قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند جعبه ای

11 نوع قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

 هنگامی که سخن از ساخت زیورآلات و جواهرات به میان می آید لیستی بلند بالا از انتخابهای مختلف پیش روی ما قرار میگیرد، انتخاب رنگ، اندازه، جنس فلز به کار رفته و انتخاباتی از این قبیل که در این میان انتخاب نوع قفل شاید کم رنگتر از سایرین به نظر برسد در حالی که یکی از المان های مهم در ساخت زیورآلات است و نوع قفل متناسب با المان های مختلفی از جمله وزن، جنس، نوع استایل و سایر ویژگی ها می باشد. در این مقاله 11 نوع قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند جهت آشنایی و نحوه ی استفاده ی درست آنها معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد.

1- قفل حلقه و محور

این قفل از دو قسمت غیر همسان تشکیل شده است. یک سمت این قفل حلقه ای توخالی اغلب به شکل دایره و بخش دیگر شکلی همانند “T” دارد. قفل حلقه و محور اغلب برای زیورآلات با وزن بالا استفاده می شود. برای باز و بسته کردن این قفل لازم است تا زائده ی میله ای شکل را عمود بر سطح حلقه وارد کرده و سپس به حالت افقی درآورید. قسمت Tشکل داخل حلقه قرار میگیرد و قفل را محکم می کند. این قفل در اندازه های مختلف موجود می باشد و گاهی برای زیبایی بیشتر با آویزهایی تزیین میشود.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

2-  قفل آهنربایی

همانطور که از اسم این قفل پیداست از دو جزء آهنربایی تشکیل شده است و به سبب ربایش هر جزء توسط سمت مقابل دو قسمت بر روی هم قرار گرفته و اغلب زائده های مانع از لغزش آنها بر روی یکدیگر شده و دو جزء را بر روی هم ثابت نگه می دارد. قفل آهنربایی در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شود و اغلب در ساخت دستبند های چرمی کاربرد دارد.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

3-  قفل قلابی

قفل های قلابی به شکل “S” جزو قدیمی ترین قفل ها در ساخت گردنبند به شمار می آیند و نام آن برگرفته از شکل قلاب مانند آن است که در سمت دیگر گردنبند که اغلب حالت حلقه ای دارد فرو میرود. از این قفل اغلب در ساخت زیورآلات با اجزای مهره ای شکل همانند زیورآلات مرواریدی استفاده میشود.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

4- قفل جعبه ای

قفل جعبه ای انتخابی مناسب در ساخت زیورآلات با وزن کم است. این نوع قفل شامل تیغه ای است که در یک بخش جعبه مانند، فرو می رود و برای باز کردن آن بخش دکمه ای را فشار داده و دو جزء قفل را از یکدیگر جدا کنید. قفل جعبه ای در انواع مختلفی به چشم می خورد که یکی از متداولترین آنها شامل گیره یا زنجیری ظریف در کنار قفل است که از باز شدن ناگهانی و یا جدا شدن دو جزء قفل جلوگیری میکند.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

5- قفل خرچنگی

این نوع قفل یادآور پنجه خرچنگ است چرا که همانند آن حالت فنری دارد و در صورتی که پس از باز کردن رهایش کنید سریعا و به صورت خودکار به حالت بسته تغییر وضعیت می دهد. برای باز و بسته کردن این قفل اهرم فنری را بکشید تا قفل باز شود. قفل خرچنگی در اندازه ها و انواع مختلفی تولید می شود و به دلیل سهولت در استفاده و قابلیت اعتماد بالا متداولترین نوع قفل در ساخت زیورآلات است.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

6- قفل حلقه فنری

این قفل همانند قفل خرچنگی می باشد با این تفاوت که شکل آن دایره ای بوده و اغلب توسط حلقه هایی درشت به بدنه و یا زنجیر زیورآلات متصل می شوند.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

7- قفل پیچی

این قفل از دو بخش میله ای شکل تشکیل شده است که یک سمت حالت پیچ و بخش دیگر حالت مهره دارد و با چرخش قسمت پیچی در داخل بخش مهره مانند قفل محکم می شود.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

8- قفل زنجیر توپی

این نوع قفل مخصوص زنجیرهایی میباشد که از به هم پیوستن کره های فلزی کوچک تشکیل شده و به اصلاح زنجیر توپی نام دارد. برای بستن این نوع قفل توپک انتهایی زنجیر را در میانه ی قفل که دارای فرو رفتگی است قرار داده و با هدایت توپک در جهت چپ یا راست و داخل قسمت باریکتر، قفل محکم می شود. استفاده از این نوع قفل در دستبند های ظریف مرسوم است.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

9- قفل چرخان

قفل چرخان دارای دو بخش مجزا می باشد که یکی حالت میله ای دارای زائده هایی در سطح خود و بخش دیگر لوله ای توخالی می باشد و با قرار دادن میله داخل بخش لوله ای و فشار دادن آن قفل محکم میشود. قفل چرخان اغلب در ساخت دستبند های النگویی استفاده می شود. اغلب زیورآلاتی که دارای قفل چرخان هستند دارای یک لولای ظریف در بدنه ی می باشند تا با باز کردن دو سمت زیور اجزای قفل از یکدیگر جدا شوند در غیر این صورت دارای زائده ای جهت داخل کشیدن بخش میله ای و باز شدن قفل می باشند.

10- قفل تاشو

قفل تاشو از یک بخش قفل و یک بخش حلقه تشکیل می شود. بخش قفلی دارای دو نیمه است که توسط لولای ظریفی به هم متصل شده اند. با قرار گرفتن بخش حلقه ای در میان دو نیمه ی قفل و فشار دادن آن،گیره  بسته شده و قفل محکم میشود. از قفل تاشو اغلب در ساخت دستبند و گردنبند های ظریف و طرح جواهر استفاده می شود و قفلی با قابلیت اعتماد بالا و در رده ی قفل های شیک می باشد.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

11- قفل مهره ای

این قفل بر خلاف اکثر قفل ها حالت فلزی ندارد و از دو رشته نخ طنابی مستحکم که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و بافتی لوله ای شکل  این قفل را تشکیل میدهد و باعث لغزش دو رشته نخ بر روی هم می شود.این قفل اغلب در ساخت دستبند ها ی مهره ای و سنگی اسپرت به کار می رود.

قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند

سخن آخر

حالا که با انواع قفل رایج در ساخت گردنبند و دستبند آشنا شدید می توانید با استفاده از این اطلاعات به هنگام خرید دستبند و یا خرید گردنبند استفاده کنید و زیورآلاتی با قفل ایمن و مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

6 comments

  1. سلام. سعی کنید انتهای گره رو به بیرون باشه و این باعث میشه با پوست بدن تماسی نداشته باشه. و یا میتونید به جای سوزاندن از لاک بی رنگ یا چسب استفاده کنید و حتما از نخ های ابریشمی اصل استفاده کنید.

  2. مهسا امیری

    اطلاعات عالی بودن، ولی جایی هست که همه اینا رو بشه خرید؟
    خرازیهای داخل شهر موجودیشون ناقصه کلا، اگرم موجود باشه گرونتر از حد معقول میفروشن و یا اینکه رنگشون ثابت نیست.
    لطفا برای خرید این قفلها جایی رو پیشنهاد بدین.
    متشکرم.

  3. فرزین مهرابی

    سلام , میخواستم قفل حلقه فنری سفارش بدهم و از قسمت جستجو نتوانستم چیزی پیدا کنم . لطفا من را راهنمایی بفرمایید و اگر ممکنه یک شماره تلفن هم اعلام بفرمایید ممنون میشوم . با تشکر

    1. سلام و عرض ادب. فروش قفل نداریم. این مقاله برای آشنایی با انواع ققل ها نوشته شده است

      1. سمانه

        سلام برای دستبند سواروسکی از اینا که دور مچ پیچیده میشه و ۲ سر انتهای دستبند فقط یچی وصله اسم قفل چیه

        1. تینا

          قفل مکنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه