آشنایی با یاقوت سرخ و روش های تشخیص یاقوت سرخ

آشنایی با یاقوت سرخ و روش های تشخیص یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ (Red Ruby) یکی از گونه‌های سنگ‌های قیمتی است که به دلیل رنگ زیبا و خواص مربوط به آن، از دیرباز در جواهرسازی و استفاده در زیورآلات مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ در واقع یک نوع کریستال قرمز رنگ و شفاف است که معمولاً در معادن کشورهایی مانند میانمار، تایلند، شرق آفریقا، افغانستان و پاکستان استخراج می‌شود.

ابتدا، سنگ یاقوت سرخ به صورت خام و با ابعاد بزرگ استخراج می‌شود. سپس با استفاده از دستگاه‌های خاص، به ابعاد کوچکتر و شکل‌های متنوعی برش داده می‌شود. سنگ یاقوت سرخ به دلیل خواصی مانند سختی، شفافیت، براقیت و رنگ زیبا، در ساخت زیورآلات، انگشتر، گوشواره، طلاق، دستبند، زنجیر و … استفاده می‌شود. همچنین، این سنگ به عنوان سنگ تولیدی مصنوعی نیز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، به صورت صنعتی تولید می‌شود.

یاقوت سرخ
یاقوت سرخ

یاقوت سرخ (Ruby) یک سنگ قیمتی می باشد که به رنگ قرمز می باشد و از انواع کوراندوم معدنی (اکسید آلومینیوم) ساخته شده است. نوع دیگر یاقوت نیز وجود دارد که به نام یاقوت کبود (sapphires) شناخته می شود . یاقوت سرخ به همراه آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس جزو سنگ های قیمتی قدیمی می باشند. کلمه RUBY  به معنی رنگ قرمز می باشد. لازم به ذکر است بدانید که رنگ قرمزی یاقوت به علت وجود عنصر کروم می باشد.

عیار وکیفیت یاقوت سرخ توسط رنگ، برش و وضوح آن تعیین می شود. و همراه با وزن عوامل اصلی تعیین کننده قیمت و ارزش آن می باشند. درخشان ترین و ارزشمندین یاقوت دارای رنگ قرمز خونی می باشد و به رنگ خون کبوتر که غلیظ است می باشد. یاقوت از لحاظ وضوح شبیه الماس می باشد و از لحاظ رنگ به سنگ گارنت شباهت دارد.. یاقوت کبود سنگ ماه تولد مربوط به ماه جولای می باشد. با ارزش ترین یاقوت سرخ شناخته شده به اسم طلوع خوشرشید یا همان sunrise است .

یاقوت سرخ دارای درجه سختی 9 با مقیاس موز است در میان سنگ های طبیعی الماس و یک سنگ دیگر به نام moissanite از یاقوت سرخ سخت تر می باشد. دره mogok در میانمار برای سال ها منبع اصلی یاقوت سرخ بوده است اما در سال های اخیر منطقه مانگسو و چند نقطه دیگر به مرکز تولید یاقوت سرخ تبدیل شده اند. این سنگ در کشور های کامبوج ،افغانستان ، استرالیا، برزیل، کلمبیا، هند، نامیبیا، ژاپن، اسکاتلند نیز یافت می شود.

مقالاتی که شاید علاقه مند باشید :

عوامل تاثیر گذار بر ارزش یاقوت – قیمت گذاری یاقوت قرمز

یاقوت نیز مانند سایر سنگ های قیمتی با استفاده از معیار های شناخته شده مثل رنگ، برش، وضوح و وزن ارزش گذاری می شود همچنین یاقوت سرخ را می توان بر اساس مناطق جغرافیایی ارزش گذاری کرد.

مهمتری عاملی که در ارزش گذاری جواهرات مد نظر قرار می گیرد رنگ آن ها می باشد. یاقوت سرخ نیز در چندین رنگ می تواند وجود داشته باشد که شامل رنگ قرمز خالص، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش است. ولی باید توجه نمود رنگ اصلی یاقوت سرخ قرمز می باشد و رنگ های دیگر به عنوان رنگ ثانویه آن شناخته می شوند که ممکن است حاصل تغییران شیمیایی باشد.

در ادامه می توانید چند نمونه از سنگ یاقوت سرخ را مشاهده نمایید.

یاقوت سرخ

سنگ یاقوت قرمز
یاقوت سرخ یا قرمز
سنگ یاقوت قرمز
یاقوت سرخ
زیورآلات ساخته شده با یاقوت قرمز
یاقوت سرخ

File:Ruby gem.JPG

راه های تشخیص یاقوت سرخ اصل از تقلبی

در حالت کلی همه سنگ های و جواهرات قیمتی دارای نمونه مشابه و تقلبی هستند که به مراتب قیمتی کمتر از نمونه واقعی دارند یاقوت سبز نیز از این قضیه مستثنی نیست به همین دلبل نحوه شناخت یاقوت اصل از تقلبی یکی از مهمترین کارهایی است که در خرید جواهرات یاقوت باید همواره مد نظر قرار داد که در قسمت زیر به سه روش برای شناخت یاقوت اصل از تقلبی می پردازیم

1.رنگ و درخشش

یکی از راه های شناخت یاقوت اصل از تقلبی رنگ آنها می باشد. یاقوت های اصل در مقابل نور چراغ درخشان و شفاف هستند و سنگ های تقلبی اغلب به صورت کدر هستند. اگر سنگ جواهری مایل به قرمز تیره باشد احتمال دارد که سنگ گارنت باشد. رنگ ثابت و قرمز یاقوت را در همه جای سنگ بررسی کنید و اگر نقاطی را پیدا کردید که خراش خورده و رنگ دیگر دارند مشخص کننده تقلبی بودن یاقوت است.

یاقوت سرخ
یاقوت سرخ

2. سنگ یاقوت سرخ را با یک شیشه قرمز مقایسه کنید.

سنگ های قیمتی و دیگر انواع یاقوت ها را با استفاده از شیشه جعل میکنند. اگر شیشه و سنگ شبیه هم بودند می توانید پی ببرید که سنگ جعلی است.

3. سعی کنید سطح یاقوت را خراش دهید.

سنگ های قیمتی دارای درجه سختی بالایی هستند و همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم فقط الماس و یک سنگ دیگر می توانند یاقوت را خراش دهند از همین رو هر جسم و شی به جز موارد گفته شده اگر بتواند یاقوت را خراش دهد نشان دهنده تقلبی بودن سنک است.

نکته مهم. سنگ های جعلی یاقوت اغلب به وسیله سنگ های کم ارزش تر نظیر گارنت، تورمالین، شیشه و سنگ های کامپوزیتی جعل می شوند.

گارنت ها معمولا نرم تر از سیلیکات ها هستند

تورمالین یک ماده معدنی قرمز مایل به زرد است و تا حدودی سخت تر از گارنت است اما نرم تر از یاقوت سرخ می باشد.

خواص و ویژگی های سنگ یاقوت سرخ

در اعتقادات مردم بسیاری از کشورها، سنگ یاقوت سرخ نماد عشق، شجاعت، شور و شوق، و اعتماد به نفس است. همچنین، این سنگ به عنوان سنگ متعلق به ماه تولد جولای شناخته شده است و برای افرادی که در این ماه به دنیا آمده‌اند، به عنوان سنگ تولدی شان شناخته می‌شود.

یاقوت سرخ
یاقوت سرخ

در کنار خواص زیبایی‌شناسانه‌ای که برای سنگ یاقوت سرخ ذکر کردید، برخی افراد باورهایی درباره خواص دیگری نیز در ارتباط با این سنگ قیمتی دارند. این باورها برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و علمی نیستند، اما در زیر برخی از این باورها ذکر شده است:

– برخی اعتقاد دارند که سنگ یاقوت سرخ قدرت درمانی دارد و می‌تواند در کنترل برخی بیماری‌ها مفید باشد. به طور مثال، برخی معتقدند که این سنگ می‌تواند در کنترل فشار خون، کاهش دردهای مفصلی، افزایش انرژی و توانایی جنسی و بهبود خواب کمک کند.

– برخی افراد باور دارند که سنگ یاقوت سرخ می‌تواند در جذب ثروت و افزایش فرصت‌های شغلی مفید باشد. آنها معتقدند که این سنگ باعث جذب انرژی مثبت و کاهش تنش‌های روحی و روانی می‌شود که در نتیجه می‌تواند به افراد کمک کند تا در زندگی‌شان موفقیت بیشتری داشته باشند.

– در برخی از کشورها، سنگ یاقوت سرخ به عنوان سنگ محافظ خانه شناخته شده است. برخی افراد باور دارند که نگه داشتن این سنگ در خانه، می‌تواند از ورود انرژی منفی و شیطانی به خانه جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که هیچ یک از این باورها توسط علم تأیید نشده‌اند و به عنوان یک جنبه غیر علمی از سنگ یاقوت سرخ نام برده می‌شوند.

16 comments

  1. عبدالله

    سلام بسيار خوشحال شدم معلومات کاپي داده بوديد درباره يعقوت باز هم تشکر. ولى خودم جواب سوال که درباره يعقوت که دردست دارم حدود ۳۱ قرات تا ۵۱ قرات شايد بيايد نګرفتم . تمام معلومات که درباره نوشته بوديد مطابقط ميکند .ولى هنوز هم دل نادل هستم که يعقوت ام اصل است يا نيست. تشکر

    1. رعنا

      سلام اقا عبدالله میتوانید به من ایمیل بدهید

  2. Sam

    با سلام به نظر من اطلاعاتی که دادید خوب بود ولی اگر بصورت عکس هم یاقوت اصل و هم تقلبی رو نشون میدادید کنار هم بهتر بود مثلا کنار هم میگذاشتید و نور بهشون میتابوندید

  3. پارسا

    سلام.یاقوت سرخ میتونه رگه هایی که به ترک ترک خوردن شیشه شبیه باشه..داسته باشه؟؟

  4. ناصر 09147560949

    سلام
    من یه یاقوت سرخ دارم
    با سوزن کلفت هرکاری کردم روش خش نیفتاد
    با اینکه ابعادش چشمگیر نیست 38 قیراط وزنشه
    کشیدمش روی شیشه، خش عمیقی روی شیشه به وجود اورد به خودشم هیچ اثری از خش یا اسیبی نرسید
    کاملا شفاف و بدون حبابه
    لطفا راهنمایی کنید

  5. ارش

    خداقوت ..زحمت کشیدین اما متاسفانه از نظر محتوا متن ضعیفی بود و اطلاعات علمی چندانی توش نبود و خصوصا در معرفی گارنت و تورمالین ،کاملا مشخص شد که این متن رو کسی که در زمینه شناخت سنگ‌ تخصص داره ننوشته …اگه این مقالات پربار باشند به نفع کل جامعه است .چه طرف خریدار باشه چه فروشنده ..موفق باشید

    1. با سلام و عرض ادب. ممنون از نکاتی که فرمودید . مایه افتخار ماست که بتوانیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. به زودی مقاله آپدیت میشه و سعی میکنیم انتظارات مخاطبین بیشتر بر آورده بشه

  6. امیرحسین بدرقه

    سلام وقت شما بخیر میخواستم بدونم که وجود حباب هایی در یاقوت سرخ نشانه چیست؟

  7. حسین انصاری

    سلام من سی تا نگین یاقوت تراش قدیمی دارم ده تاشو بردم ازمایشگاه گفتن شمشن و آزمایشگاهین فقط یه بزرگواری به من بگه یاقو معدنی رو چه طوری از آرمایشگاهیش تشخیص داد فقط همین

    1. Mo

      عزیزم یاقوت را بزار روی آینه سیقلی واز بالا نور گوشی را روش بنداز اگر نور بعداز سنگ پخش نشد ومثل زره بین افتاد روی یک نقطه اصل نیست ولی اگه اصل باشه نور ازش به صورت پخش شده دیده میشه یعنی از طرف دیگه سنگ نمیشه نقطه نور و فلش گوشی خودت را ببینی

  8. محمد ابانی

    سلام و عرض ادب.
    تعدادی سنگ یاقوت و زمرد تراش خورده دارم. سرخ.قرمز.سبز.ابی. چند روز پیش بردم پیش دو کارشناس که قبل از هر کاری به محض دیدن گفتن اینارو از کجا آوردین. می‌فروشید. من گفتم تا خدا چی بخواد. کارشناس با ذره بین جواهری و نور چراغ قوه که فکر میکنم فرابنفش بود .یکی یکی با دقت سنگها رو نگاه کرد و سه تا از سنگها رو کنار زد .دلیلش رو پرسیدم گفت بهسازی شده ولی مابقی که هفت تا بود رو گفت اصل اصله. حتی یاقوت ها رو قیراطی سه میلیارد قیمت گذاشتن. حالا تو دو راهی موندم واقعا اصل هستن. چون صحبت معامله شد .گفت اگر بخوام معامله کنم .چون خیلی سنگینه .از نظره پولی. باید در حضور خودم تو آزمایشگاه هم بررسی کنم. حالا نمی‌دونم واقعا اصل هستن یا. خواهش میکنم راهنمایی کنید. اگر با اس نظرتون رو بفرمایید ممنونم. 09190616004 محمد

    1. علی

      خب پسره خوب وقتی گفتن قیراتی۳تومن میخرم خب شک نکن که اصل هستن دیگه این دیگه دودل بودن داره؟!

    2. SE

      سلام کسی روش های بیشتری سراغ داره برای تشخیص اصالت سنگ یاقوت سرخ؟

    3. SE

      خوش به حالت برادر که یاقوت اصل گرون قیمت داری

  9. محمد ابانی

    این برنامه .سئوال و جواب .فوق العاده و خیلی اطلاعات خوبی در اختیار ما میگذارند. با تشکر

  10. کاظم ابرنجین ابوالجواد کربلایی

    سلام علیکم برادران یک یاقوت گارینت ۱۶ گرمی بیضی مانند رنگ تیره وزیرش لب پر شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه