الماس مصنوعی

تفاوت الماس مصنوعی با الماس اصل و روش های تشخیص

نحوه تولید الماس مصنوعی

امروزه الماس کاربرد وسیعی در ساخت لوازم اکسسوری، جواهرات و زیورآلات و همچنین صنعت دارد.اکثر الماس های طبیعی در اعماق زمین و در دمای بالا و تحت فشار تشکیل می شوند و ممکن است میلیون ها سال طول بکشد. زمانی که مواد مذاب زیر زمینی تحت فشار زیاد به سمت پوسته زمین حرکت می کنند ولی راه خروج به بیرون را نمی یابند و در رگه های زمین محبوس می مانند، گفته می شود الماس تشکیل می شود. سپس با شناسایی این معادن زیر زمینی شروع به حفاری می کنند تا از بین صخره های زیرزمینی یا انباشته های آبرفت الماس استخراج کنند.

الماس طبیعی در اعماق زمین شکل می گیرد و در سنگ های مختلف نظیر کیمبرلیت، لامپوریت، اکسید های الماس و … یافت می شود. الماس طبیعی به دلیل ارزش و قیمت بالا به عنوان نمادی از عشق و ارزش شناخته می شود و در مواردی نظیر ازدواج و تقدیر از شخصیت های برجسته به کار می رود.
با توجه به اینکه فرآیند تشکیل و استخراج الماس کاری بسیار مشکل است، فرآیند شبیه سازی آن نیز به همان اندازه سخت است. اما از آنجاییکه کریستال های الماس مصنوعی کاملا مشابه نمونه های اصلی هستند، در بعضی مواقع برای تشخیص اصل یا بدل بودن کریستال های الماس تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و ابزارهای پیشرفته نیاز است.

جهت بازدید از محصولات کریستال های سواروسکی فروشگاه لوکس گلامور کلیک کنید.
یک روش برای ارزیابی، شناسایی نوع الماس است. بیشتر الماس های طبیعی از نوع La هستند. La نوعی از الماس است که شامل مقداری زیادی نیتروژن درون خوشه ها و کریستال های خود است. این نوع الماس ها نمیتوانند به صورت آزمایشگاهی و مصنوعی بوجود آیند. الماس نوع Lb شامل اتم های نیتروژن پراکنده و جدا از هم هستند و اغلب به صورت خوشه ای دیده نمی شوند. الماس های مصنوعی به دسته های Ib , IIa و IIb تقسیم می شوند.

نحوه تولید الماس مصنوعی
الماس مصنوعی

الماس مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

یکی از روش های تولید الماس مصنوعی HPHT (فشار زیاد، دمای بالا) است. در این روش با ایجاد محیطی مشابه به شرایط تولید الماس طبیعی با دما و فشار بالا ایجاد میکنند. این رویکرد ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد این درحالی است که تشکیل الماس طبیعی به میلیون ها سال زمان لازم است. کریستال ها و ساختار های الماس طبیعی و مصنوعی کاملا متفاوت است. الماس های مصنوعی معمولا با کریستال هایی به رنگ های زرد، نارنجی زرد، قهوه ای زرد دیده می شود.

روش دیگر تولید الماس مصنوعی CVD نامیده می شود. در این روش با استفاده از رسوب گذاری شیمیایی گازهایی مانند کربن و متان، الماس هایی به شکل یک صفحه نسبتا ضخیم ایجاد می شود. مانند روش HPHT این روش هم ممکن است هفته ها بطول بیانجامد و رنگ کریستال ها در این روش معمولا خاکستری یا قهوه ای است. اگر مقدار کمی از اتم های نیتروژن درون کریستال های الماس باشد، انتظار میرود که الماس به رنگ زرد، صورتی قهوه ای یا آبی بچشم بخورد.

تفاوت الماس مصنوعی و طبیعی در چیست؟

الماس طبیعی از طریق فرآِینده های طبیعی در اعماق زمین شکل می گیرد و این در حالی است که الماس مصنوعی از طریق فریند های صنعتی و شیمیایی تولید می شود. الماس مصنوعی به صورت متخلل است و در داخل آن خلا های ریز وجود دارد اما  الماس طبیعی دارای ساختار بسیار خالص و بدون تخلل است. یکی دیگر از تفاوت های الماس مصنوعی و الماس طبیعی درجه و قدرت سختی آنها می باشد و به طور کلی الماس طبیعی سختی خیلی بالاتری نسبت به الماس مصنوعی دارا می باشد.  تفاوت دیگر الماس طبیعی و الماس مصنوعی در قیمت آنها می باشد به صورتی که الماس طبیعی دارای قیمت فوق العاده بالاست که گاها به چندین میلیون دلار نیز می رسد و قیمت الماس مصنوعی پایین و برای استفاده در ساخت زیورآلاتی همانند دستبند نقره ، گردنبند نقره، ساعت مردانه و …. کاربرد دارد.

الماس مصنوعی
الماس مصنوعی

روش های تشخیص الماس مصنوعی از الماس طبیعی

تشخیص الماس مصنوعی از الماس طبیعی به دلیل شباهت های زیاد این دو به هم بسیار سخت است با این حال چندین روش وجود دارد که بتوان الماس طبیعی را از الماس مصنوعی تشخص داد که به بخش هایی از آن اشاره می کنیم.

استفاده از لامپ ماوراء بنفش
استفاده از لامپ ماوراء بنفش

الماس طبیعی در برابر نور ماوراء بنفش درخشش کمتری دارد و اما این در حالی است که الماس مصنوعی در برابر این نور درخشش بیشتری از خود نشان می دهد.

استفاده از میکروسکوپ

الماس طبیعی دارای تخلخل در ساختار خود نیست اما در الماس مصنوعی این تخلخل را می توان در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد و یکی از روش های اصلی برای تشخیص الماس مصنوعی از الماس طبیعی است.

استفاده از میکروسکوپ
استفاده از میکروسکوپ

استفاده از دستگاه های تشخیص الماس

دستگاه های خاصی وجود دارند که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته می توانند الماس مصنوعی را با توجه به رفتار آن از الماس طبیعی تمییز کنند. این دستگاه ها رفتار الماس را در برابر نور و تابش الکتریکی بررسی می کنند که فرآیندی پیچیده می باشد.

استفاده از سختی در مقیاس موس

یکی از رایج ترین روش ها برای پی بردن با اینکه الماس اصل می باشد یا نه سختی آن در مقیاس موس می باشد بدین شکل که الماس دارای بالاترین درجه سختی یعنی 10 میباشد و می توانند همه عناصر کمتر از سختی 10 را برش و یا خراش دهد از همین رو می توانید از این روش آسان برای پی بردن به اصل بودن الماس استفاده کنید.

بی شک انتخاب بین الماس طبیعی و مصنوعی با توجه به هزینه ای که خواهید کرد متفاوت است و هرگز الماس مصنوعی نمی تواند جای الماس طبیعی را بگیرد. اگه به دنبال خرید الماس طبیعی و یا زیورآلاتی با نگین الماس طبیعی هستید باید از فروشگاه های معتبر خرید انجام دهید که شناسنامه الماس را نیز به شما ارائه دهند از همین رو راهنمایی های ارائه شده در این مقاله اصول کلی برای شناخت الماس مصنوعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه