیند و از این رو جزو مناسبترین گزینه ها برای دوخت انواع لباس از جمله مانتو، دامن، و لباس های مجلسی می باشد. پارچه کرپ دارای انواع مختلفی از جمله کرپ حریر،کرپ سیلک، کرپ ژرژت و انواع دیگری می باشد که شما میتوانید متناسب با نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید. پارچه کرپ دارای کشسانی مطلوب بوده و به ندرت چروک میشود.

حال که با انواع پارچه آشنا شدید، با توجه به ویژگی های هر پارچه میتوانیم مناسبترین آنها را برای مصارف و فصول مختلف انتخاب کرده و با توجه به متریال و بافت هریک نکاتی را رعایت کنیم تا بیشترین دوام را داشته و مدت طولانیتری کیفیت خود را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه