ساخت گوشواره طرح سنجاقک

نحوه ساخت گوشواره طرح سنجاقک

نحوه ساخت گوشواره طرح سنجاقک

سنجاقک حشره ای معروف و خاص در طراحی زیورآلات بخصوص گوشواره است. روش های مختلفی برای ساخت گوشواره طرح سنجاقک وجود دارد که بستگی به میزان مهارت شما در ساخت زیورآلات و جواهرات دارد.

روش اول:ساخت گوشواره طرح سنجاقک با استفاده از نمد

این ساده ترین روش برای ساخت گوشواره طرح سنجاقک است. چون نمد به سختی فرسوده می شود، بهترین گزینه برای ساخت گوشواره است. نمد به راحتی قابل طرح دادن و برش است و وزن زیادی ندارد ولی شما میتوانید از سایر وسایل و اشیاء برای ساخت گوشواره استفاده کنید.

1.     2عدد سنجاقک بر روی نمد طرح کنید و برش دهید. شما میتوانید نمد را در هر رنگی که دوست دارید انتخاب کنید. همچنین میتوانید از الگوهای آنلاین برای طرح کردن سنجاقک استفاده کنید.

2.     نمد طرح سنجاقک را سوراخ کرده و آویز گوشواره را آویزان کنید.

3.     سنجاقک را با لوازم تزئینی درخشان تزئین کنید. با استفاده از پولک و ملیله برای سنجاقک چشم و نقش طراحی کنید. اکنون سنجاقک آماده استفاده است میتوانید از گوش خود آویزان کنید و از ساخته ی خود لذت ببرید.

روش دوم:استفاده از سنجاقک های آماده

1.     دو عدد سنجاقک که دارای حلقه (قلاب برای آویز) می باشند را از جواهرات فروشی یا فروشگاه های لوازم اکسسوری تهیه نمایید.

2.     طرحی را پیدا کنید که شامل یک سنجاقک به همراه بال (یا همان شبیه اژدها) باشد. این معمول ترین روش برای زینت به سنجاقک می باشد که مطابق شکل به صورت بال از سنجاقک آویزان است و به نوعی طرح آبشاری نیز گفته می شود. در این قسمت توصیه هایی برای طراحی سنجاقک بالدار ارائه شده است:

بهتر است ابتدا سنجاقک را بر روی یک صفحه طراحی کنید و بدانید که با سرهم کردن و اتصال اشیاء به یکدیگر چه چیزی خواهید ساخت و سپس مطابق با آن طرحی را که میخواهید پیاده سازی کنید.

قسمتی از سنجاقک را که میخواهید بالهایش را متصل کنید در طرفین انتخاب کنید و در تعادل باشد. برای ساخت این بال ها میتوانید از دانه های ریز تزئینی در رنگ های مختلف و دلخواه استفاده کنید. همیچنین می توانید از دانه های تزئینی در بین زنجیر آویز، برای زیباتر جلوه دادن استفاده کنید.

دانه های تزینی را به صورت حلقه ای کوچک بر روی ریسمان بچینید و آن را از آویز گوشواره به سوراخ بالهایش وصل کنید.

3.     قسمت هایی را که آماده کرده اید را در نهایت به هم متصل کنید و آویز و بالهای (اژدها) را در هر قسمتی که لازم است آویزان کنید. با استفاده از انبر قسمت های حلقه آویز و بالها را سفت و محکم کنید.
اکنون ساخت گوشواره طرح سنجاقک به پایان رسیده و میتوانید استفاده کنید.

روش سوم:ساختن سنجاقک با استفاده از سیم و دانه های تزئینی.

ساختن سنجاقک با استفاده از سیم و دانه نیازمند داشتن مهارت ساختن زیورآلات با سیم است.

1.      استفاده از سیم سبک با اندازه های متوسط  برای ساخت سنجاقک ساده. دانه های نسبتا بزرگتر برای ساخت سنجاقک بهتر است مخصوصا در قسمت سر. اما اگر از دانه های کوچک برای این کار استفاده می کنید طبیعتا نیاز به تعداد بیشتری از دانه ها خواهید داشت.

2.     قبل از شروع به ساخت ابتدا ابعاد گوشواره را در نظر بگیرید تا سیم با اندازه مناسب برای آن انتخاب کنید. دانه های بیشتر به معنی سنگینی زیاد گوشواره است. بنابراین توجه داشته باشید که با چه تعدادی از دانه ها گوشواره می سازید.

3.     با استفاده از انبر انتهای سیم یک حلقه کوچک بسازید. این کار همانند ایجاد یک دم در انتهای سیم است که بمنظور حفظ و نگه داشتن دانه ها بر روی سیم می شود.

4.     حدودا پنج عدد دانه متوسط بر روی سیم بچینید که آنها روی انتهای دم مانند سیم می نشینند. شما میتوانید بیشتر یا کمتر از این تعداد را بر روی سیم بچینید. بستگی به سایز یا نوع دانه ای که استفاده می کنید دارد.

5.     اکنون نوبت ساخت بال هاست.  برای انجام این کار :

ابتدا یک حلقه کوچک به سمت راست خم کنید، سپس تا اواسط به صورت سیم راست برگردید و بعد یک حلقه به همان اندازه به سمت چپ خم کنید. این عمل باعث ساختن دو بال کوچک برای سنجاقک می شود.

اگر بخواهید سنجاقک را با دو بال بسازید میتوانید با ایجاد حلقه ای دیگر و بزرگتردر طرف چپ و راست بر روی بال های قبلی، بال هایی بزرگتر برای سنجاقک بسازید.

در نهایت انتهای سیم را وسط بالها ادامه دهید و یک گره بزنید که اندازه بال ها و همچنین طرح و قالب سنجاقک حفظ شود.

6.     همان سیم را دوباره به سمت بالا بکشید و صاف کنید. یک دانه بزرگ بر روی بالها به منظور ایجاد سر برای سنجاقک بر روی سیم قرار دهید.

7.     با ساخت یک گره دایره مانند بر روی سر سنجاقک به ساخت آن پایان دهید. حلقه را تا انتها ادامه ندهید و انتهای آن را باز بگذارید. با انجام این کار مانع از افتادن سر سنجاقک شده و هم برای آویزان کردن از گوش لازم است که یکسر حلقه باز باشد.

8.     گوشواره دوم را نیز به همین روش بسازید. اکنون گوشواره ها آماده استفاده است و میتوانید با لذت از ساخته دست خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه