آشنایی با سنگ خورشید و کاربردهای آن

آشنایی با سنگ خورشید و کاربردهای آن

در سری مقالات گذشته به بررسی انواع سنگ ها پرداخته ایم و ویژگی ها، کابردها، ساختار و تاریخچه آنها را به صورت مبسوط بیان نمودیم .در این مقاله نیز سعی داریم به بررسی و معرفی یکی دیگر از سنگ های معروف در بخش زیورآلات و جواهرات بپردازیم. سنگ خورشید sunstone یکی از زیباترین و خوشرنگ ترین مواد معدنی می باشد که دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است و اغلب برای ساخت انگشتر زنانه، دستبند زنانه و دخترانه و…. مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است این کلمه کمتر به گوش خورده باشد و همواره سوالاتی در ارتباط با سنگ خورشید در ذهن افراد پدیدار باشد. در این مقاله سعی داریم با معرفی کلی سنگ خورشید به سوالاتی همچون اینکه سنگ خورشید در کجا یافت می شود؟ یا اینکه سنگ خورشید چه ساختاری دارد؟ و یا سنگ خورشید چه کاvبردها و مزایایی دارد بپردازیم لذا توصیه می شود با دقت مقاله مربوط به سنگ خورشید را مطالعه فرمایید.

آشنایی با سنگ خورشید و کاربردهای آن
آشنایی با سنگ خورشید و کاربردهای آن

ساختار سنگ خورشید چگونه است؟

سنگ خورشید یک فلدسپار پلاژیوکلاز می باشد و به هنگام مشاهده به شکل یک سنگ پوشیده شده است. این سنگ اغلب در جنوب نروژ، سوئد و در مناطقی از آمریکا یافت می شود. به نظر می رسد اثر نوری نارنجی این سنگ ناشی از وجود مس در ساختار آن است. ساختار این سنگ به صورت شش ضلعی و نامنظم و به همین جهت ساختاری شبیه آونتورین را دارا می باشد و از همین رو این سنگ به نام آونتورین-فلدسپات نیز شناخته می شود. قسمت وسط  این سنگ به صورت درخشان و تیره است و هر چقدر به سمت به لبه های بیرونی می رویم رنگ آن روشن تر می شود .تا چند وقت پیش سنگ خورشید معروف نبود.

سنگ خورشید در کدام مناطق وجود دارد؟

این سنگ برای اولین باز در Tvedestrand نزدیک آراندال نروژ یافت شده است و در کنار یک سنگ کوارتز بوده است. امروزه در مکان های دیگری نطیر دریاچه بایکال در سیبری و چندین منظقه دیگر در ایالات متحده نظیر دلاور، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و … این سنگ یافت شده است. در اوایل سال 2000 میلادی یک نوع جدید از سنگ های قیمتی قرمز یا سبز که شبیه سنگ خورشید بودند شناخته شد و به عنوان  Andesine در بازار سنگ های قیمتی شناخته شد.

سنگ خورشید چه ویژگی هایی دارد؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که این سنگ دارای قدرت می باشد و قدرت آن برگرفته شده از انرژی خورشید است و از همین رو باعث ایجاد شادی و پرورش روح می شود و انرژی معنوی و جسمی را در بدن تقویت می کند. شواهد اولیه نشان می دهد که این سنگ را برای اولین بار وایکینگ ها یافت کرده اند. از این سنگ در ساخت قصر وایکینگ ها در قرن سیزدهم استفاده شده است. ارزش این سنگ زیبا با توجه به نوع برش آن بین 20 تا 50 دلار برای هر قیراط تخمین زده می شود و از همین رو می توان آن را جزو سنگ های نیمه قیمتی دانست.

سنگ خورشید سنگ ماه تولد کدام ماه است؟

سنگ خورشید سنگ ماه تولد افرادی است که بین 22 اوت و 22 دسامبر متولد شده اند.

نحوه پاک کردن جواهرات سنگ خورشید چگونه است؟

یکی از مواردی که همواره در تمیز کردن و نگهداری از زیورآلات اهمیت دارد عدم برخورد با بخار و مواد اسیدی است . توصیه می شود برای تمیزن کردن جواهرات آنها را در معرض بخار قرار ندهید. برای تمیز کردن جواهرات سنگ خورشید می توانید از یک صابون با آب ولرم و پارچه نرم استفاده کنید. نکته ای که باید در این روش حتما مد نظر داشت نماندن اثری از صابون بر روی جواهراست که به همین منظور می توانید آنها را با آب آشامیدنی شستشو دهید. نکته دیگری که در هنگام استفاده از زیورآلات سنگ خورشید اهمیت دارد این است که در هنگام ورزش و انجام کارهای خانگی زیورآلات خود را در آورید زیر عرق بدن و مواد شوینده امکان آسیب رساندن به آنها را دارند.

این سنگ جواهری دارای فرمول شیمیایی (Ca,Na)((Al,Si)2Si2O8)  می باشد و چگالی برابر با 2.64- 2.66 دارد و ضریب شکست آن برابر با 1.525 تا 1.58 می باشد.

سنگ خورشید چه کابردهایی دارد؟

سنگها به عنوان یکی از ابزار های اصلی ساخت جواهرات و زیورآلات از دیرباز مطرح بوده اند. سنگ خورشید نیز به عنوان یک سنگ جواهری کابرد زیادی در ساخت زیورآلات و جواهرات دارد و به توجه رنگ طلایی آن خواهان زیادی را دارا می باشد. از دیگر کاربردهای این سنگ نیمه قیمتی می توان به ساخت مجسمه و استفاده در نمای داخلی ساختمان ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه