روش های تمیز کردن انواع کفش

روش های تمیز کردن انواع کفش

کفش یکی از نیاز های اساسی هر فردی می باشد که در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد و همواره با سطح زمین و آلودگی در تماس است و احتمال کثیف شدن آن نیز وجود دارد. بدیهی است با توجه به وضعیت اقتصادی آحاد مردم و قیمت بالای کفش باید نگهداری اصولی و صحیح از کفشهایمان انجام دهیم. در مقالات گذشته در مورد انواع کفش مردانه و یا انواع زیره کفش بحث کردیم حال ما در این مقاله سعی داریم روش های تمیز کردن انواع کفش را با هم مرور و بررسی کنیم تا در کنار آراستگی و تمیز بودن، کفش هایی با طول عمر بالا داشته باشیم.

تمیز کردن کفش های برزنتی و پارچه ای

کثیفی و خاک ها را از کفش خود جدا کنید. از یک مسواک قدیمی و یا یک برس کوچک می توانید استفاده کنید و به آرامی کثیفی و خاک را از روی کفش جدا کنید. لازم به ذکر است که باید دقت کنید فشار بیش از حد به کفش وارد نکنید زیرا ممکن است به بافت پارچه ای و برزنتی کفش آسیب برساند.  برای تمیز کردن زیره کفش های برزنتی نیز می توانید از جوش شیرین استفاده نمایید. به این منظور می توانید جوش شیرین را در آب ریخته و به صورت خمیری درآورده و با مسواک آن را در روی زیره کفش بمالید به منظور تمیز کردن نیز می توانید از پارچه مرطوب استفاده کنید.

یکی دیگر از روش هایی که برای تمیز کردن کفش های برزنتی و پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از لکه بر است که بدین منظور اسپری ها و لکه بر های مخصوص این کفش ها در بازار موجود می باشد که می توانید بر روی لکه های کفش بزنید و بعد از گذشت مدتی لکه ها را از بین خواهند برد.

یکی دیگر از روش های تمیز کردن کفش های پارچه ای استفاده از ماشین لباسشویی می باشد که در این روش باید ماشین لباس شویی روی دور کند باشد و برای شست و شو از آب سرد استفاده شود. لازم به ذکر است که برای شست و شوی مناسب کفش ها پر بودن 3 چهارم مخزن لباس شویی از آب مورد نیاز است. زمانی که کفش ها را از ماشین لباسشویی در آوردید باید آنها را خشک کنید که در این مرحله باید دقت کنید که کفش ها در معرض آفتاب و گرمای مستقیم نباشند و حتما اجازه دهید تا 24 ساعت خشک شوند.

تمیز کردن کفش های چرمی

در ابتدا باید برای پاک کردن کثیفی و یا هر جرمی از روی کفش از برس و یا مسواک استفاده کنید در این مرحله باید دقت کرد که برس یا مسواک به سطح کفش آسیب نرسانند و سطح چرم را خراش ندهند.

برای پاک کردن چربی و کثیفی های سیاه از روی کفش می توانید از پارچه تمیز و خشک نیز استفاده کنید. پارچه خشک قادر به جدا کردن و تمیز کردن اجرام و کثیفی هایی نظیر آهک، چربی و روغن از روی کفش می باشد و بدین منظور می توانید از حوله دستی، حوله ظروف و یا دستمال قدیمی استفاده کنید. زمانی که از یک پارچه خشک برای از بین بردن چربی و کثیفی از روی کفش اقدام کردید می توانید از پارچه دیگری که به وسیله آب گرم مرطوب شده است استفاده کنید و به آرامی روی سطح کفش بکشید تا درخشندگی و رنگ اولیه کفش برگردد اما باید این را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از دستمال مرطوب برای پاک کردن کفش چرم می تواند به بافت چرم آن آسیب برساند لذا از استفاده بیش از حد از پارچه مرطوب برای تمیز کردن کفش باید خودداری کرد.  یکی دیگر از نکاتی که باید بدان توجه کرد خشک کردن کفش پس از تمیز کردن با دستمال مرطوب است بدین منظور توصیه می شود کفش را در مکانی که دور از نور مستقیم خورشید و گرما است قرار دهید و بعد از 30 دقیقه اقدام به استفاده مجدد از آن کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن کفش های چرمی استفاده از واکس و پولیش برای این کار است بدین منظور می توانید از برس های مخصوص واکس زدن و یا دستمال نرمی استفاده کنید. نکته ای که باید در واکس زدن مد نظر داشته باشید این است که بعد از واکس زدن اجازه دهید چند دقیقه روی کفش بنشیند و سپس با استفاده از اسفنج یا دستمال مرطوب پولیش براق کننده را روی کفش بمالید.

نحوه تمیز کردن کفش های جیر و مخملی

برای از بین بردن کثیفی از روی کفش های جیر باید از برس های مخصوصی که برای تمیز کردن این کفش ها تهیه شده استفاده کنید. بدین منظور می توانید از برس ملایم برای از بین بردن کثیفی ها از روی کفش اقدام کنید در کفش های جیر نیز باید احتیاط کنید زیرا فشار بیش از حد برس بر روی کفش می تواند باعث آسیب و خراش خوردگی رویه کفش شود. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در هنگام برس زدن به کفش های جیز رعایت کنید این است که حتما جهت برس زدن در یک جهت  باشد زیرا برس زدن در جهات مختلف می تواند باعث شود کفش به صورت دو رنگ به نظر آید.

حتما باید دقت کنید که از جارو نباید برای تمیز کردن کفش جیر و مخملی استفاده کنید زیرا به کیفیت کفش آسیب می رساند.

یکی دیگر از روش هایی که شاید کمتر شنیده باشید و برای پاک کردن کثیفی و چرک از روی کفش های جیر و مخملی استفاده می شود استفاده از پاک کن لاستیکی می باشد که همواره در دسترس است و شما می توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. بدین منظور می توانید پاک کن را به آرامی بر روی سطح کفش مورد نظر مالش دهید اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در اکثر موارد استفاده از برس و مسواک برای پاک کردن کثیفی کفایت می کند و در صورت لزوم می توانید از پاک کن استفاده کنید.

راحت ترین و معمول ترین راه برای تمیز کردن کفش های جیر و مخمل استفاده از اسپری سیلیکونی می باشد. استفاده از اسپری سیلیکونی باعث می شود تا کفش صدمات تمیز کردن با آب را نداشته باشد و یا لکه های جدید بر روی کفش ایجاد نشود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که اسپری سیلیکونی بعد از تمیز کردن کثیفی های درشت باید انجام شود.

نحوه تمیز کردن کفش های وینیل

در ابتدا باید بدانید که کفش های وینیلی ترکیبی از رزین مصنوعی و پلاستیک می باشد. برای تمیز کردن این هر کفشی باید خاک و مواد کثیف زائد را از روی کفش پاک کنید که از طریق برس و مسواک می توانید این کار را انجام دهید. برای از بین بردن لکه های مانده در روی کفش های وینیلی راحت ترین راه استفاده از پاک کن مداد و پاک کن هنری است که در دسترس همگان  قرار دارد و قادر به از بین بردن لکه های موجود بر روی کفش وینیلی است.  یکی دیگر از روش های تمیز کردن کفش وینیلی استفاده از دستمال مرطوب است که با آب ولرم آغشته شده است. همچنین از مواد شوینده می توانید استفاده کنید و آنرا با آّب مخطوط کرده و بر روی کفش استفاده کنید. برای خشک کردن کفش نیز می توانید از دستمال خشک استفاده کنید. و در انتها بگذارید تا 30 دقیقه به دور از نور و گرمای مستقیم خشک شود.

روش های تمیز کردن کفش های سفید

کفش های چرم  سفید را می توان با استفاده از دستمال و پارچه مرطوب و تمیز کننده کفش پاک کنید. هر چند روز یک بار کفش های سفید را باید با دستمال مرطوب پاک کنید و اگر لکه باز وجود داشت کمی از تمیز کننده های کفش های سفید در محل لکه ها استفاده کنید و سپس دوباره با دستمال مرطوب آن را مالش دهید. در انتها نیز می توانید از حوله و پارچه خشک برای تمیز کردن کفش استفاده کنید و رطوبت را خشک کنید. در انتها نیز همانند مراحل قبلی می توانید کفش را به مدت 30 دقیقه به دور از نور مستقیم خورشید و گرما بگذارید تا کاملا خشک شود و قابل استفاده شود.

برای تمیز کردن کفش های برزنتی سفید می توانید از مواد شوینده استفاده کنید به صورتی که می توانید از مواد شوینده برای بخشی از کفش استفاده و آن را تست کنید و در صورتی که تاثیر منفی بر روی رنگ کفش نگذاشت می توانید برای قسمت های دیگر نیز استفاده کنید. بدین منظور می توانید از مخلوط سفید کننده و آب گرم استفاده کنید و با دستمال کثیفی ها را پاک نمایید.

کفش های توری ورزشی سفید را نیز می توان در ماشین لباسشویی شست البته باید این نکته را در نظر گرفت که ابتدا باید آلودگی و کثیفی را از روی کفش با استفاده از مسواک و برس پاک کرد و سپس با استفاده از آب داغ و مواد شوینده آنها را در داخل ماشین لباسشویی انداخت. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که در شستن کفش های توری نباید از مواد سفید کننده نظیر آب ژاول استفاده کرد زیرا ممکن است به بافت توری ها آسیب برساند و رنگ آن را به زرد تغییر دهد.

تمیز کردن کفی کفش و از بین بردن بوی بد آن

در ابتدا باید کفی را از کفش جدا کنید برای این منظور می توانید از انتهای کفی که پاشنه کفش می شود آنرا گرفته و آرامی با سمت خود بکشید تا از کفش جدا شود. با استفاده از یک برس نرم و یا مسواک قدیمی کثیفی های روی کفش را از بین ببرید باید دقت کنید که فشار بیش از حد به رویه کفش وارد نکنید زیرا ممکن است به بافت پارچه ای آن آسیب برساند. برای شست و شوی کفی کفش نیز می توانید از پارچه مرطوب و مواد شوینده استفاده کنید به صورتی که کمی از مواد شوینده را با آب گرم مخلوط کنید و سپس بر روی کفی کفش بکشید و آن را تمیز کنید. قبل از خشک کردن کفی کفش باید آن را با آب گرم آبکشی کنید. کفی کفش نیز همانند کفش قبل از استفاده باید خشک شود. برای خشک کردن کفی کفش باید دقت شود که در معرض نور و گرمای مستقیم نباشد.

جمع بندی:

بی شک استفاده صحیح از کفش و نگهداری اصولی از آن که شامل تمیز کردن نیز می باشد سبب افزایش ماندگاری و دوام کفش خواهد شد و همواره ظاهری تمیز، شیک خواهید داشت که نشان دهنده اهمیت شما به تمیزی است. ما در این مقاله در مورد روش های تمیز کردن انواع کفش نکاتی را بیان کردیم اما شاید روش هایی باشند که در این مقاله بدان ها اشاره نشده است به همین جهت توصیه می شود اگر روش و یا روش هایی برای تمیز کردن کفش می دانید که در اینجا بدان اشاره نشده است می توانید در بخش نظرات آنها را بیان نمایید.

منبع: wikihow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه