آشنایی با سنگ اونیکس onyx و خواص اونیکس

آشنایی با سنگ اونیکس و خواص آن

سنگ اونیکس یکی از پر استفاده ترین سنگ ها در دنیای زیورآلات و حتی ساختمانی است که زیبایی و جلای بسیار بالایی دارند که می تواند چشم هر بیننده ای را نوازش دهد. سنگ اونیکس یکی از سنگ‌های زینتی است که از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ با رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، قرمز و سبز در بازار موجود است و به دلیل زیبایی و الگوهای منحصر به فردش، برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ اونیکس به عنوان یک سنگ طبیعی، در بخش‌های مختلف معماری و دکوراسیون و ساخت زیورآلات و نگین استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای اصلی این سنگ می‌توان به ساخت و تزئین کابینت‌ها، پایه‌های میز، کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها نیز اشاره کرد.

سنگ اونیکس به دلیل شفافیت و تراکم خاص خود، برای استفاده در نورپردازی و تزئینات نورپردازی نیز مناسب است. همچنین، این سنگ به عنوان یک سنگ قیمتی نیز شناخته شده و در تولید جواهرات و زیورآلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از انگشتر های مزین به سنگ اونیکس یا همان عقیق مشکی

علاوه بر کاربردهای زینتی، سنگ اونیکس به عنوان یک سنگ معدنی نیز کاربردهای صنعتی دارد. از آن به عنوان یک سنگ ساختمانی در ساخت و ساز و همچنین در صنایع تولید کاغذ، پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

با توجه به رنگ‌ها و الگوهای متنوع، هر نوع استفاده‌ای از سنگ اونیکس، به دلخواه و سلیقه صاحب آثار، زیبایی و شکوه خاص خود را به فضا مورد استفاده منتقل می‌کند.

در مقالات قبلی به بررسی انواع عقیق و راه های شناسایی عقیق اصل پرداخته شده است و به طور کلی به بررسی نگین های پرکابرد در زیورآلات پرداخته ایم. در این مقاله نیز سعی داریم تا از میان سنگ های قیمتی به بررسی سنگ اونیکس یا همان عقیق سلیمانی بپردازیم و به موارد کاربرد آن و ویژگی های این سنگ بپردازی و شما را در شناخت سنگ اونیکس اصل یاری رسانیم .

سنگ اونیکس یا همان عقیق سلیمانی یکی از سنگ های قیمتی می باشد که معتقدند دارای خواص شگفت انگیز درمانی و معنوی است. منشا این اعتقادات در فرهنگ های مختلف و در طول زمان های بسیار طولانی شکل گرفته است. این سنگ در واقع از نوع سنگ کلسدونی می باشد و دارای طیف رنگ سفید تا مشکی می باشد با این حال امروزه سنگ های سیاه اونیکس به دلیل جلا و خواص آن  بیشتر در دسترس است. امروزه از سنگ اونیکس از ساخت زیورآلاتی همچون گردنبند، دستبند و .. استفاده می شود و به علت قیمت مناسب محبوبیت بالایی را دارا می باشند.

برخی از دستبند های سنگی ساخته شده با سنگ اونیکس اصل

تاریخچه سنگ اونیکس

گفته می شود کلمه اونیکس از کلمه یونیوکس که کلمه ای یونانی و به معنی ناخن و یا پنجه است گرفته شده و این کلمه از یک افسانه قدیمی یونانی نشات می گیرد اما عده دیگری نیز وجود دارند که با این  نظریه مخالفند و معتقدند که اونیکس به عنوان یک دیوی است که در سنگ زندانی است. آنها معتقدند افرادی که دارای سنگ اونیکس هستند در مقابل ناراحتی و کابوس محافظت می شوند و دیو به مقابله به مثل با آنها بر می خیزد.

گفته می شود سنگ اونیکس یک تسکین دهنده می باشد و به همین منظور زیورآلات سنگ اونیکس نظیر دستبند سنگی و گردنبند و انگشتر آن برای استفاده توصیه می شود و در هنگام پریشانی و آشفتگی به کار می رود. این سنگ امواج منفی را دفع و برای محافظت از چشم بد مناسب است.  برخی دیگر معتقدند سنگ اونیکس باعث افزایش شهود، تعادل  و دید مثبت می شود.

ساختار اونیکس

در بسیاری از کشور ها انواع تقلبی اونیکس یا همان عقیق سلیمانی به فروش می رسد که بسیار نرم تر از عقیق واقعی هستند و به وفور در دسترس هستند. اکثر سنگ های تقلبی که به عنوان عقیق سلیمانی به فروش می رسند ترکیبی از کربناته می باشند.  سنگ های اونیکس تقلبی از کلیسدون معمولی و آهک تولید شده اند  و این روش از دوران رومیان باستان رواج داشته است.

سنگ اونیکس مشکی - آشنایی با سنگ اونیکس

اونیکس یکی از سنگ های قیمتی می باشد که مقرون به صرفه است و از همین رو در ساخت انواع زیورآلات کاربرد دارد. اما مواردی هست که باید در هنگام خرید زیورآلات اونیکس بدان توجه کرد.

اونیکس از کوارتز و مگنیت تشکیل شده است  و عمدتا در هند، ماداگاسکار و برزیل یافت می شود.  در ایالت متحده نیز در کالیفرنیا می توان اونیکس را یافت کرد.

 سنگ اونیکس در ساختمان سازی

سنگ اونیکس یکی از سنگ‌های محبوب در صنعت ساختمان‌سازی است که به دلیل زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فردش، در انواع مختلف پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. این سنگ به عنوان یک سنگ طبیعی با الگوها و رنگ‌های متنوع، به دلیل شفافیت و تراکم خاص خود، برای استفاده در نورپردازی و تزئینات نورپردازی نیز مناسب است.

در ساختمان‌سازی، سنگ اونیکس برای پوشش دیوارها، کفپوش‌ها، پایه‌های میز و کابینت‌ها استفاده می‌شود. همچنین، به عنوان یک سنگ قیمتی، در تولید جواهرات و زیورآلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن به عنوان یک سنگ ساختمانی در ساخت و ساز و همچنین در صنایع تولید کاغذ، پوشاک و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های زینتی و کاربردی سنگ اونیکس، این سنگ معدنی در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. الگوها و رنگ‌های متنوع این سنگ، به دلخواه و سلیقه صاحب آثار، زیبایی و شکوه خاص خود را به فضا مورد استفاده منتقل می‌کند.

به طور کلی، سنگ اونیکس به دلیل زیبایی، شفافیت، و ویژگی‌های منحصر به فردش، یک انتخاب عالی برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است و می‌تواند به طراحی و دکوراسیون مدرن یک ساختمان زیبایی و شکوه بخشد

کاربرد سنگ اونیکس در زیورآلات

سنگ اونیکس یکی از سنگ‌های قیمتی و زیبا است که به دلیل ویژگی‌های خاص و الگوهای منحصر به فردش، در صنعت زیورآلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ زیبا به عنوان المان برای تولید زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل شفافیت و رنگ‌های متنوع خود، زیبایی خاصی به زیورآلات می‌بخشد.

سنگ اونیکس برای تولید انگشترها، گوشواره‌ها، دستبندها و گردنبندها استفاده می‌شود. الگوها و رنگ‌های متنوع این سنگ، به طراحان زیورآلات امکان می‌دهد تا طرح‌های منحصر به فرد و زیبا را ایجاد کنند.

برخی از زیورآلات سنگی ساخته شده از سنگ اونیکس

این سنگ از نظر قیمتی آنچنان سنگ گران قیمتی نیست و نمی توان از نظر مادی به آن توجه زیادی کرد ولی از نظر زیبایی درخشش و چشم نوازی خوبی به زیورآلات می بخشد.

با توجه به شفافیت و زیبایی سنگ اونیکس، زیورآلات ساخته شده از این سنگ، چشم نواز و جذاب هستند. همچنین، این سنگ به عنوان یک سنگ قدیمی و باستانی شناخته شده است که به زیورآلات یک حس تاریخی و با ارزش می‌بخشد.

به طور کلی، سنگ اونیکس به عنوان یک المان برای تولید زیورآلات، بسیار مناسب است و باعث می‌شود تا زیورآلات ساخته شده از این سنگ، جذاب و با ارزش باشند. استفاده از این سنگ در تولید زیورآلات، به طراحان و تولیدکنندگان این صنعت امکان می‌دهد تا طرح‌های منحصر به فرد و جذاب را ارائه دهند و باعث شود تا زیورآلات تولید شده، جذاب و با ارزش باشند

 رنگ ها و انواع سنگ اونیکس

انواع مختلفی از سنگ های اونیکس وجود دارد و هر کدام دارای توانایی های منحصر به فردی هستند. اونیکس در رنگ ها و رنگ های مختلف موجود است.

ساردونیکس

ساردونیکس به عنوان یک نوار افقی با پایه قهوه ای و طیف رنگ قرمز مایل به نارنجی مشخص می شود. چنین Onyx با قیمت مناسب و تنوع جذاب ارائه می شود.

اونیکس کرنلی

این مدل از اونیکس در انواع مختلفی با رنگ های کم رنگ تر وجود دارد. یک نوار قرمز و سفید که متناوب می شود ظاهر فوق العاده زیبایی را در قرنیه ایجاد می کند.

اونیکس قرمز

به طور معمول، اونیکس قرمز دارای بافتی ابری است که اکثر قسمت های آن با رنگ های زرد، قرمز و قرمز زنگ زده پوشیده شده است. علاوه بر زیورآلات اونیکس قرمز اغلب برای روکش دیوار، میز آشپزخانه و کف استفاده می شود.

اونیکس مشکی

گونه بسیار محبوب سنگ اونیکس، اونیکس سیاه است. این سنگ زرق و برق دار در دسته بندی بدون نوار رنگ قرار می گیرد. عقیق سیاه ظاهری کلاسیک و زیبا دارد که آن را به یکی از موارد ضروری در مجموعه جواهرات شما تبدیل می کند. سنگ اونیکس مشکی شناخته شده ترین سنگ از این خانواده است که با توجه به فراوانی در جهان و همچنین استفاده بسیار زیاد آن در صنعت زیورآلات از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

اونیک سفید

عقیق سفید در میان افرادی که به دنبال سنگ زیبا و دلنشین هستند محبوب است.. اونیکس سفید متشکل از عناصر شفاف است که ظاهری عالی ارائه می دهد و آن را به انتخابی عالی تبدیل می کند. همچنین از نظر روانی به مقابله با انرژی منفی کمک می کند و همچنین اضطراب و غم شما را کاهش می دهد. همچنین به افزایش استقامت شما کمک می کند.

ویژگی های سنگ اونیکس

سنگ اونیکس از قدیم به عنوان سنگی برای دفاع در برابر جادو معروف بوده است و گفته می شود فرد را در برابر انواع جادو و انرژی های منفی ایمن نگه می دارد و این درک را القا می کند که جدایی یک توهم است و اتحاد مجدد رخ خواهد داد. میانجی گری را ترویج می کند.

کسب آرامش با سنگ اونیکس

بر اساس باورهای رایج، عقیق اضطراب، استرس را کاهش می دهد و عدم اطمینان و کابوس ها را از بین می برد. برای بیدار کردن واقعیت، از چیزهایی که واقعاً بسیار فراتر از حد معمول هستند، استفاده می شود. اونیکس در درمان های پزشکی برای بیماری های مختلف از جمله اختلالات خونی، مشکلات دندان و پا و بیماری های مغزی استفاده می شود. اونیکس همچنین به افزایش نشاط، قدرت، استقامت و کنترل خود کمک می کند.

البته جدا از اعتقاد به این موارد و ارائه این مطالب، موارد گفته شده در زمان های گذشته رایج بوده و هدف این مقاله بازگویی این اعتقادات بوده است.

نکاتی دانستنی درباره سنگ اونیکس

سنگ اونیکس معمولا مشکی است اما برخی از آنها دارای رگه های  قهوه ای ، سفید و قرمز است که به ساردونیکس معروف هستند. اونیکس دارای سختی 7 در 10 در مقیاس موس است و بنابراین یک سنگ نسبتا بادوام است اما با این وجود قابل خراش دادن است.

اونیکس به طور عمده در چندین  رنگ وجود دارد که شامل سیاه، سیاه و سفید و خاکستری و سفید است. انواع دیگر سنگ اونیکس نیز وجود دارند که در رنگ های سبز و قرمز هستند اما محبوب ترین رنگ سنگ اونیکس مشکی می باشد.

لازم به ذکر است که اکثر اونیکس ها در بازار به صورت مصنوعی رنگ می شوند و توسط حرارت شکل آن را ترمیم می کنند.

یکی از علامت های شناسایی اونیکس اصل از تقلبی بررسی سطح سنگ است به طوری که سنگ اصلی مسطح و جلا داده شده و کمی شفاف است سنگ های قیمتی که دارای خراش و شکاف باشند نمیتوانند اونیکس باشند.

به طور کلی سنگ اونیکس یا عقیق سلیمانی جزو سنگ های پرطرفدار در کشور ما می باشد که علاقمندان و طرفدارن خاصی را دارد و دارای ویژگی های آرام بخشی می باشد نکته ای که باید در هنگام خرید سنگ اونیکس باید توجه داشت اشتباه نگرفتن با سنگ آرگات است از همین رو توصیه می شود تا زیورآلات اونیکس را از فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه