چگونه زیورآلات طلا را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن زیورآلات طلا

برخلاف نقره، کدر شدن و از دست دادن شفافیت و درخشش در طلا پایانی ندارد و به مرور زمان بیشتر و بیشتر می شود. و در عین حال زیورآلات طلا به سادگی کدر شده و لایه ای سطح آن را میپوشاند که باعث از دست دادن درخشش و شفافیت طلا می شود. در این مقاله از لوکس گلامور با ما همراه باشید تا درخشش و زیبایی را دوباره به انگشتر، دستبند ، گردنبند و دیگر زیورآلات و جواهرات طلای خود بدهید.

خلاصه مراحل انجام کار:

1.     چند قطره از مایع ظرفشویی داخل کاسه ای از آب گرم بریزید.

2.     زیورآلات طلای خود را به مدت 15 دقیقه درون محلول قرار دهید.

3.     با استفاده از یک مسواک نرم قطعات طلا را به طور کامل بسایید.

4.     سپس زیورآلات را در زیر آب گرم بخوبی بشویید.

5.     با استفاده از یک پارچه نرم جواهرات را خشک کنید.

روش اول: شستن و تمیز کردن زیورآلات طلا با مایع ظرفشویی

نحوه تمیز کردن زیورآلات طلا

چند قطره از مایع ظرفشویی را درون کاسه ای از آب گرم (نه داغ) بریزید. آب و مایع را بهم بزنید تا مایع بصورت کامل درون آب حل شود. همچنین شما میتوانید از نمک یا جوش شیرین برای تمیز کردن و نتیجه بهتر استفاده کنید. این محلول مایع می تواند رسوباتی که به صورت لایه در سطح زیورآلات طلا می باشد را به راحتی تمیز کرده و از بین ببرد.

به یاد داشته باشید که از آب داغ یا آب در حال جوش استفاده نکنید مخصوصا اگر زیورآلات طلای شما دارای سنگ های قیمتی و گران بها می باشد. بعضی از سنگ های قیمتی مانند اپال در برابر تغییرات دما مقاوم نبوده و ممکن است ترک بردارد. همچنین از آب یخ نیز استفاده نکنید زیرا باعث تثبیت رسوبات می شود.

زیورآلات طلا را درون آب یخ خیس کنید. اجازه دهید زیورآلات به مدت 15 الی 30 دقیقه درون آب بمانند و خیس بخورند. ماندن زیورآلات طلا درون محلول آب گرم و مایع شوینده باعث رسوخ درون شکاف ها و ترک های زیورآلات شده که باعث تمیزی و رسوب زدایی شکاف ها می شود، همچنین رسوب هایی که مدت طولانی است که بر روی رسوبات مانده است را نیز تمیز کرده و از بین می برد.

به آرامی با استفاده از یک مسواک دندان نرم زیورآلات را بسایید. هر قطعه از زیورآلات طلا را به طور جداگانه مسواک بکشید، بخصوص به قسمت هایی که داری گوشه است و یا مخفی است و به سختی دیده می شود. از مسواک نرم استفاده کنید، هر چقدر نرمتر باشد بهتر است مسواک های زبرو سخت باعث ایجاد خراش بر روی پوسته زیورآلات می شود.

اگر زیورآلات شما با طلا آب کاری شده است و لایه ای نازک از طلا بر روی سطح خود دارد، مسواک زبر و سخت ممکن است باعث خراش و از بین رفتن این لایه شود. مسواک های مخصوصی برای این کار طراحی شده اند که بهتر است از آنها استفاده کنید زیرا که آسیبی به زیورآلات شما نمیرساند و هم چون سایز کوچکی دارد تمامی قسمت های زیورآلات را تمیز میکند. برای مثال شانه ابروها.

همه قطعات زیورآلات خود را زیر آب ولرم شستشو دهید. هرچه بهتر شستشو دهید باعث از بین رفتن بهتر رسوب هایی است که با مسواک کشیدن بر روی قطعات از آنها جدا شده اند. باز هم تاکید میکنیم که از آب داغ استفاده نکنید، مخصوصا زیورآلاتی که سنگ های قیمتی بر روی آنها سوار است.

اگر زیورآلات را با دست و درون سینک یا ظرفشویی شستشو میدهید مراقب باشید که از دستتان رها نشود و به آبرو برود، بجای این کار میتوانید از یک صافی چای استفاده کنید و زیورآلات را درون آن شستشو دهید تا خدایی ناکرده طلاهای خود را از دست ندهید.

با استفاده از یک پارچه نرم جواهرات طلای شسته شده را خشک کنید. بعد از خشک کردن آنها را روی حوله ای قرار دهید تا بطور کامل خشک شود. سعی کنید زیورآلات را بدون اینکه کاملا خشک شده باشد استفاده نکنید.

روش دوم: استفاده از محلول آمونیاک برای تمیز کردن زیورآلات طلا

نحوه تمیز کردن زیورآلات طلا

بدانید کی از آمونیاک استفاده می کنید. آمونیاک یک پاک کننده و تمییز کننده قوی و شیمیایی است و در برخی مواقع ممکن است به جواهرات شما آسیب رساند و باعث سوزاندن سطح و رنگ شود. از این محلول بطور مداوم برای تمییز کردن زیورآلات خود استفاده نکنید، فقط در مواقعی استفاده کنید که رسوب پوشیده شده بر روی سطح جواهرات عمیق و زیاد بوده و با روش اول به طور کامل از بین نمیرود.

توجه داشته باشید که آمونیاک دارای ترکیب شیمیایی قوی است و برای تمییز کردن زیورآلاتی از جنس پلاتین یا مروارید استفاده نکنید.

آمونیاک را به نسبت 1 به 6 با آب ترکیب کنید. محلول را بطور کامل به هم بزنید.

زیورآلات را درون محلول آمونیاک به مدت 1 دقیقه خیس کنید. نگذارید جواهرات بیشتر از 1 دقیقه درون محلول بماند زیرا که آمونیاک دارای خاصیت خورندگی است و به طلاهای شما آسیب می رساند.

بلافاصله زیورآلات در زیر شیر آب ولرم شستشو دهید. زیورآلات را بطور کامل و شستشو دهید و در حین شستشو مراقب باشید از دستتان نیافتد. چون ممکن است زیورآلات خود را از دست بدهید !

جواهرات را با استفاده از یک حوله یا پارچه نرم به طور کامل خشک کنید. اجازه دهید زیورآلات بعد از شستشو مدتی در هوای آزاد بر روی پارچه نرم بماند تا بطور کامل خشک شود و سپس استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه