علت حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات و درمان آن

علت حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات و درمان آن

حساسیت پوستی به زیورآلات یکی از مشکلات رایج برای افرادی است که از زیورآلات و بدلیجات استفاده می کنند حساسیت پوستی به زیورآلات ممکن است به صورت حساسیت پوستی، خارش و قرمزی و یا حتی بدون خارش نمود پیدا کند. حساسیت پوستی به انگشتر و گوشواره و گردنبند و دستبند از جمله مواردی است که تعداد زیادی از افراد از آن شاکی هستند زیرا در تماس مستقیم با پوست بدن هستند. پس اگر شما نیز به دنبال “علت حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات و درمان آن ” هستید در ادامه مطلب همراه ما باشید تا مشکل شما را به طور کلی نسبت به ایجاد اگزما و خارش ناشی از استفاده از زیورآلات برطرف کنیم.

پوست جزو حساس ترین بخش های بدن است که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب پذیر می شود. وقتی پوست شما در معرض برخی مواد یا شرایط قرار می گیرد واکنش هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می دهد که می توان انواع مختلف زیر را برای آن متصور شد.

حساسیت پوستی به بدلیجات

حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات خود را به شکل های مختلفی نشان می دهد از جمله حساسیت پوستی همراه با خارش، قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گاها زخم های سطحی که هر کدام دارای علت های مختلف و روش درمان متفاوت می باشد. اگر بخواهیم علت های حساسیت های پوستی را به صورت کلی تقسیم بندی کنیم به تقسیم بندی پایین خواهیم رسید.

  1.  حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.
  2.  حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.
  3.  حساسیت های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.
  4.  حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار: که در اثر کار خانه و شست وشو ایجاد می‌شود.

که همانطور که اشاره شد حساسیت های ناشی از زیورآلات و بدلیجات و ساعت و دیگر اکسسوری ها از دسته حساسیت های پوستی آلرژیک محسوب می شود و در واقعا پوست به مواد موجود در آلیاژ دستبند نقره یا استیل یا انگشتر یا گوشواره و … حساسیت می دهد از جمله این موارد می تواند به حساسیت دست به انگشتر و حساسیت به دستبند و غیره اشاره کرد که البته روش رفع حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات نیز در ادامه گفته خواهد شد.

پوست هایی که به زیورآلات و بدلیجات حساسیت می دهند معمولا علائمی از جمله علائم زیر را از خود نشان می دهند. که با دیدن آن ها بر روی ناحیه استفاده از زیورآلات می توانید مطمئن شوید که دچار حساسیت به زیورآلات شده اید.

  • خارش، قرمزی، رطوبت، تورم، و گرمای زیاد در ناحیه استفاده شده از بدلیجات مثل خارش پوست زیر انگشتر یا دستبند و …
  • خشک شدن شدید پوست و گاها تکه تکه شدن آن. ممکن است حالتی مانند سوختگی نیز بر روی پوست ایجاد شود.

زیورآلات اغلب از آلیاژ فلزات مختلف ساخته می شود که میتواند شامل مواد مضر نیز باشد که در مقاله مربوط به فلزات مورد استفاده در دنیای زیورآلات بدان اشاره کردیم.

شاید شما به این فکر کرده باشید که به انگشتر طلا یا گردنبند نقره یا گوشواره استیل و یا غیره حساسیت پوستی نشان میدهید ولی واقعیت چیز دیگری است. حساسیت پوستی به انگشتر نقره یا انگشتر طلا در واقع مربوط به آلیاژ هایی است که در آبکاری آن ها استفاه می شود و یا به درصد ناخالصی های این فلزات برمی گردد زیرا هر زیورآلاتی که ساخته میشود چه طلا و چه بدلیجات و یا نقره دارای مقداری ناخالصی است که برای فرم دادن و دوام زیورآلات لازم می باشد اما اینکه کدام یک از فلزات را برای ایجاد آلیاژ استفاده می کنند نکته مهمی است که می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده حساسیت باشد.

شما نباید به دنبال علت حساسیت به انگشتر از جنس خاصی باشید بلکه دلیل اصلی حساسیت های پوستی به زیورآلات بیشتر مربوط به آبکاری و روکش و گاها به آلیاژ های به کار رفته در زیورآلات مختلف می باشد.

از آنجا که زیورآلات با پوست در تماس هستند و قابل لمس می باشند اغلب شامل مواد خطرناکی هستند که می تواند وارد بدن شود و به طور قطع این مواد خطرناک بعد از استفاده و دور انداختن ممکن است به محیط زیست نیز آسیب برساند. در ادامه به برخی از فلزاتی که در زیورآلات استفاده می شود و باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود را بررسی خواهیم کرد

فلز نیکل شایع ترین عامل ایجاد آلرژی بخاطر استفاده از زیورآلات و بدلیجات باشد. یون های نیکل به راحتی میتوانند آزاد شوند و با برخی از فلزات دیگر و با پوست واکنش نشان دهند. از فلز نیکل اغلب برای آبکاری زیورآلات و اکسسوری و یا وسائل تزئینی استفاده می شود و به دلیل قیمت مناسب تر آن گزینه ای با صرفه برای آبکاری محسوب می شود.

علت حساسیت به زیورآلات

به طور مثال زمانی که شما انگشتر استیل و مس، برنج و … را به صورت نقره ای مشاهده می کنید باید به این واقعیت پی ببرید که ماهیت بعضی از این فلزات نقره ای نیست و به وسیله آبکاری به رنگ نقره ای درآمده اند از همین رو اولین سوالی که باید در ذهن شما خطور کند این است که نوع آبکاری این زیورآلات چیست؟

معمولا دو نوع آبکاری بدین منظور وجود دارد که آبکاری نیکل و آبکاری رودیوم است که نیکل قیمت به مراتب کمتری دارد و اغلب بر روی بدلیجات و زیورآلات معمولی که برند نیستند استفاده می شود و باعث ایجاد حساسیت می شود اما بر خلاف نیکل آبکاری رودیوم گرانقیمت است و بهترین نوع آبکاری موجود در بازار برای نقره ای کردن زیورآلات و تبدیل رنگ آنها به طلا سفید است و کاملا با پوست های حساس سازگار است و بر روی پوست ایجاد خارش و اگزما نمی کند.

آلرژی نیکل از طریق تماس مستقیم با پوست در یک دوره ثابت شروع می شود. زمانی که پوست به طور متدوال با نیکل تماس پیدا می کند این مشکل تکرار خواهد شد و به صورت طبیعی کسانی که به نیکل حساسیت دارند در معرض التهاب پوستی قرار می گیرند. خطر التهاب پوستی نیز زمانی بیشتر می شود که فرد اغلب در تماس با آب، صابون و سایر مواد تحریک کننده که باعث خشکی پوست شوند قرار گیرد.

عوامل ایجاد کننده حساسیت پوستی به زیورآلات و راه حل های رفع حساسیت

آلرژی به نیکل در بعضی موارد باعث بیماری و مشکلات شدید می شود تا جایی که فرد را مجبور به تغییر شغل به منظور کاهش قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا میکند.

فلزاتی همانند استیل ضد زنگ که به صورت آلیاژ هستند و درصد ناخالصی آنها به وسیله نیکل تامین شده است به دلیل اینکه یون های آنها به شدت یکپارچه اند و آزاد نمی شوند بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی کنند. اما اگر همین نیکل در آلیاژ فلزاتی همچون نقره عیار 925 به کار رود به راحتی آزاد می شود و باعث ایجاد حساسیت می شود از همین رو بر روی زیورآلات نقره برای افزایش دوام به جای نیکل از مس استفاده می کنند.

کادمیوم فلزی است که باعث ایجاد سرطان می شود و همچنین برای محیط زیست سمی است. اگر کادمیوم در بدن انسان انباشته شود سبب آسیب به کلیه ها می شود و منجر به پوکی استخوان می شود. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد تا زرق و برق در فلز ایجاد شود و از سوی دیگر جواهرات را سنگین تر می کند. کادمیوم می تواند در زیورآلات به عنوان یک ماده حساسیت زا و مضر وجود داشته باشد. این فلز اغلب با دیگر فلزات به کار می رود و به طور طبیعی در پوسته زمین همراه بافلزات دیگری مثل روی وجود دارد.

عوامل ایجاد کننده حساسیت پوستی به زیورآلات و راه حل های رفع حساسیت

سرب نیز یک فلز است که میتواند باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد شود. سرب برای جنین و کودکانی که حساس هستند نیز بسیار مضر است زیرا سیستم عصبی آنها به طورکامل رشد یافته نیست. سرب در جواهرات برای ساخت فلزات سنگین تر و ساده تر استفاده می شود. سرب در جواهرات در قسمت های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگترین خطر سرب مربوط به کودکان است به عنوان مثال از طریق تماس زیورالات با دهان و یا وارد بدن شدن از طریق افتادن زیورآلات در غذای کودکان می تواند باعث ایجاد حساسیت در آن ها شود پس همیشه زیورآلاتی که دارای سرب هستند را از کودکان و محیط بازی آن ها دور نگه دارید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پوست انسان بسیاری از این فلزات را جذب نمیکند و تماس با پوست به عنوان یک خطر عمده نمی باشد.

عوامل ایجاد کننده حساسیت پوستی به زیورآلات و راه حل های رفع حساسیت

به منظور درمان و رفع حساسیت و خارش ناشی از استفاده از بدلیجات و زیورآلات چندین توصیه وجود دارد که می تواند عوارض حساسیت پوستی را کاهش و قطع کند که در این بخش به آنها اشاره می کنیم.

  • پوست‌تان را خشک کنید

هر وقت که خواستید از زیورآلات بدل استفاده کنید حتما تمام مناطق پوست‌تان را که در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرند را کاملا خشک کنید.

  • مرطوب‌ کننده فراموش نشود

قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیورآلات را با یک لایه مرطوب‌کننده محافظ بپوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.

اگر زیورآلات قدیمی دارید که خیلی دوست‌شان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده کنید آن‌ها را پیش سازنده‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید که آبکاری رودیوم و یا آب طلای 18 عیار خالص روی این زیورآلات بکشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و اینگونه حساسیت‌زایی آن‌ها بیشتر می‌شود.

حساسیت پوستی به زیورآلات - روش درمان
  • از استیل‌و نقره استفاده کنید

اگر لوازم تزئینی غیرطلا و جواهر را دوست دارید می‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل، نقره یا پلاستیک استفاده کنید. یادتان باشد که گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت‌زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید. دکتر “رابرت نورمن”، متخصص پوست و مو در دانشگاه تامپابی می‌گوید: اگر حتی نسبت به گوشواره‌ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیکی خود واکنش نشان دادید به قفل یا بند این وسایل دقت کنید، ‌اگر از نیکل بود می‌توانید آن را با استیل یا بندها و قفل‌های طلا یا نقره جایگزین کنید.

گوشواره نقره ضد حساسیت
  • هابیوآلرژیک استفاده کنید

برخی کارخانه‌های معتبر زیورآلاتی تهیه‌ کرده‌اند که روی جعبه آن نوشته‌ شده است Hypo-allergenic به معنای کم‌حساسیت‌زا که این محصولات عموما حساسیتی در پوست ایجاد نمی‌کنند.

  • از لاک ناخن بی رنگ استفاده کنید

دکتر «سایا‌دا‌باکس»، متخصص ایمونولوژی یک توصیه جالب برای شما دارد: روی قسمت‌هایی مثل قفل یا گیره گردنبندها و گوشواره‌ها را کاملا با لاک ناخن بپوشانید، اگر حتی با این شیوه هم حساسیت شما برطرف نشد بهتر است که بی‌خیال آن لوازم تزئینی شوید.

لاک بی رنگ برای جلوگیری از حساسیت به زیورآلات

قوانین و مقررات منع کننده استفاده از سرب، نیکل و کادمیوم

در اتحادیه اروپا قوانین سرسختی برای استفاده از نیکل در زیورآلات وجود دارد و به شدت استفاده از آن را محدود کرده اند. همچنین قوانینی برای دیگر اشیا نیز وجود دارد که دارای پوشش نیکل هستند و به طور مستقیم با پوست در ارتباطند مثل دکمه ها و زیپ ها. اما این قرانین وسایلی مثل ابزار آلات و سکه ها را شامل نمیشود و احتمال ایجاد آلرژی از نیکل همچنان باقی است.

در این زمینه قوانینی برای استفاده محدود از نیکل وجود دارد و در قسمت زیورآلات استفاده 2/0میکرو گرم در 2 سانتی متر مربع و برای بقیه اشیا 5/0 میکروگرم در 2 سانتی متر مربع پیش بینی شده است.

همچنین قوانینی وجود دارد که استفاده از کادمیوم در زیورآلات را محدود می کند و طبق این قوانین کادمیوم استفاده شده نباید بیش از 01/0 درصد وزن باشد . لازم به ذکر است که استفاده از کادمیوم در زیورآلات پلاستیکی شامل این محدودیت نمی شود.

همچنین قوانینی در اتحادیه اروپا وجود دارد که استفاده از سرب را نیز محدود کرده است و طبق این قوانین محتوای سرب باید کمتر از 05/0 وزن شی ساخته شده باشد. استفاده از سرب بر خلاف کادمیوم دارای استثنا نیست و در همه بخش ها اعم از شیسشه کریستال و سنگ ها قیمتی و حتی زیورآلات پلاستیکی اعمال می شود. شرکت هایی که فروشنده زیورآلات هستند باید اطمینان حاصل کنند که تولیدات آن ها دارای سرب و کادمیوم و نیکل نیست و سپس روانه بازار نمایند. البته در این میان بعضی از شرکت ها و افراد اقدام به خرید زیورآلات از خارج از اتحادیه اروپا می کنند که شامل محدودیت های اعلام شده نیست. البته بعضی از کشور های اتحادیه اروپا اقدام به بازرسی و انجام از آزمایش از این محصولات می کنند و سپس اجازه ورود به بازار را می دهند. مصرف کنندگان نیز می توانند برای بررسی این که زیورآلات انتخابی آنها نیکل آزاد می کند یا نه از داروخانه وسیله تست نیکل را خریداری نمیاند اما برای بررسی وجود کادمیوم و سرب هنوز آزمایش ساده ای وجود ندارد.

خلاصه

امیدواریم مطلب مربوط به علت حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات و درمان آن توانسته باشد شما را با انواع حساسیت های پوستی و دلایل ایجاد آن آشنا کند . اگر شما هم نکته ای در این باره دارید از طریق بخش نظرات با ما و دیگر بازدید کنندگان در میان بگذارید.

سوالات متداول

کدام یک از بدلیجات بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی کنند؟

بدلیجاتی همانند ژوپینگ، YSX، کلیو و .. به دلیل آبکاری با کیفیت و عدم استفاده از فلزات حساسیت زا کاملا با پوست سازگار هستند.

آیا زیورآلات نقره نیز بر روی پوست ایجاد حساسیت می کنند؟

ایجاد حساسیت پوستی ناشی از نقره بستگی کامل به آبکاری آن دارد اگر در آبکاری آن نیکل وجود داشته باشد احتمال وجود اگزما و حساسیت وجود دارد.

برای درمان حساسیت پوستی استفاده از زیورآلات از چه چیزی استفاده کنیم؟

شما برای تشکین خارش و اگزما می توانید از لوسیون کالامین استفاده کنید ولی بهترین روش مراجعه به پزشک و تجویز دارو می باشد.

آیا افرادی که حساسیت به زیورآلات و بدلیجات دارند می توانند از گوشواره نقره استفاده کنند؟

بله در صورتی که آبکاری زیورآلات نقره از نیکل نباشد و به صورت کامل با رودیوم صورت گرفته شده باشد می توان از گوشواره نقره استفاده کرد.

11 comments

  1. دانلود انیمیشن

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

  2. apdi.ir

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی
    هستید شما

  3. muzicir.com

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این
    خوبی سپاسگزارم

  4. berna.ir

    سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

    1. سلام. چک شد. ممنون از اطلاع رسانیتون

  5. بهمن

    سلام. علائم حساسیت به انگشتر نقره با حساسیت به انگشتر طلا فرق می کنه؟

    1. با سلام.
      نمیشود جواب دقیقی به این سوال داد ولی در حالت کلی خیر تفاوتی بین حساسیت به انگشتر نقره و طلا نیست. چرا که اغلب روکش های مورد استفاده برای انگشتر نقره نیز معمولا از آب طلا یا آب رودیوم است. ولی باید در نظر داشته باشید که میزان حساسیت در زیورآلات طلا کمتر اتفاق میافتد.

  6. fateme

    سلام خسته نباشید من یک تک پوش نقره گرفتم و دیشب اون رو پوشیدم صبح که از خواب بیدار شدم دیدم که دستم سبز شده و یخورده هم رنگش کبود شده و همینطور یه کمی قرمزی به همراه خارش و سوزش
    باید چیکار کنم که دستم سبز نشه

    1. با سلام. مطمئنید که النگو نقره هست؟ چون النگوی نقره با آبکاری درجه یک دست رو سبز نمیکنه. اگر مطمئنید که النگوی شما از جنس نقره هست حتما بدید یک آبکاری خوب انجام بشه. به احتمال زیاد آبکاری خوبی نداشته

  7. فرنوش

    بسیار مطالبتون با ارزش و اموزنده هستن
    اجازه نشر این اطلاعات مفید رو دارم؟

    1. با سلام. اگر با ذکر منبع باشه مایع افتخار ما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه