اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

از میان سنگ ها و نگین های به کار رفته در  بخش زیورآلات سنگ یاقوت سرخ و اسپینل شباهت زیادی به هم دارند که تشخیص آنها برای افراد عادی کار بسیار دشواری است. اغلب از این سنگ هادر ساخت زیورآلاتی مثل گردنبند نقره ، دستبند زنانه، انگشتر مردانه  و … استفاده می شود که باعث بالاتر رفتن ارزش زیورآلات می شوند. در مقالات قبل به صورت مبسوط درباره سنگ یاقوت سرخ که شباهت فراوانی به اسپینل دارد بحث شده است. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های سنگ اسپینل (لعل) و تفاوت های آن با یاقوت سرخ شما را در خرید جواهرات اصل یاری رسانیم. بعد از مطالعه این مقاله انتظار می رود جواب سوالات همچون اسپینل چیست؟ اسپینل به چه رنگ هایی وجود دارد؟ یا تفاوت اسپینل با یاقوت سرخ در چیست؟ و یا اینکه اسپینل سنگ ماه تولد کدام ماه است را دریابید.

اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

اسپینل چیست؟

اسپینل (spinel) یک واژه اسپانیایی است و بر گرفته شده از کلمه اسپینایا اپین می باشد. این گوهر نایاب برای اولین بار در آمریکا کشف شده است ولی امروز در کشور های آلمان، ایتالیا، روسیه، سریلانکا، تایلند و سوئد نیز می توان آن را یافت کرد. اسپینل دارای فرمول mgal2o4  است و از مجموعه کانی ها محسوب می شود. لازم به ذکر است که در ایران سنگ اسپینل را به اسم لعل نیز می شناسند.

اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

اسپینل یکی از معروف ترین سنگ های قرمز رنگ می باشد که بسیار شبیه یاقوت سرخ می باشد. این دو سنگ قیمتی بسیار شبیه یکدیگر هستند و تا اواخر قرن نوزده هیچ گونه تمایزی بین یاقوت سرخ و اسپینل وجود نداشت.  گاهی اوقات این دو سنگ در یک محل یافت شده اند ولی بین آنها تفاوت هایی وجود دارد. به عقیده بعضی افراد یاقوت سرخ زود تر از اسپینل کشف شده است. به عنوان مثال مشخص شده است که یاقوت سرخ به کار رفته در تاج سلطنتی انگلستان  اسپینل بوده است.

اسپینل یک سنگ قیمتی است که دارای رنگ های مختلف است.اسپینل خالص بی رنگ است اما ناخالصی های این سنگ باعث ایجاد رنگ های مختلف از این سنگ شده است.  ارزشمند ترین و مطلوب ترین اسپینل یک رنگ قرمز پر رنگ است گرچه این سنگ دارای رنگ های آبی، زرد، صورتی و بنفش است. اغلب از سنگ های اسپینل برای ساخت زیورآلاتی همچون انگشتر نقره مردانه نیز استفاده می شود که خواهان زیادی دارد.

اسپینل اغلب دارا نور فلورسنت و ماورا بنفش است و این می تواند در شناسایی آن مفید باشد. یاقوت سرخ  خوب اغلب نایاب تر از اسپینل می باشد اما با این حال این سنگ قیمتی ارزش کمتری نسبت به اسپینل دارد و نزدیک به 30 درصد از اسپینل  ارزان تر است.

کمبود اسپینل دلیل بر تقاضا و محبوبیت آن است. جواهرات اسپینل عرضه بسیار محدودی دارند و کارتل های جواهرت اجازه نمی دهند به دست مصرف کننده واقعی برسد و این باعث شده است که این سنگ از قیمت بیشتری برخوردار باشد.

اسپینل به آسانی سنتز می شود و میتوان آن را با افزودن ناخالصی ها به هر رنگی در آورد. اسپینل مصنوعی اغلب به سنگ های قیمتی دیگر مثل الماس و زیرکون شبیه سازی می شود. به علت فراوانی اسپینل مصنوعی همیشه باید آن را از نمایندگی های معتبر خرید. تقریبا تمام سنگ اسپینل قیمتی بی رنگ هستند و به ندرت در طبیعت یافت می شوند.

انواع مختلف سنگ اسپینل

سنگ اسپینل در رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شود از همین رو می توان این سنگ را در رنگ های مختلف از جمله قرمز، صورتی، بنفش، آبی، سبز، سیاه و بی رنگ دید. این رنگ‌های مختلف اغلب به عنوان انواع مختلف سنگ اسپینل یا لعل می باشند، اما از نظر ساختاری همه آن‌ها یک ماده معدنی با ناخالصی‌های مختلف هستند که باعث تغییرات رنگی می‌شوند. بنابراین در حالی که اسپینل رنگ های مختلفی دارد، همه آنها بخشی از یک گونه معدنی هستند. بنابراین برای داشتن یک دستبند نقره زنانه و یا دستبند طلا زنانه با سنگ اسپینل شما گزینه های زیادی برای انتخاب رنگ خواهید داشت.

سنگ اسپینل در کجا یافت می شود؟

معروفترین سنگ اسپینل از لحاظ رنگ و کیفیت در برمه است. از دیگر جاهایی که اسپینل در آنها یافت می شود می توان به سریلانکا، کامبوج، ویتنام، تایلند، افغانستان، پاکستان، تانزانیا و ماداگاسکار اشاره کرد.

سنگ های مشابه اسپینل کدامند؟

سنگ اسپینل قرمز از لحاظ ظاهری می تواند مشابه یاقوت سرخ باشد با این حال اسپینل رنگ روشن تری در مقایسه با یاقوت سرخ دارد و رنگ آن بیشتر به قرمز آجری شبیه است در حالی که رنگ قرمز یاقوت مایل به آبی و بنفش است. با این حال تنها راه تشخیص این دو سنگ از هم خاصیت نوری و سختی آنها می باشد. اسپینل قرمز را می توان از نزدیک به کهربای قرمز دانست در حالی که نمونه تیره قرمز آن شبیه گارنت است.

اسپینل آبی ممکن است شبیه زیرکون ، توپاز و یاقوت کبود باشد و اسپینل صورتی ممکن است شبیه مورگانیت، توپاز صورتی و تورمالین صورتی باشد. اسپینل بنفش از لحاظ رنگ می تواند شبیه آمتیست ظاهر شود هر چند که اسپینل معمولا دارای  آبی غلیظ تری  نسبت به آمتیست است. تفاوت اصلی بین یاقوت سرخ و اسپینل در سختی آنها می باشد به طوری که یاقوت سرخ دارای سختی 9 و اسپینل دارای سختی 7.5 تا 8 در مقیاس موس هستند.

اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

اسپینل سنگ ماه تولد کدام ماه است؟

بسیاری از نویسندگان سنتی سنگ های مربوط به هر ماه را از کتاب مقدس استخراج کرده اند که با توجه به این سنگ اسپینل مربوط به ماه آگوست است. اسپینل در ژوئیه سال 2016 از طرف انجمن تجارت جواهرات آمریکا به عنوان یک سنگ تولد جدید برای ماه آگوست تعیین شد.  در سال 1847 برای اولین بار اسپینل مصنوعی توسط جوزف ابلمن فرانسوی تولید شد. تولید صنعتی اسپینل های مصنوعی در دهه 1800 بسیار محدود بود با این حال در دهه 1930 اسپینل های مصنوعی در رنگ های متنوعی تولید شدند و  بیشتر از آنها در تولید سنگ های تقلبی یاقوت، زمرد، تورمالین و … استفاده شد.

زیبایی و درخشندگی بالای اسپینل باعث محبوبیت آن در بین مردم می باشد اما در این میان عده ای به قصد سودجویی اقدام به تولید و استفاده از اسپینل های مصنوعی می کنند که ناشی از فقدان آگاهی و شناخت این سنگ توسط افراد عادی است. در این مقاله سعی شد تا با استفاده از راهنمایی های کلی سنگ اسپینل اصل را شناخته و تفاوت های آن را با یاقوت سرخ متوجه شوید. امید است با توجه به موارد اشاره شده مشکلی در خرید زیورآلات اسپینل نداشته باشید.

اسپینل چیست و چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟

تفاوت های اسپینل و یاقوت سرخ:

یاقوت سرخ از ترکیب کروندوم با اکسید آلومینیوم ایجاد می شود در حالی که اسپینل از اکسید آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است.

کریستال های یاقوت سرخ به صورت شش وجهی می باشند در حالی که کریستال های اسپینل به صورت ایزومتریک است و ساختار لوزی شکل را دارند.

سختی یاقوت سرخ در مقیاس موس 9 و اسپینل 8 می باشد و از همین رو یاقوت سرخ باعث ایجاد خراش بر روی اسپینل می گردد.

وزن یاقوت سرخ بیت 4.02 تا 99.3 قیراط است در حلی که وزن اسپینل بین 57.3 تا 63.3 قیراط می باشد.

خواص و مزایای سنگ اسپینل

به اعتقاد بعضی افراد اسپینل دارای خواص زیادی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آرامش بخش

نماد وفاداری

کم کردن استرس

کاهش اضطراب

کاهش جدایی و طلاق

افزایش قدرت خود درمانی

کاهش انواع التهابات عصبی

درمان زخم معده

درمان عضلات پاره شده

قیمت سنگ اسپینل

قییمت سنگ اسپینل یا همان لعل در بازار های جهانی متغییر می باشد و با توجه به رنگ، براقیت و برش صورت گرفته شده روی آن از قیراطی 300 تا 3000 دلار متغیر است به صورتی که هر چه سنگ اسپینل دارای شفافیت بالا و پر رنگ باشد قیمت آن بالاتر است. اسپینل آبی و یا آبی کم رنگ جزو نادرترین نوع اسپینل ها می باشد که در بازار به اسم اسپینل یا لعل کبالت نیز شناخته می شود و با ارزش ترین نوع سنگ اسپینل محسوب می شود. دلیل نام گذاری اسپینل کبالت نیز به دلیل وجود این ماده در ساختار این سنگ است.

خلاصه

در این  مقاله  سعی شد  ته به  معرفی سنگ اسپینل به عنوان یک سنگ جواهری قیمتی پرداخته شود و از تفاوت های آن با سنگ یاقوت سرخ بحث شود اما با همین حال تشخیص سنگ اسپینل اصل با تقلبی و با یاقوت سرخ کار مشکلی می باشد از همین رو توصیه می شود تا در خرید زیورآلات و جواهری اسپینل به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید تا از اصل بودن سنگ اطمینان حاصل نمایید.

برای مطالعه بیشتر در ارتباط با سنگ های جواهری می توانید مقاله مربوط به آشنایی با سنگ ها و نگین های پرکاربرد در بخش زیورآلات را مطالعه نمایید.

6 comments

  1. علی

    سلام ممنون عالی بود مقاله خیلی کمک شد برام

  2. محمدصادق اسماعیل پور

    سلام و وقت بخیر…زحمت کشیدید و متن خوبی تهیه کردید…ولی دو نکته را حیفم آمد خدمتتان عرض نکنم. اول اینکه کاش به جای واژه اسپینل، معادل فارسی این گوهر را،یعنی لعل(بدخشان) استفاده می‌فرمودید.دوم اینکه قیمت لعل با وجود کمیاب بودن،از قیمت یاقوت بسیار پایین تر است. و این مثال خوبی است از اینکه صرفا کمیاب بودن گوهر، دلیل گرانی آن نمی‌تواند باشد.( متن را عیناا از سایت بسیار معتبر
    geology.com که حاوی مقالات زیادی درمورد انواع سنگها و کانیها ست، خدمت شما تقدیم میکنم:
    Gem-quality red and blue spinels are very rare. They are much less abundant than rubies and sapphires of similar quality and color. Even with equivalent beauty and greater rarity, their prices are much lower than ruby and sapphire. This is an example of how rarity has not determined the price. Spinel is not as valuable because it is not as popular. Spinel has not been strongly promoted by the gem and jewelry trade because its supply is limited and unreliable )
    با سپاس مجدد.

    1. با سلام و عرض ادب. از شما ممنونیم که اطلاعات جدیدی رو با همه ما به اشتراک گذاشتید

      1. محمدصادق اسماعیل پور

        سلام مجدد… از حسن نظر شما بسیار سپاسگزارم.

    2. میثاق

      برادر لعل بدانشان با اسپینل خیلی فرق داره!!!۸

  3. so

    دمتگرم داش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه