چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم

از گذشته های دور چرم جایگاه پررنگی در صنعت پوشاک داشته است. امروزه نیز انواع کیف و کفش چرم، لباس چرم و همچنین زیورآلات چرمی مورد توجه مردم و دنیای مد هستند. چرم ها در انواع مختلفی در بازار عرضه میشوند و از لحاظ جنس و رنگ با هم متفاوت می باشند. چرم از دباغی پوست حیوانات مختلف از جمله گاو، گوسفند، کروکودیل، مار، شترمرغ و حتی حیوانات دریایی از جمله ماهی و کوسه تهیه می شود. پوشاک و زیورآلات چرمی جدای از استحکام و دوام بالا دارای زیبایی بسیار زیادی هستند و همواره طرفداران خاص خود را دارند. جالب است بدانید که چرم طبیعی نیز دارای انواع کیفیتو درجه بندی می باشدکه با توجه با این شاخص ها قیمت آن می تواند متفاوت باشد.در مقالات دیگر نحوه تشخیص نقره اصل را با یکدیگر بررسی کردیم و در این مقاله تشخیص چرم اصل از بدل را با هم بررسی میکنیم. راه های مختلفی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی وجود دارد که در زیر متداول ترین آنها را با هم می خوانیم

توجه با نمادهای حک شده در تشخیص چرم اصل از تقلبی

منظور از “چرم دست ساز” همان چرم مصنوعی است. توجه داشته باشید که منظور ما دست ساز بودن وسایلی که از چرم میسازند نیست و صرفا خود پارچه چرم مد نظر است. اغلب چرم سازی های مشهور مهر یا برچسب مخصوص خود را بر روی محصولات خود ثبت میکنند و از این رو میتوانید از اصل بودن آنها مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که برخی زیورآلات همچون دستبند های چرمی به سبب باریک بودن ممکن است مهری بر روی خود نداشته باشند و یا ساخته شده توسط تولیدی های گمنام باشند. از این رو نداشتن مهر و برچسب دلیل حتمی بر چرم نبودن جنس مورد نظر شما نیست. اگر هیچ نشان ثبت شده ای نیافتید بهتر است سراغ گزینه های دیگر برای تشخیص چرم اصل بروید.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم

رگه های موجود برسطح چرم

رگه های سطح چرم را بررسی کنید، اگر این رگه ها گاها عیب و نقص هایی در نقشها و نگارها داشته باشد یک سیگنال مثبت برای چرم خالص بودن است. وجود نقص در روی چرم در واقع اصلا بد نیست و بخاطر داشته باشید که چرم های اصل از پوست حیوانات درست می شود و هر بخشی از آن ممکن است از طرح های مختلف و خاصی تبعیت کند. وجود رگه های یکنواخت و بسیار مشابه می تواند دلیلی بر ماشینی بودن (چرم مصنوعی)  باشد. چرم اصلی همان گونه که گفته شد ممکن است دارای خراش و ناهمگونی های سطحی متفاوتی باشد و این یک علامت مثبت است ولی برخی از کارخانه ها به صورت ماهرانه با تقلید از همین ویژگی ظاهری چرم اصلی اقدام به تولید چرم مصنوعی با همان نقش و نگار میکنند. به همین دلیل خرید و تشخیص چرم واقعی به صورت آنلاین و بر مبنای تصاویر بسیار کار سختی است و بهتر است ابتدا کاملا به روش های تشخیص چرم اصل واقف شوید.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

توجه به چین خوردن برای تشخیص چرم طبیعی از چرم بدل

چرم را در دست خود بفشارید و چین و چروک آن را بررسی کنید. چرم واقعی تحت فشار همانند پوست حیوانی چین میخورد، ولی چرم مصنوعی معمولا این گونه نیست و تحت فشار چین و چروکی در آن دیده نمی شود و همچون یک تکه لاستیک کش می آید.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

تشخیص چرم طبیعی از روی بوی آن

چرم را بو کنید و به دنبال بوی طبیعی باشید و نباید بوی پلاستیک و مواد شیمیایی را احساس کنید(بایستی بویی طبیعی داشته باشد). اگر شما بوی چرم واقعی را نمی شناسید بهتر است سری به فروشگاه های معتبر چرم فروشی بزنید و با امتحان کردن چند چرم اصل، بوی چرم را بشناسید. وقتی بوی چرم را شناختید می توانید مطمئن باشید که بوهای غیر از بوی چرم را به راحتی تشخیص خواهید داد.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

استفاده از شعله آتش برای تشخیص چرم اصل

از شعله آتش برای تست کردن چرم استفاده کنید. زمانی از این روش برای تشخیص طبیعی بودن چرم استفاده کنید، که قادر به انجام دیگر روش ها نیستید، برای مثال در قسمت هایی که دسترسی و دید کافی ندارند مثل چرم زیر مبل ها. شعله را 5 الی 10 ثانیه بصورت مستقیم بر روی چرم بگیرید. چرم واقعی فقط اندکی نیم سوز شده بویی شبیه به بوی سوختن مو میدهد، اما چرم مصنوعی شعله ور شده و بویی شبیه به بوی سوختن پلاستیک می دهد.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

توجه به لبه های برش برای تشخیص چرم اصل

به لبه های چرم توجه کنید، لبه های چرم طبیعی نستبا ضخیم و سفت است در حالیکه لبه های چرم مصنوعی یکدست و صاف است. لبه های چرم مصنوعی طوری به نظر میرسد که گویی با ماشین برش داده شده است ولی لبه های چرم اصلی رشته رشته می باشد و ممکن است کمی نامرتب به نظر برسد.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

توجه به تغییر رنگ در تشخیص چرم طبیعی

برای تشخیص چرم اصل، چرم را در دست بگیرید و خم کنید (بپیچانید)، چرم واقعی بایستی کمی تغییر رنگ دهد. چرم اصلی حالت ارتجاعی مخصوص بخود را دارد و موقع رها کردن چرم (بازگرداندن به حالت اولیه) این تغییر رنگ محو شده و به رنگ طبیعی خود در میاید. چرم مصنوعی معمولا سفت و سخت است و در مقایسه با چرم طبیعی براحتی نمیتوان آن را خم کرد و پیچ و تاب داد و به صورت کلی چرم طبیعی حالاتی همچون پوست دستانمان از خود نشان می دهد.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

نفوذ پذیری آب در چرم طبیعی و چرم مصنوعی

یکی دیگر از روش های تشخیص چرم اصل این است که یک قطره آب بر روی چرم بچکانید، چرم اصلی قطره آب را درون خود نفوذ داده و نم میشود. چرم مصنوعی قطره آب را درون خود جذب نمیکند و مانند یک سطح نفوذ ناپذیر آب را بر روی خود نگه میدارد و همچون پلاستیک در برابر آب مقاومت می کند.

چگونه چرم اصل را تشخیص دهیم - روش تشخصی چرم اصل

حال که با انواع روش های تشخیص چرم طبیعی آشنا شدید میتوانید با اطمینان خاطر به سراغ خرید انواع اکسسوری چرم بروید و مطمئن باشید که هزینه پرداختی شما صرف خرید اجناس فیک و رده پایین نخواهد شد. اگر روشهای دیگری برای تشخیص چرم اصل میشناسید از طریق نظرات با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه