آشنایی با سنگ کهربا و خواص آن

آشنایی با سنگ کهربا و خواص آن

از میان سنگ ها و نگین های فراوانی که در دنیای زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد سنگ کهربا دارای ارزش و اهمیت بالایی است. از سنگ کهربا در ساخت  انواع گردنبند طلا، گردنبند نقره زنانه، دستبند نقره زنانه و دستبند طلا، انگشتر مردانه نقره و … استفاده می شود و علاوه بر زیبایی دارای خواص دارویی نیز می باشد. آیا تا به حال این سوال پیش آمده است که سنگ کهربا چگونه است؟ یا سنگ کهربا دارای چه خواص و ویژگی هایی است؟ و یا اینکه سنگ کهربا اصل را  چگونه می توان تشخیص داد؟ ما در این مقاله سعی در بررسی کلی سنگ کهربا و معرفی ویژگی های برجسته آن داریم تا راهنمایی کلی در ارتباط با خرید زیورآلات و جواهرات سنگ کهربا به دست آورید و انتخابی آگاهانه داشته باشید.

آشنایی با سنگ کهربا

کهربای اصل ریشه در کلمه AMBER است و به معنی سنگی با رنگ های پر جنب و جوش است. سنگ کهربا یا همان AMBER دارای رنگ های مختلفی است که شامل قرمز، آبی، سبز و سبز مایل به زرد است. کهربا یک سنگ گرانروی است و از ترکیب و ادغام صمغ درختان سرو و حرارت طبیعی به دست می آید. سنگ کهربا معمولا به صورت متخلخل و دارای حباب هوا می باشد و اغلب در داخل آنها می توان حشرات ریز را مشاهده کرد که زیبایی سنگ کهربا را دوچندان کرده اند. به عبارتی دیگر می توان گفت که سنگ کهربا به عنوان سمبل قدرت طبیعت در ساخت سنگ های جواهری شناخته می شود.

آشنایی با سنگ کهربا و خواص آن

حتی این سنگ دارای رنگ های مشکی و سفید است. این سنگ شفا بخش در زیر نور به رنگ های مختلف دیده می شود. به عقیده گذشتگان  کهربا یک سنگ جادویی است و از همین رو قابل احترام می باشد و به عنوان یک محافظ عمل می کند.

انواع سنگ کهربا

سنگ های قیمتی کهربا توانایی بی نظیری برای تبدیل شدن به منبع اصلی انرژی را دارند. این سنگ دارای نیروی الکتریکی و همچنین پیزوالکتریک است. هنگامی که این سنگ تحت فشار قرار میگیرد و یا زمانی که ب طور چشمگیری گرم و یا سرد می شود یک بار الکتریکی ایجاد می کند که موجب انتشار امواج مادون قرمز و یون های منفی می شود.  امروزه سنگ کهربا به عنوان یک سنگ که به سم زدایی بدن کمک می کند شناخته می شود.

فوايد و خواص سنگ كهربا

مطالعات نشان مي دهد كه كهرباي اصل از بروز بيماري هاي مزمن و سرريز شدن سم در بدن جلوگيري مي كند. كهرباي اصل براي كم كردن استرس، افزايش هوشياري، بهبود گردش خون و تقويت سيستم ايمني كمك شاياني مي كند و به عنوان يك عامل قوي براي كاهش بيماري و سم عمل مي كند.

سنگ کهربا باعث افزايش جريان خون با استفاده از گسترش ظرفيت مويرگ ها مي شود كه به نوبه خود باعث افزايش اكسيژن و بازسازي خون مي شود. به طور كلي سنگ كهرباي اصل براي بهبود عملكرد تمام ارگان هاي بدن كه وابسته به خون هستند مفيد مي باشد. سنگ كهرباي اصل با افزايش عملكرد خون رساني باعث حل شدن سموم پنهان در خون مي شوند  و از اين طريق به سم زدايي كمك مي كنند.

سنگ کهربا

يون هاي منفي در تعيين خلق و خوي بسيار مهم هستند. مايكل تارمن استاد دانشگاه كلمبيا در نيويورك در مطالعه اي كه در ارتباط با يون هاي منفي بود در يافت كه يون هاي منفي متصاعد شده هنگام رعد و برق باعث ايجاد آرامش مي شوند. همچنين در مطالعه اي ديگر كه با استفاده از ايجاد ژنراتور يون هاي منفي صورت گرفت دريافتند كه يون هاي باعث افزايش جريان اكسيژن به مغز مي شود و از اين طريق باعث افزايش آگاهي و انرژي ذهني مي گردد. همچنين در بسياري موارد ورزشكاران حرفه اي از كهربا براي بهبود عملكرد خود استفاده ميكنند به اذعان اين ورزشكاران سنگ كهربا باعث افزايش عملكرد مي شود و به آنها اجازه مي دهد شادتر تمرين كنند.

سنگ كهرباي اصل مي تواند به كاهش بسياري از بيماري هاي مرتبط با سموم كمك مي كند. در اينجا به چند نمونه از اثرات قدرتمند كهربا مي پردازيم:

سم زدايي

كمك به كاهش چربي

كاهش نگهداري آب

بهبود گردش خون

دفع مواد زائد

پاكسازي كبد و كليه

بهبود حساسيت هاي پوستي

كاهش استرس و افسردگي

كمك به از بين بردن فلزات سنگين ، سموم و مواد سرطان زا از بدن

كاهش اسيد لاكتيك و اسيد هاي چرب آزاد در بدن

کاربردهای سنگ کهربا 

سنگ کهربا همانند دیگر سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی دارای کاربرد های فراوانی است که از پرکاربرد ترین آن صنعت ساخت زیورآلات و جواهرات است. علاوه بر استفاده از سنگ کهربا برای ساخت زیورآلات از این سنگ در ساخت عطر و ادکلن زنانه و یا عطر و ادکن مردانه نیز استفاده می شود. یکی دیگر از کاربرد های سنگ کهربا استفاده از آن صنایع دارویی است زیرا این سنگ به عنوان یک ماده ضد التهاب و ضد عفونی کننده می باشد. یکی دیگر از کاربرد های سنگ کهربا ساخت مجسمه و اشیای دکوری است که به صورت متداول استفاده می شود. 

تشخیص سنگ کهربا اصل

سنگ کهربا به عنوان یک سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در انواع و اقسام مختلف در بازار موجود می باشد و می توان نمونه های سنگ مصنوعی و پلاستیکی آن را نیز در بازار یافت کرد از همین رو کار تشخیص نمونه سنگ کهربا اصل از تقلبی کمی مشکل می باشد که در اینجا به روش های تشخیص سنگ کهربا اصل از تقلبی اشاره می کنیم تا راهنمایی کلی در ارتباط با خرید سنگ کهربا باشد.

تشخیص سنگ کهربا با استفاده از چراغ UV

یکی از راحت ترین روش های برای تشخیص سنگ کهربا اصل استفاده از چراغ یو وی یا همان فلورسنت میباشد که در این روش سنگ کهربا در مقابل چراغ UV قرار می گیرد که در این حالت سنگ کهربا رنگ زرد یا شبز شفاف را نشان می دهد در حالی که در نمونه های تقلبی رنگ سنگ کهربا آبی مایل به بی رنگ است. 

تشخیص سنگ کهربا با استفاده از حالت گرمایی

سنگ کهربا در حالت گرمایی و داغ خود بویی شبیه به بوی صمغ دارا میباشد که از این رایحه در ساخت عطر و ادکلن نیز استفاده می شود. استفاده از بوی سنگ کهربا و حالت گرمایی آن یکی از روش های تشخیص سنگ کهربا اصل می باشد.

تشخیص سنگ کهربا اصل با استفاده از سختی سنگ

سنگ کهربا یک سنگ نرم با سختی بین 2.5 تا 3 در مقیاس موس می باشد که بدین معنی است که به راحتی توسط اجسام و عناصر با درجه سختی بالا خراشیده می شود. از همین رو می توانید با استفاده از یک تیغه تست سختی سنگ کهربا را انجام دهید و درصورتی که توسط تیغه سنگ کهربا خراش داده شد می توانید پی به اصل بودن آن ببرید.

استفاده از نظر کارشناسان سنگ برای تشخیص اصل بودن سنگ کهربا

یکی از راه های مطمن برای پی بردن به اصل بودن سنگ کهربا استفاده از نظر کارشناسان سنگ و گوهر می باشد که با بررسی ساختار داخلی سنگ و در زیر میکروسکوپ می توانند به اصل بودن سنگ کهربا پی ببرند. 

مناطقی که سنگ کهربا اصل یافت می شود

یکی از معروف ترین مکان هایی که در دنیا برای استخراج سنگ کهربا اصل شناخته می شود سواحل دریای بالتیک مشرف به لهستان و روسیه می باشد. در ایران نیز سنگ کهربا در مناطق شمالی و ساحلی کشور نظیر گلستان، مازندران و گیلان یافت می شود. 

انواع سنگ کهربا اصل 

کهربا نیز همانند دیگر سنگ های جواهری دارای انواع و اقسام مختلف است که در طبیعت یافت می شود و هر کدام از آنها دارای ارزش و قیمت متفاوتی هستند. در این بخش به معرفی انواع سنگ کهربا می پردازیم که به رنگ های مختلف می توان آنها را دید.

سنگ کهربای زرد 

سنگ کهربای زرد بی شک یکی از زیباترین سنگ های می باشد که با درخشش وافر خود می تواند بر روی انواع زیورآلات و جواهرات مورد استفاده قرار گیرد و یکی از گرانقیمت ترین نوع کهربا ها می باشد. سنگ کهربای زرد معمولا در مناطق بالتیک یافت می شود. 

سنگ کهربا زرد

سنگ کهربا قرمز 

این نوع سنگ دارای رنگ قرمز و یا قرمز تیره است که به واسطه رنگ جذاب و پرطرفدار آن زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و جزو سنگ های محبوب می باشد.

سنگ کهربا قرمز

سنگ کهربا آبی 

سنگ کهربای آبی نیز به دلیل براقیت و شفافیت آن مورد توجه قرار می گیرد و شما با استفاده از کهربای آبی انگشتر و یا گوشواره ای با نگین آبی شفاف خواهید داشت که شما را متمایز از دیگران می کند. 

سنگ کهربا آبی

سنگ کهربای سبز 

رنگ سبز کهربا نیز یکی از رنگ های زیبا می باشد که در بین انواع سنگ ها خود را نمایان می کند. این رنگ نیز در میان سنگ های کهربا قیمت بالایی دارد. 

سنگ کهربا سبز رنگ

سنگ کهربا نارنجی

این نوع کهربا نیز با رنگ شامپاینی و شفافیت بالا می تواند چشم گیر باشد و برای استفاده از صنایع مختلف و زیورآلات مورد استفاده قرار گیرد. 

سنگ کهربا نارنجی

سنگ کهربا قهوه ای 

این نوع سنگ کهربا نیز به خاطر ساختار داخلی آن مورد توجه قرار می گیرد و جزو سنگ های با کیفیت کهربا محسوب می شود. 

سنگ کهربا اصل

سنگ کهربا سفید 

کم قیمت ترین نوع کهربا را می توان سنگ کهربای سفید دانست که اغلب برای ساخت وسائل دکوری مورد استفاده قرار میگیرد.

سنگ کهربای سفید

سنگ کهربا حشره دار 

شاید معروف ترین نوع سنگ کهربا را می توان سنگ کهربای حشره دار نامید که می تواند در بین انواع رنگ های این سنگ قیمتی دیده شود. سنگ کهربای حشره دار به عنوان رزین فسیل شده است که حشرات کوچک در داخل آن به دام افتاده اند. زمانی که حشرات در داخل این سنگ گرفتار می شوند به خوبی حفظ شده  و از بیرون نمایان می شوند. به جرات می توان گفت که سنگ کهربا حشره دار گرانقیمت ترین نوع سنگ کهربا است که با توجه به شفافیت سنگ و حشره موجود در آن قیمت آن متفاوت می باشد. 

سنگ کهربای حشره دار

روش های نگهداری از سنگ کهربا

خرید و داشتن یک سنگ قیمتی نیازمند اطلاعاتی دقیق در مورد نگهداری از آن است که در این میان سنگ کهربا نیز همانند دیگر سنگ های قیمتی می باشد و باید به درستی و در مکان درست نگهداری شود تا درخشندگی و زیبایی خود را حفظ کند. در این بخش به نکاتی که در ارتباط به نحوه و روش های نگهداری از سنگ کهرباست اشاره می کنیم.

  1. برای تمیز کردن سنگ کهربا می توانید از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید و نیازی به استفاده از مواد شوینده و پاک کننده نیست زیرا سختی سنگ کهربا کم می باشد و این مواد می تواند باعث آسیب این سنگ شود.
  2. نکته دیگری که در ارتباط با نگهداری سنگ کهربا باید بدان توجه داشت این است که این سنگ نباید در معرض نور خورشید و دمای شدید قرار گیرد زیرا باعث تغییر رنگ و آسیب به سنگ کهربا خواهد شد.
  3. از برخورد سنگ کهربا با مواد شیمیایی نظیر عطر، لوسیون، اسپری و … جلوگیری کنید زیرا این مواد به سطح سنگ کهربا شما می تواند آسیب برساند.
  4. گفته می شود که سنگ کهربا یگ سنگ درمانی است و با قرار دادن چند ساعت آن در معرض نور خورشید شارژ می شود با این حال مواظب باشید که به مدت طولانی آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید که باعث آسیب به سنگ کهربا می شود.
  5. اگر سنگ کهربا شما دچار آسیب و تغییر رنگ شد حتما از یک سنگ شناس برای ترمیم آن کمک بگیرید.

قیمت سنگ کهربای اصل

قیمت سنگ کهربا امروزه بر اساس منشا پیدایش آن تعیین می شود و اغلب به دو دسته سنگ کهربای بالتیک و دومنیکن تقسیم میشود که سنگ کهربای دریای بالتیک قدیمی تر است ولی در آن احتمال پیدایش حشرات کم است و این در حالی است که در کهربای دومنیکن احتمال وجود حشرات بالاست و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. معمولا قیمت این سنگ در بازه 20 دلار تا 40 هزار دلار متغیر است.

سنگ کهربا برای چه ماهی است؟

سنگ کهربا یکی از زیباترین سنگ های ماه تولد می باشد که در تاریخ میلادی به عنوان سنگ ماه تولد نوامبر شناخته می شود و در ایران از سنگ کهربا به عنوان سنگ ماه تولد مرداد و خرداد یاد می شود.

خلاصه

سنگ کهربا به عنوان یکی از خاص ترین و زیباترین سنگ های قیمتی می تواند همواره به عنوان یک گوهر زیبا بر روی دستان شما بدرخشد اما باید توجه داشت که با توجه به سختی کم آن نگهداری از آن کمی مشکل می باشد و همواره باید به نکات گفته شده در مورد نگهداری از سنگ کهربا توجه شود و از سوی دیگر با توجه به وجود نمونه های تقلبی از جای مطمن خریداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه