آشنایی با سنگ تورمالین

آشنایی با سنگ تورمالین و انواع آن و مشخصات تورمالین

یکی از سنگ های پرطرفدار که در صنعت جواهرات و زیورآلات استفاده می شود تورمالین می باشد. تورمالین به عنوان نگین و سنگ جواهری نیمه قیمتی شناخته می شود که دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است. سنگ به عنوان یک ماده معدنی شناخته می شود که از دیرباز دارای کاربردهای فراوانی بوده است.

سنگ ها را می توان به عنوان عنصر اولیه همه کارخانجات و تولیدات دانست و کمتر وسیله را می توان یافت که در ساخت آن از سنگ استفاده نشده است.در مقالات قبلی در مورد نگین های به کار رفته در بخش زیورآلات توضیحات مختصری داده شد در این مقاله نیز سعی داریم تا با آشنایی با سنگ تومالین و فرمول شیمیایی آن از کاربرد سنگ تورمالین نیز آگاه شویم پس با ما همراه باشید

ساختار تورمالین

تورمالین یک ترکیب شیمیایی متبلور است که از عناصری نظیر آلومینیوم، آهن، منیزیم، سدیم، لیتیم و پتاسیم ترکیب شده است. تورمالین به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی شناخته می شود که در انواع رنگ ها موجود می باشد. به گفته MADRAS TAMIL  به گروهی از سنگ های قیمتی که در سریلانکا یافت شده است تورمالین می گفته اند و از همین رو تورمالین از ریشه کلمه سینالایی مشتق شده است. سنگ های قیمتی تورمالین که در سریلانکا تولید  می شد توسط یک شرکت هند شرقی به اروپا صادر شده است در آن زمان متوجه نبودند که تورمالین و شول (SCHORL) یک ماده معدنی هستند. در سال 1703 بود که کشف شد برخی از جواهرات رنگی زیکون نیستند و ماهیتی متفاوت دارند. تورمالین را گاهی اوقات به عنوان “سیلان مگنت) نیز می شناسند به دلیل که می تواند خاکستری خورشیدی اش را جذب و سپس دفع کند. تورمالین در قرن نوزده توسط شیمیدانان برای دو قطبی کردن نور با تابش اشعه بر روی سطوح جلا داده شده مورد استفاده قرار میگرفت.

تورمالین در کجا یافت می شود

تورمالیت به عنوان یک ماده معدنی در سنگ های آذرین و دگرگونی یافت می شود و کریستال های تورمالین قادرند در حفره  ها و شکستگی ها و بر اثر فعالیت های هیدروترمال ایجاد می شوند. امروزه با وجود این که تورمالین در نقاط مختلف جهان یافت میشود ولی برزیل را به عنوان منبع تورمالین در جهان می شناسند. این اعتقاد وجود دارد که هیچ دو سنگ تورمالینی دقیقا هم رنگ نیستند و از همین رو به آن سنگ جادویی نیز گفته می شود که توانایی  محافظت از افراد را نیز دارا می باشد. این سنگ توانایی غیر معمول و بسیار خاصی برای ایجاد بار الکتریکی دارد که منجر به انتشار یون های منفی و اشعه مادون قرمز می شود.

ویژگی ها و خواص سنگ تورمالین

تورمالین تابش مادون قرمز را در طول موج  14-4 میکرون منتشر می کند . تابش الکتورمغناطیسی مادون قرمز در این طول موج باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و  همچنین باعث افزایش سم زدایی در بدن است. همچنین اشعه مادون قرمزی که به وسیله تورمالین ایجاد می شود باعث ایجاد رزونانس مشابهی در بدن می شود که به طور معمول در آب یافت می شود . جذب رزونانس باعث کاهش استرس، افزایش هشیاری، تحریک گردش خون و تقویت سیستم ایمنی می شود.

در قسمت زیر به چند مورد دیگر از فواید تورمالین اشاره می کنیم.

  • به کم کردن چربی کمک می کند.
  • باعث کاهش آب احتباس شده در بدن می شود.
  • از کبد و کلیه ها محافظت می کند.
  • باعث تقویت اعصاب می گردد
  • اسید لاکتیک و اسید های چرب آزاد را کاهش می دهد.
  • در کنار این فواید گزارش هایی نیز ارائه شده است که استفاده از تورمالین باعث افزایش میل جنسی در زنان و مردانه می شود.

انواع سنگ تورمالین

تورمالین دارای انواع و اقسام مختلفی است که در بخش زیر به چند مورد اشاره می کنیم.

شول (SCHORL): قهوه ای مایل به مشکی تا مشکی

دروایت (DRAVITE) : زرد تیره تا قهوه ای تیره

گونه البیت (ELBAITE)  برگرفته شده از نام جزیره البا ایتالیا: رنگ قرمز و صورتی مایل به قرمز

تورمالین برزیلی :(INDIGO)  آبی روشن مایل به سبز آبی که به زمرد برزیلی نیز شهرت دارد.

تورمالین بی رنگ

شول (schorl)

شایع ترنیو فراوان ترین گونه تورمالین در طبیعت شول می باشد که از آهن سدیم تشکیل شده است. شول 95 درصد تورمالین های طبیعت را شامل می شود و تاریخ نشان می دهد که از شول قبل از سال 1400 نیز استفاده می شده است. در آلمان روستایی با عنوان zschorlau  وجود داشته است که سپس به اسم shorl  تغییر کرده است و در آن معدن قلع بزرگی پیدا شده است که علاوه بر قلع شامل مقداری تورمالین سیاه نیز بوده است.

دروایت Dravite

دروایت را به عنوان تورمالین قهوه ای می شناسند   و غنی از منیزیم سدیم میباشد. این نوع از تورمالین برای اولین بار توسط گاستا  سیچرمک مورد استفاده قرار گرفت و که استاد کانی شناسی و پتروگرافی در دانشگاه وین بود. ایشان این نام را در کتاب Lehrbuch der Mineralogie استفاده کرده اند . این دانشمند این نوع تورمالین را که غنی از منیزیم بود را در روستای Dobrova  کشف کردند که امروزه بخشی از جمهوری اسلوونی می باشد. گونه تورمالین Dravite   نیز به دو قسمت تقسیم می شود که شامل Dravite کروم خاکستری و Dravite وانادیوم می باشد.

البایت Elbaite

لیتیوم تورمالین البایت یکی از سه کانی پگماتیت معدنی می باشد که برای اولین بار در سوئد توسط یوهان آگوست آرفویدسون برای تولید لیتیوم قلیایی استفاده شد. جزیزخ البا ایتالیا یکی از نخستین مکان هایی بود که نوع بی رنگ و رنگی لیتیوم تورمالین مورد تجزیه و تحلیل شیمیایی قرار گرفت.

جمع بندی

یکی از سنگ های پرطرفدار که در صنعت جواهرات و زیورآلات استفاده می شود تورمالین می باشد. تورمالیت به عنوان یک ماده معدنی در سنگ های آذرین و دگرگونی یافت می شود و کریستال های تورمالین قادرند در حفره  ها و شکستگی ها و بر اثر فعالیت های هیدروترمال ایجاد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه