آشنایی با سنگ زبرجد (پریدوت) و خواص آن

سال ها از سنگ زبرجد یا همان پریدوت به عنوان یک سنگ درخشان و زیبا غافل بوده اند و از آن به عنوان یک سنگ کم ارزش یاد می کرده اند که به وفور قابل یافت بوده است اما امروز دوباره به عنوان یک سنگ ارزشمند از آن استفاده می شود.در مقالات گذشته در ارتباط با نگین های به کار رفته در بخش زیورآلات بحث کردیم، در این مقاله نیز سعی داریم تا به معرفی و آشنایی با سنگ زبرجد (پریدوت) و خواص آن بپردازیم و ویژگی های منحصر به فرد این سنگ را نظیر سختی، نحوه نگهداری و تمیز کردن و … برشماریم و به سوالات متدوالی که در ارتباط با این سنگ پیش می آید پاسخ دهیم.

آشنایی با سنگ زبرجد (پریدوت)

زبرجد یا همان پریدوت توسط موسسه زمین شناسی آمریکا به عنوان “گوهر بی نهایت” نام گذاری شده است و یکی از دو سنگی است که در پوسته زمین تشکیل نمی شود و همانند الماس در سنگ های مذاب رویه فوقانی تشکیل می گردد که توسط نیروهای بزرگ زلزله و آتشفشان به سطح زمین راه پیدا کرده اند. بعضی از کریستال های پریدوت منشا فرازمینی نیز دارند و در شهاب سنگ های کمیاب پالازیت(61 مورد) یافت شده اند که قدمتی بالغ بر 4.4 میلیارد سال دارند. همچنین بقایای زبرجد را در گرد و غبار های بازگشته از کاوشگرفضایی در سال 2006 و در فضاپیمای Stardust کشف کرده اند.

همچنین سنگ زبرجد توسط ناسا در ماه نیز کشف شده است. باستان شناسان برا این باور هستند که پریدوت (زبرجد) بر اثر انفجار خورشید به زمین رسیده است و دارای خواص شفا بخشی می باشد. این سنگ نوعی گوهر الیوین است و از ماده معدنی سیلیکات آهن منیزیم از خانواده فورستریت-فایلیت است که میزان آهن آن تعیین کننده رنگ آن می باشد. در حالی که الیوین یک ماده معدنی فراوان است اما پریدوت با کیفیت جزو سنگ های نایاب محسوب می شود.

خواص سنگ زبرجد (پریدوت)

زبرجد سایه زیتونی جزو معدود سنگ های قیمتی است که تنها در یک رنگ تشکیل می شود و نمادی از  تابستان و آغاز پاییز است و باعث تحریک ذهنی و بازسازی جسمی می شود و به عنوان با ارزش ترین زبرجد شناخته می شود. قدیمیان بر این باورند که این سنگ از فرد در برابر نیروهای تاریکی و ارواح و شیاطین محافظت می کند. سنگ پریدات دارای طیف رنگی سبز مایل به زرد تا سبز زیتونی می باشد. هیچ راهی برای تغییر رنگ زبرجد نظیر گرما دادن وجود ندارد. شواهدی وجود دارد که از روکش هایی فویلی فلزی برای تغییر پایداری این سنگ می کنند. زبرجد از جهات مختلف شبیه توپاز می باشد و ابتدا به دلیل رنگ سبز مایل به زرد آن توپازوس نامگذاری شده بود و نام گذاری آن به دلیل آن بوده است که ابتدا در جزیره ای به نام توپازوس کشف شده است که در دریای سرخ قرار داشته است.

این سنگ ابتدا برای پادشاهان مصری استخراج می گردیده است و به صورت دائمی از آن محافظت می شده است و هر کسی قصد نزدیک شدن به آن منطقه را داشته کشته شده است. مصریان به مدت 3500 سال به صورت انحصاری استخراج زبرجد را داشتند و سپس آن منطقه متروک شده بوده است که این منطقه توسط باستان شناسان در سال 1905 کشف گردیده است. نام پریدوت برای این سنگ از ریشه کلمه عربی faridat  است که به معنی گوهر می باشد با وجود این در مناطق مختلف جهان به نام های مختلف شناخته می شود. قدیمیان بر این باور بوده اند که سنگ زبرجد برای رهایی از دام اعتیاد و تنباکو موثر است و همراه داشتن آنرا برای افرادی که سیگاری و یا معتاد بودند توصیه می کردند. این سنگ انرژی ها منفی را از بین می برد و باعث می شود اراده ای قوی داشته باشید. همچنین پریدات یا همان زبرجد برای تخلیه هیجانات و رسیدن به آرامش عصبی  و کاستن از ترسو اضطراب می تواند موثر باشد.

مناطقی که سنگ پریدوت (زبرجد) یافت می شود

امروز سنگ پریدوت یا همان زبرجد را می توان در مناطقی نظیر مکزیک، آریزونا آمریکا، اورگان، نروژ، پاکستان، روسیه و سریلانکا می توان یافت کرد. پریدوت را می توان یک گزینه عالی و مقرون به صرف برای جایگزینی با زمرد سبز دانست  که گاها با آن نیز اشتباه گرفته می شود. پریدوت نسب به زمرد سبز وفور بیشتری دارد و از همین رو قیمت ارزان تری دارد

سنگ زبرجد سنگ متولدین کدام ماه است؟

 اغلب به عنوان سنگ ماه اوت به کار می رفته است و از قیمت کمتری برخوردار بوده است. اما اخیرا این سنگ به عنوان یکی از کانون های توجه سنگ شناسان بدل گردیده است. در فروشگاه لوکس گلامور نیز سنگ زبرجد و دستبند ماه تولد آن موجود می باشد که می توانید در بخش دستبند ماه تولد مشاهده کنید.

سختی سنگ زبرجد (پریدوت)

زبرجد دارای سختی بین 7 تا 6.5 در مقیاس موس است و استحکام نسبتا خوبی برخوردار است. از همین رو توصیه می شود آن را در تماس با فلزات و سنگ هایی که سختی کمتری نسبت به آن هستند قرار ندهید زیرا ممکن است انها را خراش دهند.

در قسمت زیر سختی بعضی از مواد معدنی را مشاهده می کنید . با توجه به این جدول زبرجد را الماس، توپاز و گروه کروندوم می توانند خراش دهند و زبرجد قادر است موادی همانند کلسیت و فلوریت را خراش دهد.

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از زبرجد (پریدوت)

گرمای شدید می تواند به پریدوت آسیب برساند همچنین این سنگ به موادی نظیر اسید سولفوریک و یا اسید هیدروکلریک حساس است و این مواد می توانند بر کیفیت سنگ زبرجد تاثیر گذار باشند. از سوی دیگر عرق بدن نیز با توجه به اسیدی بودن می تواند یک عامل اثر گذار باشد. برای تمیز کردن سنگ زبرجد نیز توصیه می شود از آب ولرم و صابون استفاده شود و استفاده از بخار و مواد شوینده دیگر به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خلاصه

زبرجد نیز همانند دیگر زیورآلات و سنگ های به کار رفته در بخش زیورآلات دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می توان از روی آنها زبرجد اصل را از تقلبی تشخیص داد. در این مقاله سعی شده تا با آشنایی با تاریخچه سنگ زبرجد ویژگی ها، ساختار و نحوه نگهداری از این سنگ بیان شود امید است با راهنمایی ها انجام گرفته شده در این مقاله و همچنین خرید از مراکز معتبر از سنگ ها و نگین های اصل پریدوت بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه