قیمت سنگ توپاز اصل

توپاز چیست و کاربرد و نحوه نگهداری آن چگونه است

اگر به دنبال خرید جواهراتی ظریف و منحصر به فرد هستید می توانید سنگ توپاز را به عنوان یکی از گزینه ها در نظر بگیرید. سنگ توپاز با رنگ های مختلف دارای قدرت انعکاس نور و درخشندگی فوق العاده است و در بسیاری از بخش ها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مصارف توپاز در بخش زیورآلات در ساخت انواع گردنبند، دستبند و گوشواره است اما موارد و سوالاتی در هنگام خرید زیورآلات توپازی شاید پیش بیاید و حتما هنگام خرید زیورآلات توپاز باید اطلاعاتی در ارتباط با آن داشته باشید. سوالاتی که امکان مطرح شدن آن وجود دارد عبارت است از اینکه توپاز چیست ؟ توپاز در کدام مناطق پیدا می شود؟ به چه رنگ هایی موجود است؟و یا راه های تشخیص سنگ توپاز و نحوه نگهداری از توپاز چگونه است؟ که در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و نکاتی را در ارتباط با خرید زیورآلات نگین توپازی بیان نماییم.

توپاز چیست ؟

توپاز واژه ای سانسکریتی است و به معنی آتش می باشد وبه عنوان یک سنگ سخت و نیمه قیمتی شناخته می شود. اگرچه سنگ توپاز دارای رنگ های مختلف است ولی اغلب به رنگ شیری روشن یافت می شود. همچنین رنگ طلایی و زرد نیز موجود است. از همین رو برای مدت ها توپاز به عنوان سنگ قیمتی و با ارزش شناخته می شده است. بسیاری از تمدن های باستانی معتقد بودند که توپاز توسط خورشید لمس شده است و به رنگ زرد در آمده است. همچنین سنگ توپاز در توصیف باغ عدن در کتاب مقدس چندین بار مورد اشاره قرار گرفته است. برای مدت طولانی مردم به توپاز به عنوان سنگ قیمتی زرد رنگ می نگریستند اما با شروع مطالعات اختصاصی در مورد توپاز دانشمندان متوجه شدند که توپاز به رنگ های قرمز، آبی و حتی چند رنگ دیگر نیز وجود دارد.

توپاز کجا پیدا می شود؟

توپاز در نواحی کوهستانی و آتشفشانی شکل می گیرد و در اثر جریان ماگما خنک می شود. و در شکاف و سوارخ سنگ هایی مثل پگماتیت، ریولیت و گرانیت تشکیل می شود. اگرچه برزیل به عنوان منبع اصلی توپاز شناخته می شود ولی امکان یافتن آن در سریلانکا، نیاکاراگوئه، تگزاس و سایر نقاط جهان وجود دارد و اخیرا به دلیل پیدا شدن آن در مناطق کوهستانی یوتا به عنوان جواهر دولتی یوتا نامگذاری شده است.

انواع سنگ توپاز اصل

هنگام خرید توپاز چندین نکته است که باید بدان توجه کرد و از آن آگاه بود. با توجه به رنگ، نحوه برش، وضوح و … باید اطمینان حاصل کرد که بهترین قطعه را دریافت خواهید کرد. ما در اینجا به چندین نکته و راهنمایی در مورد خرید و تشخیص سنگ توپاز اشاره می کنیم.

یکی از مسائلی که در تصمیم گیری در هنگام انتخاب توپاز باید مد نظر داشته باشید رنگ آن است که به عنوان یکی از راه های تشخیص سنگ توپاز نیز شناخته می شود. سیستم درجه بندی رنگ GIA است. رنگ پایه توپاز به رنگ قرمز، نارنجی، زرد، آبی، بنفش، سبزو بنفش است. این درجه بندی از بی رنگ(0) تا مشکی(10) را شامل می شود. از رنگ خاکستری یا قهوه ای خفیف(1) تا یک رنگ روشن (6) می باشد.

  • سنگ توپاز سفید (بی رنگ)
  • سنگ توپاز آبی
  • سنگ توپاز صورتی
  • سنگ توپاز شامپاینی
  • سنگ توپاز جادویی(هفت رنگ)
  • سنگ توپاز همایونی
  • سنگ توپاز طلایی

توپاز به رنگ های مختلفی در می آید. بعضی از رنگ ها به طور طبیعی در توپاز ظاهر می شود و بعضی از رنگ ها به وسیله اعمال شیمیایی حاصل می شوند. در زیر لیستی از برخی رنگ های متفاوت توپاز را مشاهده می کنید که به شما کمک می کند تصور درستی از رنگ متناسب با خود را داشته باشید لازم به ذکر است که رنگ توپاز یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت سنگ توپاز اصل می باشد.

سنگ توپاز سفید (بدون رنگ)

توپاز خالص همیشه بی رنگ است. توپاز هایی وجود دارند که اغلب واضح و بدون ناخالصی هستند و قابل مشاهده نیستند و تقریبا شبیه الماس می باشند. البته پیدا کردن توپاز بدون ناخالصی به ندرت اتفاق می افتد. قیمت سنگ توپاز اصل که به رنگ سفید بی رنگ باشد از همه انواع دیگر بالاتر است.

توپاز سفید چیست - توپاز سفید و بی رنگ

سنگ توپاز طلایی:

این توپاز شایع ترین رنگ توپاز است و شامل رنگ های زرد و نارنجی می باشد و به وفور پیدا می شود و نسبتا ارزان است. از همین رو باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که قیمت سنگ توپاز اصل رنگ طلایی از همه نوع ارزان تر است.

توپاز طلایی چیست - نگین توپاز طلایی
توپاز طلایی

سنگ توپاز آبی:

توپاز آبی را اغلب برروی جواهرات می توان دید به طوری که رنگ آبی آن به طور طبیعی نمی باشد. برای رسیدن به توپاز آبی اغلب از مواد شیمیایی استفاده می شود و رنگ اصلی توپاز آبی به رنگ آبی خاکستری است. نمونه هایی از سنگ توپاز آبی در فروشگاه لوکس گلامور موجود می باشد که در قسمت هایی همانند انگشتر نقره زنانه و یا گردنبند نقره زنانه قابل مشاهده است.

توپاز آبی چیست - انگشتر نگین توپاز
توپاز آبی

سنگ توپاز صورتی:

سنگ توپاز صورتی یک رنگ بسیار نادر می باشد. امروزه توپاز های صورتی زیادی در بازار دیده می شود که در اثر اضافه کردن مواد شیمیایی به توپاز زرد حاصل شده اند. توپاز صورتی طبیعی دارای رنگ صورتی ملایم است و در مقایسه با سنگ توپاز صورتی شیمیایی قیمتی به مراتب بالاتر را دارا می باشد.

قیمت سنگ توپاز صورتی - سنگ توپاز چگونه اصل
توپاز صورتی

سنگ توپاز شامپاینی:

توپاز شامپاینی دارای سایه رنگ های قهوه ای است و برای بدست آوردن آن هیچگونه مواد شیمیایی مورد استفاده قرار نمی گیرد و به عنوان یک توپاز طبیعی شناخته میشود.

توپاز شامپاینی چیست - سنگ توپاز شامپاینی
توپاز شامپاینی

سنگ توپاز همایونی:

این سنگ توپاز دارای رنگ هلویی روشن تا نارنجی تیره است و همانند سنگ توپاز شامپاینی به صورت طبیعی می باشد و بسیار گران می باشد.

توپاز همایونی چیست - سنگ توپاز همایونی
توپاز همایونی

توپاز جادویی:

در این نوع سنگ توپاز برای به دست آوردن رنگ رنگین کمانی از مواد شیمیایی استفاده می شود. به دلیل اینکه اغلب بر روی آن 3 یا چندین رنگ دیده می شود به توپاز جادویی معروف است این نوع توپاز نیز بسیار گران قیمت می باشد.

سنگ توپاز جادویی
انگشتر نقره زنانه رزگلد نگین هفت رنگ

برش و عیار سنگ توپاز

نحوه قیمت و ارزش گذاری سنگ توپاز بستگی به برش و عیار سنگ توپاز دارد به صورتی که برش ایجاد شده بر روی سنگ توپاز می تواند تعیین کننده درخشندگی و براقیت آن باشد و از سوی دیگر عیار سنگ نیز بسنگی به رنگ و وضوح سنگ توپاز دارد که در قسمت پایین به صورت کامل توضیح داده شده است.

برش سنگ توپاز

برش های سنگ توپاز عموما شبیه زمرد، گلابی شکل و بیضی است. این برش ها به خوبی سنگ توپاز طبیعی را تجزیه می کند و زیبایی های طبیعی آن را نشان می دهد. توپازی که به خوبی برش داده شده باشد درخشان، براق و منعکس کننده نور است. در حالی که برش های زمردی شکل، بیضی و گلابی شکل برای توپاز رایج است اما پیدا کردن توپاز در شکل های دیگر نظیر شکل قلب، اشک، و حتی به صورت خام با یک طرح حک شده نیز می تواند وجود داشته باشد.

عیار توپاز

درحالی که خرید یک الماس 10 قیراطی می تواند یک بانک را ورشکسته کند ولی توپاز به اندازه الماس گران نیست ولی پیدا کردن توپاز در اندازه بزرگ دشوار می باشد. با این وجود قیراط ارزش سنگ را تعیین نمی کند بلکه بستگی به برش، رنگ، وضوح سنگ دارد. توپاز های یک یا چند قیراطی ارزش کمی دارند و می توانند به صورت آنلاین و با قیمت کمی خریداری شوند.

کاربرد سنگ توپاز در جواهرات

می توان توپاز را در بسیاری از سبک ها و شکل ها یافت اما مهم این است که دقیقا همان چیزی را که میخواهید پیدا کنید زیرا توپاز در رنگ ها و برش های مختلف وجود دارد. بعضی از شایع ترین زیورآلات توپازی شامل توپاز آبی است که اغلب بر روینقره و معمولا بر روی گوشواره و انگشتر به کار می رود. اگر شما بیشتر به توپاز زرد و یا نارنجی علاقه دارید اغلب آن را می توانید بر روی طلا پیدا کنید. مهم این است که بر اساس نیاز خود توپاز مناسب را انتخاب کنید. با توجه به ماهیت سنگ توپاز می توان آن را بدون ترس از آسیب رسیدن به زیورآلاتدیگر مانند دستبند و یا انگشتر به کار برد.

نحوه تشخیص سنگ توپاز اصل

هنگام خرید توپاز باید مراقب سنگ های تقلبی بود . یکی از سنگ ها که قیمت و ارزش کمتری نسبت به توپاز دارد و میتواند با توپاز اشتباهی گرفته شود سیترین است. قبل از اقدام به خرید اطلاعاتی در مورد توپاز به دست آورید که در این جا به راه های تشخیص سنگ توپاز اصل از تقلبی می پردازیم

بررسی سختی سنگ توپاز

یکی از را ه های شناخت توپاز اصل از تقلبی خراش روی سنگ است به طوری که سنگ توپاز یک سنگ سخت می باشد و به راحتی خراش بر نمیدارد و در صورت وجود خراش می توانید مطمن باشید که توپاز نیست. سختی سنگ توپاز اصل بین 6.5 تا 7 در مقیاس موس می باشد که مقیاس موس نیز در بازه 1 تا 10 می باشد از همین رو سنگ توپاز یک سنگ سخت می باشد که قادر است سنگ های با سختی کمتر از 6.5 را خراش دهد.

بررسی رنگ سنگ توپاز

یکی دیگر از راه دیگر شناخت توپاز این است که توپاز به عنوان یک سنگ قیمتی رنگ های مختلف را از زوایای مختلفق نشان می دهد اگر این ویژگی را در سنگ پیدا کردید می توانید از اصل بودن سنگ توپاز مطمن شوید. بی شک قیمت سنگ توپاز اصل که شفافیت بالایی دارد نسبت به قیمت سنگ توپازی که از شفافیت کمی برخوردار است زیاد تر است.

خواص سنگ توپاز

سنگ توپاز مدت هاست به عنوان نماد عشق و محبت می باشد. بسیاری از تمدن ها بر این باورند که رنگ پرتقالی توپاز نماد شور و اشتیاق است همچنین بسیاری بر این باورند که استفاده از زیورآلات توپازی می تواند شادابی و شیرینی را در زندگی افزایش دهد. همچنین تغییر رنگ سنگ توپاز را نماد عشق و شور می دانند که برای همیشه ماندگار است.

نکاتی در ارتباط با نحوه نگهداری از سنگ توپاز

شما می توانید برای تمیز کردن توپاز از محلول آب گرم و صابون استفاده نمایید و با استفاده از یک پارچه آن را خشک کنید. به علت سختی توپاز مهم است آن رادر داخل یک پارچه نرم نگهداری کنید این کار باعث جلوگیری از پوسته پوسته شدن سنگ های دیگر که سختی کمی دارند می شود. همچنین خود توپاز نیز از خراش برداشتن به وسیل سنگ های سخت تر مثل الماس و یاقوت کبود در امان می ماند. کی دیگر از نکاتی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که سنگ توپاز را در معرض مواد آرایشی، عرق بدن، مواد شیمیایی و مایعات خارجی که می تواند به کیفیت سنگ لطمه بزند قرار ندهید.

سنگ توپاز برای چه ماهی است

سنگ توپاز به عنوان ماه تولد نوامبر شناخته می شود و به عنوان یک سنگ قیمتی متولدین ماه نوامیر می توانند از ان در زیورآلات خود استفاده کنند که در این باره به صورت مفصل در مقاله “سنگ ماه تولد” مطالبی را بیان کردیم.

خلاصه

سنگ توپاز به عنوان یکی از سنگ های پرکاربرد و زیبا همواره مورد توجه عموم بوده است که در تنوع بالا هم به صورت طبیعی یافت می شود و هم دارای نمونه های مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه است از همین رو نحوه تشخیص اصل بودن سنگ توپاز و همچنین آشنایی با خواص و ویژگی های آن می تواند کمک شایانی به خرید شما داشته باشد از همین رو انتظار می رود بعد از مطالعه این مقاله آشنایی کلی با سنگ توپاز داشته باشید و در صورت علاقه از نمونه زیورآلات و جواهرات آن استفاده کنید.

1 comments

  1. مجید

    توضیحات کاملی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه