آشنایی با نقره تایلندی

آشنایی با نقره تایلندی و نحوه تشخیص آن

امروزه با بالا رفتن قیمت طلا دربازار های جهانی و مخصوصا ایران زیورآلات نقره بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان آشنایی بیشتر از فلز نقره باعث خواهد شد که انتخابی دقیق و درست داشته باشیم. در مقالات قبلی مفصل در ارتباط با آشنایی با فلز نقره و یا نحوه تشخیص زیورآلات نقره و پلاتینی بحث کرده ایم. در این مقاله نیز قصد داریم تا یکی از کشور ها و قطب های اصلی تولید نقره در جهان را معرفی کنیم و نحوه پیدایش و ساخت زیورآلات نقره (گردنبند نقره، دستبند نقره، گوشواره نقره و سرویس نقره) را که کشور تایلند است بررسی کنیم.

تاریخچه پیدایش نقره در تایلند

تایلند در دنیا به زیورآلات نقره و طرح های استثنائی و بی نظیر معروف است. در پشت تاریخ زیورآلات نقره تایلندی نسل های زیادی از مردم تایلند قرار گرفته اند. در اصل صنعت کاران نقره تایلندی مشغول خلق هنرهای دستی زیبا و اقلام تزئینی مثل سینی،چنگک و کاسه بودند و پس از مدرنیزاسیون صنعتی تغییری در تقاضا برای طراحی زیورآلات و جواهرات نقره پدید آمد.

زیورآلات نقره تایلندی را چگونه بشناسیم

منطقه شمال تایلند از لحاظ تولید نقره، طلا و جواهر مشهور تر است. اگرچه طلا و نقره در سراسر بخش مرکزی و جنوبی تایلند نیز یافت می شود اما نقره شمال تایلند دارای درجه خلوص بالایی (اغلب تا %9/99) است و همچنین دارای طراحی و ساخت فوق العاده بالا می باشد و اغلب طرح های آن ها به صورت منحصر به فرد است. نقره های تایلند شمالی شامل تکنیک های زیادی است که تاثیر گرفته شده از متخصصان متالوژی هند باستان و پناهندگان برمه می باشد.

مهاجران هندوستانی در هنر فلز کاری مهارت زیادی داشتند گرچه طلا حرفه اصلی آنها بوده ولی تمدن های باستانی هندی تاثیر زیادی نیز بر روی صنایع نقره تایلند داشته اند. تکنیک های به کار رفته در طلا که توسط هندو های مهاجر به تایلند وارد شده را امروزه می توان به راحتی در برخی جواهرت و زیورآلات نقره مدرن نیز یافت کرد که توسط هنرپیشگان تایلندی ساخته می شود.

پس از سقوط امپراطوری پاگان بسیاری از متفقین برمه به مدت 200 سال به پایتخت پادشاهی لانه فرار کردند . پادشاهی لانا امروز جزوی از کشور تایلند است و درآن زمان هنر نقاشی و طراحی برمه را از طریق متفقین به ارث برده اند و امروز بسیاری از نقوش روی نقره جات الهام گرفته شده از میراث آنها می باشد.

آشنایی با نقره تایلندی و نحوه پیدایش آن

از میان قبایل زیادی که در شمال تایلند وجود دارد هیچ کدام به اندازه قبیله کارن معروف نیست. قبیله Karen در واقع یکی از بزرگترین قبیله های جنوب شرقی آسیا است. قبیله کارن زیورآلات نقره سنتی را برای قرن ها ساخته است. بسیاری از طرح های طلا و نقره یافت شده در جانگ مای تایلند توسط عضو قبیله کارن ساخته شده است. طرح های بسیاری از نقره جات تایلندی شامل الگو های غیرمعمول سنتی هستند اما با این وجود در طراحی جواهرات نقره ای مانند گردننبد نقره، گوشواره و دستبند تاثیرات فرهنگ غربی نیز دیده می شود.

زیورآلات نقره و تزیئنات دستی را می توان در سراسر تایلند و در مکان هایی نظیر مغازه ها، هتل های 5 ستاره و یا مغاره های واقع در بازارجه ها یافت کرد. هنر زیورآلات سازی نقره نه تنها برای مردم محلی تایلند بلکه برای بیشتر قبیله ها ی کشور های همسایه از جمله برمه،لاتین و کارن و شان همگی نقش مهمی در رشد طلا و جواهر نقره تایلند داشته اند مایع غرور است.

نقره تایلندی به چه شکل است

راه های تشخیص نقره اصل تایلندی و تقلبی

امروزه با گسترش استفاده از نقره به جای زیورآلات گرانبهایی مثل طلا انواع و اقسام نقره های تقلبی نیز در بازار یافت می شود که بدین منظور در اینجا به چندین روش شناسایی نقره تایلندی اصل و تقلبی می پردازیم.

  1. زیورآلات نقره خود را با استفاده از یک پارچه سفید پاک کنید.

اگر شما هیچ لکه و علامتی را بر روی پارچه پیدا نکردید می توانید مطمن شوید که از نقره واقعی ساخته شده است.این به این دلیل است که قرار گرفتن نقره واقعی در معرض هوا باعث ایجاد اکسیداسیون در آن نمی شود و زمانی که شما بر روی پارچه سفید علامت سیاه رنگ را ملاحظه می کنید نشان از وجود اکسیداسیون در نقره غیر واقعی است.

  1. آزمایش اسید نیتریک را انجام دهید.

زمانی که یک قطره اسید نیتریک را به زیورآلات نقره جعلی  اضافه می کنید باعث تغییر رنگ در آنها می شود به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید نقره تایلندی تست اسید نیتریک را بر روی آنها انجام دهید.

اسید نیتریک هیچ تاثیری بر روی نقره واقعی و اصل ندارد بنابراین فروشنده نباید اعتراضی نسبت به این آزمایش داشته باشد فقط توصیه می شود در هنگام آزمایش نیتریک اسید از دستکش مناسب و عینک استفاده نمایید.

  1. از تست بو استفاده کنید.

نقره واقعی نباید هیچگونه بویی داشته باشد و در صورت استشمام بو نشان از وجود مس بیش از حد در آن است و نقره اصل و واقعی نیست.

  1. استفاده از آزمایش آهنربا

این یک آزمایش ساده است. آهنربا هیچ تاثیری بر نقره ندارد. همانطور که آهنربا تاثیری بر روی طلا و پلاتین ندارد. اگر در این آزمایش متوجه شدید که زیورآلات به آهنربا جذب شدند برای شما آشکار خواهد شد که آنها از نقره اصل ساخته نشده اند.

  1. زیورآلات نقره واقعی دارای برچسب هایی مانند 925 و Ster هستند که اغلب در قسمت داخلی زیورآلات می باشد اگر چنین نشانه هایی در زیورآلات نقره نیافتید توصیه می شود مراقب باشید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه