آشنایی با فلز مس در دنیای زیورآلات و مد

فلز مس یکی از فلزات پر کاربرد در دنیای زیورآلات و بدلیجات محسوب می شود. امروزه مس را می توان به عنوان یکی از معروف ترین فلزات جهان در نظر گرفت، یک ماده معدنی ضروری که از دوران قبل از بشریت وجود داشته است.

آشنایی با فلز مس در دنیای زیورآلات و مد و ویژگی های این فلز

مس برای بدن انسان نیز یک ماده ضروری محسوب می شود و بنا به گفته محققین استفاده از زیورآلات مسی باعث جذب بهتر مس در بدن می شود و آثاری همچون کاهش سردرد و آرتروز و درد مفاصل می شود.

مس یکی از فلزاتی است که اغلب به صورت قرمز یا نارنجی  است. استفاده از مس قدمتی بیش از 10000 سال دارد. مس از لحاظ ساختاری بسیار نرم و قابل انعطاف است و در ساخت زیورآلات و دیگر موارد کاربرد دارد.  امروزه از مس به عنوان یک پوشش تزئینی نیز استفاده می شود مانند معبد بیت المقدس و مجسمه آزادی که بزرگترین مجسمه مس در جهان است.

مس یک فلز بادوام است که اگر به درستی مراقبت شود طول عمر زیادی خواهد داشت. این فلز گاها با دیگر فلزات مانند پلاتین و طلا نیز آلیاژ می شود تا در آن ها برخی تغییرات مانند تغییر رنگ ایجاد کند.

آشنایی با فلز مس در دنیای زیورآلات و مد

فواید و خواص زیورآلات مسی برای بدن

یکی از فلزات پرکاربرد برای ساخت زیورآلات ارزان قیمت مس می باشد که بعضی از افراد معتقدند فواید بالقوه ای برای بدن دارد. طرفداران استفاده از زیورآلات مسی بر این باورند که مس دارای خواص ضد التهابی است و برخی دیگر بر این باورند که به کاهش سفتی مفاصل و استخوان ها کمک می کند. البته این نکته را باید در نظر بگیریم که استفاده از مس برای مقاصد بهداشتی به قرن ها پیش برمی گردد که با توجه به فرهنگ ها و سنت های مختلف متفاوت بوده است.

از منظر زیبایی شناسی جواهرات مسی ظاهری متمایز با دیگر زیورآلات دارند و جذابیت آنها ناشی از رنگ گرم و قرمز آنها در ایجاد پتینه طبیعی (لایه نازک نشان دهنده قدمت) است که برای بسیاری از افراد انتخابی جذاب به نظر می رسد. علاوه بر موارد گفته شده فلز مس بادوام و چکش خوار است که این اجازه را می دهد که بتوان با ان جواهرات با طرح های پیچیده و دقیق ایجاد کرد.

آشنایی با فلز مس در دنیای زیورآلات و مد مس خام

یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از زیورآلات امکان دارد برای افراد پیش بیاید ایجاد کردن حساسیت پوستی و اگزما ناشی از استفاده از زیورآلات است که در چنین مواردی استفاده از زیورآلات با آبکاری یا استفاده از زیورآلات مسی توصیه می شود که کاملا با پوست های حساس سازگار هستند البته باید این نکته رو در نظر بگیرید که هر نوع روکش و آبکاری ضد حساسیت نیست و آبکاری هایی نظیر رودیوم و آب طلا بدون ایجاد حساسیت هستند.

عدم ایجاد حساسیت فلز مس بر روی پوست باعث شده است تا برند هایی همانند ژوپینگ که محصولات خود را با پایه مس می سازند دارای شهرت جهانی گردند. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اغلب از آلیاژ مس برای ساخت زیورآلات استفاده می شود و مس استفاده شده در ساخت زیورآلات دارای ناخالصی نیز است.

با توجه به موارد گفته شده و خواص  و فوایدی که برای استفاده از زیورآلات مسی بیان کردیم در کنار جذابیت زیبایی شناسی باید سلیقه افراد را نیز در انتخاب در نظر بگیریم. از همین رو انتخاب بین زیورآلات مسی، استیل، طلا، نقره و … بستگی به سلیقه و ترجیحات شما دارد و از سوی دیگر بودجه در نظر گرفته شده برای خرید زیورآلات یک عامل دیگر در انتخاب شما خواهد بود.

تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات مسی

لیمو و سس کچاپ هر دو تمیز کننده های عالی برای زیورآلات مسی هستند.نگران نباشید قطعات زیورآلات خود را در یک کاسه کوچک قرار دهید و با تمیز کننده خود آن را بخیسانید. اجازه دهید بیش از 20 دقیقه خیس شود و در صورت لزوم از مسواک نرم استفاده کنید تا به شکاف های زیورآلات برسد. و برای پاک کردن آن ها از صابون و آب خنک و پارچه نرم استفاده کنید.

آشنایی با فلز مس در دنیای زیورآلات و مد

عدم حساسیت به زیورآلات مسی

زمانی که شما از زیورآلات مسی استفاده می کنید امکان دارد لایه ای سبز رنگ بر روی پوست شما ایجاد شود که به عنوان کلات مس معروف است و تفاوت های اساسی با حساسیت پوستی دارد به طور کلی می توان گفت که مس کاملا با پوست های حساس سازگار است از همین رو برای خانم هایی که پوست های حساس دارند استفاده از زیورآلات مسی توصیه می شود. کلات مس به عنوان واکنش اکسیداسیون شناخته می شود و همچنین مس با اکسیژن در هوا، عرق و پوست شما واکنش می دهد و یک لایه سبز کربنات مس روی پوست شما ایجاد می کند به همین دلیل در زیورآلاتی که از مس ساخته می شوند روکشی از رادیوم یا آب طلا می کشند تا هیچ گونه رنگی بر روی پوست ایجاد نشود.

برند ژوپینگ و فلز مس

زیورآلات و بدلیجات برند معروف ژوپینگ از جنس فلز مس هستند که روکشی از رادیوم یا آب طلا بر روی آن کشیده می شود و اگر از محصولات برند ژوپینگ استفاده کرده باشید بدون شک به کیفیت و زیبایی و درخشش زیورآلات ژوپینگ واقف شده اید. اگر قصد آشنایی با برند ژوپینگ را دارید مقاله “ژوپینگ چیست ؟” را مطالعه کنید.

1 comments

  1. الهه

    زیورآلات مسی خیلی خوب و خاص هستند ولی برای پوست من که سازگاری نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه