هر آنچه باید راجع به الماس بدانید

یک جمله قدیمی و شاید قانون نانوشته وجود دارد که می گوید “الماس بهترین دوست خانم هاست”. جدا از شوخی و طنز این جمله، به دلیل زیبایی و درخشندگی و قدرتی که دارد برای تمام مردم جهان بسیار جذاب و فریبنده است. الماس در واقع سنگ ماه تولد متولدین ماه اردیبهشت و April است و می توان گفت متولدین این ماه دلایل بسیاری برای استفاده از الماس دارند. در این مقاله از لوکس گلامور سعی خواهیم کرد تا با مشخصات الماس بیشتر آشنا شویم و اصطلاحات مربوط به آن را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه الماس :

الماس (diamond) در واقع از ریشه یک کلمه یونانی به معنی محکم و سفت و غیر قابل غلبه گرفته است و به مرور در زبان های مختلف رایج شده است.

الماس برای نخستین بار در گالکوندا در هندوستان استخراج شد و شماری اندک از برنئو به دست می آمد . از زمان باستان تا سده هفدهم همین دو سرچشمه برای پیدا کردن الماس معروف شده بودند. تا این که در یک حفاری در برزیل نیز این سنگ گران قیمت و ارزشمند یافت شد. در آن زمان الماس به عنوان سنگی گرانبها مورد نظر بود و از دید خواست مردم در رده سوم پس از یاقوت سرخ و زمرد قرار داشت. تراش دادن الماس به طوری که از دید صنعتی و بازرگانی مناسب باشد در سده های 14و15 توسعه یافت در قرن 16، Jean Baptiste Jowernier از سفر حماسی خود به خاورزمین شماری الماس به فرانسه آورد. البته مانند تمام سنگهای گرانبها ، الماس نیز به مردم ثروتمند تعلق داشت ، تا زمانیکه نیمه دوم سده نوزدهم فرا رسید و سرچشمه ها و میدانهای غنی در آفریقای جنوبی کشف شدند و الماس به درون توده های میانی مردم نیز راه پیدا کرد. دگرگونی های صنعتی رونقی فراوان به آن بخشید و برای نخستین بار الماس در گستره ای از جامعه وارد گشت.

دو مکان عمده که امروزه از آنها بهره برداری می شود به تازگی کشف شده اند . با این که در سده 19 ، استرالیا سرچشمه ای شناخته شده بود. اما تا سال 1970 از تمام استعدادهای این مکان استفاده نمی شد. تا اینکه در این سال در زمینه طرحها و ماشین آلات سرمایه گذاری کافی انجام شد . معادن الماس شوروی پیشین در زمره بزرگترین تأمین کننده سنگهای قیمتی در سراسر جهان اند که شماری از سنگهای ارزشمند با کیفیت را به بازار می فرستند.

ساختار الماس و نجوه تشکیل آن  به زبان ساده

 اگر بخواهیم نحوه تشکیل الماس را به صورت کاملا ساده بیان کنیم شکل زیر گویا خواهد بود.

تشکیل-الماس

اکثر تکه های الماس در عمق 200 کیلومتری زمین و در دما و فشار بسیار بالا و در دراز مدت به وجود می آیند و نهایتا از طریق آتشفشان ها به سطح زمین راه پیدا می کنند.  و شاید جالب باشد که بدانید طول عمر الماس میلیون ها سال می باشد و تولید الماس سالیان درازی به طول انجامیده است.

ساختار مربوط به کریستال الماس
ساختار مربوط به کریستال الماس

خواص متمایز الماس

با توجه به گفته های نوشته شده در دانش نامه ویکی پدیا خواص زیر برای این سنگ گران قیمت ذکر شده است.

  • الماس در بین جامدات در دمای ۲۵ درجه بالاترین رسانایی گرمایی را دارد. (هدایت گرمایی آن ۵ برابر مس است)
  • الماس ماده نوری ایده‌آلی است که توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را دارا است.
  • شاخص بازتابش بسیار بالایی دارد.
  • خواص نیمه‌رسانایی قابل توجهی دارد. شکست الکتریکی آن به‌طور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است.
  • در برابر تابش نوترونی به‌شدت مقاوم است.
  • سخت‌ترین ماده شناخته شده‌است.
  • در مجاورت هوا روانی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد (مانند تفلون)
  • استحکام و صلبیت بسیار بالایی دارد.
  • تنها به وسیله اکسیژن خالص می توان الماس را سوزاند.

نکاتی درباره الماس

  1. یونانیان باستان بر این عقیده بودند که الماس ها در واقعا قطره های اشک خدایان هستند که بر زمین افتاده اند و بسیار ارزشمند هستند
  2. عمر الماس بسیار زیاد است و به میلیون ها سال می رسد
  3. الماس در اعماق زمین ایجاد می شوند و توسط آتشفشان ها از عمق 200 کیلومتری به سطح زمین می آیند
  4. الماس ها به صورت خاص فقط از یک ماده درست شده اند – کربن – بله . الماس ها فقط از کربن تشکیل شده اند و زیر دما و فشار بسیار زیاد به این زیبایی و درخشندگی می رسند
  5. الماس ها سخترین موجود طبیعی در جهان هستند و تنها چیزی که می تواند از الماس سخت تر باشد یک الماس دیگر است.
  6. هندوهای قدیمی از الماس در ساخت چشم مجسمه های مذهبی استفاده می کردند و معتقد بودند آن ها را از خطر حفظ می کند
  7. در فرهنگ های گذشته بر این باور بودند که الماس می تواند بر زره ها قدرت و دوام بیشتری در برابر ضربات دشمن بدهد و حتی پادشاهان نیز بر روی خود و زره از الماس استفاده می کردند.
  8. در قرن های نه چندان دور بر خواص درمانی الماس اعتقاد داشتند و معتقد بودند الماس می تواند برخی از امراض روحی و روانی را درمان کند.
  9. بزرگترین الماسی که تا به حال پیدا شده است Cullinan نام دارد و به صورت باورنکردنی 3106 قیراط وزن دارد و در سال 1905 در آفریقای جنوبی کشف شده است. این الماس گران قیمت و ارزشمند را در آن زمان مقامات آفریقای جنوبی به شاه ادوارد هدیه دادند. بعد ها این الماس به تیکه های کوچکتری تقسیم شد.
  10. اولین استفاده از الماس به عنوان حلقه نامزدی در سال 1477 میلادی رخ داده است. که یک حلقه ساخته شده از طلا و مذین به الماس بوده است
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه