6 نوع موتور ساعت و مزایا و معایب آنها

6 نوع موتور ساعت و مزایا و معایب آنها

یکی از اکسسوری های معروف زنانه و مردانه ساعت می باشد و یا در هر خانه ای از ساعت دیواری استفاده می شود که بخشی از طراحی داخلی و دکوراسیون محسوب می شود. یکی از اجزای ساعت ها، موتور به کار رفته شده در داخل آنها می باشد که یکی از عناصر اصلی بیان کننده کیفیت ساعت می باشد، گاها بدون اطلاع از نوع موتور ساعت و کیفیت آن اقدام به خرید ساعت می کنیم که سبب پشیمانی از خرید می شود. مقاله مربوط به “6 نوع موتور ساعت و مزایا و معایب آنها” به دنبال پاسخ به سوالاتی شما در مورد موتور ساعت است و اگر می خواهید بدانید انواع موتور ساعت کدام ها هستند؟ کدوم موتور ساعت بهتر است؟ و قیمت موتور ساعت های مختلف چقدر است؟ در اینجا به همه آنها اشاره شده است.

انواع موتور ساعت

موتور های ساعت دارای انواع مختلفی است که هر کدام با مکانیزم جداگانه ای کار می کنند که معروف ترین دسته بندی مربوط به موتور ساعت کواتز، ساعت های اتوماتیک و کوکی می باشد که در این بخش به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کنیم که موتور های ساعت دیگری نیز وجود دارد که به صورت متداول مورد استفاده قرار نمی گیرند که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

موتور ساعت کوارتز

موتور کوارتز رایج ترین نوع موتور ساعت در حال حاضر است و از یک باتری برای تامین انرژی کریستال کوارتز ریز استفاده می کند که با فرکانس بسیار دقیقی ارتعاش می کند و سپس از آن برای نگه داشتن زمان استفاده می شود. موتور های  کوارتز بسیار دقیق هستند و تولید آنها نیز نسبتا ارزان است. از موتور ساعت کوارتز بر روی انواع بدنه ساعت ها استفاده می شود و شما می توانید این نوع موتور ساعت را بر روی ساعت ارزان قیمت مردانه و یا ساعت های گرانقیمتی که از طلا و نقره ساخته می شوند نیز مشاهده کنید که نمونه ساعت نقره زنانه کوارتز نیز در فروشگاه لوکس گلامور موجود می باشد.

موتور ساعت کوارتز

مزایای موتور ساعت کوارتز

دقت بسیار بالا: ساعت های دارای موتور کوارتز بسیار دقیق تر از موتور ساعت های مکانیکی و اتوماتیک هستند و معمولا تنها چند ثانیه در سال عقب میمانند که دلیل آن استفاده از کریستال کوارتز برای تنظیم دقیق زمان است که با با فرکانس دقیقی ارتعاش می کند.

6 نوع موتور ساعت و مزایا و معایب آنها

هزینه اندک نگهداری و تعمیر: موتور ساعت های کوارتز به هزینه اندکی برای تعمیر و نگهداری نیاز دارند و شاید تنها هزینه ای که برای شما داشته باشند هزینه تعویض باطری آنها باشد که دلیل کم هزینه بودن نیز قطعات متحرک اندک به کار رفته در این نوع موتور نسبت به موتور های دیگر است که اغلب بیشتر مستعد اصطحلاک و ساییدگی و خرابی هستند که به این موارد در مقاله راهنمای خرید ساعت نقره نیز اشاره شده بود.

قیمت ارزان موتور : ساعت های کوارتز معمولا بسیار مقرون به صرفه هستند و از ساعت های اتومات قیمت مناسبت تری دارا می باشند که دلیل این ارزانی نیز تولید انبوه و استفاده از متریال ارزان قیمت برای ساخت آنها می باشد.

دوام بیشتر: ساعت های کوارتز دوام بیشتری نسبت به ساعت های مکانیکی دارند و می توانند ضربه و لرزش بیشتری را تحمل کنند که این به دلیل استفاده کمتر از قطعات ظریف در ساخت آنها می باشد.

تنوع بالا: ساعت های کوارتز در سبک و استایل های مختلف و متنوع در بازار موجودند و از طرح های کلاسیک و مدرن را می توان با موتور های کوراتز یافت کرد از همین رو با هر سلیقه ای می توان ساعت کوارتز مناسب خود را پیدا کرد.

معایب:

ارزش کم ساعت های کوارتز: قیمت و ارزش موتور های کوارتز نسبت به انواع دیگر موتور ساعت کمتر است که یکی از معایب این نوع ساعت ها شاید به نظر رسد.

طول عمر محدود: طول عمر موتور کوارتز می تواند به سالیان سال بکشد اما تجربه تعویض باطری برای این نوع ساعت ها می تواند کمی ناخوشایند باشد.

سازگار نبودن با محیط زیست: ساعت های کوارتز حاوی باتری هایی هستند که اگر دور ریخته شوند می توانند برای محیط زیست مضر باشند.

 صدای اذیت کننده: اگر به صدای عقربه های ساعت حساسیت دارید و تیک تیک ساعت شما را اذیت می کند توصیه می شود از این ساعت ها استفاده نکنید.

موتور ساعت اتوماتیک یا مکانیکی

این نوع موتور ساعت به عنوان موتور خودکار یا مکانیکی نیز شناخته می شود، این نوع ساعت از حرکات طبیعی بازوی کاربر برای کوک کردن یک فنر استفاده می کند که سپس انرژی ساعت را تامین می کند. موتور ساعت اتوماتیک نسبت به موتور کوارتز پیچیده تر و گران تر هستند، اما برخی از علاقه مندان به ساعت آنها را با ارزش و مطلوب تر می دانند.

موتور ساعت اتوماتیک یا همان مکانیکی

مزایا موتور ساعت اتومات یا مکانیکی

عدم نیاز به باطری: این نوع ساعت ها با استفاده از حرکات طبیعی بدن انرژی لازم را ایجاد می کنند و انرژی جنبشی که در فعالیت های روزانه آزاد می شود برای تامین انرژی موتور آن کافی است از همین رو نیاز به باطری در این موتور ها از بین رفته است.

داشتن اثر هنری: داشتن یک ساعت اتوماتیک شما را به رسوم و سنت های قدیمی و هنری ساعت سازی پیوند می دهد و نشان دهنده نبوغ ساعت سازی می باشد.

دوام و طول عمر بالا: زمانی که شما از ساعت های اتوماتیک به درستی نگهداری کنید می تواند چندین نسل و سال ها دوام داشته باشد و ساختار این ساعت از مواد با کیفیت می باشد که در مقابل سایش و پارگی مقاوم است.

معایت ساعت های اتوماتیک

قیمت بالا: در مقایسه با ساعت های کوارتز این نوع موتور ساعت به دلیل پیچیدگی های ساختاری و استفاده از مواد با کیفیت در ساخت آن به صورت قابل توجهی گران تر می باشد.

دقت کمتر: اگر چه ساعت های اتوماتیک به صورت پیوسته کار می کنند اما دقت ساعت های کوارتز را ندارند. دقت کنید که ساعت های اتوماتیک تحت تاثیر عواملی همانند موقعیت، سطح فعالیت و نوسانات دما هستند که منجر می شود چند ثانیه در روز انحراف و تاخیر داشته باشند.

نیاز به تعمیر و نگهداری: سرویس دهی منظم هر 5 تا 10 سال برای حفظ عملکرد و طول عمر ساعت های اتوماتیک بسیار مهم است که هزینه این نگهداری و سرویس نیز زیاد می باشد.

ظاهر بزرگ و حجیم: موتور ساعت های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی های زیاد آنها دارای بدنه ضخیم تری نسبت به ساعت های کوارتز می باشند.

حساس بودن موتور اتوماتیک: ساعت های اتوماتیک در مقایسه با ساعت های کوارتز حساس می باشند و نباید در معرض میدان مغناطیسی قوی و ضربه ها قرار بگیرند.

 موتور ساعت دستی یا همان کوکی

این قدیمی ترین نوع موتور ساعت است و نیاز دارد که کاربر هر روز یا تقریباً هر روز ساعت را به صورت دستی کوک کند. موتورهای دستی نسبت به موتور کوارتز یا اتوماتیک کمتر رایج هستند، اما برخی از کلکسیون داران ساعت همچنان به دلیل زیبایی و حالت پتینه ای آنها را ترجیح می دهند داشته باشند.

ساعت کوکی
گردنبند رومانتویی دخترانه ساعت

مزیای موتور ساعت کوکی

دقیق بودن: موتور ساعت کوکی بسیار دقیق است

عدم نیاز به باطری: این نوع موتور ساعت بدون باطری کار می کنند و انرژی خود را از فنر تعبیه شده در آن تامین می کند.

معایب موتور ساعت کوکی

قیمت گران: موتور ساعت کوکی می تواند قیمت بالایی داشته باشد و به عنوان موتور ساعت گرانقیمت شناخته می شود

نگهداری و تعمیر: این نوع موتور ساعت نیاز به نگهداری و تعمیر دوره ای دارد که می تواند برای افراد هزینه بر باشد و همواره باید کوک شود.

موتور ساعت با نیروی خورشیدی

 این نوع ساعت از سلول خورشیدی برای تبدیل نور به برق استفاده می کند که سپس برای تامین انرژی ساعت استفاده می شود. در این نوع ساعت انرژی از طریق یک سلول خورشیدی و تبدیل نور به انرژی الکتریکی ایجاد می شود. این نوع ساعت های کاملا با محیط زیست سازگارند از همین رو برای افرادی که دغدغه محیط زیستی دارند گزینه مناسبی است.

موتور ساعت جنبشی

 مشابه موتور اتوماتیک است، اما از حرکت بدن کاربر برای تولید برق استفاده می کند. و طرز کار آن به این شکل است با حرکات بدن نظیر پیاده روی و حرکت انرژی الکتریکی تولید می شود که از ان برای به حرکت در آوردن چرخ دنده های ساعت استفاده می شود.

اسپرینگ درایو

 یک موتور ساعت منحصر به فرد است که توسط SEIKO توسعه یافته و عناصر هر دو موتور کوارتز و مکانیکی را ترکیب می کند.

خلاصه

امروزه هر نوع ساعتی که شما انتخاب و به دست کنید از نوع از موتور بهره می برد که هر نوع از موتور های اشاره شده در بالا نیز با برند و کیفیت های مختلف ساخته می شوند از همین رو قیمت قطعی برای آنها نمی توان بیان کرد از سویی دیگر انتخاب بین موتور ساعت های مختلف به سلیقه، بودجه و … هر فرد بستگی دارد.

موتور ساعت از کجا بخرم؟

برای خرید موتور ساعت می توانید به دفاتر و نمایندگی های برند های معرف همانند میوتای، اپسون، سیکو … مراجعه کنید.

موتور ساعت گلد یا سیلور بهتر است؟

موتور ساعت گلد جزو موتور های کوارتز می باشد که نسبت به نمونه های سیلور کیفیت بالاتری دارد.

نوع موتور ساعت نقره کدام است؟

بر روی ساعت های نقره از موتور ساعت های میوتای با دو کیفیت گلد و سیلور استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه