فلوریت چگونه است و چه کاربردهایی دارد

آشنایی با سنگ فلوریت و کاربردهای آن

یکی از سنگ های زیبا و دارای رنگ های متنوع در جهان فلوریت می باشد. از این سنگ در صنعت و در ساخت زیورآلاتی نظیر دستبند سنگی، یا زیورآلات نگین دار به وفور استفاده می شود . در مقالات گذشته در ارتباط با نگین های به کار رفته در بخش زیورآلات بحث کرده ایم در این مقاله نیز سعی داریم تا به سوالاتی در ارتباط با اینکه فلوریت چگونه است؟ فلوریت چه کاربرد هایی دارد؟ و یا اینگه فلوریت در کجا یافت می شود؟ پاسخ دهیم.

فلوریت چیست؟

فلوریت فرم معدنی فلوراید کلسیم  caf2  می باشد و به اسم فلورسپار نیز شناخته می شود. مقیاس سختی یا همان مقاومت در خراشیدگی این سنگ در مقیاس موس 4 تعریف شده است. فلوریت یک ماده معدنی رنگارنگ است و در هم نور معمولی و هم در ماورابنفش به رنگ های مختلف در می آید. از سنگ فلوریت در ساخت عینک و مینای دندان استفاده می شود همچنین از فلوریت به دلیل روشنایی  و شفافیت کم در ساخت تلسکوپ و میکروسکوپ نیز استفاده می شود. فلوریت یک کلمه لاتین می باشد  و به معنی جریان می باشد. از این ماده معدنی برای کاهش ویسکوزیته یا همان حباب در صنعت ذوب آهن استفاده می شود. در حال حاضر کلمه فلورسپار برای مصارف صنعتی و شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد و کلمه فلوریت که به صورت کانی است در دیگر حوزه ها استفاده می شود.

ساختار فلوریت

فلوریت دارای یک ساختار با کریستال های ماتریس مکعبی می باشد.  فلوریت دارای چهار سطح شکسته است که به ایجاد یک قطعه هشت ضلعی کمک می کند. گاها  جایگزینی عنصر کلسیم به وسیله برخی از عناصر کمیاب نظیر یتریوم ، سریم، آهن، سدیم و باریم اتفاق می افتد که باعث ایجاد ناخالصی در فلوریت می گردد.

فلوریت در کجا یافت می شود؟

فلوریت به عنوان یک ماده معدنی به وفور در سرتاسر جهان یافت می شود و در نزدیک به 9000 منطقه می توان فلوریت را یافت کرد. این سنگ ممکن است دارای رگه های رسوبی باشد به ویژه رگه هایی از مواد معدنی فلز در آن یافت شود. فلوریت ممکن است همراه با مواد معدنی نظیر گلن، اسفالریت، باریت، کوارتز و کلسیت یافت شود. ذخایر سنگ فلوریت در جهان بالغ بر 230 تن تخمین زده می شود و مهمترین ذخایر آن در آفریقای جنوبی(حدود 41 میلیون تن)، مکزیک(32 میلیون تن) و چین (24 میلیون تن) است. یکی از معروف ترین مکان هایی که فلوریت در آنها یافت می شود Castleton در دربی شایر انگلستان است که ازآن فلوریت بنفش استخراج می شود و به سنگ آب جان معروف است.. این معدن در طول قرن 19 مورد بهره برداری قرار گرفت و به دلیل فلوریت آبی نادر آن سالانه فقط چند صد کیلوگرم از آن استخراج می شود. البته به تازگی ذخایری در چین نیز کشف شده است که فلوریتی شبیه به انگلستان تولید می کنند.

فلوریت جزو سنگ هایی است که خاصیت فلورسانس دارند و این برای اولین بار در سال 1852 توسط گابریل استوکس کشف شده است.  فلورسانس شامل افزایش سطح انرژی الکترون ها توسط کوانتوم های نور است و به این صورت است که زمانی که یک ماده معدنی را در معرض نور قرار می دهید این سنگ نور را جذب می کند و پس از مدتی به انتشار نور و انرژی جذب شده ادامه می دهد. انگشتر مردانه که در تصویر زیر مشاهده می کنید دارای خاصیت فلورسانس می باشد .

فلوریت به چه رنگ هایی یافت می شود؟

فلوریت دارای طیف وسیعی از رنگ های می باشد و به عنوان متنوع ترین طیف رنگی در میان مواد معدنی و سنگی دنیا شناخته می شود. این سنگ و یا ماده معدنی به صورت هفت رنگ است اما شایع ترین رنگ های این سنگ را می توان بنفش، آبی، سبز، زرد و سفید نام برد . رنگ فلوریت توسط عوامل ناخالصی و قرار گرفتن در معرض تابش  و عدم وجود و خالی ماندن مراکز رنگ تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه