انواع زیره کفش و ویژگی های آنها

هر کفش متشکل از زیره، بند، رویه است که می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از مهم ترین بخش ها و ساختار های کفش آشنا کنیم که می تواند تاثیر زیادی در خرید کفش شما داشته باشد. زیره کفش را می توان یکی از عوامل اساسی دانست که باید در خرید کفش بدان توجه داشت ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع زیره کفش آشنا کنیم و ویژگی های ساختاری هر کدام را برشماریم.

زیره کفش لاستیکی (RB)

کفش هایی که دارای زیره با کف لاستیکی هستیند به اسم RB  نیز شناخته می شوند و زیره لاستیکی از مواد بازیافتی و با استفاده از قالب پرس داغ ساخته می شود. نکته مهمی که باید در مورد زیره لاستیکی یادآوری کنیک مقاومت این زیره در مقابل سایش و قابلیت انعطاف پذیری بالای آن است. زیره های لاستیکی از کیفیت بالایی برخوردارند و ضد آب نیز می باشند و به دلیل انعطاف پذیری بالا شکسته نمی شوند. اما با وجود این ویژگی ها زیره های لاستیکی کفش را کمی سنگین تر می کند.

زیره کفش لاستیکی (RB)

زیره کفش پلی اورتان (PU)

یک زیره عالی نیاز دارد که بادوام، راحت و متناسب باشد نه اینکه صرفا مقرون به صرفه باشد. زیره های پلی اورتان این امکان را به طراحان کفش داده است تا به این اهداف برسند و در تولید کفش های با زیره راحت و بادوام موفق باشند. زیره های پلی اورتان به صورت ضدآب هستند و دارای دوام و ماندگاری بلند مدتی هستند. زمانی که صحبت از مشاغلی می شود که شما را تا چندین ساعت مجبور به سر پا ایستادن می کند بهترین نوع کفش برای این مشاغل می تواند زیره پلی اورتان باشد. مقاومت عالی در برابر سایش، چگالی کم، جذب ضربه بالا، مقاومت در برابر لغزش و سر خوردن ویژگی هایی هستند که زیره های پی یو را گزینه ای عالی برای خرید می کنند.

زیره کفش پلی اورتان (PU)

زیره کفش اتیلن وینیل استات EVA

از نظر فنی این زیره به عنوان شناخته می شود. EVA  اغلب برای ساخت آستر کفش، کفی کفش و زیره کفش استفاده می شود. در حال حاضر EVA  یکی از بهترین مواد برای جذب ضربه و شوک در جهان می باشد به همین دلیل است که اغلب برند های مطرح جهان ازا ین ماده استفاده می کنند. با توجه به سبک بودن وزن، انعطاف پذیری باورنکردنی، کشش و رنگ پذیری ، کفش هایی با زیره EVA  می تواند برای افرادی  که انتظار استفاده سنگین از کفش را دارند مناسب باشد.

زیره کفش اتیلن وینیل استات EVA

زیره کفش (لاستیک ترموپلاستیک) TRP

TRP به لاستیک ترموپلاستیک اشاره دارد که در سال 1975 کشف شد. این نوع زیره با تولید و ترکیب گرانول های لاستیکی  از مواد اولیه جامد ساخته می شود. معمولا برخی از تولید کنندگان از لاستیک خودرو های قدیمی برای ساخت این نوع زیره استفاده می کنند. اگر چه این نوع زیره کفش دارای سطح اصطکاک بالایی است و در مقابل لغزش مقاوم می باشد و از سوی دیگر جذب ضربه بالایی دارد اما می توانند کمی راحتی کفش شما را به خطر بیندازند. قطعا این نوع زیره برای استفاده در فضای باز مناسب می باشد اما آنقدر راحت نیست که به صورت تمام وقت و در محیط کاری استفاده شود.

زیره کفش PVC

شاید تا به حال فکر می کردید که PVC  فقط برای ساخت لوله های آب استفاده می شود اما قدرت مکانیکی بی همتای این ماده باعث شده است که از ان در ساخت زیره کفش نیز استفاده شود . پلی وینیل کلرید جایگزینی مناسب برای چرم می باشد و از قیمت مناسب تری نیز نسبت به چرم برخوردار است. به لطف قابلیت تغییر شکل PVC  سبک های زیادی را می توان با استفاده از ان تولید کرد. زیره کفش PVC  از قدرت جذب ضربه بالایی برخوردار است و همچنین با توجه به سبک بودن ان برای استفاده در مشاغل مناسب می باشد و در محل کار تا ساعت ها می توانید از کفش های زیره پی وی سی استفاده کنید.

زیره کفش PVC

زیره کفش BPU

این نوع زیره را می توان یک شکل جدیدتر و بهتر از مواد پلی اورتان دانست. این زیره را می توان به دلیل سازگاری با محیط زیست یک قدم از زیره های دیگر جلوتر دانست. زیره BPU  به ظاهر ضخامت کمی دارد اما این واقعیت ندارد و جزو ضخیم ترین زیره های کفش محسوب می شود که مقاومت بالایی در برابر آب و هوا دارد . اگر شما بیشتر وقت خود را در خارج از خانه می گذرانید قطعا کفش هایی با زیره BPU  می توانند انتخابی مناسب باشند.

زیره کفش BPU

زیره کفش ABS

اگر بخواهیم در مورد زیره های کفش مدرن و جدید حرف بزنیم باید از زیره کفش ABS  نام ببریم که به اسم Acrylonitrile Butadiene Styrene شناخته می شود و به دلیل ویژگی های اعجاب انگیز ان در حالت افزایش استفاده می باشد. این نوع زیره از پلاستیک سخت و بادوام ساخته شده است و حاوی هیچگونه مواد سمی نمی باشد. زیره های کفش ABS  به دلیل عملکرد کلی، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر سایش،قالب گیری آسان و مقاومت باورنکردنی شناخته میشود با این حال این زیره در مقابل آب و هوا مقاومت کمی دارد و برای استفاده در محیط های بیرونی مناسب نمی باشد. علاوه بر این زیره ABS  برای استفاده در مناطق گرم مناسب نمی باشد.  

زیره کفش ABS

یکی از مولفه های اساسی در خرید کفش مردانه نوع زیره استفاده شده در کفش می باشد که متناسب با هر شغل و مکانی می تواند متفاوت باشد. در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را با انواع زیره های کفش آشنا کنیم و اطلاعاتی مختصر و مفید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. فروشگاه لوکس گلامور نیز در بخش کفش مردانه خود از انواع زیره ها استفاده کرده است تا جوابگوی نیاز ها و سلایق مختلف شما عزیزان باشد امیدواریم با توجه اطلاعات ارائه شده در این مقاله کفش متناسب با تیپ و شغل خود ار انتخاب نمایید و ما را از نظرات خود بهره مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه