راه های جلوگیری از تعریق زیر بغل

راه های جلوگیری از عرق کردن زیر بغل

یکی از مشکلاتی که بعضی افراد با آن مواجه هستند تعریق زیر بغل می باشد که موجب خجالت افراد در محافل عمومی می شود. تعریق زیر بغل دارای عواملی زیادی هستند و راه های جلوگیری از ان نیز وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به مهمترین روش های جلوگیری از عرق کردن زیر بغل بپردازیم.

چندین روش وجود دارند که بدون نسخه پزشک نیز قابل دسترسی هستند که در اینجا سعی داریم این موارد را برشماریم و شما دوستان را با راه های جلوگیری از تعریق زیر بغل آشنا سازیم:

استفاده از ضد عرق های موضعی

آیا از لکه های حاصل از عرق کردن زیر بغل خود خسته شده اید؟ شما ممکن است از دئودورانت برای خوشبو کردن زیر بغل استفاده کنید اما این ماده نمیتواند شما را از شر تعریق زیر بغل خلاص کند و فقط خاصیت خوشبو کنندگی دارد.

ضد عرق های موضعی به صورت دوکاره می باشند و علاوه بر از بین بردن بوی بد زیر بغل غده های تعریق شما را غیر فعال می کنند  که باعث میشود عرق کردن شما کاهش یابد.  اگر شما احساس کردید که ضد عرق های معمولی برای شما موثر نیستند به دنبال مواد ضد عرق قوی تر بروید که دارای مقدار بیشتری کلرید آلومینیوم (ماده فعال 13 درصد) هستند و در صورتی که این ماده موضعی نیز موثر نشد با پزشک برای دریافت ماده قوی تر مشورت کنید.

یکی از نکاتی که باید همواره مد نظر داشت استفاده درست از زیر بغل است. در استفاده از زیر بغل باید به مواردی توجه کرد تا موثر واقع شود که در این بخش به چندین نکته در ارتباط با استفاده درست از مواد ضد عرق کردن موضعی می پردازیم.

ضد عرق های موضعی حتما باید بر روی پوست تمیز و خشک استفاده شود  و از همین رو استفاده کردن از زیربغل هنگامی که پوستی مرطوب دارید بی فایده خواهد بود.

از ضد عرق در هنگام شب و بعد از استحمام استفاده کنید این کار باعث می شود ماده فعال ضد عرق تاثیر کامل خود را بگذارد.

زیر بغل های خود را اصلاح کنید زیرا مو می تواند ضد عرق را از انجام کار خود باز دارد. نکته ای که باید بدان توجه کرد این است که بلافاصله بعد از اصلاح از زیر بغل استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوستی شود.

استفاده مکرر و منظم چندین روزه می تواند اثر کامل ضد عرق را برای شما مشخص کند پس استفاده یک یا دوبار نمی تواند اثری داشته باشد.

بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن چند دقیقه صبر کنید.

بعد از دوش گرفتن چند دقیقه صبر کنید  و بعد از آن لباس های خود را بپوشید. این امر به ویژه در صورت استفاده از دوش آب گرم و یا دوش گرفتن در مناطق گرم و مرطوب مهم است زیرا خشک شدن و خنک شدن بدن قبل از پوشیدن لباس ها می تواند به جلوگیری از عرق کردن زیر بغل شما کمک شایانی کند.

زیر بغل خود را اصلاح کنید.

تراشیدن زیر بغل می تواند عرق را بیش از حد کاهش دهد. مو دارای رطوبت است و موهای زائد از این قائده مستثنی نیستند. اگر عرق شدید را در زیر بغل خود تجربه می کنید تراشیدن مو ضروری است. اگر در کنار عرق قصد مبارزه با بوی بد بدن را نیز دارید اصلاح موهای زائد می تواند به این امر کمک کند.

از خوردن غذاهای تحریک کننده عرق خودداری کنید.

آیا می دانستید رژیم غذایی شما می تواند بر میزان عرق بدن شما تاثیرگذار باشد؟ و خوردن بعضی از غذاها میتواند باعث افزایش عرق کردن شما نسبت به دیگران شود؟ اگر احساس می کنید بیش از حد عرق می کنید می توانید با از بین بردن غذاهای تحریک کننده عرق به خود کمک کنید.

غذاهایی که از فیبر کم برخوردار هستند می توانند سیستم گوارش شما را مجبور به اضافی کاری کنند تا غذاهای شما را تجزیه کنند و از همین رو باعث افزایش عرق کردن میشوند. رژیم غذایی با سدیم بالا نیز باعث می شود که بدن شما نمک را به شکل ادرار و عرق سم زدایی کند. خوردن غذاهایی که پرچربی نیز هستند باعث می شود بدن شما چربی ها را پردازش کند که باعث افزایش عرق کردن می شود.

برخی دیگر از غذاها و نوشیدنی ها هستند که می توانند باعث عرق کردن زیر بغل شوند که عبارتند از:

غذاهای فرآوری شده

مشروب و آبجو

سیر و پیاز

غذاهایی با چربی بالا

کافئین

غذاهای گرم و تند

بستنی

غذاها و نوشیدنی هایی که باعث کاهش عرق کردن زیر بغل می شوند.

برخی از مواد غذایی در واقع می توانند میزان عرق بدن شما را کاهش داده و غدد عرق بیش فعال را آرام کنند. وقتی می خواهید عرق را از طریق رژیم غذایی خود کاهش دهید مهم است که روی غذاهایی تمرکز کنید که باعث تحریک و فشار به سیستم گوارش ما نشوند. شما همچنین می توانید از غذاهایی استفاده کنید که بیش از حد سیستم عصبی شما را تحریک نکنند و در عوض آن را التیام ببخشند.

برخی از مواد غذایی کاهش دهنده عرق وجود دارند که می توانید آن را در برنامه های غذایی خود قرار دهید که شامل:

آب

غذاهایی با میزان کلسیم بالا(لبنیات، پنیر)

بادام ها

موز

کشک

سبزیجات و میوه هایی با محتوای آب زیاد ( هندوانه، انگور، طالبی، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، فلفل دلمه، بادمجان، کلم قرمز)

روغن زیتون

جو دوسر

چای سبز

سیب زمینی های شیرین

خود را هیدراته نگه دارید.

نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن غذاهایی که دارای مقدار زیادی آب هستند می تواند بدن شما را خنک نگه دارد و از عرق کردن زیاد زیر بغل جلوگیری کند.

از لباس های باز و گشاد استفاده کنید

پوشیدن لباس های تنگ به خصوص لباس هایی که در زیر بازو های شما چسبیده باشد می تواند باعث ایجاد لکه های زیر بغل گردد و طبیعتا در این حالت عرق بیشتری نیز خواهید داشت. در عوض با استفاده از لباس های باز و شل تر می توانید اجازه دهید تا بدن شما و به خصوص زیر بغل های شما خنک تر باشند و از عرق کردن بدن شما جلوگیری کند.

کافئین را کنار بگذارید

کافئین سیستم عصبی را تحریک و عرق کردن را افزایش می دهد. همچنین باعث می شود که فشار خون، ضربان قلب و فعالبت غدد عرق شما بالا رود و تعریق افزایش یابد. نوشیدنی های گرمی نظیر کافئین دمای بدن را بالا می برند و باعث تحریک عرق می شوند برای نداشتن عرق زیر بغل سعی کنید کافئین را به طور کلی کاهش دهید.

سیگار را دور بیاندازید.

نیکوتینی که در هنگام سیگار کشیدن مصرف می کنید دقیقا همان کاری را می کند که کافئین انجام می دهد و باعث می شود که قلب شما سریعتر بتپد و از همین رو غدد عرق شما اضافه کاری کنند. استعمال دخانیات با بسیاری از نگرانی های بهداشتی نظیر بوی بد دهن، دندان های لکه دار و سرطان همراه است. بنابراین اگر شما آماده هستند که عرق اضافی بدن خود را کاهش دهید و سلامت کلی بدن خود را بهبود ببخشید می توانید از ترک سیگار شروع کنید.

می توان با تغییر در شیوه زندگی و عادات خود میزان عرق کردن خود را به کمترین مقدار رساند. اگر درمان های خانگی و بدون نسخه بی اثر هستند با پزشک خود ملاقات کنید زیرا در بعضی موارد نیاز به تجویز داروی خاص است. زمانی که از درمان های خانگی مایوس شدید پزشک می تواند درمان های مورد نیاز را برای شما تجویز کند نظیر تزریق بوتاکس. در بعضی موارد افراد بیش از حد عرق می کنند که نام این بیماری هایپر هیدروزیس می باشد که توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان می شوند. این بیماری شامل تعریق زیاد در تمام نقاط بدن می شود. شما دوستان عزیز با دقت و رعایت موارد گفته شده در بالا شاهد زندگی با زیر بغل ها خشک خواهید بود و از زندگی لذت خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه