سنگ آونتورین اصل چگونه است

آشنایی با سنگ آونتورین و خواص آن

آشنایی با سنگ آونتورین  و خواص آن می تواند اطلاعات جامعی را در مورد یکی از سنگ های پرکاربرد جواهری در اختیار شما قرار دهد . پیش از این درباره انواع سنگ های به کار رفته در زیورآلات مطالبی را بیان کرده ایم که دارای گونه های زیادی هستند این بار در مورد یکی از گونه های زیبا و شیک یعنی سنگ آونتورین مطالبی را با هم مرور می کنیم.

سنگ آونتورین با جذابیت فریبنده خود به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی شناخته می شود که در بازار نمونه های تقلبی آن نیز موجود است.  از همین رو در این مقاله سعی داریم تا با آشنایی با سنگ آونتورین با راه های تشخیص سنگ آونتورین اصل از تقلبی آشنا شویم و با خواص و کاربرد های این سنگ زیبا آشنا شویم.

سنگ آونتورین و کاربرد های آن

معرفی سنگ آونتورین 

سنگ آونتورین نوعی کوارتز است  و به رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شود که شامل طیف قهوه ای، خاکستری، زرد است اما همانطور که در قسمت بالا اشاره شد اغلب به صورت سبز یافت می شود. رنگ های قهوه ای و زرد عقیق دلربا ناشی از وجود هماتیت و گوتیت در ساختار آن است .

 سنگ آونتورین سبز رنگ  

سنگ آونتورین به دلیل داشتن تنوع دارای خواص فیزیکی متفاوت است و وزن انواع آونتورین بین 2.64 تا 2.69 می باشد و سختی آن در حدود 6.5 موس می باشد که به عنوان یک سنگ نسبتا سخت در بین سنگ ها شناخته می شود که به سختی سنگ های مختلف قبلا پرداخته ایم که می توانید مقایسه کنید . سنگ  آونتورین به صورت نیمه شفاف با درخشندگی کم می باشد و بیشتر حالت مات دارد. سطح سنگ آونتورین به صورت صاف و شیشه ای است و فرمول شیمیایی آن sio2  می باشد.

سنگ آونتورین در کجا یافت می شود؟

سنگ آونتورین بیشتر در کشور هایی نظیر هند، برزیل، روسیه، اسپانیا، چین یافت می شود  لازم به ذکر است که این سنگ برای اولین باردر ایتالیا و به صورت تصادفی هنگام ذوب فلزات کشف شده  است و از همین رو معنی آونتورین “به صورت تصادفی” می باشد.

کاربرد های سنگ آونتورین 

کاربرد سنگ آونتورین اغلب در ساخت گلدان، کاسه، مجسمه استفاده می شود همچنین از این سنگ برای ساخت محوطه و نمای ساختمان و به عنوان سنگ آکواریوم استفاده می شود . این سنگ آرام بخش است و تاثیر مثبتی بر ذهن و بدن می گذارد و از همین رو در ساخت ساختمان ها نیز از ان استفاده می شود.  این سنگ قادر به امواج الکترو مغناطیسی را دفع می کند  و از فرد در برابر امواج مضر مثل امواج تلفن همراه محافظت می کند  به همین خاطر ساختمان هایی که در آنها سنگ آونتورین به کار رفته است آنتن دهی خوبی برای تلفن همراه ندارند.

کاربرد های سنگ آونتورین

یکی دیگر از موارد پرکاربرد سنگ آونتورین استفاده از آن برای ساخت زیورآلات می باشد. گاها از این سنگ برای ساخت دستبند سنگی یا گردنبند سنگی اسپرت  و یا از آن به عنوان نگین انگشتر زنانه نقره و یا طلا استفاده می شود که زیبایی زیورآلات شما را دو چندان خواهد کرد.

خواص سنگ آونتورین 

به عقیده بسیاری از مردم  سنگ آونتورین باعث رشد فیزیکی نوزادان نارس می شود. و برای کودکانی که مشکل بیش فعالی دارند موثر است و باعث افزایش رشد فکری کودکان می شود. همچنین از سنگ آونتورین یک اکسیر برای مبارزه با اگزما و آکنه ساخته می شود به این صورت که قطعه ای از سنگ آونتورین را در آب شیرین به مدت 24 ساعت قرار می دهند و سپس به صورت نوشیدنی از آن استفاده می کنند.سنگ آونتورین یک سنگ معدنی است  و اغلب به سنگ شانس معروف می باشد و بر این عقیده هستند که این سنگ برای صاحب خود شانس، ثروت و رفاه به ارمغان می آورد. 

آشنایی با سنگ آونتورین و خواص آن

نحوه تشخیص سنگ آونتورین  اصل از تقلبی

همانطور که در بالا اشاره شد نمونه های تقلبی سنگ آونتورین در بازار وجود دارد که در قیمت های پایین تر به فروش می رسد و شاید گاها امکان دارد به جای نمونه اصلی به شما فروخته شود از همین رو در این بخش به ارائه نکاتی ظریف و کاربردی می پردازیم که می تواند شما را در تشخیص سنگ آونتورین  اصل از تقلبی یاری رساند. 

ظاهر و بافت 

سنگ آونتورین معمولا دارای ظاهری شفاف تا مات با درخشندگی بالا است که ناشی از وجود میکا و یا سایز مواد معدنی در ساختار آن است. سنگ آونتورین معمولا زمانی که جلا داده می شود دارای بافتی صاف و شیشه ای می شود اما باید دقت کرد که اگر بیش از حد صاف و براق باشد امکان تقلبی بودن آن نیز وجود دارد.

تنوع رنگ 

سنگ آونتورین معمولا در طیف رنگی سبز رنگ وجود دارد اگر چه در رنگ های آبی، قرمز، قهوه ای نیز می توان آنها را دید اما زمانی که شما با رنگ های غیرعادی روشن مواجه می شوید امکان تقلبی بودن سنگ آونتورین بالا است

بررسی ساختار 

سنگ آونتورین در ساختار خود تکه های فلزی کوچک نظیر میکا و یا سایز مواد معدنی دارد که باعث ایجاد درخشش سطح آن می شود از همین رو زمانی که شما سنگ آونتورین صاف و تمیز روبرو می شوید و اجزای میکا رو روی آن مشاهده نمی کنید امکان دارد تقلبی باشد. 

چگالی و وزن

سنگ آونتورین  چگالی متوسطی دارد از همین رو اگر سنگ نسبت به اندازه خود به صورت غیر عادی سبک باشد و یا بیش از حد سنگین باشد احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. مقایسه وزن سنگ آونتورین با یک سنگ شناخته شده اصلی می تواند به شما در مقایسه چگالی و وزن سنگ کمک کند.

رسانایی گرمایی

هنگام لمس سنگ آونتورین با دست احساس خنکی به شما دست خواهد داد بر خلاف شیشه و پلاستیک که تمایل دارند به سرعت با دمای بدن تنظیم شوند نگه داشتن سنگ آونتورین برای مدتی بر روی دست احساس خنکی به شما منتقل خواهد کرد و به سرعت با دمای بدن تطبیق نمی دهد.

تست خراش 

در حالی که همیشه توصیه نمی شود آزمایش خراش انجام شود اما با توجه به اینکه سختی سنگ آونتورین 7 در مقیاس موس می باشد به راحتی خراشیده نمی شود از همین رو می توانید با کشیدن سنگ آونتورین بر روی یک سطح با سختی کمتر از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نظر گوهرشناس

در صورت شک داشتن نسبت به اصل بودن یا تقلبی بودن سنگ آونتورین می توانید از نظر یک کارشناس سنگ و جواهرساز کمک بگیرید، آنها با آزمایش های مختلف نظیر پلاریسکوپ یا میکروسکوپ می توانند اصالت سنگ را تعیین کنند.

قیمت سنگ آونتورین بر اساس عوامل مختلفی از جمله اندازه، رنگ و تقاضای بازار می تواند متفاوت باشد. که در این بخش به مرور عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ آونتورین می پردازیم.

کیفیت

آونتورین با کیفیت بالا را می توان با شاخصه هایی از جمله رنگ زنده و ثابت،بافت ظریف و شفاف شناخت که قیمت بیشتری دارا می باشند.

اندازه

اندازه سنگ نیز یکی از عوامل اصلی در قیمت گذاری سنگ آونتورین می باشد زمانی که اندازه سنگ آونتورین بالا تر می تواند قیمت آن نیز به صورت تصاعدی بالاتر خواهد رفت.

رنگ

یکی دیگر از عواملی که در تعیین ارزش و قیمت سنگ آونتورین تاثیر گذار است رنگ آن میباشد. سنگ آونتورین به صورت طبیعی دارای رنگ سبز رنگ می باشد اما ممکن است به دلیل وجود ناخالصی در رنگ های دیگر نیز یافت شود از همین رو رنگ سبز به سایه ها و کنتراست زیاد قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند.

به عنوان یک تخمین تقریبی سنگ آونتورین با کیفیت پایین را می توان در حدود چند دلار در هر قیراط خریداری کرد در حالی که سنگ های با کیفیت تر و بزرگتر که از وضوح رنگ بالایی برخوردار تا ده ها و صد ها دلار در هر قیراط قیمت می توانند داشته باشند.

One comment

  1. ahmad

    سلام. این سنگ انرژی خاصی داره؟ مثلا همراهمون باشه اثری داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه