تفاوت بین انواع چرم طبیعی، مصنوعی و ترکیبی

زمانی که به دنبال خرید محصولات چرمی همانند زیورآلات، مبلمان، لباس و کفش رفته هستید ممکن است متوجه انواع چرم ها شده باشد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. گاها تشخیص بین انواع چرم ها مشکل است و چرم به انواع مختلفی از جمله چرم مصنوعی، چرم طبیعی و چرم ترکیبی تقسیم می شود. بی شک دانستن تفاوت این سه نوع چرم می تواند به شما برای انتخاب گزینه مورد نظر کمک کند. ما در مقالات گذشته به بررسی نحوه تشخیص چرم اصل از تقلبی پرداختیم و در این مقاله شما را با تفاوت سه نوع اصلی چرم یعنی چرم مصنوعی، ترکیبی و طبیعی آشنا خواهیم کرد.

چرم طبیعی، مصنوعی و ترکیبی چگونه است؟

چرم طبیعی اصل (real leather)

چرم طبیعی به صورت کاملا رگه دار می باشد و بهترین کیفیت چرم را دارا می باشد. چرم طبیعی از پوست حیواناتی نظیر گاو و گوسسفند حاصل می شود و به دلیل ضخامت بالا کار با آن سخت می باشد و به عنوان بادوام ترین چرم نیز شناخته میشود.

چرم ترکیبی (Bonded leather)

چرم ترکیبی از ضایعات و الیاف باقیمانده از تولید چرم اصل ساخته شده است که با یک چسب پلی اورتان مخلوط می شود. ضایعات و الیاف چرم اصل با استفاده از چسب در کنار یکدیگر قرار می گیرند که رویه آن از جنس پلی اورتان می باشد. این نوع چرم تقریبا شامل 10 تا 20 درصد چرم طبیعی می باشد و در ایران با عنوان پشت چرم شناخته می شود.

چرم مصنوعی (faux leather)

چرم مصنوعی به چرم پلی اورتان یا چرم pu نیز معروف است. چرم مصنوعی از پلیمر ترموپلاستیک ساخته شده است. صد در صد چرم پی یو به صورت وگان (غیر حیوانی) می باشد و این برخلاف برخی از انوع چرم های مصنوعی نظیر bicast است که از الیاف اضافی پوست گاو همراه با پلی اورتان ساخته می شوند.

تفاوت بین چرم طبیعی، چرم ترکیبی و چرم مصنوعی

با توجه به وجود انواع چرم در بازار، تشخیص تفاوت بین انواع چرم می تواند یک چالش برای همه افراد باشد. با توجه به اینکه به دنبال چه نوع چرمی هستید و یا اینکه چه کیفیتی از چرم مد نظر شماست لزوم شناخت تفاوت بین انواع چرم یک ضرورت است.

تفاوت قیمت بین انواع چرم ها

یکی از تفاوت های اصلی بین چرم ها قیمت آنها می باشد به صورتی که چرم اصلی و طبیعی گرانقیمت ترین چرم می باشد زیرا از مواد طبیعی نظیر پوست گاو و گوسفند ساخته شده است و کار کردن با آن نیز سخت می باشد. چرم مصنوعی ارزان تر از چرم واقعی است ولی هزینه و قیمت آن کمی بالاتر از چرم ترکیبی است. به صورت کلی تولید چرم مصنوعی آسان تر از چرم طبیعی است و چرم ترکیبی نیز که  ارزان ترین نوع چرم است از قراضه های چرم ساخته می شود که بر روی یک صفحه پایه چسبیده شده اند.

دوام و ماندگاری انواع چرم

چرم واقعی در طول زمان ماندگاری بالایی خواهد داشت زیرا ترک خوردگی و پوسیدگی ندارد. در چرم طبیعی به جای فرسودگی بر روی آن پتینه ایجاد می شود. چرم مصنوعی یا همان چرم pu  دوام و ماندگاری چرم طبیعی را ندارد اما دوام و ماندگاری آن از چرم ترکیبی بیشتر است. در چرم مصنوعی هوا جریان ندارد از همین رو با گذشت زمان سوارخ و ترک برمی دارد. چسب ترکیبی کاملا شبیه کاغذ است و به راحتی خراشیده و پوسته پوسته می شود. چرم ترکیبی دارای عمر کوتاهی است و رنگ آن در معرض نور خورشید کم رنگ می شود.

تفاوت انواع چرم در بافت و ظاهر

از لحاظ ظاهری چرم اصل طبیعی ترین ظاهر را خواهد داشت ولی رنگ بندی چرم طبیعی محدود می باشد همچنین چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی از بافتی نرم و لطیف برخوردار است. چرم پلی اورتان یا همان چرم مصنوعی از بافتی ثابت برخوردار است  و گاهی اوقات می توان به صورت فیک به نظر آید. چرم پلی اورتان یا مصنوعی از لحاظ ظاهری نزدیک ترین گزینه به چرم طبیعی می باشد و در بعضی موارد کاملا شبیه چرم طبیعی به نظر می آید. چرم ترکیبی را می توان راحت تر از دو چرم دیگر تشخیص داد زیرا دارای بافتی نازک است . لازم به ذکر است که چرم ترکیبی و پلی اورتان در رنگ ها و ساختار های مختلف وجود دارند در حالی که چرم طبیعی چنین نیست.

تفاوت انواع چرم از لحاظ ماندگاری

چرم طبیعی شاید خوشایند بعضی از مصرف کنندگان نباشد زیرا کاملا حیوانی می باشد. ساخت چرم واقعی نیز دشوار می باشد و هزینه زیادی دارد در نتیجه خرید محصولا چرمی نظیر کفش مردانه یا کیف چرم اصل ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. اما چرم مصنوعی قیمت پایین تری دارد. یکی دیگر از معایب چرم مصنوعی نیز تجزیه نشدن آن می باشد که باعث آسیب به طبیعت می شود. چرم ترکیبی نیز به دلیل داشتن مواد شیمیایی می تواند به محیط زیست آسیب برساند.

تفاوت انواع چرم از لحاظ نگهداری و تمیز کردن

چرم طبیعی به راحتی مایعات را جذب می کند از همین رو آن را مستعد لک و چرک شدن می کند که لازمه آن تمیز کردن است. برای تمیز کردن چرم طبیعی می توانید از برس هورس با مقادیری آب استفاده کنید و یا از روش های دیگر استفاده کنید به صورت مبسوط در بخش تمیز کردن انواع کفش به آن پرداخته ایم. چرم مصنوعی یا همان پلی اورتان چون آب را جذب نمی کند بنابراین تمیز کردن آن راحت می باشد و می توان با یک پارچه نرم یا برس کفش تمیز کرد. چرم ترکیبی را به سختی می توان تمیز کرد زیرا هر گونه پارچه ساینده و یا پاک کننده می تواند باعث ترک خوردگی و تغییر رنگ چرم ترکیبی شود.

جمع بندی

  انتخاب نوع چرم مورد استفاده برای هر فرد بستگی به اولویت های شخصی دارد. چرم طبیعی بهترین گزینه است به شرطی که به دنبال خرید کالای وگان نباشید.اگر به دنبال خرید چرم غیر حیوانی هستید بی شک چرم پلی اورتان بهترین گزینه است زیرا ماندگاری آن از  چرم ترکیبی بیشتر است. چرم مصنوعی ارزان تر از چرم طبیعی می باشد اما ممکن است دوام کمتری داشته باشد. اگر به دنبال خرید چرم ارزان قیمت هستید بی شک چرم ترکیبی می تواند گزینه مناسبی باشد و نسبت به چرم طبیعی و  مصنوعی قیمت پایین تری دارد. با توجه به موارد گفته شده می توانید قبل از خرید محصولات چرمی اولویت های خود را مشخص کرده و اقدام به انتخاب انواع چرم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه