تشخیص نقره و پلاتین

نحوه تشخیص پلاتین و نقره

زیورآلات سفید رنگ از زیبایی و درخشش بالایی برخوردار هستند که طرفداران بسیاری را نیز به خود جذب کرده است. از جمله مواد اولیه ساخت زیورآلات که ارزشمند هستند می توان به نقره و پلاتین اشاره که جزء فلزات گرانقیمت محسوب می شوند. روش های مختلفی برای شناسایی اصالت فلز ونوع فلز وجود دارد که در این مقاله از لوکس گلامور 4 روش برای تشخصی پلاتین و نقره بودن زیورآلات ارائه می شود.

 حک شدن مارک شناسایی بر روی جواهرات

مارک یا برچسب شناسایی عموما در قسمت های داخلی حک می شود. اگر زیورآلاتی دارای قفل باز و بسته شدن مانند دستبند و گردنبند باشد این برچسب در بیشتر مواقع در مجاورت قفل آن حک می شود. همچنین در بعضی زیورآلات یک برچسب فلزی کوچک حک شده ی آویزان وجود دارد، و نهایتا در قسمت های ضخیم و درشت زیورآلات معمولا مارک شناسایی حک میشود. اگر جواهرات و زیورآلاتی بر روی خود مارک یا برچسبی حک شده ندارند به احتمال زیاد از فلزات اصلی در ترکیب آنها استفاده نشده است.

نحوه تشخیص پلاتین ونقره
بر روی زیورآلات به نشانه و شاخص های جواهرات نقره دقت کنید.

بعضی از سکه ها و زیورآلات حاوی مهرهای برجسته ای همچون عدد 999 می باشد. این عدد نشان از آن است که کاملا از نقره اصلی در ساخت آن استفاده شده است. و اگر مهری با عدد 925 که قبل یا بعد آن از حرف S استفاده شده است از نقره تمام عیار می باشد. در ساخت این نوع از زیورآلات با 92.5% نقره اصلی و ناب و بقیه آن از فلزاتی دیگر، که معمولا مس می باشد استفاده شده است. زیورآلات به ندرت از نقره خالص و 100% ساخته میشوند زیرا که نقره خالص نرم است و براحتی آسیب می بیند.

نحوه تشخیص پلاتین ونقره
حک شدن مارک یا برچسبی که نشان دهنده استفاده از پلاتین باشد.

پلاتین فلزی کمیاب و گران قیمت است. به همین دلیل زیورآلات پلاتینی مارک اصالت دارند. اگر عباراتی حک شده ای همچون platinum ، plat و یا pt قبل یا بعد عدد 950 یا 999مشاهده کردید، بدانید که این زیورآلات از پلاتین ساخته شده است و اگر عدد 999 حک شده باشد آلیاژ آن از پلاتین خالصتر است. برای مثال ممکن است بر روی زیورآلات پلاتینی همچین عبارتی را مشاهده کنید “PLAT999”

نحوه تشخیص پلاتین ونقره

یک آهنربا بر روی زیورآلات و جواهرات بگیرید.

زیورآلاتی که از فلزات ناب در ساخت آنها استفاده شده است،جذب آهنربا نمی شوند. بنابراین اگر شما آهنربایی را بر روی زیورآلات اصلی بگیرید حرکت و ربایشی مشاهده نخواهید کرد.اما اگر زیورآلات توسط آهنربا ربایش شد بدانید که آلیاژ آن از نقره و پلاتین خالص نمی باشد.

 

نحوه تشخیص پلاتین ونقره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه