معرفی سنگ تانزانیت و ویژگی های آن

آشنایی با سنگ تانزانیت و ویژگی های آن

آشنایی با سنگ تانزانیت و ویژگی های آن اطلاعات جامعی در ارتباط با یکی از سنگ های جواهری و با رازش طبیعت ارائه می کند. سنگ های همواره به عنوان گوهر های گرانبهایی شناخته شده اند که برای آراستگی و تزئین مورد استفاده قرار گرفته اند. سنگ های جواهری بر اساس نایاب بودن، وضوح، رنگ و … ارزش گذاری می شوند و اغلب از سنگ های گرانقیمت برای ساخت جواهراتی همانند گردنبند زنانه، دستبند ، گوشواره و … استفاده گردیده شده است. در مقالات گذشته در مورد انواع سنگ ها و نگین های به کار رفته در جواهرات و زیورآلات بحث کردیم و حتی در مقالاتی جداگانه به بررسی سنگ هایی همانند زمرد، یاقوت، الماس و … پرداختیم. در این مقاله نیز سعی داریم تا شما دوستان عزیز با را سنگ تانزانیت آشنا کنیم و ساختار و رنگ و قیمت گذاری آن را باهم بررسی کنیم به همین جهت توصیه می شود در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

معرفی سنگ تانزانیت و ویژگی های آن

سنگ تانزانیت دارای تنوع رنگ بنفش و آبی میباشد که ساختار آن از ماده معدنی کلسیم آلومینیوم هیدروکسیل سوروسیلیکات ساخته شده است که در آن مقادیر کمی وانادیوم نیز وجود دارد که باعث تغییر رنگ سنگ می شود. این سنگ را می توان جزو سنگ های معدنی گروه اپیدوت دانست. سنگ تانزانیت فقط در یک منطقه از تانزانیا و در یک منطقه به مساحت تقریبا 7 کیلومتر یافت می شود و به اسم به تپه های Mirerani یافت می شود.

معرفی سنگ تانزانیت و ویژگی های آن

سنگ تانزانیت به دلیل برخورداری از وانادیوم به طور معمول به رنگ های آبی ، بنفش و عنابی ظاهر می شود. تانزانیت همچنین در شرایط مختلف و در زیر نور های مختلف به رنگ های مختلف ظاهر می شود. تانزانیت در زیر نور های مختلف به رنگ های مختلفی دیده می شود به صورتی که در زیر نور فلئورسنت به رنگ آبی دیده می شود و زمانی که در زیر نور لامپ قرار می گیرد به رنگ بنفش در می آید. حالت دیگری نیز وجود دارد که به ندرت دیده می شود و در آن تانزانیت به رنگ قهوه ای مایل به قرمز در می آید. نام تانزانیت را بعد از کشف توسط شرکت تیفانی به این اسم نام گذاری شد و در آن زمان تصور نمی شد که نام علمی zoisite آبی بنفش به این نام شناخته شود و در سال 1968 توسط تیفانی به بازار عرضه شود. در سال 2002 انجمن تجارت جواهرات آمریکا سنگ تانزانیت را به عنوان سنگ ماه تولد دسامبر معرفی نمود

سنگ تانزانیت ابتدا توسط یک خیاط به اسم مانوئل دسوزا کشف گردید که ابتدا چنین می پنداشت که این سنگ پریدات می باشد سپس آن را به یک زمین شناس به اسم جان ساول نشان داد که با استفاده از آزمایشگاه های آمریکا دریافتند که این سنگ ماده معدنی zoisite می باشد که بعدا به منظور ایجاد ذهنیت مثبت در مشتریان به اسم تانزانیت شناخته شد

از سال 1967 تا به امروز نزدیک به دو میلیون قیراط تانزانیت از تانزانیا استخراج شده است و در سال 1971 معادن تانزانیت به صورت ملی اعلام شد.

در سال 1990 دولت تانزانیا معادن را به چهار بخش A, B,C,D  تقسیم کرد و بلوک های A, C  به اپراتور های بزرگ واگذار کرد و بخش های B,D  برای استفاده معدنچیان محلی محفوظ ماند. در سال 2005 دولت بلوک C  را به مبلغ 40 میلیون دلار برای استراج به شرکت Tanzanite One  واگذار کرد.

هیچ روش پذیرفته شده جهانی برای درجه بندی سنگ های قیمتی وجود ندارد. شرکت TanzaniteOne یک بازیگز بزرگ تجاری در بازار سنگ های تانزانیت می باشد که درجه بندی خاص خود را از درجه بندی و طیف رنگی تانزانیت ارائه کرده است که شامل رنگ های آبی و بنفش و بنفش- آبی می باشد. رنگ های طبیعی اولیه و ثانویه در تانزانیت به رنگ های آبی و بنفش می باشند . تانزانیت دارای کریستال های ناهمسان است و زمانی که در معرض نور قرار می گیرد نور در سه محور رنگ های متفاوتی ایجاد می کند به صورتی که در یک سنگ تانزانیت می توانید رنگ های بنفش، نیلی، آبی، فیروزه ای ، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و قهوه ای را مشاهده کرد.

درجه بندی وضوح سنگ های قیمتی نیز بر اساس استاندارد تمییز چشم انجام می شود به صورتی که اگر هیچگونه از اجزا با چشم غیر مستقیم قابل مشاهده نباشد بدون عیب در نظر گرفته می شود انیسیتو سنگ شناسی امریکا تانزانیت را به عنوان سنگ قیمتی نوع I طبقه بندی می کند.

تانزانیت را به عنوان یک کریستال قهوه ای و تاریک می شناسند که در اثر فرآیند گرمایش درونی  زمین یا در اثر فرآیند حاصل از گرمایش در کوره به رنگ تیره آن از بین رفته است و تبدیل به رنگ بنفش تا آبی شده است. به ندرت می توان دید که سنگ های قیمتی تانزانیت به رنگ سبز هستند این نوع سنگ تانزانیت سبز اغلب مورد توجه کلکسیون دار ها قرار می گیرد و به ندرت مورد توجه خریداران تجاری قرار می گیرد. لازم به ذکر است که نوع گرمای داده شده بر روی سنگ تانزانیت برای نشان دادن رنگ اصلی آن تاثیری بر قیمت جهانی آن ندارد و انجمن سنگ شناسی آمریکا نیز بر این قضیه تاکید کرده است. اخیرا از روش های دیگری نیز برای بهبود رنگ اصلی تانزانیت استفاده می کنند که شامل استفاده از لایه نازک کبالت با استفاده از اشعه x  است که البته این نوع روکش به صورت دائمی نیست و فروشندگان سنگ موظف به ارائه اطلاعات در مورد روکش سنگ هستند.

تشخیص سنگ تانزانیت اصل از یک نمونه تقلبی شاید برای همگان میسر نباشد و نیازمند داشتن ابزار و تخصص حرفه ای در این زمینه باشد اما بعضی از شاخص ها وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید نمونه های اصل را از تقلبی تشخیص دهید که در اینجا اشاره می کنیم.

رنگ و پلوکرویسم (Pleochroism)

تانزانیت اصل رنگ های مختلف نظیر آبی، بنفش و شرابی را در خود دارد و از زوایای مختلف به رنگی دیده می شود. تانزانیت اصل و با کیفیت معمولا دارای رنگ آبی تیره با رگه های بنفش و شرابی دارا می باشد که در سراسر سنگ قابل مشاهده است.

اگر سنگ فاقد پلوکرویسم یا همان نشان دادن رنگ های مختلف از زوایای مختلف باشد احتمالا شما با یک سنگ تانزانیت اقلبی مواجه هستید.

وضوح :

اجزای سنگ تانزانیت اصل را نمی توان به چشم غیر مسطح مشاهده کرد و برای دیدن آنها به لوپ جواهر سازی نیاز است. سنگ های اصلی معمولا دارای حباب هوا نیستند اما این در حالی است که در سنگ های مصنوعی می توان حباب هوا را مشاهده کرد.

قیمت سنگ تانزانیت

قیمت

با مقایسه قیمت ها می توانید پی به اصل بودن سنگ تانزانیت اصل و تقلبی ببرید.

ضریب شکست:

ضریب شکست  (RI) تانزانیت واقعی از 1.69 تا 1.70 متغیر است. این می تواند توسط یک گوهرشناس با استفاده از یک رفرکتومتر آزمایش شود. تقلبی ها معمولاً ضریب شکست متفاوتی دارند.

چگالی و وزن

تانزانیت واقعی وزن مخصوصی در حدود  3.35 قیراط دارد، به این معنی که نسبت به شیشه های تقلبی یا مصنوعی سنگین تر است.

نظر کارشناس

مطمئن ترین راه برای تایید اصالت تانزانیت این است که سنگ توسط یک گوهرشناس معتبر ارزیابی شود.

یک ارزیابی حرفه ای اغلب شامل آزمایش وزن مخصوص، بزرگنمایی برای گنجاندن، آزمایش RI، و همچنین ممکن است شامل طیف سنجی برای تجزیه و تحلیل شیمی و ساختار جواهر باشد.

سنگ تانزانیت همانند دیگر سنگ های موجود در طبیعت دارای کاربرد های زیادی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  1. جواهرات و زیورآلات: بیشترین کاربرد این سنگ در صنعت زیورآلات و جواهر سازی است. رنگ آبی-بنفش منحصر به فرد آن، آن را به یک انتخاب محبوب برای حلقه، گوشواره، آویز و دستبند تبدیل کرده است. به دلیل سختی کمتر تانزانیت در مقایسه با الماس، بهتر است به صورت جداگانه نگهداری شود تا دچار خراش و آسیب نگردد.
  2. خواص درمانی سنگ تانزانیت : به عقیده بعضی افراد چاکرای گلو و چشم سوم و چاکرای تاج به وسیله سنگ تانزانیت تحریک می شوند و ارتباطات، روان و آگاهی معنوی فرد را تقویت می کنند.
  3. سرمایه گذاری بر روی سنگ تانزانیت: کمیاب بودن و داشتن تنها یک منبع برای تولید تانزانیت در دنیا عواملی هستند که باعث شده اند که افراد برای سرمایه گذاری بر روی سنگ تانزانیت ترغیب شوند.
  4. منبت کاری و تزئین: از سنگ تانزانیت می توان برای منبت کاری و تزئین اشیا و دکوارسیون استفاده کرد و و اشیای تزئینی ساخته شده از سنگ تانزانیت اغلب لوکس و گرانقیمت محسوب می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه