انواع آبکاری نقره

انواع آب کاری نقره را بشناسیم – آبکاری آب طلا و رودیوم و روکش نانو

 آبکاری نقره یکی از نکات مبهم برای بسیاری از افرادی است که قصد خرید زیورآلات نقره مثل دستبند و انگشتر یا سرویس و غیره را دارند چرا که فروشنده از اصطلاحاتی مثل “آبکاری طلا” و” آب طلا” یا “آبکاری رودیوم” یا “روکش رودیوم” و یا مثلا “انگشتر رنگ ثابت” یا “روکش نانو” استفاده می کند و شما احتمالا اطلاعات دقیقی در این باره ندارید وسوالاتی مانند “بهترین نوع آبکاری نقره کدام می تواند باشد؟” در ذهن شما شکل خواهد گرفت. پس در این مقاله از لوکس گلامور با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این باره به دست بیاورید. فلز نقره به رنگ سفید متمایل به خاکستری بوده و ظاهری براق و چشم نواز دارد و جزو فلزات گرانبها طبقه بندی میشود. نقره ی خالص اندکی سخت تر از طلا بوده و بعد از طلا دومین فلز از نظر قدرت چکش خواری و مفتول شوندگی می باشد و از این رو فلزی از هر نظر محبوب برای صنعت زیورآلات می باشد. زیورآلات نقره در رنگهای مختلفی همچون نقره ای، طلایی و رزگلد تولید می شوند و این تفاوت رنگ ناشی از تفاوت در نوع آبکاری نقره می باشد. در مقالات قبل توضیحات مفصلی برای آشنایی با نقره ارائه کردیم و در این مقاله از لوکس گلامور قصد داریم تا با انواع آبکاری نقره آشنا شده و آنها را از نظر مقاومت رنگ و زیبایی با یکدیگر مقایسه کنیم.

دوستان عزیز در نظر داشته باشید که در فرایند آبکاری زیورآلات از مواد اولیه و دستگاه های مختلفی استفاده می شود که کیفیت های متفاوتی دارند و می توانند عمل آب کاری را در کیفیت و سطوح مختلفی انجام دهد. ما در این مقاله به مقدار روکش و پشت پرده مواد به کار رفته و کیفیت آنها نخواهیم پرداخت و بیشتر به مواردی که حالتی کاربردی تر برای مشتریان و خریداران زیورآلات دارند خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

مفهوم آبکاری و روکش زیورآلاتی مانند نقره چیست؟

در حالت کلی به عمل پوشش یک سطح با استفاده از موادی خاص در دنیای زیورآلات آبکاری یا روکش گفته می شود. و وقتی از روکش نقره یا آبکاری زیورالات نقره صحبت می کنیم هدف و مقصود لایه و پوششی است که به دلایل مختلفی که در ادامه بیان خواهد شد بر روی زیور کشیده می شود.

 

چرا زیورآلات نقره را آبکاری می کنند؟

اگر اهل استفاده از زیورآلات و بدلیجات هستید پس به خوبی می دانید که بعد از مدتی ممکن از رنگ زیور کم کم عوض شود و مثل روز اول درخشان و چشم نواز نباشد. حالا چه طلا باشد چه نقره و چه استیل و … ممکن از تغییر رنگ و از بین رفتن درخشش را حس کرده باشید. در این صورت بهترین راه استفاده از شست و شو یا تمیز کاری یا آبکاری است.در این بخش بحث ما بر روی زیورآلات نقره است پس بحث را با نقره ادامه می دهیم.

فلز نقره در گروه فلزات نجیب قرار دارد و در این گروه جزو فلزات واکنش پذیر طبقه بندی می شود، با این حال خوشبختانه در مقایسه با سایر عناصر دارای رتبه واکنش پذیری بالایی نمی باشد و بطور مثال همچون آهن به سرعت اکسید نمیشود. فلز نقره با گوگرد و هیدروژن سولفید واکنش داده و سبب ایجاد لایه ای کدر و تیره بر روی نقره می شود (این تیرگی هیچگونه عیب و نقصی برای نقره ایجاد نمیکند و قابل برگشت است). برای جلوگیری از این فرآیند عموما زیورآلات و ظروف نقره را آبکاری می نمایند تا علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر اکسید شدن، شفاف تر و زیبا تر به چشم بیایند.

رنگ های آبکاری

رنگ طلایی و سفید از قدیم مورد توجه کسانی بوده است که زیاد از زیورآلات استفاده می کردند ولی در سال های اخیر استفاده از رنگ رزگلد نیز رواج گسترده ای پیدا کرده است که باعث تحولی در دنیای زیورآلات نیز شده است و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. پس در حالت کلی رنگ های طلایی و سفید و رزگلد رنگ های اصلی برای آبکاری هستند که شدت و غلظت متفاوتی را نیز دارا هستند و ممکن است تناژ های مختلف از رنگ زرد را در آبکاری های مختلف مشاهده کنید. پس بهتر است برای آبکاری از یک کارگاه معتبر و با سابقه کمک بگیرید.

دستبند زنانه با روکش آب طلا و رودیوم - رنگ طلایی و نقره ای و رزگلد
مقایسه روکش در دستبند های نقره

آبکاری نقره طلایی – روکش آب طلا

در برخی زیورآلات نقره به منظور زیبایی و درخشندگی و ایجاد رنگ طبیعی طلا بر روی آنها آبکاری طلا انجام میشود که به اصطلاح به آن ها جواهرات نقره با روکش آب طلا گفته می شود. این روکش ترکیب طلا با یک فلز دیگر بوده و به صورت یک لایه با ضخامتی استاندارد بر روی زیوآلات نقره کشیده می شود. اگر زیورآلات نقره به رنگ نقره ای دارید و می خواهید آنها را به رنگ طلایی درآورید،روکش آب طلا گزینه ای مناسب برای زیورآلات شما می باشد. کسانی که به انگشتر با روکش آب طلا یا النگو با روکش آب طلا و … علاقه دارند می توانند با یک آب طلا کاری روی نقره به خواسته ی خود برسند.

النگو با روکش آب طلا و آبکاری نقره طلایی
النگو با روکش آب طلا
سرویس نقره دو رنگ با  آبکاری نقره و روکش آب طلا بسیار شیک و خاص
سرویس نقره با روکش آب طلا

چند نکته درباره آبکاری نقره باید در نظر بگیرید:

  1. روکش آب طلا به معنی رنگ ثابت بودن نیست و روکش آب طلا بعد از مدتی استفاده (زمان تغییر رنگ بسته به شرایط استفاده متغییر است و ممکن است از یک روز تا چند سال متغییر باشد) تغییر رنگ خواهد داد و از بین خواهد رفت. پس اگر فروشنده ای به شما گفت که روکش آب طلا کاملا رنگ ثابت است باور نکنید.
  2. روکش آب طلا در زیورالات استیل دوام بیشتری دارند و اگر درجه یک باشد می توان به عنوان رنگ ثابت به آن اعتماد کرد ولی در زیورآلات نقره اینگونه نیست و روکش آب طلای معمولی رنگ ثابت نخواهد بود مگر اینکه یکی از شرایط دو بند بعدی در آن رعایت شود
  3. اگر یک زیوآلات روکش آب طلا روکشی از پلاستیک نانو نیز داشته باشند رنگ ثابت خواهد بود چرا که این روکش نانو از روکش آب طلا محافظت خواهد کرد و دوام آن بسیار بیشتر خواهد بود ولی توجه داشته باشید که روکش نانو باعث میشود زیورآلات کمی کدرتر باشند و درخشندگی مورد نظر شما را نخواهند داشت. پس زیورآلات نقره با روکش نانو کمی مات هستند و تناژ رنگ مخصوص به خود را خواهند داشت
  4. اگر بر روی روکش آب طلا لاک مخصوص کشیده شود رنگ ثابت خواهد بود چرا که مثل روکش نانو از لایه پایینتر محافظت خواهد کرد و باعث خواهد شد که رنگ انگشتر یا دستبند یا …. ثابت بماند. زیورآلاتی که بر روی آن ها لاک استفاده شده است از درخشندگی بیشتری نسبت به روکش نانو برخوردار هستند و همانند روکش معمولی درخشان بوده و از دوام بالاتری برخوردار است.
  5.  
انگشتر نقره - آبکاری نقره با طلا بسیار شیک
انگشتر زنانه نقره با روکش آب طلا
سرویس نقره با آبکاری  روکش آب طلا به همراه لاک
سرویس نقره با آبکاری طلا و روکشی از لاک برای ثبات رنگ

جواهرات نقره با روکش رودیوم و آب طلا

رودیوم  و طلا فلزاتی بسیار گرانبها هستند که در آبکاری زیورآلات لایه ی نازکی از آنها جلوه ای بسیار چشمگیر برای زیورآلات به ارمغان می آورد و همچنین مقاومت زیورآلات نقره در برابر خوردگی و ساییدگی را افزایش می دهد. نقره‎ی استرلینگ با روکش رودیوم که با نام آب طلای سفید نیز شهرت دارد، بهترین نوع نقره‎ی به کار رفته در زیورآلات است. از آن جا که زیورآلات ساخته شده از طلای سفید هم با روکش رودیوم پوشانده می‎شوند،جواهرات نقره با رو کش رودیوم از نظر جلوه و جلای ظاهری با طلای سفید تشابه بسیار زیادی دارد. و تغییر رنگ آن محسوس نخواهد بود چرا که رنگ خود نقره نیز نقره ای است و بسیار شبیه به رودیوم می باشد. پس اگر نگران تغییر رنگ هستید و می خواهید درخشش را نیز به همراه ثبات رنگ بالا داشته باشید پس بهتر است از زیورآلات نقره با روکش رودیوم استفاده کنید.

جواهرات نقره با روکش آب طلا نیز باعث درخشش و زیبایی هرچه بیشتر جواهرات نقره مانند سرویس نقره می شود. آب طلا کاری روی نقره باعث می شود که جواهرات نقره کاملا شبیه به نمونه طلا باشد و به همین دلیل طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. آب طلا کاری نقره علاوه بر درخشش و زیبایی که به جواهرات نقره می دهد معایبی نیز دارد که البته با روکش نانو و یا لاک کشی حل میشود. زیورآلاتی که فقط با آب طلا روکش خورده اند از مقاومت کمتری برخوردار هستند و بسته به نحوه استفاده ممکن است از یک ماه تا چند سال رنگ و درخشش اولیه خود را از دست بدهد که البته با آبکاری دوباره مثل روز اول خواهند درخشید. (پیشنهاد می کنیم مقال نحوه نگهداری درست از زیورآلات را مطالعه بفرمایید )

ساعت نقره- آبکاری نقره با رودیوم در لوکس گلامور
ساعت نقره با روکش رادیوم درخشان

زیورآلات نقره به رنگ طلایی بخریم یا نقره ای؟

فلز نقره به خودی خود دارای رنگ نقره ای می باشد. عیار استاندارد نقره که در ساخت زیورآلات استفاده می شود عیار ۹۲۵ می باشد که به نقره استرلینگ معروف است. منظور از این عدد ۹۲۵ آنست که ۹۲.۵٪ فلز به کار رفته در ساخت آلیاژ نقره می باشد و از این رو تمامی خواص نقره با درصدی بالا در نقره استرلینگ به چشم میخورد. زیورآلات نقره استرلینگ نیز ذاتا به رنگ نقره ای بوده و با روکش به رنگ طلایی در می آیند و با گذشت زمان این روکش از بین رفته و رنگ اصلی نقره نمایان می شود. بنابراین اگر قصد خرید زیورآلاتی را دارید که در تماس طولانی و مستقیم با پوست هستند، همچون انگشتر نقره ، باید بگوییم که رنگ نقره ای یا به اصطلاح سفید در آنها بیشتر است ولی در انتخاب زیورآلاتی همچون سرویس نقره، گردنبند نقره، گوشواره نقره، ساعت نقره و دستبند نقره میتوانید با خیال راحتتری رنگ طلایی یا رزگلد آنها ر انتخاب کنید.

بهترین نوع آبکاری نقره کدام است ؟

پاسخ به اینکه بهترین نوع آبکاری نقره کدام است کار آسانی نیست چرا که معیار های مختلفی برای افراد وجود دارد. ممکن است کسی درخشش یک دستبند یا سرویس نقره از هر چیزی برای او مهمتر باشد در این صورت استفاده از آب رودیوم و آب طلا بدون روکش بهترین انتخاب خواهد بود ولی ممکن است شخصی دوام و طول عمر یک زیور نقره برای او مهمتر باشد که در این صورت می توان روکش هایی که لایه ای از لاک یا پلاستیک نانو دارند را بهترین نوع روکش نقره دانست. پس در حالت کلی  نمی توان یک نوع خاص را بهترین نوع آبکاری دانست.

البته همه مباحثی که در این مقاله بررسی شد مربوط به ظاهر آبکاری است و مسائل فنی پشت پرده آبکاری را ما در اینجا بیان نکرده ایم.

آیا زیورآلات نقره بعد از کدر شدن غیر قابل استفاده می شوند؟

نخیر! زیورآلات نقره به راحتی قابل آبکاری مجدد می باشند و میتوانید با آبکاری آنها را همانند روز اول درخشان و زیبا کنید. لازم است جهت آبکاری زیورآلات خود را به مراکز معتبر بسپارید.

21 comments

  1. دلسا

    سلام…در مورد آبکاری رودیوم هم که تو محصولات اشاره کردین ممنون میشم توضیح بدین

    1. با سلام و عرض ادب.
      رودیوم یکی از فلزات گران قیمتی است که در ساخت زیورآلات از آن استفاده می شود و دارای درخشش و براقیت زیادی است و به همین دلیل از آن به عنوان روکش در زیورآلات ساخته شده با فلزات مختلفی همچون استیل یا نقره استفاده می شود. این روکش دوام و ماندگاری خوبی هم از خود نشان می دهد و درخشش قابل توجهی نیز دارد و به همین دلیل در دنیای زیورالات جایگاه خاص خود را پیدا کرده است.

  2. محمدرضا کریمی

    با سلام، چه رنگهایی میتوان به نقره زد و کجا باید انجام بدیم. ممنون.

    1. با سلام و عرض ادب. در شهر های مختلف جاهای مختلفی هست نمیشه ادرس دقیقی گفت. و درباره رنگ های ابکاری هم در این مقاله توضیح داده شده است

  3. رامین

    سلام من بدنم عرق اسیدی
    داره و نقره گردنبندی که به گردن دارم را رنگش را سیاه می کند .چند بار دادم آبکاری ولی هر بار بعد از چند ساعت استفاده سیاه می شود .
    لطفا با توجه به مورد خاصی که گفتم عرق اسیدی لطفا راهنمایی کنی بهترین آبکاری و محلی که اینکار را انجام می دهند جهت سفارش بفرمائید .خیلی خیلی ممنونم .

  4. کامران

    سلام جناب باعرض پوزش بابت مزاحمت ی سوالی ازحضور جنابالی داشتم من ی قاب آیینه قدیمی دارم ب رنک سفید براق ک بیش ترازهفتاد ساله داخل حمام استفاده شده بود ولی اصن سیاه یازنگ زدگی نداشت هر اسیدیم بهش زدیم سیاه نشد باقلمزنی خوبی روش داره ظاهر شیش گوش گرده ولی زیررنگ سفید زرده مث برنج بالیزر آنالیز ک دیم بهم گفتن آلیاژ نیکل مس روی قلع که از هزار ۸۰۰نیکله اسم این الیاژ چیه حتی تو بوته طلافروشی ی تیکشو اب کردیم ی فلز زرد رنگ درخشان باچگالی بالا دراومد ممنون میشم جواب سوالمو بدید باتشکر

  5. haj_ali

    سلام من متاسفانه حساسیت به نیکل دارم و جدیدا به زنجیر نقره خودم که دو سالی هست خریدمش پوستم حساسیت نشون میده به نظرتون ابکاری کنم ؟ اگر ابکاری کنم چه ابکاری؟ یا اصن چیکار کنم

    1. با سلام و عرض ادب. بدید دوباره واستون آبکاری انجام بدن ولی حتما مطمئن بشید که با نیکل آبکاری نمیکنن. وجود نیکل در ابکاری باعث حساسیت پوستی میشه.
      هیچکدام از آبکاری طلا و رودیوم حساسیت ایجاد نمیکنن و دلیل اصلی ایجاد حساسیت پوستی وجود نیکل هست.

  6. داوودی

    ممنون از توضیحاتتون، من انگشتر نقره با روکش طلایی به جایی سفارش دادم و الان که تحویل گرفته ام متوجه شدم رنگ آن بیش از حد زرد است، آیا میشود رنگش را کمتر یا کدرتر کرد؟ ممنون

  7. مهر

    سلام. ببخشید نقره هایی که با نگین های ریز کار شده رو هم میشه برای آبکاری داد؟ چطور آبکاری انجام میدن؟ نگینهارو خارج میکنن؟

    1. با سلام و عرض ادب. خیر نیازی به خارج کردن نگین ها نیست. چون یک فرایند شیمیایی روی فلز نقره هست نگین ها تاثیر نمیگیرن و مشکلی برای نگین ها پیش نمیاد. فقط ممکنه چنتا از نگین ها ریزش داشته باشند.

  8. محمدی

    سلام و خداقوت. آبکاری نقره با طلا یا رودیوم با چه ولتاژی انجام میشه؟

    1. چکار کنیم تا روکش طلا بر روی نقره دوام بیشتری داشته باشه

  9. ناشناس

    چکار کنیم تا روکش طلا بر روی نقره دوام بیشتری داشته باشه

  10. امید

    با سلام
    من یک انگشتر نقره دو رنگ خریدم اما کمی برایم کوچک هستش و لازمه تا با حرارت و جوش بزرگ بشه!!
    آیا رنگ قسمت طلایی که روی تاج انگشتر هستش از بین میره؟!
    و برای آبکاری مجدد میشه هر دو رنگ رو ایجاد کرد؟!

  11. زهرا

    سلام من یه سرویس نقره دارم کدر شده لطفا یه جایی رو معرفی کنید که خوب آبکاری کنه که سرویسم براق و سفید بشه
    هزینه ش چقدره

    1. سلام و عرض ادب. کدوم شهر تشریف دارید؟

  12. Saeed

    سلام وقت بخیر
    حلقه عیار 925 خریدم از فروشگاه معتبر
    و خب برام سایزش کردن و داخلش حک هم انجام دادن
    پوشیدمش و میبینم حساسیت دارم بهش، با اینکه قبلا زیاد حلقه نقره استفاده کردم و حساسیت نداشتم و به بدلیجات حساسیت دارم فقط..
    بهشون گفتم، گفتن صد درصد نقره خالص هستش، و بخاطر اینکه سایز شده، ابکاری نقره انجام دادن و شاید به ابکاریش حساسیت دارم..
    چجوریاس؟ چیکار کنم..

    1. با سلام.
      اگر قبل از آبکاری به این انگشتر حساسیت نداشتید به احتمال خیلی زیاد بعد از تغییر سایز شدن، آبکاری رودیوم روش نزدن و یا احتمالا از نیکل برای آبکاری استفاده کردن.
      برای اینکه این مشکل حل بشه باید بدید براتون آبکاری رودیوم با کیفیت انجام بشه.
      البته پیشنهاد میکنم کمی لاک بی رنگ ناخن به جایی از انگشتر که باعث حساسیت شده بزنید که به احتمال زیاد کارساز خواهد بود.

      1. Saeed

        لاک بی رنگ ناخن بزن به حلقه کلا همیشه باید بهش چسبیده باشه یعنی؟
        یا یکبار بزنم ممکنه اگه لاک کنده شد هم جواب بده و حساسیتو از بین ببره؟ ؟

        1. روش ماندگار این هست که آبکاری رودیوم انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه