آمتیست چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آمتیست چیست و چه کاربردهایی دارد؟ از سری مقالات مرتبط با سنگ های جواهری می باشد که به عنوان گوهر نیز شناخته می شوند. یکی از زیباترین سنگ هایی که در دنیای زیورآلات و جواهرات مورد استفاده قرار میگیرد آمتیست است که با رنگ زیبای خود باعث خلق جواهراتی بی نظیر از جمله دستبند، گردنبند و انگشتر شده است.  در مقالات گذشته به طور خلاصه در ارتباط به نگین های به کار رفته در بخش زیورآلات و همچنین آشنایی با سنگ کوارتز مطالبی را بیان نمودیم در این مقاله نیز سعی داریم تا با معرفی سنگ آمتیست که نوعی کوارتز می باشد به معرفی این سنگ بپردازیم و موارد کابرد ان را بیان نماییم.

آمتیست چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سنگ آمتیست

آشنایی با سنگ آمتیست

سنگ آمتیست نوعی کوارتز محسوب می شود که یک کانی معمولی است که عمدتا از دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است و به دلیل رنگ بنفش زیبا و چشمگیرش می توان آن را در رنگ های بسیار روشن تا تیره یافت کرد. رنگ بنفش آمتیست اغلب به دلیل ناخالصی های آهن و سایر فلزات و همچنین اثرات تابش نور ایجاد می شود.

آمتیست یک نوع سنگ کوارتز با رنگ بنفش میبباشد که در صنعت جواهر سازی کاربرد دارد. کلمه آمتیست ریشه یونانی دارد و یونانیان باستان بر این باور بودند که آمتیست از مالک خود محافظت می کند و از همین رو نوشیدنی های خود را نیز در ظروف آمتیستی نگهداری می کردند. آمتیست به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی شناخته می شود و به عنوان یکی از سنگ های تولد فوریه شناخته می شود

آمتیست یک نوع کوارتز با فرمول (SiO2)  است که به دلیل وجود آهن در ترکیب آن رنگ بنفش را دارا میباشد. سختی سنگ آمتیست به مانند کوارتز است و از همین رو می توان از آن در جواهرات سازی استفاده نمود.

آمتیست در طیف رنگی بنفش مایل به صورتی تا بنفش غلیظ وجود دارد البته ممکن است در آمتیست رنگ آبی و قرمز نیز دیده شود اما باید توجه کرد رنگ غالب بنفش است. بهترین گونه آمتیست را می توان در سیبری، سریلانکا، برزیل و شرق دور یافت. بهترین نوه آمتیست در شرق سیبری یافت می شود که دارای 75 تا 80 درصد رنگ بنفش و 15 تا 20 درصد رنگ های دیگر نظیر قرمز و آبی است.

کوارتز سبز گاهی اوقات به اشتباه و به نام آمتیست سبز نامیده می شود که اصطلاحی به کل اشتباه است. نام تجاری آمتیست سبز پرازیالایت  است و می توان به نام دیگر کوارتز سبز لایم سیترین اشاره کرد.آمتیست در صورت گرم شدن ممکن از رنگ قهوه ای و زرد به خود به گیرد و شبیه سیترین به نظر آید .

تاریخچه سنگ آمتیست

آمتیست به عنوان یک سنگ قیمتی به دوران مصر باستان استفاده می شده است و بر روی آن حکاکی انجام می داده اند.  یونانیان اعتقاد داشتند که آمتیست از مسمومیت جلوگیری می کند  همچنین سربازان اروپایی در قرون وسطا از آمتیست برای محافظت از خود استفاده می کردند و معتقد بودند که امتیست به سلامتی و خونسردی آنها در جنگ کمک می کند

آمتیست مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

آمتیست مصنوعی به وسلیه یک روش سنتز به نام رشد هیدروترمال تولید می شود  و در این روش کریستال ها را در داخل محفظه ای با فشار بالا تولید می کنند.  آمتیست مصنوعی به تقلید از بهترین نوع آمتیست ساخته می شود و تمامی ویژگی های شیمایی و فیزیکی آمتیست طبیعی را دارا می باشد و بدون تست گوئولوژیکی پیشرفته نمی توان تفاوت آنها را آشکار کرد.کریستال های کوارتز در صنعت کاربرد فراوانی را دارا می باشند و در ساخت انواع ساعت از کریستال های مصنوعی کوارتز برای حفظ ارتعاشات استفاده می کنند

آمتیست در کدام مناطق یافت می شود ؟

آمتیست به طور فراوان در مناطق میناس گرایس در برزیل تولید می شود و می توان آنها در سنگ های بزرگ آتشفشانی یافت کرد . همچنین می توان در اروگوئه نیز آمتیست را در بین محفظه سنگ آگات سفات کرد همچنین در آسیا نیز می توان به معادن آمتیست دست پیدا کرد. بزرگترین معدن رو باز جهان در آسیا و در کشور کره جنوبی وجود دارد همچنین در هندوستان نیز می توان معادن آمتیست را یافت کرد. از جمله کشور هایی که معادن آمتیست دارند می توان به ایران نیز اشاره کرد. این معادن اغلب در شمال غرب کشور و در منطقه آذربایجان وجود دارند. بزرگترین تولید کننده آمتیست در جهان کشور زامبیا است که در آفریقا واقع است و سالیانه بالای 1000 تن آمتیست تولید می کند.  تا قرن هیجدهم آمتیست همراه با الماس، یاقوت کبود، زمرد و یاقوت سرخ جزو گرانقیمت ترین سنگ ها بود اما از زمان کشف معادن بزرگ آن همچون در کشور برزیل بیشتر ارزش خود را از دست داده است.

بهترین نوع آمتیست در روسیه یافت می شود و به اسم روسیه عمیق شناخته می شود و ارزش در حدود یاقوت سرخ است. لازمه به ذکر است که درجه سختی آمتیست 7 در مقیاس موس می باشد جزو سنگ های با سختی بالا محسوب می شود.

خواص سنگ آمیتیست

مردم بر این باورند که سنگ آمیتیست با چاکرای تاج در ارتباط است و سنگ قدرتمندی است که به وضوح ذهن و تعادل عاطفی کمک می کند. به طور کلی در این بخش میخواهیم خواص سنگ آمیتیست را با هم مرور کنیم که به شرح زیر است.

تقویت شهود و توانای روانی : اعتقاد بر این است که آمتیست چشم سوم را تحریک می کند از همین رو شهود و توانایی های روانی مانند روشن بینی و تله پاتی را تقویت می کند.

آگاهی معنوی: برای ارتقا حالات معنوی و ابزاری برای روشن بینی و ارتقا بینش توصیه می شود از سنگ آمیتیست استفاده شود.

تقویت احساسات عاطفی: گفته می شود که آمیتیست به درمان غم و اندوه شخصی کمک می کند و می تواند به کمک درمان علل ریشه ای احساسات فرد، ثبات عاطفی، و قدرت درونی یاری رساند.

آرامش بخش و تسکین دهنده: این سنگ برای آرام کردن اعصاب و روان از بین رفته و برای القای آرامش و کم کردن استرس نیز می تواند کمک کند.

محافظت: آمتیست اغلب به عنوان یک سنگ محافظ نیز شناخته می شود و مردم بر این باورند که فرد استفاده کنند از این سنگ را در برابر حملات روانی؛ آسیب های ماوراء الطبیعه یا بدخواهی حفظ می کند و انرژی بد را به عشق تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مخفی کردن این بخش، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه