نحوه سوراخ کردن گوش

نحوه سوراخ کردن گوش

نحوه سوراخ کردن گوش در خانه

با اینکه سوراخ کردن گوش و آویزان کردن گوشواره برای دختر خانم ها جالب و مهیج است ولی در برخی موارد سوراخ کردن گوش ریسک پذیر است(البته در بعضی فرهنگ ها و جوامع آقایان و پسرها نیز از گوشواره استفاده می کنند). اگر شما فرزند دوقلو هستید می توانید با سوراخ کردن گوش و استفاده از گوشواره های متمایز بین خودتان تفاوت ایجاد کنید. با دنبال کردن مراحل زیر میتوانید به صورت ایمن و با درد کم گوش خود را سوراخ کنید.

1- محیطی تمیز و عاری از میکروب برای این کار مناسب است. اگر تصمیم به سوراخ کردن گوش در خانه کرده اید بایستی در نظر بگیرید که در صورت وجود میکروب احتمال عفونت گوش را دارد. پس اگر میخواهید این عمل را درخانه انجام دهید مراحل زیر را برای ضد عفونی کردن گوش و ابزار های لازم انجام دهید.

2- سوزن های مخصوص سوراخ کردن گوش را استریل کنید. سوزن هایی که مخصوص سوراخ کردن گوش هستند توخالی هستند یعنی حفره ای درون آنها تعبیه شده است که پس از سوراخ کردن بتوانید به راحتی گوشواره را جا بزنید. سوزنی که استفاده شده است را قبل از استریل کردن برای سوراخ کردن گوش شخص دیگری استفاده نکنید چون اینکار موجب عفونت می شود. سوزن های گوش سوراخکن را میتوانید از فروشگاه های تجهیزات پزشکی، فروشگاه های آنلاین و … تهیه کنید.

حفره ای که بر روی گوش باز میکنید بایستی بزرگتر از آویز گوشواره باشد تا بتوانید به راحتی جا بزنید. همچنین میتوانید پک های مخصوصی که دارای 2 عدد سوزن و تعدادی گل میخ می باشد را از داروخانه ها و تجهیزات پزشکی تهیه کنید. پس از خرید دستورالعمل رو جعبه را  مطالعه کنید تا بطور صحیح از آنها استفاده کنید.

3- گوشواره ( گل میخ) ها را انتخاب کنید. برای کسانی که بار اول گوش خود را سوراخ می کنند بهترین گزینه استفاده از گل میخ در اندازه استاندارد است. طول آن بسته به پینی که در پشت دارد کوتاه و دراز می شود تا بر روی نرمه گوش فیت شود.

گل میخ را براحتی میتوان از فروشگاه های آنلاین یا جواهر فروشی و تجهیزات پزشکی خریداری کرد. با توجه به این که انتهای گل میخ ها مانند سوزن تیز است، موقع باز کردن از گوش و دوباره جازدن دچار مشکل نخواهید شد.

اگر توان خرید زیورآلات گران قیمت دارید بهتر است گوشواره یا گل میخی از جنس طلا، نقره و تیتانیوم خریداری کنید به این دلیل که زیورآلات با فلزات با کیفیت هم باعث ایجاد آلرژی نمی شود و هم در آن موضع عفونت نمیکند. بعضی ها به زیورآلاتی بدل حساسیت دارند که رعایت کردن این مورد برای آنها ضروری است.

4- سر سوزن را با استفاده از شعله آتش استریلیزه کنید. از سوزنی که برای افراد دیگر استفاد شده است قبل از استریل کردن استفاده نکنید. آن را بر روی شعله آتش نگه دارید تا کاملا داغ و به رنگ سرخ شود. همچنین موقع استریل کردن و سوراخ کردن گوش از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنید تا باکتری های سطح دست، سر سوزن و سوراخ گوش را آلوده نکند. سپس سوزن را با الکل یا هیدورژن پراکسید دوباره استریل کنید.( در نظر داشته باشید که با این روش ها فقط میتوانی قسمتی از آلودگی و باکتری های سر سوزن را از بین ببرید، تنها راه برای استریل کردن کامل استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی است).

شما برای استریل کردن میتوانید سر سوزن را مقابل بخار آب جوشان به مدت 5 الی 10 دقیقه بگیرید و سپس درون الکل و هیدروژن پراکسید قرار دهید.

5-  حالا دستان خود را با آب و صابون بشویید. با این کار احتمال آلوده بودن دست خود را به حداقل می رسانید.

6-  موهای شخصی را که میخواهد گوشش را سوراخ کند ببندید و دور از گوش نگه دارید. مو علاوه بر اینکه احتمال آلوده بودن به باکتری را دارد ممکن است موقع سوراخ کردن با سر سوزن از سوراخ گوش رد شده و باعث عفونت شود. پس بهتر است آن را گره بزنید و بدور از گوش ها نگه دارید.

7- با استفاده از گاز استریل و الکل نرمه گوش را استریل کنید.

8- با استفاده از ماژیک نقطه ای که میخواهید سوراخ کنید را علامت بزنید. اگر این علامت گذاری را انجام ندهید ممکن است هر دو گوش را به صورت تقارن سوراخ نکنید و یکی از دیگر بالاتر یا پایینتر باشد. هنگام علامت گذاری اگر در مقابل آینه باستید می توانید به راحتی تقارن سوراخ ها را تشخیص دهید.

اگر میخواهید از دو گوشواره در هر گوش استفاده کنید موقع سوراخ کردن فاصله  مابین دو سوراخ را لحاظ کنید که هم در اثر استفاده از گوشواره سنگین باعث پارگی نشود و گوشواره ها به هم تداخل نداشته باشند.

بعضی از مدل های گوشواره در فروشگاه اینترنتی لوکس گلامور

 

مرحله بعدی سوراخ کردن گوش

1.     یک قطعه صابون یا چیزی شبیه به آن در پشت گوش قرار دهید. برای سوراخ کردن گوش لازم است جسمی کوچک در پشت گوش قرار دهید تا مانع از برخورد سوزن به گردن شود. قطعه ای صابون یا چوب پنبه گزینه مناسبی برای این کار است. از گوجه فرنگی یا سیب زمینی که در بعضا در فضای مجازی و فیلم ها برای این کار استفاده می کنند پرهیز کنید زیرا به دلیل وجود باکتری ممکن است باعث عفونت گوش شود.

در صورت امکان از یک دوست یا آشنا کمک بگیرید، از آنها بخواهید که چوب پنبه را پشت گوش شما نگه دارند(اگر به آنها اعتماد کامل دارید). سوراخ کردن گوش برای شما بسیار راحت خواهد بود اگر کسی را داشته باشید که بشما کمک کند.

2.     سوزن را بر روی نقطه نشانه گذاری شده روی نرمه گوش قرار دهید. سوزن را بایستی عمود بر نرمه گوش نگه دارید. یعنی راستای سوزن با نرمه گوش زاویه 90 درجه داشته باشد.

3.     نفس عمیقی بکشید و سوزن را به آرامی از نرمه گوش عبور دهید. قبل از سوراخ کردن یقین بدانید که سر سوزن را دقیقا در نقطه مورد نظر قرار دهید. ممکن اس هنگام عبور سوزن از نرمه گوش صدایی ناهنجار بشنوید، نترسید و ادامه دهید. اگر از سوزن های توخالی مخصوص سوراخ کردن گوش استفاده میکنید میتوانید پس از سوراخ کردن گل میخ را از وسط سوزن رد کرده و براحتی بر روی گوش نصب کنید.

4.     گوشواره را بر گوش خود نصب کنید. بعد از اینکه گوش را سوراخ کردید و قبل از درآوردن سوزن اقدام به جاگذاری گل میخ کنید، و گل میخ را همگام با سوزن از نرمه گوش رد کنید سپس گیره گل میخ را چفت کنید. با این کار میتوانید گوشواره گل میخ را به راحتی بر روی گوش خود نصب کنید. ممکن است بعد از درآورن سوزن براحتی نتوانید گوشواره را جا بزنید و شاید هم درد آور باشد.

5.     سوزن را از نرمه گوش بیرون بکشید. به آرامی سوزن را از نرمه گوش بیرون بیاورید و مطمعن شوید که گوشواره را بخوبی جا زده اید. توجه داشته باشید که مرحله سوراخ کردن ممکن است کمی درد آور باشد.

سوراخی که بر نرمه گوش ایجاد کرده اید اگر بلافاصله با گوشواره پر نکنید ممکن است بعد از چند دقیقه یا ساعت ترمیم شود و لازم باشد که دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

مراقبت پس سوراخ کردن گوش

1.     گوشواره ها را به مدت 6 ماه نگهدارید. نبایستی تحت هیچ شرایطی گوشواره (گل میخ ها را از گوش در بیاورید). پس از گذشت 6 هفته میتوانید گوشواره را از گوش در آورید ولی بلافاصله یک جفت گوشواره دیگر یا همان گوشواره ها (پس از استریل کردن) را جا بزنید. حدود شش ماه تا یکسال زمان میبرد تا سوراخ گوش بصورت کامل شکل بگیرد و زمانی که گوشواره را از تن جدا کردید دیگر حفره ترمیم نمیشود.

2.     سوراخ گوش را همه روزه بشورید. گوش تازه سوراخ شده را همه روزه با محلول آب گرم و نمک بشویید. در صورت امکان استفاده از نمک دریایی بهتر از نمک خانگی است. شستشوی گوش باعث تمیز ماندن گوش و مانع از عفونت آن می شود. از الکل برای ضد عفونی کردن گوش استفاده نکنید.

یک روش مناسب برای شستشوی گوش با آب نمک استفاده از فنجانی است که گوش خود را درون آن به مدت 5 دقیقه قرار دهید. همچنین میتوانید پاچه ای را درون آب نمک خیس کنید و نرمه گوش را با آن ضدعفونی کنید.

همچنین محلول های ضدعفونی کننده ای در داروخانه ها و تجهیزات پزشکی وجود دارد که برای ضدعفونی کردن گوش هایی که تازه سوراخ کرده اند مناسب است خریداری کنید و شستشو دهید.

3.     گوشواره را زمانیکه گوشهایتان را میشورید چرخش دهید. گوشواره را از سمت جلو بگیرید و بچرخانید. اینکار باعث گشاد شدن نصبی حفره گوش شده و مانع از چسبیدن گوشت گوش به گوشواره می شود.

4.     گوشواره ها را از گوش در بیاورید و یک جفت جدید را جایگزین کنید. این کار را پس از شش هفته انجام دهید. پس از اینکه گوشواره ها را درآوردید یک جفت گوشواره تازه دیگر را بلافاصله و پس از شستشو و ضدعفونی کردن گوش جا بزنید.

بهتر است گوشواره از جنس طلا، نقره یا تیتانیوم باشد و ایجاد عفونت نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه