آشنایی با فلز پلاتین در دنیای مد و زیورآلات شمش

آشنایی با فلز پلاتین در دنیای مد و زیورآلات

از زمان های قدیم عموم مردم طلا و نقره را فلزی با ارزش و مناسب برای استفاده در ساخت زیورآلات و جواهرات می دانند. اما با مرور زمان علاوه بر این دو فلز اصلی، فلز های دیگری با توجه به ویژگی های برجسته ای که داشتند وارد عرصه ساخت زیورآلات و اکسسوری شدند. از این فلزات میتوان به فلز پالادیوم، فلز تیتانیوم، فلز استیل، فلز تنگستن، فلز مس، فلز کبالت و … اشاره کرد در این مقاله از لوکس گلامور به تحلیل و بررسی خواص فلز پلاتین می پردازیم.

استفاده از فلز پلاتین در ساخت زیورآلات

فلزی کمیاب و ارزشمند با ظاهری درخشنده و فریبنده به رنگ سفید که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و طول عمر بالایی دارد که برای استفاده در دنیای مد و زیورآلات و طراحی جواهرات بسیار مناسب است. پلاتین کمترین واکنش‌پذیری در بین تمامی فلزات را دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و حتی در محیط‌های بسیار داغ نیز این ویژگی را حفظ می‌کند.

فلز پلاتین یکی از پرطرفدارترین فلزات در زمینه جواهر سازی و مد از قرن 20ام به بعد می باشد که طرفداران فراوانی را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است. فلز پلاتین به دلیل دوام و استحکام بسیار بالا در دنیای صنعتی نیز از کاربردهای فراوانی دارد. این فلز به دلیل زیبایی و درخشندگی برای ساخت زیورآلاتی چون انگشتر و گردنبند و دستبند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که در مقاله آشنایی با فلز طلا نیز اشاره شد، پلاتین نیز هنگام استفاده در دنیای مد و زیورآلات با یک گروه از فلزات دیگر ترکیب می شود.البته بهتر است بدانید که وقتی به یک جواهر می گویند پلاتین منظور این است که حداقل 90 درصد از آن جواهر از فلز خالص پلاتین تشکیل شده است و 10 درصد آن را دیگر فلزات تشکیل می دهند. از جمله فلزاتی که با پلاتین ترکیب می شوند می توان به ایریدیم، پالادیوم، روتنیم، رودیوم و اوسمیوم اشاره کرد.آشنایی با فلز پلاتین در دنیای مد و زیورآلات

پلاتین 30 برابر کمیابتر و نادر تر از طلا است و به همین دلیل قیمت بالایی دارد. این فلز معمولاً در وضعیت ثبات و رشد اقتصادی گرانتر از طلاست و قیمت آن تا دو برابر طلا می‌رسد اما در دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی گاهی از طلا ارزانتر می‌شود. چراکه پلاتین در درجه اول کاربرد صنعتی دارد و در زمان رشد اقتصادی تقاضای آن افزایش پیدا می‌کند در حالی که طلا بیشتر کاربرد سرمایه‌گذاری دارد و در زمان ناآرامی اقتصادی تقاضای آن بیشتر می‌شود. پلاتین به سختی اکسیده می شود و درخشندگی خود را از دست نمی دهد.به خاطر سختی و استحکامی که دارد نقش و نگار هایی که بر روی این فلز ایجاد می شود بسیار جلوه زیبا و چشم نوازی به خود می گیرد. به خاطر رنگ سفید خاصی که دارد از این فلز بیشتر در تولید زیورآلات و جواهراتی که الماس های بسیار با ارزشی را به همراه دارند استفاده می شود.  

ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، اتصال‌های الکتریکی و الکترودها، تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی، دستگاه‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، تجهیزات حرارت‌سنج برای کوره‌های الکتریکی، پوشش موشکها، و سوخت موتور جت از دیگر موارد استفاده این فلز است.

جمع بندی

پس از آشنایی با فلز پلاتین در دنیای مد و زیورآلات و آگاهی از نقات قوت و ضعف آن میتوانید به هنگام خرید زیورآلات از این اطلاعات استفاده کنید و با توجه به سلیقه و شرایط خود زیورآلات مناسبی خرید کنید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به مقاله نحوه تشخیص زیورآلات پلاتینی از اصل بودن و ناخالصی قطعه زیور خود آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه