آموزش تمیز کردن بدلیجات

آموزش تمیز کردن بدلیجات

زیورآلات قدیمی می تواند بسیار زیبا باشد حتی اگر از طلا و نقره و سنگ قیمتی ساخته نشود. اما ترتمیز و زیبا نگه داشتن بدلیجات بسی مشکل است و بایستی متدها و روشهای آن را دانست. فلزات مورد استفاده در ساخت زیورآلات دارای ویژگی های ساختاری متفاوتی هستند که ممکن است در طول زمان دچار مشکلاتی مانند تیرگی یا رنگ پریدگی شود. زیورآلات بدلی نیاز به تمیز کاری بیشتری دارند و ما سعی خواهیم کرد در این مقاله از لوکس گلامور روش هایی را برای تمیز کردن انگشتر و دستبند و گوشواره و دیگر بدلیجات را ارائه کنیم.پس اگر به دنبال تمیزکاری بدلیجات خود هستید با ما همراه باشید

نحوه تمیز کردن بدلیجات به روش های خانگی

شما می توانید زیورآلات خود را برای آبکاری و تمیزکاری به متخصصین این کار بسپارید و دغدغه ای از بابت درست انجام شدن کار نداشته باشید. ولی ما در این مقاله قصد داریم تا روش های آسان و خانگی تمیز کردن بدلیجات را برای شما ارائه کنیم تا در منزل بتوانید گردنبند و انگشتر و دستبند و دیگر زیورآلات بدلی خود را تمیز و درخشان کنید و زنگ زدگی های آن را از بین ببرید.

تمیزکردن بدلیجات زیاد مشکل نیست. هر قطعه بدلیجات را که به طور دائم یا مکررا استفاده میکنید هر چند ماه یکبار و یا هر موقع که درخشانی خود را از دست داد تمیز کنید.

دقت داشته باشید که بدلیجات از جنس طلا یا نقره نیست و معمولا با سنگ و کریستال گرانبها تزئین نمی شوند. با اینکه زیورآلات نقره به مرور ممکن است دچار تغییر رنگ شوند اما با روش هایی که بدلیجات را تمیز میکنیم نبایستی زیورآلات نقره را تمیز کرد. نحوه تمیز کردن زیورآلات نقره شیوه خاص خود را دارند که در مقالات دیگر به آن پرداخته شده است.

نکته مهم یک:  برخی بدلیجات از روکش های خیلی قوی مثل روکش رودیوم چند لایه استفاده می کنند که برای تمیز کردن این گونه بدلیجات که معمولا قیمتی بالاتر از بدلیجات معمولی دارند نیز پیشنهاد می کنیم از روش های سفید کردن نقره استفاده کنید.

نکته مهم دو: بدلیجات را بررسی کنید. اگر بدلیجات شما دارای کریستال و سنگ نباشد می توانید با هر مقدار آب یا مواد شوینده آن را بشوئید اما اگر نگین دار باشد بایستی مراقب باشید که شستشوی اضافی میتواند باعث نرم کردن چسب شود و بعد از مدتی سنگ های تزئینی جدا شود.

نکته مهم سوم :  مسواک یا برس کوچک وسیله ای است که بطور معمول در بیشتر خانه ها موجود است و میتوانید با استفاده از آن رسوبات بر روی بدلیجات را پاکسازی کنید. برای این کار کافی است که زیور را کمی زیر آب بگیرید و به آرامی با مسواک بسابید تا زنگ زدگی ها و کثیفی های روی بدنه بدلیجات از بین برود. مسواکی که برای اینکار استفاده میکنید حدالمکان تازه یا تمیز باشد. زیرا ممکن است آلوده به مواد یا فلز دیگری باشد و با ساییدن بر روی زیورآلات به آن منتقل شود. مسواک استفاده شده برای تمیز کردن بدلیجات را دوباره استفاده نکنید.

روش های پیشنهادی اول برای تمیز کردن بدلیجات

  1. با استفاده از لیمو بدلیجات را تمیز کنید. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد میتوان به عنوان ماده ای برای پاکسازی سطح بدلیجات از زنگ زدگی که با گذشت زمان ایجاد میشود، استفاده کرد. جهت تاثیر گذاری بیشتر میتوانید مقداری جوش شیرین به آب لیمو اضافه کنید. لیمو دارای خاصیت اسیدی طبیعی است. با نصف کردن لیمو از وسط و فشردن آن بر روی بدلیجات، تمیز کردن آنها را آغاز کنید. همچنین میتوانید بدلیجات را درون آب لیمو همراه با مقداری نمک به مدت یک شب بخوابانید و تاثیر گذاری آن را ببینید. آب لیمو برای تمیز کردن زیورآلات نقره نیز بسیار مناسب است.به علاوه میتوانید زیورآلات را درون بشقاب کوچک قرار دهید و لیمو را بر روی آن بفشارید سپس با استفاده از مسواک نرم، سطح بدلیجات را بسایید تا رسوب زدایی شود.
  2.  از محلول آب و سرکه سفید استفاده کنید. بدلیجات و زیورآلات بدل خود را درون این محلول بخوابانید، سپس با استفاده از یک مسواک نرم زاویه ها، گوشه ها و حفره های بدلیجات را بخوبی بسایید. تمیز کردن زیورآلات با سرکه باعث درخشانی و سفیدی بدلیجات و زنجیر بدل میشود. با استفاده از مسواک نرم یا اسفنجی که به سرکه آغشته است می توانید بدلیجات را تمییز کنید.
  3. ماده طبیعی دیگری که میتوانید برای تمیز کردن بدلیجات از آن استفاده کنید روغن زیتون است. زیتون باعث درخشانی و شفافیت زیورآلات می شود.
  4.  از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید. محلول آب و صابون علاوه بر تمیز کردن بدلیجات باعث خوش عطر شدن زیورآلات نیز میشود. با استفاده از این محلول بدلیجات را شستشو و جلا دهید و این را به یاد داشته باشید که بدلیجات را به مدت طولانی در آب نگه ندارید زیرا که باعث زنگ زدگی میشود.
  5. همچنین میتوانید درون کاسه ای مقداری نمک، جوش شیرین و مایع ظرفشویی بریزید و هم بزنید. سپس زیورآلات را به مدت 5 الی 10 دقیقه درون این محلول بخوابانید و سپس با مسواکی نرم بسایید و بعد با آب خنک کاملا بشویید و با پارچه ای نرم بطور کامل خشک کنید.
  6. با استفاده از شامپو بچه بدلیجات را تمییز کنید. شامپوبچه به دلیل خفیف  کم بودن خاصیت اسیدی آن گزینه مناسبی برای تمیز کردن زیورآلات بدل می باشد. برای اینکار، چند قطره شامپو بچه را درون آب ولرم بریزید و با استفاده از مسواک نرم بدلیجات را تمیز کنید. بلافاصله با آب خنک زیورآلات بدل را بشورید و با پارچه ای نرم آنها را خشک کنید.
  7. از پاک کننده عینک یا خمیر دندان استفاده کنید. مواد شوینده بسیاری در هر خانه ای وجود دارد که برای تمیز کردن بدلیجات از آن استفاده میکنند اما در این بین پاک کننده های شیشه و عینک و خمیر دندان بر روی بعضی نوا از بدلیجات بسیار موثر است. در موارد استفاده پاک کننده های عینک مراقب باشید و احتیاط های لازم را در نظر بگیرید. برچسب روی آن را مطالعه کنید اگر خاصیت خورندگی دارند و باعث خوردگی در برخی فلزات میشود از آن استفاده نکنید. به علاوه برای زیورآلاتی همچون گوشواره که بیشتر با بدن در تماس هستند از این مواد استفاده نکنید.

هنگام استفاده از خمیر دندان آن را بر روی مسواک نرم بمالید و با آن سطح زیورآلات بدل را بخوبی بسایید سپس با آب خنک بطور کامل بشویید.

امیدواریم روش های گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و ما پیشنهاد می کنیم حدالامکان نکات مربوط به نگهداری زیورآلات را رعایت کنید تا بدلیجات و زیورآلات شما طول عمر بیشتری داشته باشند. اگر شما نیز نکاتی دارید که میتواند برای تمیز کردن بدلیجات مفید باشد لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4 comments

  1. آزمون آیین نامه

    ممنون از آموزش هایی که قرار می دهید

  2. ناشناس

    ممنون از مطالب مفیدتون خواستم بگم نقره رو هم با سفیدآب میشه برق انداخت. من مرتب این کار رو انجام میدم وای یه چیزی میشه کارستون. یکم سفیدآب رو پودر کنیم و نقره رو بهش با آب آغشته کنیم و با مسواک بکشیم بهش عاااالی میشه. البته فققققط برای نقره کاربرد داره مابقی بدلیجات سیاه و کدر میشه

  3. عاطفه

    نکاتتون عالی بود
    واقعا استفاده بردم.
    ممنونم

    1. خواهش میکنیم. خوشحالیم که مفید بوده برای شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه