تشخیص نقره اصل

7 روش ساده تشخیص نقره اصل از بدل

تشخیص نقره اصل از بدل به دلیل افزایش کلاهبرداری و عدم اعتماد تبدیل به یکی از دغدغه های افرادی شده است که قصد خرید نقره دارند. شاید شما یک قطعه زیورآلات از فروشگاه های آنلاین خریداری کردید یا شاید دوستتان یک قطعه نقره پیدا کرده و از شما درخواست می کند که ببینید این قطعه نقره اصل می باشد یا طرح نقره ! بنابراین لازم است روش های تست تشخیص نقره اصل را بدانید.

تشخیص نقره اصل از بدل -روش تشخیص نقره اصلی

نقره یک فلزی است که کاربرد وسیعی دارد، از جمله در صنعت جواهرات و زیورآلات، ساعت سازی، لوازم تزیناتی خانه و … به کار برده می شود. نقره ی درجه یکی که در ساخت زیورآلات درجه یک استفاده میشود دارای عیار 925 است. مفهوم عیار 925 این است که یک محصول مثل گردنبند یا دستنبند نقره 92.5 درصد از نقره و 7.5 درصد از سایر فلزها (در درجه اول مس) ساخته می شود. نقره خالص نرم و شکننده است و معمولا نقره ناب نامیده می شود. بعضا بعضی محصولات که خود را جای نقره اصلی معرفی می کنند با لایه ای نازک از نقره اصل پوشش داده می شود. در این مقاله سعی شده است که روش هایی را برای تشخیص نقره اصل از بدل یا همان تست تشخیص نقره اصل را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

تست تشخیص نقره اصل از بدل

برای تست تشخیص نقره اصل از بدل روش ها و تست های مختلفی وجود دارد که در این مقاله 7مورد از راحت ترین و به اصطلاح دم دست ترین روش های تشخیص نقره ی اصلی را بررسی می کنیم.

تشخیص نقره اصل از بدل

روش اول : به عیار حک شده بر روی نقره نگاه کنید

زیورآلات و اکسسوری های نقره با یک مهر حک شده بین المللی شناخته می شوند. البته این دلیل حتمی بر نقره بودن نیست، و ممکن است قطعه نقره ای مهر حک شده نداشته باشد ولی نقره اصل باشد.

عیار حک شده بر روی نقره را بررسی کنید. با استفاده از یک ذره بین، نقره ای که در دست دارید را بزرگ نمایی کنید و نگاه کنید. فروشندگان بین المللی مهرهایی با اعداد 925،900،800 را بر روی نقره حک می کنند. این اعداد درصد خالص بودن نقره را نشان میدهند.925 یعنی 92.5 درصد از نقره خالص می باشد. 900 و 800 یعنی 90 درصد یا 80 درصد از نقره خالص استفاده شده است. دیدن عیار نقره یکی از روش های تشخیص نقره اصل از بدل است که البته همیشه نمیتوان به آن اعتماد کرد. چرا که بعضی از کارگاه های نقره ممکن است این حک را انجام ندهند و یا ممکن است بعضی کالاهای تقلبی را با حک زدن عدد مثلا 925 به جای نقره بفروشند.

روش دوم : با استفاده از آهن ربا تست کنید

با استفاده از یک آهن ربای قوی (مثلا آهنربای فولادی) می توانید نقره اصل را از بدل تشخیص دهید. نقره اساسا فلز پارامغناطیس است و از خود خاصیت ربایش ضعیفی نشان میدهد. اگر آهن ربای شما به طور قوی به قطعه نقره بچسبد بایستی پی برد این که قطعه یا نقره خالص نیست و یا ناخالصی زیادی دارد. به یاد داشته باشید که فلزهای دیگری نیز هستند که خاصیت مغناطیسی ندارند، یعنی جذب آهنربا نمی شوند. پس از این تست به تنهایی نتیجه گیری نکنید و حتما برای رسیدن به جواب دقیق از روش های دیگر برای شناسایی نقره استفاده کنید.

روش سوم : استفاده از تست یخ برای تشخیص نقره اصل از تقلبی

از تست یخ اغلب برای تشخیص اصل بودن شمش یا سکه های نقر استفاده میکنند و استفاده از آن برای زیورآلات نقره کمی دشوار است. برای این تست نیاز به کمی یخ دارید. قطعه یخ خود را مستقیما بر روی نقره قرار دهید و به دقت مشاهده کنید. ملاحظه خواهید کرد که یخ ها به سرعت ذوب می شوند، گویا روی چیز داغی قرار گرفته اند و دلیل این امر هدایت حرارتی بسیار بالا در فلز نقره می باشد که حرارت محیط را بلافاصله به یخ منتقل کرده و موجب ذوب شدن یخ سریعتر از حالت عادی میگردد.

روش چهارم :تست صدا برای اصل بودن نقره

نقره ی اصل صدای دلنشینی همچون صدای زنگوله ایجاد میکند که ظرافت خاصی در این صدا نهفته است. هنگامی که با فلز دیگری به جز نقره به نقره ضربه وارد کنید این صدا دلنشینتر میگردد. در گذشته نیز برای تشخیص اصل بودن سکه های نقره از این روش استفاده میشده است. به این صورت که سکه را از ارتفاع حدود 20 سانتی بر روی یک سطح صاف رها میکردند و اگر صدایی همچون صدای زنگ به گوش میرسید دلیل بر اصل بودن و عیار بالا بودن نقره بود. امروزه نیز میتوانید از این تست در تشخیص زیورآلات نقره و به خصوص انگشتر نقره از این روش استفاده کنید. با یک جسم فلزی همچون قاشق چایخوری ضربه ای آرام به انگشتر خود بزنید. اگر صدایی همچون صدای زنگوله یا زنگ شنیدید نقره شما اصل و عیار بالا می باشد. اما اگر صدایی مبهم و به اصطلاح خفه، شنیدید نقره ی شما تقلبی و یا بسیار عیار پایین است.

روش پنجم: تست سر خورد آهنربا

اگر شما یک شمش نقره در دست دارید میتوانید از این روش برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده کنید. یک طرف شمش را از زمین بلند کنید و در زاویه 45 درجه از زمین نگه دارید. در این حالت یک آهنربا را بر روی شمش نقره قرار دهید، آهنربا بایستی به آرامی بر روی شمش سر خورده و به سمت پایین بیاید.

روش ششم : استفاده از وایتکس برای تشخیص اصالت

استفاده از مایع سفید کننده (وایتکس) روشی دیگر برای تشخیص نقره اصل از بدل است. برای این کار باید قسمتی از زیورآلات خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید. اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است. استفاده از این روش به شما این امکان را می‌‌دهد که جنس انگشتر خود را بهتر و بیشتر بشناسید.

روش هفتم : تست تخصصی با استفاده از اسیدهای خورنده (استفاده از این روش توسط افراد عادی توصیه نمیگردد)

در اینروش از مواد شیمیایی برای تشخیص اصل بودن نقره استفاده میشود و مطمئن ترین روش برای تشخیص نقره است ولی از طرفی دیگر به سبب احتمال آسیب بالا مخصوص افراد با تجربه در این زمینه می باشد و استفاده از این روش در زیورآلات گران قیمت و پرکار توصیه نمیشود چون ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.

در این روش از اسیدی که به اسید نقره مشهور است استفاده میگردد و لازم است که این اسید مستقیما با نقره در تماس باشد، بدین معنی که اگر نقره شما دارای روکش و آبکاریست، ابتدا لازم است آبکاری آن با استفاده از ابزار مخصوص از بین برود تا اسید مستقیما با نقره در تماس باشد. سپس نقره را بر روی سنگ محک میکشند و چند قطره اسید را بر روی لایه هایی از نقره که بر روی سنگ محک به جا مانده میچکانند و منتظر تغییر رنگ می مانند. رنگ قرمز روشن نشانگر بهترین نوع نقره است و هرچه به سمت تیرگی و رنگ قهوه ای برود نشان از عیارهای پایینتر نقره می باشد. رنگ آبی نشانگر نیکل و قهوه ای تیره نشانگر فلز برنج می باشد.

جمع بندی

در این مقاله 7 روش های مختلف را برای تشخیص نقره اصل از بدل بررسی کردیم. هنگام اقدام به تشخیص اصل بودن نقره بهتر است در ابتدا به سراغ روشهای ساده تر بروید و اگر اطمینان کافی حاصل نشد به سراغ روش هایی بروید که در آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است و امکان آسیب رساندن به زیورآلات شما وجود دارد. همیشه در نظر داشته باشید که زیورآلات نقره بسیار حساس هستند و بیشتر روش های تشخیص ممکن از به آنها ایرادی را وارد کند پس بهترین روش خرید از یک فروشگاه معتبر است تا با خیالی راحت و بدون نگرانی از زیورآلات خود لذت ببرید. در آخر هم اگر شما نیز روش های دیگری را میشناسید و یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم از طریق بخش نظرات با ما و دیگر دوستانی که قصد تشخیص نقره اصلی از بدلی را دارند در میان بگذارید.

10 comments

  1. نرجس

    سلام.من یک سوال داشتم.آیا راه حل آهنربا و قاشق چایی خوری، به نقره صدمه فیزیکی و شیمیایی نمیزند و عمرش را کم نمیکند؟؟؟
    لطفا پاسخ دهید.ممنون میشم.

    1. با سلام و عرض ادب . خیر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

      1. نرجس

        اها،خیلی مچکرم.شرمنده،یه سوال دیگه هم داشتم خدمتتون. عمر نقره چقدر هست؟

  2. نرجس

    یه سوال داشتم خدمتتون. عمر نقره چقدر هست؟خواهش میکنم پاسخ بدین.ممنون میشم

    1. عمر نقره؟ درست متوجه سوالتون نشدم.

      1. نرجس

        بله عمر نقره.
        ببینید عمر سنگها از بدلیجات پلاستیکی و استیل بیشتره ولی از طلا و نقره کمتره.
        یه وسیله پلاستیکی داریم مثلا و بعد بعدش خراب میشه و از بین میره این یعنی عمرش تموم شده.
        حالا عمر نقره چقدره؟
        بنظر خودم عمرش بینهایت هست. نظر شما چیه؟

        1. نرجس

          لطفا پاسخ دهید.ممنون میشم

        2. نرجس

          لطفا پاسخ دهید.لطفااااااا

          1. Mikaeil

            عذرخواهی میکنم دارم میگم ولی سوالتتون چرته چون فلز عمری نداره اگه در شاریط مناسب قرار بگیره

        3. علی

          یک ماه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه