تاریخچه شال و روسری در ایران و جهان

امروزه روسری در فرهنگ ها و جوامع مختلف به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . همانظور که در فرهنگ امروز ه روسری در فرهنگ ها و جوامع مختلف به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . همانظور که در فرهنگ غربی آقایان از دستمال گردن استفاده می کنند خانوم ها نیز از روسری به عنوان یک اکسسوری استفاده می کنند البته نحوه استفاده از روسری ممکن است در جوامع مختلف متفاوت باشد .

استفاده از روسری در اروپا به قرن های 18 و 19 و در کشور های اسلامی به پیدایش دین مبین اسلام برمی گردد. روسری در فرهنگ اسلامی به عنوان پوشش سر و به عنوان حفظ مورد استفاده قرار می گیرد اما در فرهنگ های دیگر نحوه استفاده متفاوت است در بخش پایین قصد داریم موارد استفاده از روسری را در فرهنگ های مختلف به صورت خلاصه بیان نماییم.

لباس مجزا

روسری به عنوان ساده ترین جز لباس شناخته می شود و میتواند چندین کاربرد داشته باشد. همانطور که در کشور های غربی روسری را برای مراقبت و نگه داشتن مو مورد استفاده قرار می دهند و از پشت مو ها را با آن میبندند در کشور های اسلامی جنبه اعتقادی و مذهبی دارد. گاهی استفاده از روسری می تواند نشان دهنده وابستگی سیاسی و فردی یک نفر باشد. به عنوان مثال در جنگ های صلیبی برای دفاع از حقوق زنان از روسری های رنگی استفاده می شده است. همچنین می توان با استفاده از طرح های و تبلیغات روی روسری فرهنگ و ادبیات یک کشور را تحت تاثیر قرار داد .

روسری سه گوش

تاریخچه شال و روسری در ایران و جهان
روسری سه گوش

روسری در فرهنگ اروپایی و غربی نقش تزئینی دارد و به عنوان اکسسوری کاربرد داد روسری های امروزی الگو برداری شده از مدل سه گوش قرن 19 می باشد که به مرور زمان توسعه و تکامل یافته است. روسری سه گوش به صورت پارچه ای است که به روی شانه و سینه انداخته می شود و به شکل کراواتی از جلو گره زده می شود.

در تاریخ افراد مهم و مشهوری دارای کلکسیون های روسری بوده اند که از آن جمله می توان به همسر ناپلئون، ملکه جوزفین اشاره کرد به همین خاطر روسری در کشور های فرانسه و اسکاتلند رواج بیشتری داشته است.

روسری می تواند نشان دهنده شان و منزلت یک فرد و برتری آن بر افراد دیگر باشد که این امر از طریق سفارشات انحصاری و استفاده از روسری ها ی خاص امکان پذیر است. برای مثال در گذشته تولید کنندگان روسری های خاصی را برای افراد سلطنتی در مناسبت های مختلف آماده می کرده اند تا آنها مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه نیز برند های معتبر برای مشتریان ویژه خود طرح های اختصاصی آماده می کنند تا از این طریق از تبلیغات افراد معروف بهره ببرند و هم سود بالایی را نصیب خود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه