تمیز کردن زیورآلات نقره

آموزش تصویری تمیزکردن زیورآلات نقره

نقره یکی از فلزات تزئینی است که در بیشتر صنایع اکسسوری از جمله زیورآلات و لوستر و … مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله معایب فلز نقره شکننده بودن، کدر شدن و خراش برداشتن سریع آن نسبت به سایر فلزاتی همچون طلا ، پلاتین ، تیتانیوم و … که در صنعت ساخت زیورآلات استفاده می شوند.  اگر شما هم از کسانی هستید که به زیورآلات نقره علاقه دارید پس حتما با این پدیده روبرو شده اید که پس از مدتی استفاده از زیورآلات نقره حس می کنید که کمی کدر شده اند و جلای اولیه را ندارند هر چند این کدر شدن به عوامل مختلفی از جمله آبکاری مناسب نقره بستگی دارد. برای اینکه بتوانید با روش های خانگی سفید کردن نقره آشنا شوید در این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه زیورآلات نقره خود را تمیز کنیم ؟

تمیز کردن زیورآلات نقره کار خیلی ساده ای نیست زیرا که نقره بسیار ظریف است و موقع تمیز کردن آن ممکن است آسیب ببیند. با این حال شما برای تمیز کردن زیورآلات نقره ای خود نیاز به مهارتی خاص یا تجهیزات پیچیده ای ندارید. با ما همراه باشید تا نحوه تمیز کردن زیورآلات نقره را با روش خانگی بیاموزید.

روش درست نگهداری و مراقبت از زیورآلات

محل مناسب نگهداری از زیورآلات

آموزش تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات مسی

سفید کردن جواهرات نقره با آب نمک

    دو لیوان آب را درون کاسه ای بریزید. این محلول به مقداری نیاز است که زیورآلات خود را بتوانید داخل آن کاملا فرو ببرید. در این روش می توانید جواهرات خود را بدون آسیب خوردن و ساییدگی تمیز و براق کنید. اگرقصد دارید مقدار زیادی از جواهرات خود را تمیز کنید از آب بیشتری استفاده کنید . اگر زیورآلات شما دارای سنگ های قیمتی می باشد قبل از فروکردن در آب نمک اطمینان حاصل کنید که این محلول آسیبی به سنگ نمی رساند.

تمیز کردن زیورآلات نقرهاز یک صفحه فویل آلومینیومی چند نوار باریک برش دهید و درون کاسه محلول قرار دهید. نمک و فویل آلومینیوم را به آب اضافه کنید و تا زمانیکه کاملا به صورت محلول در بیاید هم بزنید. مخلوط نمک و آلومینیوم در برابر کدری سطحی نقره واکنش نشان داده و سطح نقره را درخشان و شفاف میکند. وقتی سطح نقره با سولفوریک ترکیب میشود، ترکیب نقره سولفوریک ایجاد شده و منجر به کدر شدن زیورآلات نقره میشود. زمانیکه سولفوریک نقره با آلومینیم حل شده در آب و نمک واکنش میدهد، ترکیب شیمایی باعث از بین رفتن سطح تیره و کدر نقره می شود و درخشانی و شفافیت را به نقره بازمی گرداند. هرچه این محلول گرمتر باشد سرعت واکنش بیشتری از خود نشان می دهد.

اگر نمک در دسترس نبود میتوانید از جوش شیرین بجای نمک استفاده کنید. جوش شیرین نیز همان ترکیب های شیمیایی را انجام می دهند.

زیورآلات را درون این محلول به مدت 5 دقیقه قرار دهید و به آرامی بهم بزنید. زمانیکه مشاهده کردید که دیگر سطح کدر نقره از بین رفته است و زیورآلات به خوبی می درخشد، از محلول بیرون آورید. اگر زیورآلات شما خیلی کدر باشد این عمل را دو یا سه بار انجام دهید تا رنگ و رخ اولیه را به خود بگیرد.

زیورآلات خود را شستشو دهید. بعد اینکه از محلول بیرون آوردید زیورآلات را با آب خنک بشورید. سپس با استفاده از پارچه نرم یا حوله خشک کنید. اکنون زیورآلات نقره ای بایستی کاملا تمیز و مشابه نقره تازه باشد، در غیر اینصورت این مراحل را چندین بار انجام دهید تا کاملا تمیز شود

سفید کردن جواهرات نقره با خمیر دندان

یکی دیگر از روش های برق انداختن و سفید کردن جواهرات نقره مانند دستبند و زنجیر و گردنبند و حتی سرویس های نقره استفاده از خمیر دندان است. این روش یک روش کاملا خانگی و بسیار ساده است که می توانید با استفاده از آن زیورآلات خود را به سادگی تمیز کنید.

برای سفید کردن نقره با استفاده از این روش شما نیاز به یک مسواک و یک خمیر دندادن (از خمیر دندان های مخصوص سفید کردن دندان جواب بهتری خواهید گرفت) و کمی آب و دستمال نرم یا دستمال کاغذی دارید.

شما می توانید آموزش این کار را در ویدئو پایین به صورت کامل ببینید

اگر حوصله دیدن ویدئو را ندارید پس در ادامه با ما همراه باشید

زیور نقره ی خود را با آب سرد خیس کنید و روی آن را با خمیر دندان کاملا پوشش دهید به طوری که تمام زیور شما آغشته به خمیر دندان باشد و با انگشت خود به خوبی خمیر دندان را بر روی سطح نقره بمالید. بعد از این کار با مسواک (مسواک نرم) شروع کنید به فرچه زدن نقره و این کار را تا 5 دقیقه و زمانی که حس کنید جرم ها و کدری های روی نقره از بین رفت ادامه دهید.

بعد از سابیدن کامل زیور نقره با خمیر دندان و مسواک آن را با آب خنک بشورید تا تمام خمیر دندان های روی آن شسته شود. و نهایتا با یک دستمال نرم یا دستمال کاغذی آن را خشک کنید تا شاهد زیبایی و درخشش هرچه بیشتر زیور نقره باشید.

One comment

  1. Sedi

    آب نمک نقره رو سیاه میکنه?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه