5 نکته درباره استفاده و نگهداری از زیورآلات و بدلیجات

5 نکته درباره استفاده و نگهداری از زیورآلات و بدلیجات

نگهداری درست از زیورآلات و بدلیجات یکی از ملزوماتی است که بعد از خرید بدلیجات و زیورآلات باید بدانید. استفاده از بدلیجات و زیورآلات برای تمام افراد بسیار لذت بخش است چرا که ارزان قیمت و متنوع بوده و می توانیم برای مراسم مختلف به راحتی از آن ها استفاده کنیم. این روز ها طرح های بسیار فوق العاده از بدلیجات ساخته و ارائه می شود که در دو نوع اسپرت و طرح طلا مناسب تمام سلیقه ها می باشند. برند هایی مانند سواروسکی با وجود اینکه طلا و نقره نیستند ولی دارای ساختاری ظریف، با کیفیت ،درخشان  خیره کننده هستند. بنابرین می توانید با هزینه ای به مراتب کمتر از طلا زیورآلاتی بسیار درخشان و چشم نواز را تهیه کنید و با لباس هایتان به راحتی ست کنید. بنابرین شما امکان این را دارید که زیورآلات ارزان قیمت با کیفیتی خوب را برای ست کردن با لباس ها یا رنگ لاک و رژ لب و غیره داشته باشید.

ولی توجه داشته باشید که همه زیورآلات از طلا گرفته تا تیتانیوم اگر به آن ها رسیدگی نشود و یا درست استفاده نشود رنگ آن کدر خواهد شد و مثل روز اول نخواهد بود از همین رو نگهداری صحیح و تمیز کردن بدلیجات یکی از ضروریاتی است که باید فرا بگیرید. بدلیجات به دلیل اینکه نسبت به طلا سریعتر واکنش می دهند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند و اگر درست استفاده نشوند بعد از مدتی کوتاه رنگ آن کدر می شود و دیگر مثل روز اول درخشان نخواهد بود.

در این مقاله از لوکس گلامور 5 نکته درباره نحوه نگهداری از زیورآلات و بدلیجات را ارائه خواهیم کرد که با توجه به آن ها می توانید عمر زیورآلات خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. پس با ما همراه باشید

1- نگهداری درست از زیورآلات و بدلیجات در جای خشک و به دور از رطوبت

یکی از بهترین پیشنهادات برای استفاده و نگهداری درست از زیورآلات و بدلیجات ، نگهداری آن ها به صورت خشک و تمیز کردن مرتب آن ها می باشد از همین رو می توان گفت که رطوبت به عنوان دشمن بدلیجات شناخته می شود. انگشتر زنانه استیل، گردنبند استیل مردانه، دستبند و گوشواره  شما همیشه در معرض برخورد با مواد شیمیایی ، کرم های مرطوب کننده، عطر و ادکلن ، آب و حتی عرق شما می باشد و همه این موارد باعث اکسیده شدن و در نتیجه تغییر رنگ زیورآلات شما می شود و در طلا و نقره نیز باعث کدر شدن و از دست رفتن جلای آن می شود. پس همیشه مطمئن باشید که قبل از استفاده از عطر و ادکلن و یا کرم های مرطوب کننده و شستن دست و صورت زیورآلات و بدلیجات خود را جدا کردن و در جایی مناسب قرار دهید این کار باعث می شود علاوه بر ثابت ماندن رنگ زیورآلات، پوست شما نیز به زیورآلات حساسیت ندهد و یکی از روش های ثابت ماندن رنگ بدلیجات می باشد. 

2- از زیورآلات و بدلیجات خود به صورت موردی در مناسبت ها استفاده کنید

بیشتر زیورآلات و مخصوصا بدلیجات برای استفاده روزانه و همیشگی نیستند و باید گاهی به آن ها استراحت بدهید! اگر زیورآلات را همیشه استفاده میکنید پس باید منتظر باشید که هر چه زودتر رنگ و جلای اولیه خود را از دست بدهد. برای اینکه عمر زیورآلات خود را افزایش دهید سعید کنید آن ها را به لباس هایی که می پوشید ست کنید و با لباس های مختلف زیورآلات مختلفی را استفاده کنید تا همیشه در دستان شما نباشند. هنگام خرید زیورآلات سعی نکنید از یک مدل چندین نمونه خریداری کنید بلکه از نمونه های مختلفی انتخاب کنید تا علاوه بر زیبایی بیشتر آن ها را با لباس های مختلف و در مراسمات مختلفی که پیش رو هستند استفاده کنید. توجه به این نکات باعث می شود تا همواره ماندگاری بدلیجات و زیورآلات شما افزایش یابد و تا مدت ها از داشتن بدلیجات و زیورآلات با ثبات رنگ بالا لذت ببرید. 

نگهداری درست از زیورآلات و بدلیجات

3-وقتی به زیورآلات خود نیازی ندارید آن ها را جدا کنید.

در قسمت قبلی اشاره شد که نباید زیورآلات خود را به صورت روزانه استفاده کنید ولی باید دقت داشته باشید که بسیار مهم است که زیورآلات خود را آخر روز جدا کنید و در جایی مناسب قرار دهید. هیچ موقت با بدلیجات خود به رخت خواب نروید که بهترین راه برای صدمه دیدن به آن ها همین است چرا که باعث شکسته شدن و ضربه خوردن آن ها می شود. علاوه بر ضربه خوردن زیورآلات ممکن است به پوست شما نیز آسیب برسد و رنگ آن نیز از بین برود. همین توصیه برای وقت هایی که می خواهید ورزش کنید و یا به استخر و حمام بروید نیز صادق است و حتما باید زیورآلات خود را جدا کنید. عامل اصلی حساسیت پوست به زیورآلات واکنش نشان دادن مواد روی پوست شما با فلز به کار رفته در زیورآلات می باشد بنابرین سعی کنید در مواردی که از زیورآلات استفاده نمی کنید آن ها را جدا کنید. توجه کنید که قرار نیست هرجایی که هستید و هر کاری که می کنید حتما زیورآلات بر تن شما باشد !

شما عزیزان بخصوص خانم های محترم با رعایت این نکات در مورد نحوه نگهداری از زیورآلات و بدلیجات می توانید طول عمر و درخشش و ماندگاری جواهرات خود را طولانی تر کنید.

4- زیورآلات و بدلیجات خود را بعد از استفاده حتما تمیز کنید

نکنه دیگر برای افزایش طول عمر و درخشش زیورآلات و بدلیجات این است که بعد از هر استفاده آن ها را تمیز کنید. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی این کار تاثیر بسیاری در درخشش و افزایش طول عمر زیورآلات شما خواهد داشت. بعد از هر بار استفاده ممکن است از کرم پوست یا عرق یا آب یا غیره بر روی گوشواره ، دستنبد ، گردنبند، انگشتر شما مانده باشد و باعث کدر شدن آن به مرور زمان بشود. پس آن ها را با یک دستمال نرم  پاک کنید و از واکنش های شیمیایی احتمالی جلوگیری کنید. از پاک کننده های شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید و فقط از یک دستمال معمولی و نرم برای این کار استفاده کنید و بعد از اتمام کارتان با زیورآلات  حتما مطمئن شوید که زیورآلات شما خشک و تمیز شده باشند. لازم به ذکر است که نگهداری از بدلیجات و زیورآلات بسته به متریال آنها متفاوت می باشد به طور مثال نگهداری از انگشتر زنانه استیل که ماهیت نقره ای دارد با نگهداری از بدلیجات ژوپینگ از آلیاژ مس با روکش آب طلا و رودیوم ساخته شده اند متفاوت خواهد بود. یا نگهداری از زیورآلات بدون نگین با زیورآلات سواروسکی قطعا متفاون خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “نحوه تمیز کردن زیورآلات سوارسکی” مراجعه کنید 

5-زیورآلات خود را در جای مناسبی انبار کنید

مکان قرار گیری و یا به اصطلاح جعبه جواهرات شما بسیار مهم است و باید به آن دقت شود. سعی کنید جواهرات و زیورآلات خود را جداگانه نگهداری کنید و آن ها را بر روی هم انباشته نکنید. بهترین راه نگهداری زیورآلات نگه داری آن ها به صورت جداگانه است. گردنبند های شما بهتر است به صورت عمودی از جایی آویزان شوند .در هر صورت نباید زیورآلات شما با یکدیگر تماس داشته باشند. به هیچ وجه زیورآلات طلا و گران قیمت خود را با بدلیجات در یک جعبه نگهداری نکنید چرا که ممکن است واکنش شیمیایی رخ دهد و یا با توجه به سختی متفاوت فلزات باعث خراشیده شدن آنها شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ” محل مناسب نگهداری از زیورآلات ” سر بزنید.

5 نکته درباره استفاده و نگهداری از زیورآلات و بدلیجات

روش های درخشان وتمیز نگه داشتن زیورآلات و بدلیجات

تمام فلزات مورد استفاده در زیورآلات نیاز به مراقبت و نگهداری و توجه دارند تا بتوانند تا مدت ها با درخشش اولیه بر روی دستان شما بدرخشند از همین رو استفاده از روش های ثابت ماندن رنگ بدلیجات و تمیز کردن آنها به شما کمک می کند همواره از درخشش زیورآلات و بدلیجات خود لذت ببرید.شما حتی اگر زیورآلات ساخته شده از طلا را نیز مد نظر قرار دهید متوجه خواهید شد که بعد از مدت استفاده ممکن است دچار تیرگی شود و یا درخشش خود را از دست بدهد. فلزاتی چون نقره ، پلاتین ، پالادیوم ، استیل و  دیگر فلزات مورد استفاده در زیورآلات نیز همانند طلا نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا کیفیت خود را از دست ندهند. یکی از روش های افزایش ماندگاری بدلیجات استفاده از اسپری تثبیت کننده رنگ بدلیجات و یا همان لاک بی رنگ می باشد که در دسترس اکثر افراد قرار دارد . لاک و اسپری تثبیت کننده رنگ بدلیجات شاید باعث شود مقداری از براقیت بدلیجات و زیورآلات شما کاهش یابد اما در عوض ماندگاری و ثبات رنگ انها را به مقدار خیلی زیادی افزایش خواهد داد.

نحوه صحیح استفاده از زیورآلات و بدلیجات

7 comments

  1. میترا مفتونیان

    با سلام مطلب بسیار بسیار مفیدی بود.جواب سوالات متعددی بود که مدتها در ذهن داشتم . بسیار سپاسگزارم

    1. با سلام
      مایه افتخرا ماست…

  2. عاطفه

    سلاام. مطالب مفیدی بود. میشه بگین تاج عردط رو چجوری میشه سفید کرد؟

  3. عاطفه

    سلاام. مطالب مفیدی بود. میشه بگین تاج عروس رو چجوری میشه سفید کرد؟

  4. عباسی

    ممنون عالی بود. خدا قوت

  5. نسترن

    درود،

    لطفاء بگويد آيا با أستيل مى شود حمام كرد؟

    ممنون

    1. سلام و عرض ادب. با استیل درجه یک بله و مشکلی پیش نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه