آشنايي با سنگ يشم و راه هاي تشخيص سنگ يشم اصل

آشنايي با سنگ يشم و راه هاي تشخيص سنگ يشم اصل

يكي از سنگ هاي قيمتي كه در ساخت زيورآلات مورد استفاده قرار مي گيرد سنگ جيد يا همان يشم است. يشم  شايد كلمه اي آشنا براي همه باشد و نام آن را بار ها شنيده ايم. اما تا به حال به اين فكر كرده ايد مه يشم به چه رنگ هايي وجود  دارد؟ يا چند نوع است ؟ و يا اينكه راه هاي تشخيص سنگ يشم اصل از تقلبي چيست؟ ما در مقاله سعي داريم تا با پاسخ دادن به همه اين سوالات شما را در انتخاب زيورآلات يشم ياري دهيم. زيورآلات يشم مي تواند شامل گردنبند، دستبند، انگشتر و … باشد كه زيبايي دو چنداني به جواهرات و زيورآلات مي بخشد.

آشنايي با سنگ يشم و راه هاي تشخيص سنگ يشم اصل
رنگ هاي مختلف يشم

يشم (jade) چیست؟

يشم يكي از مواد بادوام است كه در ساخت ابزار آلات، مجسه ها ، جواهر سازي و ديگر اشيا از 5000 سال قبل مورد استفاده قرار مي گرفته است. البته بايد اين را در نظر گرفت كه ابتدا يشم به دليل سختي بالا به عنوان سلاح و ابزار چكش كاري مورد استفاده قرار مي گرفت.

به دليل لينكه برخي از نمونه هاي يشم داراي رنگ هاي زيبايي است و بعد از جلا درخشان و شفافيت بالايي را دارا بودند مردم شروع به استفاده از يشم به عنوان سنگ هاي قيمتي و زينتي كردند. اگر چه بسياري از مردم فكر ميكنند كه جيد فقط داراي رنگ سبز است ولي اين سنگ داراي طيف وسيعي از رنگ ها ي سبز،سفيد، زرد، آبي،سياه، قرمز، نارنجي و خاكستري مي باشد.

انواع سنگ يشم كدامند؟

گرچه همه يشم ها از مواد مشابهي ساخته شده اند با اين حال در سال 1863 يك فرانسوي به اسم الكسيس دامور كشف كرد كه يشم مي تواند از دو ماده معدني شناخته شده نفراينت ( (nephrite و جديت (jadeite) ساخته شود. از آنجا كه تشخيص اين دو ماده سخت است در بسياري از كشور ها از كلمه عام يشم براي اين سنگ استفاده مي شود.

جدیت و نفرایت دارای ترکیبات معدنی متفاوتی هستند .جدیت یک پیروکسین غنی از آلومینیوم است در حالی که نفرایت آمفیبول غنی از منیزیم است. با این حال این دو ماده معدنی دارای خصوصیات فیزیکی مشابهی هستند و فقط توسط متخصصان و با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی قابل تمییز هستند. به همین دلیل جدیت و نفرایت تا سال 1863 توسط دانشمندان به درستی مشخص نشده بود. حرفه گران چینی از حدود 5000 سال پیش اقدام به ساخت اشیایی با استفاده از سنگ یشم کرده اند اما بعد از مدتی با استفاده از یشم های به دست آمده از برمه (میانمار) متوجه شدند که این سنگ ها سختر تر، متراکم ترند و کار کردن با آنها راحت تر است. مردمان چین قبل از سال 1863 متوجه تفاوت بین سنگ جدیت و نفرایت شده بودند ولی اما به صورت علمی در سال 1863 تفاوت آنها آشکار شد.

یشم از حدود 5000 سال قبل به عنوان ساخت وسایل و ابزارآلات مورد استفاده قرار می گرفته است. به دلیل سختی این سنگ می توان از آن به عنوان اسلحه و ساختن ابزار آلات تیز استفاده کرد.در قدیم به دلیل اینکه یشم دارای شفافیت و درخشندگی نبود از آن در جواهر سازی و استفاده نمی کردند و فقط استفاده از آن در ساختن وسایلی مثل نیزه، چاقو و ابزار تیز بوده است.

یشم یک سنگ بادوام است و از لحاظ قیمت نیز بسیار مطلوب می باشد. امروز از یشم برای ساخت انواع زیورآلات نظیر گردنبند، انگشتر، دستبند، گوشواره و …. استفاده می شود. این سنگ به صورت جامد است و در انواع زیورآلات طلا، نقره و یا دیگر فلزات کاربرد دارد. همچنین از یشم در ساخت مجسمه و دکوراسیون و اشیا دیگر استفاده می شود.

تشخيص سنگ يشم( جيد) اصل از تقلبي

يشم يك سنگ زيبا مي باشد كه داراي رنگ هاي مختلفي مي باشد ولي ما ما اكثرا آن را با رنگ سبز ميشناسيم. رنگ سبز معروف ترو گرانتر از نمونه رنگ هاي ديگر است و به همين جهت موجب تقلب و ساختن نمونه هاي ارزان قيمت يشم مي كنند. ما در اينجا قصد داريم تا راهكار هاي شناخت يشم اصل از تقلبي را بر شماريم و به شما در پيدا كردن نمونه يشم واقعي كمك كنيم.

استفاده از لوپ 10 مي تواند يكي از را ه هاي شناخت يشم اصل از تقلبي باشد. اگر سنگ يشم را در مقابل لوپ قرار دهيد احتمالا حباب هايي از جنس فيبر يا گرانول را در آن خواهيد ديد كه نشان دهند جيد واقعي است. سنگ يشم اصل كاملا صاف و صيقل خورده نيست و در روي آن شيار ها و حباب هايي وجود دارد.

استفاده كردن از تست چگالي نيز مي تواند در شناخت سنگ جيد اصل از تقلبي به ما كمك كند. اگر شما سنگ جيد را از همه قطعات سنگ هم اندازه خود سنگين تر بدانيد احتمالا با يك سنگ جيد واقعي سرو كار داريد . راه ديگري كه مي توانيد سنگ جيد واقعي را شناسايي كنيد استفاده از تراكم سنگ است تراكم سنگ يشم واقعي بالاست و در دو نوع آن بين 3.3 و 2.95 مي باشد از همين رو دانه هاي آن ريز و به هم پيوسته مي باشند.

استفاده از آزمون سرما نيز مفيد است به همين منظور سنگ جيد كه در ابتدا سرد و  نرم است را در دست نگه داريد سنگ يشم در ابتدا سرد است چند دقيقه وقت بگذاريد سنگ شروع به گرم شدن مي كند كه نشانه اي از سنگ جيد اصل است. بايد توجه داشت كه اين روش ذهني است. سنگ يشم قدرت جذب گرماي بالايي را دارا ميباشد و از همين رو يكي از راه هاي شناخت سنگ يشم تست سرما مي باشد.

استفاده از تست خراش

جيد بسيار سخت مي باشد و مي تواند فلز و شيشه را خراش دهد. البته بايد توجه داشت كه نفرايت از جديت نرم تر است. براي اين كار مي توانيد از قيچي استفاده كنيد و با استفاده از قيچي بر روي جيد خراش ايجاد كنيد. اگر خراش ايجاد شده سفيد رنگ بعد از پاك كردن از بين رفت احتمالا يك سنگ جيد واقعي است.

2 comments

  1. سجاد جوادپور

    سلام بشم جادیت خرید دارید به وزن ۲۵۰۰ قیرات ممنون

    1. سلام. نه متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه