معرفی 7 نوع چوب مخصوص ساخت زیورآلات

همانطور که میدانید زیورآلات از تنوع بالایی برخوردار می باشد و امکان ساخت آنها از انواع فلزات و مواد دیگر وجود دارد. یکی از متریال هایی که امروز به وفور در ساخت زیورآلات استفاده می شود چوب است  که اکثرا در ساخت زیورآلات دست ساز و اسپرتی نظیر دستبند مردانه و یا گردنبند زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. چوب های استفاده شده در ساخت زیورآلات باید دارای ویژگی هایی همانند سبک بودن و مقاومت در رطوبت و پوسیدگی را باید داشته باشد فلذا هر چوبی مناسب استفاده در ساخت زیورآلات نمی باشد. چوب ها دارای رنگ ها ، اندازه ها و سبک های متفاوتی هستند که هر کدام را مناسب استفاده در بخشی از زیورآلات می کنند در این مقاله سعی داریم تا چوب های پرکاربرد در ساخت زیورآلات را معرفی کنیم و ویژگی های منحصر به فردی هر کدام  را بیان نماییم.

BAYONG  (بایونگ)

این نوع چوب اکثر در کشور فیلیپین یافت می شود و دارای سختی و مقاومت بالایی می باشد. چوب بایونگ دارای تنواع رنگ بالایی است و اکثرا رنگ های گرم را شامل می شود. این چوب اکثرا به رنگ های قهو ای روشن تا تیره و یا قرمز روشن تا قرمز روشن قابل یافت است. مهره های این چوب زیبا به شکل های مختلفی به بازار عرضه می شود که شامل گرد، به شکل نعلبکی، مربعی و … هستند.

GREY WOOD (گری وود)

دانه های گری وود عموما به یک درخت خاص اشاره ندارد در عوض به چوب هایی با رنگ خاکستری اشاره دارد که در چندین نوع درخت وجود دارد. رنگ خاکستری موجود در این درخت ها کاملا ظریف می باشد و تقریبا خاکستری دودی با مخلوطی از قهوه ای می باشد. این نوع چوب ها در انواع شکل ها و اندازه ها به بازار عرضه می شوند و بسیار سبک و صاف هستند.

Jackfruit (جک فروت)

گاها جکفروت باه نام دیگری نیز صدا می کنند و آن  نانکا(nangka) میباشد.درخت جکفروت بومی هند ، جنوب شرق آسیا و مناطق گرمسیری آن می باشد. آیا می دانید که جکفروت بزرگترین میوه حاصل از درختان می باشد؟ وزن آن تقریبا نزدیک به 80 پوند است. علاوه بر استفاده از جکفروت در ساخت زیورآلات از آن در ساخت مبلمان، آلات موسیقی همانند طبل نیز استفاده می شود. دانه های جکفروت دارای رنگ های زرد و نارنجی زیبایی می باشد و برخی افراد آن را قهوه ای طلایی توصیف می کنند.

Palmwood (پالم وود)

پالم وود همان نخل خرما می باشد . این چوب نیز مشابه چوب خاکستری می باشد و از نخل های متعددی نظیر نخل خرما و نارگیل حاصل می شود. چون پالم وود می تواند رنگ هایی از طیف قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره را در بربگیرد.

Patikan (پاتیکان)

پاتیکان یک نوع خاص از نخل می باشد که بومی فیلیپین می باشد. مهره و دانه های پاتیکان نوع تیره تر نخل می باشند. جالب اینجاست که بدانید هر چه دانه ها تیره تر باشند نشان دهنده این است که مهره ها از درخت بزرگتری ساخته شده اند.

ROBLES (روبلس)

این درخت در فارسی به اسم درخت بلوط شناخته می شود و اکثرا در جنگل های بارانی یافت می شود. این جوب دارای سختی بالایی است ولی در عین حال سبک میباشند. بسیاری از مردم چوب درخت بلوط را با پوب ساج مقایسه می کنند. شما می توانید مهره ها بلوط را در رنگ هایی با طیف قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره ببنید. بعضی افراد حتی بیان کرده اند که چوب صورتی بلوط نیز وجود دارد.

ROSEWOOD (رزوود)

این نوع چوب و درخت در فارسی به اسم اقاقیا شناخته می شود.این نوع درخت نیز بومی کشور فیلیپین می باشد اما در کشور های دیگر نیز نظیر ایران یافت می شود دارای رنگ قهوه ای کم رنگ و روشن میباشد. اقاقیا نیز همانند بلوط است و می توان آن را در رنگ های قرمز و صورتی نیز پیدا کرد.

درختان و چوب های اشاره شده در این مقاله تنها بخشی از چوب های استفاده شده در ساخت زیورآلات است و درختانی نظیر آبنوس،  ماگکونو و سیبوکو نیز در ساخت زیورآلات استفاده می شوند که دارای ویژگی های مخصوص خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه