آشنایی با فلز طلا در دنیای جواهرات و زیورآلات النگو

آشنایی با فلز طلا در دنیای جواهرات و زیورآلات

در میان فلزات مورد استفاده در ساخت زیورآلات و جواهرات کمتر فلزی را می توان یافت که مانند طلا دلربایی کند و توجه همه را به خود جلب کند.  از زمان های گذشته از طلا به عنوان فلز گران قیمتی که در ساخت زیورآلات بسیار استفاده می شود نام برده می شود و شهرت اصلی خود را به همین قضیه مدیون است یعنی ساخت جواهرات و زیورآلات ! کار بر روی طلا آسان است چرا که طلا فلزی بسیار نرم و قابل انعطاف است که می توان طرح ها و مدل های مختلفی را با استفاده از آن تولید کرد.

آشنایی با فلز طلا در ساخت زیورآلات

با همه زیبایی ها و دلربایی هایی که فلز طلا دارد برای اینکه جواهرات و زیورآلات با دوامی تولید شود که مردم بتوانند برای مدت ها از استفاده کنند باید فلز طلا با دیگر فلزات نظیر مس و روی آلیاژ و ترکیب شود. این ترکیب باعث می شود طلا قویتر و رنگ های مختلفی به آن داده شود.

به احتمال زیاد شما نیز واحد عیار را تا به حال شنیده اید و بارها استفاده کرده اید. این معیار برای اندازه گیری خلوص طلا استفاده می شود به عنوان مثال طلای 24 عیار تقریبا طلای خالص است و 99 درصد آن را طلای خالص تشکیل می دهد و طلای 18 عیار از 75 درصد طلای خالص و 25 درصد از دیگر فلزات تشکیل شده است. عیار های مختلفی در نقاط مختلف دنیا مرسوم است که مردم بیشتر از آن عیار بیشتر استفاده می کنند به عنوان مثال عیار مرسوم در ایران 18 است و بیشتر زیورآلات از این عیار ساخته شده اند. شاید جالب باشد که بدانید عیار سکه های طلا معمولا بالاتر از طلای به کار رفته در زیورآلات است.

البته فلز طلا، یک فلز نایاب نیست و در آب اقیانوس ها نزدیک به یک ملیارد تن از این فلز گران قیمت وجود دارد ولی مشکل ترین بخش کار را می توان استخراج این فلز دلربا و چشم نواز و ارزشمند دانست.

رنگ های مختلفی از طلا در بازار مد و فشن رایج شده است که از جمله مهمترین آنها را می توان طلای زرد ، طلای سفید و طلای رزگلد دانست.

طلای زرد :  

رنگ طبیعی طلا ، زرد است که به اصطلاح طلایی نیز به آن اطلاق می شود که برگرفته از اسم این فلز دلنشین است. ولی همانطور که اشاره شد طلای خالص بسیار نرم است و برای استفاده در دنیای زیورآلات مقداری ناخالصی از روی یا مس و یا دیگر فلزان به آن اضافه می شود.

طلای سفید :

برای اینکه طلا به رنگ سفید درآید آن را با فلزاتی همچون نقره و پالادیوم و یا کمی نیکل، مس و روی ترکیب می کنند. طلای سفید همچنین روکشی از پلاتین یا رادیوم دارد که به منظور افزایش درخشندگی و استقامت فلز به آن اضافه می شود.

طلای رزگلد :

برای اینکه طلا به رنگ رزگلد درآید آن را با مقدار بیشتری از مس ترکیب می کنند. در سال های اخیر رنگ رزگد در دنیای مد طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است که با توجه به زیبایی و درخشندگی این جواهر زیبا دور از انتظار نیز نمی باشد. برای آشنایی بیشتر با طلای رزگلد مقاله “تحول در مد و زیورآلات با ظهور رنگ رزگلد RoseGold” را مطالعه کنید.

جمع بندی:

طلا از جمله فلزات متداول در ساخت زیورآلات و جواهرات است. برخی فلزات مانند پلاتین و … وجود دارند که از لحاظ ارزش و قیمت بالاتر از طلا هستند ولی دیدگاه عموم مردم داشتن زیورآلاتی از جنس طلا است. شما میتوانید پس از آشنایی با فلز طلا در دنیای جواهرات و زیورآلات از فلزات دیگری که در این صنعت استفاده می شوند اطلاعات کسب کنید و خواص آنها را بدانید.(فلز رادیوم، فلز برنج، فلز مس، فلز تنگستن، فلز تیتانیوم، فلز کبالت، فلز نقره، فلز پلاتین و ….)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه