نحوه ساخت دستبند

نحوه ساخت دستبند با رشته های نخی

روش ساخت دستبند با رشته های نخی

آیا میخواهید به دوستتان یک هدیه خوب بدهید ؟ دستبند هدیه ای ساده و مناسب برای تقدیم به دوتسان برای هر مناسبتی است. مخصوصا زمانی که این دستبند را با هنر دست خود ساخته اید که ارزش و بهای آن برای گیرنده هدیه بیشتر است. در این مقاله شما با سه روش ساخت دستبند با استفاده از رشته های نخی را به صورت پایه ای، متوسط و حرفه ای یاد می گیرید.

روش اول: ساخت دستبند با شش رشته نخ

1.     سه رشته نخ گلدوزی یا معمولی برش دهید. هر رنگی را میتوانید برای ساخت دستبند انتخاب کنید. با استفاده از خطکش طول هر رشته را 71 تا 76 سانتی متر در نظر بگیرید. اگر میخواهید از همین رشته ها برای خود پابند یا گردنبند بسازید، طول رشته ها را افزایش دهید.

2.     انتهای رشته ها را بهم گره بزنید. هر سه رشته را از وسط تا کنید و تقریبا 5 سانتی متر مانده مطابق شکل هر شش رشته را گره بزنید.

3.     گره را محکم کنید و روی میز بچسبانید. با استفاده از چسب نواری انتهای رشته ها یعنی از همان جا که گره زده اید را بر روی میز کار خود بچسبانید.

4.     شروع به بافتن دستبند کنید. رشته ها به دو دسته سه تایی تقسیم کنید و هر دسته را در یک سمت قرار دهید. میتوانید از هر رنگی که دوست دارید برای اینکار استفاده و دسته بندی کنید. یکی از دسته های سه تایی را بر روی دسته ی دیگر قرار دهید و از بالا به دور آن بپیچید و از پایین رد کنید. سپس همین کار را با دسته ی مقابل انجام دهید تا بافت دستبند بصورت متوازن پیش برود. به این نوع گره زدن، گره صلیبی نیز گفته  می شود.

5.     کار گره زدن را تا انتها ادامه دهید. یک در میان هر دسته را به دور دسته دیگر بپیچید و گره بزنید و تا انتها ادامه دهید.

6.     بعد از اتمام مرحله بافتن انتهای آن را گره بزنید.در انتها حدود 5 سانتی متر از رشته ها را برای گره زدن نگه دارید.

7.     دو سر دستبند را بهم گره بزنید. دو سر دستبند را به گونه ای گره بزنید که دوستتان هر موقع که بخواهد به راحتی بتواند دستبند را از دست خود باز کند(مانند گره کفش).

 

روش دوم: ساخت دستبند با چهار رشته نخ

1.     دو رشته نخ ضخیم معمولی یا نخ گلدوزی ببرید. میتوانید هر یک از این نخها را از رنگ های متفاوت یا یکسان انتخاب کنید، بستگی به سلیقه شما دارد. با استفاده از خطکش طول هر رشته را 71 تا 76 سانتی متر در نظر بگیرید. اگر میخواهید از همین رشته ها برای خود پابند یا گردنبند بسازید، طول رشته ها را افزایش دهید.

2.      انتهای رشته ها را بهم گره بزنید. هر دو رشته را از وسط تا کنید و تقریبا 5 سانتی متر مانده مطابق شکل هر چهار رشته را گره بزنید.

3.      گره را محکم کنید و روی میز بچسبانید. با استفاده از چسب نواری انتهای رشته ها یعنی از همان جا که گره زده اید را بر روی میز کار خود بچسبانید.

4.      شروع به بافتن دستبند کنید. هر چهار نخ را بصورت جداگانه در دست و یا روی میز نگه دارید.  سمت راست ترین رشته را به دور دومین رشته گره بزنید و گره را به گلوی گره ماقبل انتقال دهید. همان رشته نخ را برای رشته نخ سوم گره بزنید و گلوی گره ماقبل انتقال دهید و همان کار را برای رشته نخ چهارم نیز انجام دهید به این ترتیب یک ردیف از بافت شما با رشته نخ اول انجام میگردد.( توجه داشته باشید که در این مرحله رشته نخ انتخاب شده به انتهای رشته نخ ها یعنی سمت چپ انتقال پیدا میکند) حال در مرحله بعدی رشته نخ دوم (که بعد از انجام مرحله اول همان رشته نخ اول از سمت راست میباشد) که رنگ آن مطابق شکل یاسمنی است را بردارید و طبق روال قبلی با تک تک رشته ها گره بزنید و به گلوگاه انتقال دهید. این کار برای رشته نخ سوم و چهارم نیز انجام دهید. دوباره این روال را از اول تکرار کنید تا مرحله بافت شما به پایان برسد.روند بافت این دستبند در شکل ها کاملا مشهود است و میتوانید از آنها الگو بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه