آشنایی با سنگ الکساندریت

آشنایی با سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت یکی از معروف ترین سنگ های در حوزه سنگ های جواهری می باشد. سنگ ها و گوهر ها همواره نقش بی بدیلی را در اقتصاد کشور ها بازی کرده اند. از سنگ ها و گوهرها در ساخت انواع زیورآلات، مجسمه ها و … استفاده می شود که از قیمت های بالایی برخوردار هستند. در مقالات گذشته در ارتباط با سنگ های به کار رفته در ساخت زیورآلات و جواهرات بحث کردیم در این مقاله نیز سعی داریم تا با یکی از این سنگ های زیبا به نام الکساندریت آشنا شویم و خواص سنگ الکساندریت، قیمت سنگ الکساندریت اصل، نحوه تشخیص سنگ الکساندریت اصل و نحوه نگهداری ازسنگ الکساندریت را مرور کنیم.

سنگ الکساندریت اصل

خواص سنگ الکساندریت

“مثل زمرد در روز و مثل یاقوت سرخ در شب” تعبیری است که اغلب برای توصیف سنگ الکساندریت مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ الکساندریت یکی از سنگ هایی است که بیشترین تغییرات رنگی را در نور های مختلف دارا می باشد به صورتی که سنگ الکساندریت در نور آفتاب به رنگ سبز و در نور لامپ به رنگ سبز در می آید. سنگ الکساندریت را می توان یک سنگ لوکس برای متولدین ماه تولد ژوئن دانست که بسیار نادر و گرانقیمت می باشد. این سنگ نایاب و زیبا می تواند یک جواهر بی نظیر باشد که بر روی زیورآلات شما قرار می گیرد البته اگر توانایی مالی و قدرت پیدا کردن آن را داشته باشید.

از زمان کشف الکساندریت مردم بر این باور بودند که این سنگ خوشبختی، عشق و شانس را به همراه می آورد. در روسیه این سنگ را به عنوان یک نشانه خو در نظر می گیرند و بر این باورند که این سنگ بین جهان مادی و معنوی فرد استفاده کننده تعادل برقرار می کند و باعث انرژی گرم، شفابخش و عشق به جهان را فراهم می کند. همچنین به گفته برخی افراد این سنگ باعث تقویت شهود، خلاقیت و تخیل نیز می شود. الکساندریت عشق را افزایش می دهد و از طریق این سنگ می توانید شادی را وارد زندگی خود کنید. این سنگ یادآور هدف ما در زندگی و منشا ما است و می توند امید را به کسانی بدهد که از زندگی خود ناامید هستند. این سنگ قدرت را به ارمغان می آورد و دائما فرد را به یاد نور می اندازد. تغییر نور و رنگ در این سنگ یادآور این است که زندگی تنها چیزی نیست که به نظر می رسد.

قیمت سنگ الکساندریت اصل

یکی از سوالات اساسی در مورد این سنگ قیمت سنگ الکساندریت اصل می باشد که با توجه به وزن، وضوح و برش صورت گرفته شده روی آن می تواند متفاوت باشد. اما در جهت آگاهی عمومی در اینجا حداقل قیمت سنگ الکساندریت اصل و حداکثر قیمت سنگ الکساندریت اصل را ارائه می کنیم که به صورت دلاری می باشد که می توانید به واحد پول ایران تبدیل کنید.

حداکثر قیمت 70 هزار دلار در هر قیراط

حداقل قیمت 2500 دلار در هر قیراط

قیمت سنگ الکساندریت اصل چگونه تعیین می شود؟

 رنگ، برش، وزن و وضوح می توانند تعیین کننده قیمت نهایی سنگ الکساندریت باشند.

نخستین معیار که در ارزش گذاری سنگ الکساندریت مهم می باشد رنگ آن می باشد به صورتی که هر چه رنگ سنگ الکساندریت به قرمز و سبز نزدیک تر باشد ارزش بیشتری دارد و هر چه تغییر رنگ در آن ملموس تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. سنگ الکساندریت می تواند تغییر رنگی در حدود 5 تا 100 درصد داشته باشد. با ارزش ترین الکساندریت سنگی است که تغییر رنگ 100 درصدی از سبز خالص به قرمز خالص داشته باشد. آبی مایل به سبز و ارغوانی یا قهوه ای مایل به قرمز کمترین ارزش را در بین سنگ های الکساندریت دارا میباشند.

سنگ الکساندریت کوه اورال روسیه

یکی دیگر از معیار هایی که برای ارزش گذاری قیمت سنگ الکساندریت اصل استفاده می شود وضوح آنها می باشد. وضوح سنگ های جواهری یکی از مواردی است که در خرید و فروش آنها اهمیت دارد به صورتی که هر چه سنگ الکساندریت وضوح بالاتری داشته باشد قیمت بالاتری دارد. اما باید توجه داشت که فاکتور مهم در ارزش گذاری وقیمت سنگ الکساندریت اصل تغییر رنگ آنها می باشد به طور مثال اگر دو سنگ الکساندریت را در کنار یکدیگر قرار دهیم و یکی از آنها از وضوح کمتری برخودردار باشد اما تغییر رنگ صد در صدی داشته باشد با ارزش تر از سنگ الکساندریتی است که وضوح بالایی دارد و تغییر رنگ پنجاه درصدی دارد.

 سنگ الکساندریت در زیر نور

اندازه نیز یک عامل اساسی در قیمت گذاری سنگ الکساندریت اصل می باشد به صورتی که در اندازه حداکثر یک قیراطی این سنگ قیمتی دارای ارزش 15000 دلار می باشد و در اندازه های بالاتر از یک قیراط قیمتی بین 50 تا 70 هزار دلار برای هر قیراط را می توان متصور بود.

تاریخچه کشف سنگ الکساندریت

سنگ الکساندریت برای اولین بار در کوه های اورال روسیه و در سال 1830 کشف شده است. کانی شناس معروف Nils Gustaf Nordenskiöld اولین کسی بود که متوجه این سنگ قیمتی شد که به رنگ سبز بود و قابلیت تغییر رنگ را داشت. در سال 1834 Count Lev Alekseevich Perovskii  این سنگ را به افتخار تزار آینده روسیه الکساندر دوم نام گذاری کرد.  در سال 1950 به لیست سنگ های ماه تولد اضافه شده و به عنوان سنگ ماه تولد ژوئن شناخته شده و هم ردیف سنگ ماه تولد هایی همانند مروارید قرار گرفت.

سنگ الکساندریت چگونه تشکیل می شود؟

اگرچه ساختار و انجمن خاصی در ارتباط با الکساندریت وجود ندارد که اطلاعات جامعی در ارتباط با آن ارائه کند اما چیزی که واضح است این است که این گوهر زیبا و بسیار نادر است. برای شکل گیری الکساندریت به بریلیم (BE) که یکی از نادرترین عناصر روی زمین است و کروم (CR) نیاز می باشد .با این حال بریلیم و کروم به ندرت در یک سنگ و در شرایط زمین شناسی مشابه رخ می دهند. بنابراین برای یافتن معدن سنگ السکاندریت ممکن است چندین دهه زمان لازم باشد.دهه 1980 را می توان سال هایی دانست که بیشترین معدن الکساندریت کشف شد اما با وجود این همچنان یکی از نایاب ترین سنگ ها می باشد.

رنگ های مختلف سنگ الکساندریت

انواع سنگ الکساندریت اصل

اانواع سنگ الکساندریت اصل با توجه به منشا و محل استخراج آن می تواند متفاوت باشد که در این بخش به چهار نوع الکساندریت اشاره می کنیم

سنگ الکساندریت زیمباوه

این نوع سنگ الکساندریت تغییر رنگ کمی دارد و به تمایل به رنگ تیره تا بنفش دارد.

سنگ الکساندریت تانزانیایی

سنگ الکساندریت تانزانیایی معمولا رنگ روشن تری دارد و توانایی تغییر رنگ در آن متوسط رو به خوب می باشد.

سنگ الکساندریت برزیلی

این نوع سنگ های معمولا تغییر رنگ شدیدی دارند و از رنگ آبی تا ارغوانی می توان تغییر رنگ آن را مشاهده کرد.

سنگ الکساندریت سریلانکا

سنگ الکساندریت در این کشور اسکندریت سیلان نامیده می شود و تغییر رنگ در از رنگ خاکی تا قهوه ای می باشد.

سنگ الکساندریت چشم گربه ای

الکساندریت نوعی از انواع سنگ های قیمتی کریسو بریل است که می تواند نشان دهنده اثر چشم گربه ای باشد. با این حال سنگ های الکساندریتی که بتوانند اثر چشم گربه ای را نشان دهند بسیار نایاب تر و گران قیمت تر هستند. در قسمت پایین نوعی از سنگ الکساندریت را مشاهده می کنید که دارای اثر چشم گربه ای می باشد.

الکساندریت چشم گربه ای

تشخیص سنگ الکساندریت اصل

تشخیص سنگ الکساندریت اصل از تقلبی نیز یکی از مشکل ترین کار ها می باشد که بدین منظور روش های مختلفی وجود دارد. تغییر رنگ سنگ های قیمتی پدیده ای است که می تواند در زیر نورهای مختلف رخ دهد. هنگام درجه بندی تغییر رنگ یک الکساندریت، رنگ سنگ در زیر نور خورشید را به عنوان پایه در نظر می گیرند. بنابراین به طور معمول رنگ سنگ الکساندریت در زیر نور خورشید معمولا سبز و در زیر نور رشته ای معمولا قرمز می باشد. با این حال انواع دیگر نور ها نیز می توانند رنگ های دیگر نیز تولید کنند که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

طیف رنگی سنگ های الکساندریت

قیمت سنگ الکساندریت مصنوعی

برای الکساندریت های تولید شده در محیط آزمایشگاهی یک بازار بزرگ به وجود آمده است. برای نخستین بار در دهه 1960 اولین الکساندریت آزمایشگاهی تولید شد، برای تولید این سنگ ها از طریق روش های مذاب، هیدروترمال یا شار الکساندریت ها را پرورش می دهند. این سنگ ها دارای خواص شیمیایی و فیزیکی مشابه الکساندریت های طبیعی است که قیمت پایین تری نسبت به الکساندریت های طبیعی دارند اما با وجود این هم می توان گفت جزو گران ترین سنگهای قیمتی مصنوعی هستند.

سنگ الکساندریت در کجا یافت می شود؟

معادن موجود در اورال مجددا افتتاح شده اند اما فقط چند قیراط از سنگ های الکساندریت را تولید می کنند. در سال  1987 الکساندریت در برزیل و بعدا در ماداگاسکار، میانمار، سری لانکا و زیمباوه کشف شد. با این حال هیچ مکانی به اندازه معادن روسی غنی و با کیفیت نیست.

اندازه سنگ های الکساندریت

بزرگ ترین سنگ الکساندریت شناخته شده که دارای تغییر رنگ سبز/قرمز می باشد در سریلانکا است که در موسسه اسمیتسونیان قرار دارد و اندازه ای برابر با 65.7 قیراط دارا می باشد.بزرگ ترین سنگ قیمتی الکساندریت روسیه نیز 30 قیراط وزن دارد با این حال اکثر الکساندریت ها دارای وزنی زیر یک قیراط هستند و سنگ های الکساندریت بالای 5 قیراط بسیار نادر هستند. در قسمت زیر به معروف ترین مکان هایی که الکساندریت های شناخته شده قرار دارند اشاره شده است.

موزه تاریخ طبیعی انگلیس(لندن): 43 و 27.5 قیراط (محل استراج سری لانکا)

موسسه معادن (سن پترزبورگ، روسیه): خوشه ای از سه کریستال 6*3 سانتری متری (محل استخراج اورال)

موزه فرسمن (مسکو، روسیه): اندازه 25*15 سانتی متری و 6*3 سانتی متری ( محل استخراج اورال)

نحوه نگهداری از سنگ الکساندریت

الکساندریت دارای سختی 8.5 در مقیاس موس می باشد بنابراین سنگی بادوام می باشد و از همین رو آن را نباید در کنار سنگ ها و جواهراتی قرار داد که سختی کمتر از 8.5 دارا هستند زیرا می تواند باعث خراش آنها شود.یکی دیگر از نکاتی که باید درباره سنگ الکساندریت بدانید این است که سنگ الکساندریت به گرمای شدید حساس است و از همین رو توصیه می شود در گرما قرار ندهید. برای تمیز کردن سنگ الکساندریت نیز می توانید از آب گرم و صابون به همراه برس استفاده کنید.

خلاصه

سنگ الکساندریت یکی از خاص ترین سنگ های در بخش زیورآلات و جواهرات می باشد که همواره با تغییر رنگ خاص خود چشم ها را به خود خیره نگه می دارد. سنگ الکساندریت را می توان در زمره سنگ های قیمتی و با ارزش دانست که خرید آن نیازمند اطلاعات دقیق در این مورد است که به صورت کلی روند آشنایی و تشخیص سنگ اصل را بیان کردیم که اکثرا نیازمند خرید حضوری می باشد از همین رو توصیه می شود خرید سنگ الکساندریت اصل به صورت حضوری و با کمک گرفتن از سنگ شناس انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه