آشنایی با خواص و ویژگی های سنگ لاجورد و کاربرد آن در زیورآلات

آشنایی با سنگ لاجورد و خواص آن

امروزه انواع کریستال ها و سنگ ها به عنوان نگین در زیورآلات و جواهر سازی مورد استفاده می شود که یکی از سنگ های زیبا و جذاب سنگ لاجورد است. آیا میدانید سنگ لاجورد به چه شکلی است و در کدام زیورآلات به کار می رود ؟ آیا می دانید سنگ لاجورد دارای چه خواصی است؟ چگونه میتوان سنگ لاجورد اصلی را تشخیص داد؟ و نحوه نگهداری از زیورآلات سنگ لاجورد چگونه است؟ ما در این مقاله سعی خواهیم کرد سنگ لاجورد را معرفی و به تمام این پرسش ها پاسخ دهیم.

آشنایی با سنگ لاجورد و خواص آن

معرفی سنگ لاجورد

سنگ لاجورد در انگلیسی با عبارت Lapis Lazuli شناخته می شود. سنگ لاجورد به عنوان سنگ ماه تولد اردیبهشت، دی ، آذر و بهمن شناخته می شود و برای کسانی که قصد خرید زیورآلات ماه تولد های ذکر شده را دارند توصیه می شود از نگین های سنگ لاجورد کنند. البته قبلا در مقاله مربوط به معرفی سنگ های ماه تولد به صورت مفصل در این ارتباط صحبت کرده ایم. سنگ لاجورد به اسم های دیگری نظیر سنگ ارمنی نیز در ایران شناخته می شود این سنگ به وفور در کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، سوییس و ایران یافت می شود.  سنگ لاجورد از سال های دور و به طور گسترده ای برای ساخت گوشواره، گردنبند، انگشتر و حتی مجسمه های کوچک کاربرد داشته است. هنگام خرید زیورآلات لاجورد باید به مواردی توجه نمود تا مطمن شوید سنگی با کیفیت عالی را خریداری می کنید. به همین خاطر امکان دارد خرید سنگ لاجورد کمی دلهره آور باشد اما ما در اینجا با چندین راهنمایی کوچک دلهره و استرس شما را از بابت انتخاب سنگ لاجورد اصل و با کیفیت راحت خواهیم کرد. لاجورد از چندین ماده معدنی تشکیل شده است که بخش اصلی آن لازوریت است و رنگ آبی سنگ ناشی از وجود لازوریت می باشد. کلسیت نیز یکی دیگر از مواد معدنی موجود درآن است که به رنگ سفید می باشد و به صورت یک خط سفید و نازک بر روی سنگ ظاهر می شود. ماده معدنی سوم موجود در لاجورد را پریت(Pyrite ) تشکیل می دهد که به رنگ نقره ای یا طلایی می باشد و عامل ایجاد کننده براقیت های کوچک موجود در سطح لاجورد است. لاجورد در رنگ های آبی تند تا سبز و بنفش وجود دارد و به طور معمول رنگ آن آبی تیره خواهد بود و به طور متداول دارای مقداری کلسیت و پیریت است و پیدا کردن سنگ لاجورد بدون کلسیت و پیریت تقریبا غیر ممکن است.

سنگ لاجورد اصل

خواص سنگ لاجورد

سنگ لاجورد یکی از سنگ های قیمتی و ارزشمند است که از دیرباز و روایات مختلف به استفاده از این سنگ توصیه شده است. از همین رو از قدیم از این سنگ برای ساخت زیورآلات و جواهرات استفاده شده است و امروزه نیز به عنوان یکی از سنگ های محبوب و خوش رنگ در بخش جواهرات شناخته می شود. سنگ لاجور به عنوان یک سنگ درمانی قدرتمند شناخته می شود که برای تقویت قدرت، افزایش تمرکز و جذب انرژی مثبت کاربرد دارد. همچنین بعضی از افراد معتقدند که استفاده از سنگ لاجورد باعث افزایش هوش و در نتیجه دانش فردی می شود. از دیگر خواص سنگ لاجورد می توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره کرد از همین رو زمانی که شما زیورآلات سنگ لاجورد را استفاده می کنید آرام تر و بدون نگرانی هستید و این سنگ خشم و عصبانیت را از شما دور می کند. از دیگر ویژگی ها و خواص سنگ لاجورد که مردم بر آن باور دارند این است که این سنگ باعث برطرف شدن درد های عضلانی و التهابات مفصلی می شود و عملکرد گلبول های قرمز خون را نیز بهبود می بخشد.

آشنایی با سنگ لاجورد و خواص آن

به اعتقاد مردم سنگ لاجورد دارای خاصیت درمانی است و نماد صداقت و خرد است. در بسیاری از فرهنگ ها سنگ لاجورد باعث ثروت و برتری است که احتمالا ناشی از نادر بودن و گران بودن آن در دوران باستان است که معمولا افراد بسیار ثروتمند مانند خاندان سلطنتی سنگ لاجورد آبی را به دست می آورده اند.

همچنین سنگ لاجورد به ایجاد یک تفکر روشن و کمک‌کننده به تصمیم‌گیری در نقش های رهبری می کند و برای افرادی که علاقه مند به یادگیری و پیگیری دانش هستند مفید می باشد و تقویت‌کننده اراده هست. همچنین استفاده از سنگ لاجورد باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و ایجاد یک رابطه مؤثر با دیگر افراد می‌شود و توصیه می‌شود همواره از مجسمه‌های سنگ لاجورد در خانه داشته باشید.

سنگ لاجورد برای چه ماهی است

این سنگ در ایران به سنگ ماه تولد اردیبهشت گفته می شود و در خارج از ایران نیز به عنوان یکی از سنگ های ماه تولد دسامبر محسوب می شود.

سنگ لاجورد برای چه ماهی است

نحوه تشخیص سنگ لاجورد اصل

سنگ لاجورد به عنوان یک سنگ قیمتی و نیمه قیمتی شناخته می شود که نمونه های سنگ مصنوعی و صنعتی آن نیز در بازار می توان یافت از همین رو روش و نحوه تشخیص سنگ لاجورد اصل یکی از اصولی است که حتما قبلا از خرید باید از آن آگاهی داشته باشید که در اینجا روش های ساده تشخیص سنگ لاجور اصل از تقبلی را برمی شماریم:

تشخیص سنگ لاجورد اصل از روی رنگ و شفافیت

سنگ لاجورد اصل معمولا داری طیف رنگی آبی تا سبز روشن می باشد که از لحاظ شفافیت با درجه خوب دسته بندی می شود از همین رو در صورتی که سنگ لاجورد به رنگ تیره و مات متمایل باشد احتمالا شما با یک سنگ لاجورد تقلبی سر و کار دارید. یکی دیگر از روش های بررسی شفافیت سنگ لاجورد استفاده از چراغ یو وی یا همان چراغ فلئورسنت است که در این روش سنگ در معرض نور فلور سنت قرار داده می شود که باعث می شود درخشندگی و شفافیت سنگ نمایان شود که نشان از اصل بودن سنگ لاجورد دارد.

نحوه تشخیص سنگ لاجورد اصل

استفاده از سختی برای تشخیص اصل بودن سنگ لاجورد

سنگ لاجورد اصولا به عنوان یک سنگ با سختی بالا شناخته می شود که معمولا دارای سختی 6.5 تا 7 درمقیاس موس است از همین رو این قابلیت را دارد که سنگ های و مواد با سختی کمتر را خراش دهد از همین رو زمانی که لاجورد در معرض شیشه و یا سنگ های دیگر قرار می گیرد نباید به راحتی خراشیده شود.

آشنایی با سنگ لاجورد و خواص آن

تشخیص سنگ لاجورد اصل از روی ساختار آن

ساختار داخلی سنگ لاجورد اصل باید بدون هرگونه حباب و یا خط و خش باشد. در صورتی که ساختار داخلی سنگ لاجورد دارای حباب و یا نقطه های تیره باشد به احتمال زیاد سنگ لاجورد تقلبی می باشد. به منظور بررسی ساختار داخلی سنگ لاجورد می توانید از میکروسکوپ استفاده کنید.

نحوه تشخیص سنگ لاجورد اصل از روی وزن و چگالی

سنگ لاجورد اصل نسبت به حجم ان وزن بالایی دارد از همین رو می توانید با استفاده از ترازو و مقایسه حجم و وزن به اصل بودن سنگ لاجورد پی ببرید به صورتی که اگر وزن نسبت به حجم زیاد باشد شما با سنگ لاجورد اصل طرف هستید.

موارد کاربرد سنگ لاجورد 

هنگامیکه سنگ لاجورد برش داده می شود درخشندگی و زیبایی طبیعی خود را بیشتر نشان می دهد .برش های معمول سنگ لاجورد به شگل بیضی و یا گرد است. لاجورد دارای بافتی متفاوت با دیگر سنگ های قیمتی مثل الماس و زمرد است و بنابراین مثل سنگ های دیگر نمیتوان آن را برش داد.بسیاری از زیورآلاتی که از طریق لاجورد ایجاد می شوند به شکل قلب و مجسمه های خانگی دکوری هستند.  دانه های لاجورد گاهی به شکل مهره و در اندازه ها و شکل های بسیار متفاوت هستند. اغلب لاجورد در جواهر و زیورآلات سازی کاربرد دارد و همراه با سنگ های دیگر که به نظر می رسد قدرت روحانی دارند به کار می رود. دانه های لاجورد عمدتا در بخش نقره برای ساخت گوشواره نقره و دستبند نقره زنانه به کار می رود و به صورت شکل دایره ای هستند و برش های بیضی شکل در استفاده از انگشتر ها رایج است. گردنبند ها و آویز ها نیز به شکل های مختلف می توانند از ظریف تا شکل های پر پیچ و خم داشته باشند و بسته به سلیقه افراد انواع طرح های گردنبند سنگ لاجورد موجود است.

آشنایی با سنگ لاجورد و خواص آن

قیمت سنگ لاجورد اصل

سنگ لاجورد سنگ گرانقیمتی نیست و قطعات کوچک آن را نزدیک 50 الی 60 هزار تومان می توانید خریداری نمایید. قیمت سنگ لاجورد بسته به میزان ظرافت و برش آن متفاوت است و سنگ لاجورد ظریف تر قیمت به مراتب بالاتری خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت زیورآلات سنگ لاجورد، نوع فلز به کار رفته است که سنگ لاجورد بر روی آن قرار دارد. طبیعتا قیمت طلای سفید با نقره و یا استیل متفاوت خواهد بود و گاهی تفاوت قیمت به میلیون ها تومن می رسد. به طور کلی نوع و ظرافت برش، پر رنگ بودن، پریت قابل مشاهده و کمبود نا خالصی ها مثل کلسیت و برش متقارن و گرد به احتمال زیاد گران تر خواهد بود . سنگ های لاجوردی که در افغانستان و ایران یافت می شود به دلیل عدم وجود ناخالصی های پیریت و کلسیت نسبت به سنگ لاجورد روسیه و صربستان گران تر است و سنگ لاجورد شیلی کمترین ارزش را به دلیل وجود کلیست های بزرگ دارد.

نحوه نگهداری از سنگ لاجورد اصل

مراقبت  و نگهداری از سنگ لاجورد ساده و آسان است برای تمیز کردن سنگ لاجورد آن را می توانید با استفاده از آب گرم و یک صابون بشویید و به یاد داشته باشید که آن را بلافاصله بشویید زیرا سنگ متخلخل است و می تواند آب را جذب نماید؛ همچنین برای مراقبت از سنگ آن را از سنگ های دیگر دور نگه دارید زیرا آنها می توانند به راحتی باعث ایجاد خراش بر روی یکدیگر شوند، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی بر روی سنگ وجود ندارد زیرا می تواند به کیفیت و رنگ آن صدمه بزند.

خلاصه

سنگ لاجورد به عنوان یک سنگ با ارزش همواره مورد توجه عموم افراد قرار گرفته شده است از همین رو راه های تشخیص اصل بودن آن و آموزش نحوه نگهداری از آن به شما کمک شایانی خواهد کرد تا همواره از این گوهر و جواهر زیبا لذت ببرید. در پایان و سخن آخر توصیه می شود که سنگ لاجور اصل را از مغازه ها و فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

1 comments

  1. حسین زاده

    لاجورد واقعا سنگ خاص و با انرژی زیادی هست.مرسی از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه