مقایسه استیل و تیتانیوم - زیورآلات تیتانیوم بخریم یا استیل

مقایسه استیل و تیتانیوم – زیورآلات تیتانیوم بخریم یا استیل

مقایسه بین زیورآلات استیل و تیتانیوم و اینکه کدام یک برای خرید مناسب است یکی از موضوعات مهم در خرید بدلیجات و زیورآلات ارزان قیمت است که هر کسی امکان دارد با آن مواجه شود. استیل و تیتانیوم از جمله فلزاتی هستند که زیبایی های فراوانی را نیز نمایش می گذارند از همین رو یک فلز محبوب برای ساخت زیورآلات محسوب می شوند. امروزه در بازار دستبند و انگشتر و سرویس های مختلفی از جنس تیتانیوم و استیل دیده می شود که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود است . البته هر دو نوع از این نوع زیورآلات خواهان و طرفداران زیادی دارد و شما باید با توجه به نیاز خود اقدام به انتخاب زیورآلات مناسب خود کنید. در مقالات قبل در مورد آشنایی با فلز استیل در زیورآلات بحث کردیم در مقاله مقایسه استیل و تیتانیوم – زیورآلات تیتانیوم بخریم یا استیل نیز از سعی خواهیم کرد مقایسه ای بین این دو نوع فلز محبوب انجام بدهیم و مزایا و معایب استفاده از هر کدام را بیان کنیم.

استیل ویژگی های زیادی دارد که آن را برای استفاده در زیورآلات مناسب می کند، این فلز به ندرت حساسیت می دهد و رنگ مخصوص به خود دارد و با فلز دیگری قابل مقایسه نیست. به هیج وجه تغییر رنگ نمی دهد و ماندگاری آن بسیار بالاست. قیمت آن بستگی به کیفیت آن دارد.همچنین شرکت های معتبر با قیمت های بسیار بالا در کارهایشان از این نوع فلز استفاده می کنند

مقایسه استیل و تیتانیوم - زیورآلات تیتانیوم بخریم یا استیل

استیل از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و تغییر رنگ نمی دهد و برای استفاده های روزانه بسیار مناسب است زیرا اکثرا با شست و شو و انجام کارهای روزمره رنگ آن از بین نمی رود . ولی باید دقت داشته باشید که استیل به دلیل سفتی و محکم بودن آن امکان ایجاد طرح های بسیار ریز و ظریف را از سازندگان زیورآلات گرفته است و جنس مورد نظر شما نمی تواند از ظرافت بسیار بالایی برخوردار باشد ولی می توانید از کیفیت و رنگ ثابتی آن اطمینان داشته باشید. باید توجه داشته باشید اگر پوست حساسی دارید و زیورآلات مختلف بر روی پوست شما ایجاد حساسیت می کند نباید موقع استفاده از زیورآلات و بدلیجات استیل نگرانی داشته باشید چون این فلز ایجاد حساسیت نمی کند و با پوست شما سازگاری دارد.

فلز تیتانیوم در اوایل قرن هیجدهم کشف شده است. فلز تیتانیوم به عنوان یک فلز صنعتی در ضمینه ی ساخت زیورآلات با بکارگیری ماشین آلات پیچیده که با دقت و ظرافت بالایی آن را شکل دهی و صیقل می دهد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در ساخت برخی از زیورآلات تیتانیوم از الماس و دیگر سنگ های قیمتی استفاده می گردد.

زیورآلات ساخته شده با استفاده از تیتانیوم از زیبایی و ظرافت بالایی برخوردار هستند که نظر بیننده را به خود جلب میکند و و کسانی که از این نوع زیورآلات استفاده می کنند حتما احساس راحتی خواهند کرد. زیورآلات تیتانیوم به وفور در بازار موجود است و می توانید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید ولی این زیورالات نقاط ضعف خاص خود را نیز دارند . زیورآلات ساخته شده با استفاده از تیتانیوم بسیار حساس هستند و نباید با مواد شوینده در ارتباط باشند تا تغییر رنگ ندهند و ممکن است اگر پوست حساسی دارید به این نوع از زیورآلات حساسیت دهید.

استیل و تیانیوم امروزه به یکی از متدوال و پرمصرف ترین فلزات در صنعت تبدیل شده اند که هر کدام دارای خواص منحصر به فردی هستند که در این بخش به مقایسه این دو فلز بر اساس خواص، کاربرد ها و هزینه می پردازیم.

مقایسه استیل و تیتانیوم از حیث خواص

استیل آلیاژی است که عمدتا از آهن و کربن ساخته شده است و یک فلز قوی و بادوام است که می تواند در برابر دما و فشاتر بالا مقاومت کند. استیل همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و آن را به یک ماده ایده آل برای استفاده در ساخت و ساز، حمل و نقل و ماشین آلات تبدیل کرده است از همین رو زیورآلات ساخته شده از آن اعم از گردنبند زنانه استیل و یا انگشتر زنانه استیل از محبوبیت بالایی برخوردارند. از سوی دیگر تیتانیوم فلزی سبک وزن است که در برار خوردگی بسیار مقاوم است و همچنین فوق العاده قوی و نقطه ذوب بالایی دارد. تیتانیوم در صنایع مختلف از جمله تجهیزات هوافضا، پزشکی و ورزشی و ساخت زیورآلات استفاده می شود.

مقایسه هزینه بین استیل و تیتانیوم

هزینه استیل بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد اما استیل استفاده شده در ساخت زیورآلات و پزشکی گرانقیمت ترین نوع آن می باشد اما در حالت کلی تیتانیوم به دلیل کمیاب بودن و دشواری استراج از معدن گرانقیمت تر از استیل میباشد.  

مقایسه استحکام 

استیل به دلیل استحکام بالا و دوام شناخته می شود و می تواند فشار و دمای بالا را بدون تغییر شکل یا شکستگی تحمل کند. استیل همچنین در برابر ضربه و خراش بسیار مقاوم است. تیتانیوم نیز یک فلز قوی است و نسبت به وزن آن استحکام بالایی را دارا میباشد و این بدان معنی است که از استیل قوی تر است اما وزن کمتری دارد. تیتانیوم در برابر ضربه و خراش نیز مقاوم است از همین رو در صنعت هوا و فضا از آن استفاده می شود.

زیورآلات تیتانیوم از زیبایی و ظرافت ساخت بالایی برخوردار هستند و قیمت به مراتب مناسبتری نسبت به زیورآلات استیل دارند ولی باید بسیار مراقب آن ها بود چون در صورت مراقبت نکردن رنگشان خواهد رفت . اگر پوست حساسی دارید ممکن است به تیتانیوم حساسیت دهید.

زیورآلات استیل از قدرت و کیفیت بالاتری نسبت به تیتانیوم برخوردار است که این جنس را برای کارهای روزمره و عادی بسیار مناسب تر کرده است . این نوع زیورآلات باعث ایجاد حساسیت های پوستی نمی شود. استیل به دلیل استحکام بالایی که دارد کمتر قابل دستکاری است و زیورآلات ساخته شده با این فلز معمولا از ظرافت کمتری برخوردار است و قالب های خاصی برای تولید دارند.

6 comments

  1. پرهام

    سلام,گردنبند تیتانیوم در برابر اب یا عرق کردن رنگش از بین میره؟

    1. سلام. به چندین عامل بستگی داره . از جمله کیفیت ساخت گردنبند شما و نحوه کیفیت آبکاری آن. اسید موجود در عرق افراد نیز با یکدیگر تفاوت دارند و شدت متفاوتی دارند. پس در حالت کلی نمیشود به سوال شما جواب بله یا خیر داد و بستگی به شرایط و نحوه ی استفاده شما دارد ولی در جمع بندی میتوان گفت که زیور آلات تیتانیوم ثبات رنگ خیلی عالی ندارند.

    2. Farshid

      سلام بله از بین میره

  2. پرهام

    مرسی.

  3. پروین ت

    سلام
    دستبند استیل طلایی هم داریم یا استیل همیشه نقره ای هست؟تنها جنسی که حساسیت پوستی ندارم استیله و دوست دارم رنگ طلایی هم داشته باشم.ممنون

    1. با سلام و عرض ادب. بله شما میتونید از بخش دستبند ها انواع دستبند های استیل مردانه و زنانه رو مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه