آشنایی با سنگ مرمر سبز(مالاکیت) و خواص آن

آشنایی با سنگ مرمر سبز یا مالاکیت و خواص آن

آشنایی با سنگ مرمر سبز یا مالاکیت و خواص آن یکی از مطالب کاربردی در مورد سنگ جواهری و زیبای سبز رنگ می باشد. سنگ مالاکیت Malachite از سنگ هاي چشم نواز و زيبا است كه در بخش جواهرات و زيورآلات استفاده مي شود. اين سنگ با رنگ سبز رنگ خود شناخته مي شود و استفاده از آن در ساخت گردنبند، دستبند و انگشتر مرسوم است. در مقالات گذشته به طور مبسوط درباره انواع سنگ ها و نگين هاي هاي به كار رفته در بخش زيورآلات بحث كرديم در اين مقاله نيز سعي داريم تا به معرفي سنگ مرمر سبز يا همان مالاكيت بپردازيم و به جواب سوال هايي همچون مالاكيت چگونه است؟ مالاكيت(مرمر سبز) چه کاربرد هایی دارد؟ و اينكه مالاكيت چه خواصي اشاره نماييم.

مالاكيت يا مرمر سبز چه خواص و كاربردهايي دارد؟

سنگ مرمر سبز یا همان مالاکیت یک سنگ معدنی متشکل از هیدروکسید کربنات مس است و فرمول شیمیایی آن Cu2CO3 (OH) 2 است. این سنگ معدنی اغلب به رنگ سبز است  و اغلب به صورت توده های گیاهی ،فیبری یا استالاگیمت می باشد. این سنگ در شکستگی ها و فضاهای زیر زمینی و در مکانی که آب و مایعات هیدروترمال رسوب می کنند شکل می گیرد. کریستال های سنگ مالاکیت یا همان مرمر سبز نادر می باشند و اغلب به شکل منشور می باشند.کلمه مالاکیت دارای ریشه یونانی است و به معنی سنگ سبز رنگ می باشد. این سنگ به علت شباهت زیاد به برگ گیاه کاسنی در لاتین نیز به melochites معرو ف است.

یکی از بخش های اساسی در مطلب”آشنایی با سنگ مرمر سبز یا مالاکیت و خواص آن” را می توان معرفی خواص و باور های مردم درباره این سنگ دانست. مالاکیت(مرمر سبز) به عنوان یک رنگدانه معدنی تا حدود 1800 سال قبل مورد استفاده می گرفت. رنگدانه های این سنگ به مواد اسیدی بسیار حساس هستند و زود آسيب مي بينند. از موارد استفاده مالاكيت یا به عبارتی بهتر مرمر سبز كه همگي از آن شناخت داريم كاپ جام جهاني است كه در قسمت هاي زيرين آن از مالاكيت استفاده شده است.  یکی از دانشمندان اسپانیایی قرن 17 معتقد بود که داشتن مالاکیت باعث می شود تا کودکان بهتر بخوابند و روح های شرور را از آنها دور سازد.  همچنين در قرون وسطا بر اين عقيده بودند كه مالاكيت فرد را از چشم زخم و انواع بيماري هاي معده محافظت مي كند. همچنين معتقدند كه مالاكيت باعث جذب انرژي هاي مثبت و دفع انرژي هاي منفي مي شود و بدن را از آلودگي مغناطيسي پاك مي كند.  مالاكيت در محل كار مي تواند فرد را در برابر نويز، روشنايي اضافي فلئورسنت و اشعات مضر تجهيزات الترونيكي محافظت كند. از مالاکیت در ساخت زیورآلات، مجسمه و اشیا قیمتی استفاده می شود و به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی شناخته می شود.

گردنبند اسپرت بلند سنگ مالاکیت nw-n473 از نمای سفید

در دوران معاصر، مالاکیت همچنان علاقه مندان را مجذوب خود می کند، نه تنها به عنوان یک سنگ قیمتی بلکه به عنوان منبع الهام در معماری، طراحی داخلی و مد. طراحان جواهرات از زیبایی آن برای خلق قطعات نفیس استفاده می کنند، در حالی که دکوراتورهای داخلی مالاکیت را در فضاها می گنجانند و ظرافت طبیعی آن را جشن می گیرند.

مالاکیت همواره در کنار سنگ مس یافت می شود و می توان آن را در کنار سنگ هایی مثل آسوریت، گوتیت و کلسین که دارای مقادیری مس هستند یافت کرد.  مرمر سبز قبلا در روسیه استخراج می شد و منبع آن اغلب کوه های اورال بوده است. امروزه نیز منابع مرمر سبز (مالاکیت) را می توان در کشور های آفریقایی نظیرجمهوری دموکراتیک کنگو، گابن و زامبیا و نامیبیا یافت کرد و در کشور های غربی نظیر فرانسه و ایالات متحده می توان مالاکیت را یافت کرد.

سنگ مرمر نیز همانند دیگر سنگ های معدنی با ارزش دارای نمونه های تقلبی در بازار می باشد که به صورت سنگ مصنوعی یا پلاستیکی هستند که تشخیص بین سنگ مرمر اصل با سنگ مصنوعی سخت می باشد از همین رو در این بخش  به معرفی راه های تشخیص سنگ مرمر اصل از تقلبی می پردازیم.

استفاده از رنگ و الگو برای تشخیص مرمر اصل

سنگ مالاکیت یا مرمر اصل دارای رنگ سبز پر جنب و جوش با با الگوهای نواری و متحد المرکز می باشد. رنگ سبز مالاکیت به طور کلی دارای سبز پر رنگ است اما ممکن است در این سنگ ناخالصی هایی نیز دیده شود. 

استفاده از سختی 

سنگ مرمر دارای سختی بین 3.5 تا 4 در مقیاس موس است از همین رو می توان گفت یک سنگ نرم است که می تواند توسط مواد دیگر نظیر فلز و یا کوارتز خراشیده شود. 

چگالی سنگ مرمر 

مالاکیت از سایر سنگ های سبز متراکم تر است. می توانید با وزن کردن سنگ و مقایسه آن با وزن شناخته شده در آب، آزمایش چگالی انجام دهید. مالاکیت به دلیل چگالی بیشتر باید سنگین تر باشد.

تست رگه سنگ 

زمانی که شما سنگ مالاکیت را روی یک سرامیک می کشید باعث خراشیده شدن سنگ مالاکیت می شود و رد سبز رنگ مالاکیت بر روی سرامیک باقی می ماند.

تست اسید سنگ مرمر 

سنگ مرمر و مالاکیت به اسید ها حساس هستند از همین رو قرار دادن یک قطر ماده اسیدی نظیر سرکه بر روی سنگ مالاکیت باعث ایجاد واکنش خواهد شد. در انجام این آزمایش باید احتیاط کرد زیرا مقدار زیاد استفاده از اسید می تواند به کیفیت کلی سنگ آسیب برساند.

استفاده از نظر گوهرشناس

در صورت شک، به دنبال یک گوهرشناس حرفه ای یا فردی با تجربه در شناسایی مواد معدنی باشید. آنها می توانند از ابزارهای دقیق تری مانند رفرکتومتر، میکروسکوپ یا حتی انجام آزمایش های شیمیایی برای تأیید صحت استفاده کنند.

جذابیت مالاکیت یا همان مرمر سبز فراتر از زمان است، همانطور که حضور آن در تمدن های باستانی گواه است. فراعنه مصر خود را با جواهرات مالاکیت می آراستند و آن را نمادی از قدرت و محافظت می دانستند که اعتقاد بر این بود که انرژی های منفی را دفع می کند. در روم باستان، مالاکیت را به صورت پودر ریز آسیاب می‌کردند و به عنوان رنگدانه در نقاشی‌ها استفاده می‌کردند که به شور و نشاط و عمق آثار هنری کمک می‌کرد.

علاوه بر این، صنعت‌گران روسی، به‌ویژه در دوران سلطنت تزارها، زیبایی مالاکیت را پاس می داشتند و اشیاء پیچیده‌ای مانند گلدان‌های تزئینی، ستون‌ها و حتی اتاق‌های کامل را از این ماده معدنی فریبنده می‌ساختند. اتاق مالاکیت در موزه ارمیتاژ در سنت پترزبورگ به عنوان شاهدی بر عظمت و ظرافتی است که مالاکیت تجسم می کند.

این سنگ به دلیل محتوای بالای مس آن در استفاده بلند مدت می تواند به بدن آسیب برساند . این سنگ دارای محتوای 57 درصد مس است که سمی می باشد. مالاکیت یا همان مرمر اگر به صورت پودر خورده یا استنشاق شود یا بدون احتیاط زیاد مورد استفاده قرار گیرد، می تواند ترکیبات سمی مس را آزاد کند. توصیه می شود با احتیاط با مالاکیت برخورد کنید، از بلعیدن آن خودداری کنید و پس از دست زدن به آن دست های خود را بشویید تا از خطرات احتمالی سلامتی جلوگیری کنید.

مالاكيت يكي از سنگهاي ماه تولد آوريل و مي مي باشد اين سنگ براي افرادي كه متولد اين ماه ها هستند سرمايه و تندرستي به همراه مي آورد.

سنگ مالاکیت یا همان مرمر سبز

خلاصه 

مالاکیت با الگوهای خواب‌آور و سایه‌های پر جنب و جوش سبز خود گواهی بر زیبایی و هنرمندی طبیعت است. از تمدن های باستانی گرفته تا علاقه مندان امروزی، جذابیت آن کم نشده است. همانطور که از زیبایی آن شگفت زده می شویم، بیایید مسئولیت آن را نیز بپذیریم و جلوی بهره برداری های غیر اصولی و زیاد از این سنگ معدنی زیبا را بگیریمدر اين مقاله سعي شد تا به معرفي مختصر و اجمالي از سنگ مرمر سبز بپردازيم اين سنگ نيز همانند اكثر سنگ هاي جواهري داراي نمونه هاي تقلبي است كه هنگام خريد بايد همواره مورد توجه قرار گيرد. اين سنگ با زيبايي چشم نواز خود مي تواند جزو گزينه هاي خريد جواهرات قرار گيرد و همواره به عنوان يك سنگ جواهري آن را در ساخت زيورآلات و جواهرات به كار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه