انواع چرم حیوانی و موارد کاربرد آنها

زمانی که شما به دنبال خرید یک محصول چرمی هستید بی شک یکی از مواردی که باید بدان توجه کنید نوع چرم استفاده شده است. بی شک چرم دارای انواع و اقسام مختلفی است که از منابع مختلف تهیه می شود و در صنایع مختف کاربرد دارد. چرم به طور کلی به دو نوع گیاهی و حیوانی تقسیم می شود که ما در این مقاله سعی در آشنایی با انواع چرم های حیوانی داریم. چرم های حیوانی دارای ماهیت های مختلف هستند و در سه جنبه می توانند باهم متفاوت باشد. نخست این که نحوه دباغی کردن آنها باهم متفاوت است. تفاوت دیگر این است که چرم از کدام قسمت حیوان تهیه می شود و سه اینکه چرم از چه نوع حیوانی ساخته شده است.

هر گونه پوست حیوانات را می توان چرم نامید حتی می توان پوست مرغ را نیز دباغی کرد و به عنوان چرم اصل فروحت اما آیا شما به دنبال خرید ژاکت و یا محصولات ساخته شده از چرم پرندگان هستید؟ ما در این مقاله سعی داریم رایج ترین چرم های استفاده شده در ساخت محصولات چرمی نظیر کیف و کفش و ژاکت را به شما معرفی کنیم تا خریدی با کیفیت داشته باشید.

چرم پوست گاوی

پوست گاوی را می توان رایج ترین نوع چرمی دانست که در ساخت کفش مردانه چرم ، کیف چرم ،شلوار و … کاربرد دارد. چرم گاوی را می توان از اغلب گاو ها به دست آورد و امروزه در کشور های مختلف تولید می شود. چرم گاوی برگرفته شده از گاو های بالغ معمولا کیفیت بهتری نسبت به گاو های جوان دارد  و از دوام و سفتی بیشتری برخوردار است.

کفش چرم گاوی طبیعی

چرم بوفالو

پوست و چرم بوفالو معولا ضخیم می باشد و در عین حال به صورت شگفت انگیزی نرم می باشد. چرم بوفالو دارای عمق زیاد می باشد که باعث می شود چرم به صورت طبیعی باشد و نتوان روی آن تغییرات زیادی انجام داد. از چرم بوفالو برای ساخت کت و کفش  و … استفاده می شود و محصولات آن می تواند تا آخر دوام و ماندگاری خود را حفظ کنند.

چرم بوفالو

چرم خوک

اکثر مردم زمانی که می دانند انواع و اقسام مختلف پوست و چرم وجود دارد تعجب می کنند و این تعجب زمانی به اوج خود می رسد که بفهمیم از چرم خود علاوه بر ساختن توچ فوتبال برای ساخت لباس نیز استفاده می شود.  پوست و چرم خوک از پوست گاو سفت تر است ولی دوامی برابر با چرم گاوی را دارا می باشد.

چرم خوک

چرم گوسفند

پوست گوسفند نرم، صاف و روشن می باشد و جدا از پوست و چرم آن از پشم آن نیز برای بافت فرش،جلیقه پشمی و … استفاده می کنند. چرم گوسفند از نظر ظاهری مقاوم و محکم نیست و نباید از آن برای ساخت وسائلی نظیر کفش وتنه موتور سیکلت و یا روکش صندلی ماشین استفاده کرد البته گاها برای ساخت کاپشن ارزان قیمت و یا روکش های بی کیفیت از این چرم استفاده می شود که قیمت مناسب تری دارد. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که به دلیل نرم بودن چرم گوسفندی می توان آن را اشکال و طرح های مختلف در آورد و تنوع محصولات آن بیشتر است. لازم به ذکر است که از پوست گوسفندی برای ساخت زیورآلات اسپرت نظیر دستبند چرم دخترانه و یا دستبند چرم مردانه نیز استفاده می شود.

چرم گوسفندی

چرم گوزن

سابقه استفاده از چرم گوزن به سرخپوست ها بازمی گردد و در بین سرخ پوست ها بسیار محبوب می باشد. چرم گوزن بسیار نرم و صاف می باشد با این حال به اندازه چرم گاوی قوی نیست و نمی توان با چرم گاوی مقایسه کرد. شیاد بتوان چرم گوزن و گوسفندی را لحاظ دوام و ماندگاری در یک رده دانست با این تفاوت که یافتن گوزن بسیار سخت می باشد.

چرم گوزن

چرم کروکودیل

بی شک در مورد چرم تمساح و یا همان کروکودیل شنیده اید که بسیار بادوام و محکم و زیبا هستند و می توانند یک عمر دوام بیاورند.کار با چرم تمساح بسیار سخت می باشد از همین رو گرانقیمت می باشد. از چرم تمساح برای ساخت کفش ها و کیف های لاکچری استفاده می شود و با توجه به قیمت بالای آن برای قشر مرفه جامعه مناسب می باشد.

چرم کروکودیل

چرم سفره ماهی

بله درست است از چرم و پوست سفره ماهی نیز استفاده می شود و در واقع یک چرم بسیار محبوب و زیبا برای افرادی است که توانایی خرید آن را دارند. این چرم یکی از بادوام ترین چرم ها ی باشد در صورتی که قادر به یافتن آن باشید. ژاپنی ها در زمان های قدیم از این چرم برای ساخت زره استفاده می کرد و در بافت آن سنگ ریزه های گرد ، صاف و یک دست وجود دارد. همچنین به دلیل گرانقیمت بودن دور از دسترس عموم مردم است.

چرم سفره ماهی

چرم مار

پوست و چرم مار می تواند بسیار زیبا و خاص باشد. البته باید توجه داشت که این نوع چرم بسیار نازک و انعطاف پذیر است اما دوام بالایی ندارد. از این نوع چرم برای بند کلاه، کیف و یا تزئین لباس استفاده می شود.

چرم مار

چرم و پوست کوسه

پوست دیگری که از محبوبیت بالایی برخوردار است پوست کوسه می باشد که بسیار دوام و محکم می باشد و ظاهری بیار زیبا و براق دارد و در لمس آن احساس صافی می کنید. بله درست حدس زدید این پوست و چرم بسیار گران است. از چرم کوسه برای ساخت بند ساعت مردانه و زنانه نیز استفاده می شود.

چرم کوسه

جمع بندی

در صنعت و فروشگاه ها می توانید محصولات زیادی را پیدا کنید که از پوست و چرم حیوانی ساخته شده اند. معمولا از پوست گاو، گاومیش و خوک برای ساخت کیف و کفش و کت و کاپشن استفاده می شود.همچنین از پوست و چرم گوسفندی برای ساخت شلوار، دستکش و کیف دستی استفاده می شود که ضخامت کمتری نسبت به موارد بالا دارد. اگر دغدغه و مشکل مالی ندارید می توانید سراغ چرم های گران قیمت نظیر چرم کوسه، سفره ماهی ، گوزن و … بروید که قیمت های هر محصول آن بین 3 تا 5 هزار دلار نیز می تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه