انواع کفش مردانه

انواع کفش مردانه

شاید شما نیز از آن دسته افرادی هستید که کفش مردانه را با دو دسته اسپورت و مجلسی و یا نهایتا دسته سوم کالج می شناسید و هنگام جستجوی کلمه ی کفش مجلسی مردانه با انبوهی از مدلهای متفاوت روبرو میشوید که نمیدانید کدام یک مناسب استایل شماست و یا چون اسم مجلسی دارند گمان میکنید که همگی مناسب ست شدن با کت و شلوار هستند، بنابراین بهتر است بدانید که دنیای کفش مردانه نیز به اندازه کفش زنانه گسترده است و لازمست تا برای انتخاب بهترین کفش متناسب با استایلتان یک سری اطلاعات پایه داشته باشید. در مقالات پیشین به نحوه اندازه گیری دقیق سایز کفش پرداختیم و در این مقاله قصد داریم تا انواع کفش مردانه را با هم بررسی کنیم و قبل از اقدام به خرید کفش مردانه آنها را مد نظر قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

کفش آکسفورد (Oxford)

اگر بخواهیم در ابتدا کفشهای مردانه رسمی را بررسی کنیم، بدون شک رسمی ترین آنها آکسفورد است که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار می باشد و اغلب آقایان حداقل یک جفت از این کفش دارند که آن را برای شرکت در مراسم رسمی و عروسی به همراه کت و شلوار کنار گذاشته اند.

منشا کفش آکسفورد کشورهای اسکاتلند و ایرلند می باشند. استفاده از این مدل بین دانشجویان دانشگاه آکسفورد باعث محبوبیت آن بین عموم مردم شد از این رو نام آکسفورد را برایش انتخاب کردند. این کفش تنوع رنگی بالایی دارد اما بیشتر به رنگ مشکی و قهوه ای دیده می شود و براق تر بودن آکسفورد به منزله رسمی تر بودن آن است.

همچنین توجه به این نکته ضروریست که آکسفورد را فقط با شلوار پارچه ای می پوشند و از پوشیدن این کفش با شلوار جین و کتان جدا خودداری کنید.

کفش بروژ(Brogue)

یکی دیگر از انواع کفش مردانه بروژ می باشد. این طرح بسیار شبیه با کفش آکسفورد می باشد و تفاوت این دو در میزان تزئینات و جزئیات بیشتر کفش طرح بروژ می باشد. بروژ دارای چهار مدل با نام های بروژ کامل یا Full Brogue یا Wingtips، نیم بروژ یا Semi Brogue یا Half Brogue، ربع بروژ یا Quarter Brogue و بروژ باله بلند یا Longwing Brogue می باشد که در تصویر زیر انواع آن را مشاهده می کنید. خوب به تعداد قطعات چرم و دوخت ها دقت کنید تا متوجه تفاوت های این چهار نوع کفش بروژ با یکدیگر شوید.

کفش بروژ را می توانید هم با شلوار پارچه ای و هم با شلوار جین بپوشید و اگر قصد استفاده از آن با شلوار جین را دارید به دنبال مدلهای مات بروید و مدلهای براق آنرا با شلوار پارچه ای بپوشید.

کفش دربی (Derby)

کفش دربی نیز از لحاظ شکل ظاهری بسیار مشابه طرحآکسفورد می باشد، اما با کمی دقت می توانید تفاوت های این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. وصله ی بند و یا ابرو همان قسمتی از کفش است که سوراخ های مربوط به بند کفش در آنجا قرار دارند و در کفش دربی این قسمت تکه ای جداگانه دارد ولی در کفش آکسفورد این قسمت ادامه ی بدنه کفش است و دوخت جداگانه ای ندارد.

کفش دربی دارای سر باریک و پنجه کشیده بوده و جنس آن معمولا چرم یا کتان می باشد.

این کفش مردانه را می توان با شلوار جین و شلوار کوتاه پوشید اما با کت و شلوار پیشنهاد نمی شود.

کفش بلوکر (Blucher)

کفش بلوکر از لحاظ ظاهری و همانند کفش دربی می باشد اما جزئیات کمتری دارد. شباهت این کفش با کفش دربی در آزاد بودن زبانه است و تفاوت آن در تعداد قطعات چرم دوخته شده به یکدیگر می باشد. کفش دربی از دوخته شدن چند بخش بزرگ به یکدیگر تولید می شود اما کفش بلوکر یک بخش بزرگ است که فقط روی آن زبانه کفش دوخته شده است. با توجه به شکل زیر میتوانید تفاوت این دو را بهتر متوجه شوید.

کفش سگک دار (Monk Strap)

کفش سگک دار فاقد بند است و مشخصه اصلی آن داشتن یک یا دو سگک می باشد که توسط تسمه به بدنه کفش متصل میگردد. مدل تک سگک این کفش اندکی رسمی تر می باشد و به طور کلی میزان رسمی بودن آن از مدل آکسفورد کمتر و از مدل دربی بیشتر می باشد. نکته مثبت این کفش را میتوان سگک آن عنوان کرد زیرا شما به راحتی میتوانید سگک کمربند یا ساعت یا دکمه سرآستین خود را با سگک کفش ست کرده و یک استایل خاص و چشم نواز بسازید.

کفش سرکلاهی (Cap Toe)

شاید کفش سرکلاهی را بتوان تزئینی برای کفش آکسفورد و بروژ در نظر گرفت چرا که با اضافه کردن یک لایه اضافه به کفش های آکسفورد و بروژ، طرح سرکلاهی این دو مدل حاصل میشود. اغلب کفشهای سرکلاهی دارای سایه تیره در جلو کفش هستند که موجب زیبایی ظاهری این کفش ها می گردد.

كفش آكسفورد نوك بال (wingtip)

این نوع کفش نیز همانند مورد قبلی، روی تزئین قسمت جلو کفش تاکید دارد. پنجه اين كفش به شكلي برش مي‌خورد كه مانند بال‌هاي بازشده يك پرنده به نظر مي‌رسد.

کفش کالج (Loafer)

کفش کالج جزو مدلهای نام آشنا و معروف می باشد و شاید دلیل معروفیت آن راحتی و ست شدن با انواع استایل ها باشد. این کفش اغلب دارای سگک یا بندکی کوچک جهت تزئین می باشد و در جنس های مختلف ساخته میشود.

کفش کالج را میتوان با شلوار جین یا کتان پوشید و میتوان گفت در هر دو دسته ی رسمی و غیر رسمی جای میگیرد. برای مکان های رسمی بهتر است از انواع براقتر، ساده ترو تیره تر استفاده کنید و برای استایلهای غیر رسمی به دنبال رنگهای روشنتر و دارای تزئینات بیشتر بروید.

کفش زین اسبی (Saddle)

يك تكه چرم با رنگي متفاوت يا نوع چرم متفاوت به شكل زين در قسمت رويه جلوي كفش و پاشنه كفش دارند و اغلب این طرح بر روی کفش آکسفورد پیاده سازی می شود و میتوان گفت کفش زینی زیر مجموعه ای از کفش آکسفورد است و همانطور که در توضیحات ذکر شد دلیل نام گذاری این کفش، تکه ی چرم زینی شکلیست که در ساخت کفش و طراحی آن استفاده می شود.

کفش موکازین (Moccasin)

موکازین نوعی کفش راحتی شبیه به کفش کالج است و راحتی‌ترین و غیررسمی‌ترین کفش مردانه محسوب می شود. موکازین از نظر راحتی نسبت به کفش کالج راحت تر می باشد و از تفاوت های این دو مدل می توان به دوخت و تعداد تکه های چرم به کار رفته در ساخت آنها اشاره کرد. بدنه موکازین شامل یک تکه چرم است که در بالای کفش با حالتی U شکل به تکه ی بالایی کفش دوخته می شود ولی کالج شامل چندین تکه چرم و دوختهای متعدد در پشت و طرفین کفش می باشد همچنین کالج دارای پاشنه ی کوتاه بوده ولی موکازین کاملا تخت است.

اسنیکر (Sneaker)

اسنیک در زبان انگلیسی به معنای آرام راه رفتن می باشد و کفش های اسنیکر از این جهت که بسیار راحت و مناسب پیاده روی هستند این نام را برای آنها برگزیده اند. اسنیکر ها در مقایسه با کفش های رسمی، به مراتب راحت تر هستند و برای پیاده روی، دویدن و سایر ورزشها مناسب می باشند و انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از : کفش باشگاهی، کفش دویدن، کفش تمرین، مید تاپ و اسنیکر تنیس

صندل (Sandal)

کفشی کاملا غیر رسمی، روزانه و مناسب هوای گرم. این کفش از تکه های بند شکل ساخته می شود و اغلب دارای بندی در پشت کفش است تا حین راه رفتن کفش را محکم سر جای خود نگه دارد. صندل ها در انواع رنگ ها و جنس ها تولید می شوند و برای تیپ های اسپرت تابستانی بسیار مناسب هستند . نکته ی حیاتی در استفاده از صندل عدم استفاده از جوراب می باشد و توصیه می شود به هیچ عنوان صندل را با جوراب نپوشید!

انواع چکمه و بوت مردانه

چکمه یا بوت ها اغلب برای فصول سرد سال طراحی می شوند و با سبب چرم به کار رفته در ساخت آنها و همچنین لبه های بلند، از پا در برابر سرما و رطوبت محافظت میکنن. امروزه جدا از کاربری بوت ها، در فصول دیگر سال نیز برای استایل های خاص از این کفش ها استفاده میشود.

بوت چلسی (Chelsea)

رسمی ترین گزینه در میان بوت ها ، بوت چلسی می باشد و برگ برنده ی آن ست شدن با استایل های رسمی و غیر رسمی است. بوت چلسی بدون بند می باشد و نوک آن گرد بوده و بلندی آن تا مچ پا است و یک بوت مناسب و پر استفاده برای فصل زمستان می باشد. در انواع طرح ها و رنگ ها تولید می شود و انواع براق آن را می توان با استایل رسمی ست کرد.

بوت چوکا (Chukka)

بوت چوکا را میتوان باشلوار پارچه و یا جین پوشید و همانند بوت چلسی بلندی این بوت نیز تا مچ پا و گاهی کمی کوتاهتر می باشد. جنس این بوت معمولا از چرم بوده و دارای بند می باشد.

بوت مخصوص برف (Snow)

همانطور که از نام آن پیداست بوت مخصوص برف مناسب مناطق سردسیری و کوهستانهای پوشیده از برف می باشد. جنس این بوت ها اغلب ضد آب بوده و داخل آن پوشیده از پشم است تا پا را در برابر سرمازدگی حفظ کرده و مانع نفوذ آب به داخل کفش شود. بلندی این بوت بالاتر از مچ پا می باشد تا هنگامی که پا در برف فرو میرود مانع از ورود برف به داخل کفش گردد.

بوت های مخصوص کار (Work)

بوت های مخصوص کار به سبب بدنه ی سخت و محکم و رویه ی سفت چند لایه مناسب کار در محیط های پر خطر هستند و به گونه ای طراحی شده اند که پا را در برابر اشیایی که ممکن است روی پا بیفتند حفاظت کنند. البته امروزه به سبب طراحی زیبای این بوت ها، برای استفاده روزانه در فصل سرما نیز کاربرد دارند و در انواع چرمی و جیر تولید میشوند و دارای بند و زیره های محکم و عاج دار هستند تا از سر خوردن آنها روی سطوح صیقلی و برف جلوگیری شود.

با انواع کفش مردانه آشنا شدید، اکنون کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ کدام مدل مناسب نیاز فعلی شماست؟ انتخاب کفش مناسب با نیاز و موقعیت باعث استایل زیبا و از طرفی دیگر دوام بیشتر کفش میگردد چرا که یقینا استفاده از کفش های ظریف مجلسی در محیطهای کاری و یا فعالیت های ورزشی باعث آسیب به کفش و مهمتر از آن آسیب به پاها و بدن شما میگردد.

One comment

  1. علی

    ممنون خیلی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه